HS: 10 lapsen yh käytti poikansa ripille pääsyyn yli 1 000 €
Amanda Varsell alkoi säästää poikansa ripille pääsyä varten jo vuosi sitten, kun hän tajusi, miten kalliiksi se tulee.
”Leiri, matkat, juhlapuku, tarjoilut”, Varsell luettelee kuluja.
Kangasalla asuva Varsell on kymmenen lapsen yksinhuoltaja, joten talous on tiukalla.
Pelkästään pojan juhlapuku maksoi yli 300 euroa. Se piti ostaa miesten vaatetusliikkeestä, sillä sopivaa pukua pienikokoiselle pojalle ei löytynyt marketeista tai käytettynä.
”Kirpputoreilta löytää tytöille helposti ihania juhlamekkoja, mutta pojille sopivan puvun löytäminen on vaikeaa”, Varsell sanoo.
Poika halusi itse pukeutua konfirmaatiopäivänä pukuun ja solmioon toisten nuorten tapaan.
”Nuorilla on kova tarve olla erottumatta joukosta.”
Kengissä säästettiin, kun poika käyttää vanhoja tennareitaan.
Itse rippikoulun kustannuksia ovat 150 euron leiri sekä taksikuljetukset leirikeskukseen ja takaisin. Kangasalan seurakunnan järjestämälle leirille ei ollut yhteiskuljetusta, eikä Varsellilla ole autoa. Taksit parinkymmenen kilometrin päähän maksoivat 110 euroa.
Tarjoilut 30 hengen rippijuhliin tulevat pitopalvelusta. Hinta: 450 euroa. Lisäksi tarjotaan kahvia ja mehua, joihin menee noin 40 euroa, Varsell kertoo.
Kommentit (331)
Olisko tuo äiti terapian tarpeessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlat pidetään viikko konfirmaation jälkeen? Eli vieraat ei edes pääse konfirmaatiotilaisuuteen???? Miksi siinä tapauksessa edes pitää juhlat? Harvemmin häitäkään pidetään niin, että vieraat ei tule vihkitapahtumaan.
Usein kirkossa on rajattu vierasmäärä per nuori, eli suurin osa vieraista ei kuitenkaan pääsisi osallistumaan. Jos on joku teemaripari (purjehdusripari tms.) niin konfirmaatio voi myös olla eri puolella maata eivätkä kaikkien matkusta sinne.
Meillä rajattiin siten, että 3 perheenjäsentä ja kummit.
Ei tarvita kalliita asioita rippijuhliin.
-nykyisin kaikilla pojilla ei ole pukua, osalla on siistit housut, kauluspaita ja tennarit (varmasti löytyy käytettynä näitä vaatteita)
-kesällä saa luonnosta kukkia koristeeksi, ei tarvitse ostaa kukkakimppua ja rippilapselle riittää perinteen mukaan 1 ruusu per antaja/perhe
-tarjoilut saa tehtyä itse suht halvalla: esim. pari suolaista piirakkaa voi tehdä etukäteen pakkaseen, kakun teko ei paljoa maksa. Ja esimerkiksi lohikeiton järjestää lämpimäksi ruoaksi suht vähällä vaivalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko lapsista paljonkin elareilta?
Kai ne lapset kuluttaakin jotain?
Lapseni saa 249e elatusmaksuja, mutta hänen ns osuus menoistamme on toiset saman verran, kun huomioidaan asuminen, ruoka, vaatetus, harrastukset, vakuutukset, lääkitys, esim turvapenkki yms. Ei elatusmaksuja maksava todellakaan maksa lapsen elatusta kokonaan.
Senkus pienennät menoja. 500 eurolla eläisin kuin kuningas. T köyhä opiskelija
Mitä ihmettä höpötät? Ethän sinä voi verrata mitenkään opiskelijan tuloja ja menoja yksinhuoltajan tuloihin ja menoihin. Eikä se ollut se viestini pointti että kuka pärjää vähemmällä tai kuka on tarpeeksi köyhä, vaan se, että lapsi kyllä maksaa enemmän kuin ne elarit. Kun edelleen suurinosa tuntuu uskovan, että lähivahempi saa elarit omaan lapaseensa shoppailurahaksi.
Vierailija kirjoitti:
Voi lapsi parkaa. Voiko tehokkaammin kertoa, että hänellä ei ole mitään arvoa.
Mitä höpötät? Juuri tuohon pojan rippiasioihin panostaminen kertoo sen, että poikaa arvostetaan ja asiaa on suunniteltu hyvissä ajoin etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Minä luen mielelläni Hesarista juttuja erilaisista ihmisistä ja elämänmenosta eikä vain oman kuplani sisäisistä. Minusta se on kiinnostavaa ja hauskaa.
Tuollakin tavalla joku siis elää. Tekee lapsia, joita todellakin nyt tarvitaan. Harva tuohon samaan kykenee. Nostan hattua ja kiitän ja kumarran. Siinä on kova ja arvostettava työsarka. Hyvällä mielellä maksaisin veroja, jotta suurperheet saisivat kaiken tarvitsemansa.
Suurperheen arkea kun kuvataan, siellä on aina jotain vinksallaan, se on normaalia. Voi olla jokin sopimaton purkki jossain, yksi lapsi alusvaatteisillaan tukka sekaisin juuri päiväunilta kömmittyään ja kissanruoka kippo lattialla. Se on elämää.
Eri asia, jos erikseen nähtäisiin vaivaa pynttäytyä riviin pönötyskuvaan siistiä taustaa vasten. Ei kuvien tarvitse aina olla sellaisia. Ei se olisi kiinnostavaa.
Luuletko, että Avotakka-standardeihin, kahden vanhemman perheisiin koiransa ja kahden auton kera muka ymmärtäisivät tai suvaitsivaisivat tuota? Tässä ketjussa ei tule kertaakaan kukaan tuonut esille sitä, että varmasti äiti ja isovanhemmat rakastavat poikaa kun ovat valmiita moneen pojan ikäkausikokemuksen ja kristillisen kasvatuksen eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele lukemaan. Ei hän maksanut pitopalvelua
Miten niin ei? Niinhän jutussa lukee.
Kun ei niin ei.
Lainaus Hesarin artikkelista:
"Tarjoilut 30 hengen rippijuhliin tulevat pitopalvelusta. Hinta: 450 euroa. Lisäksi tarjotaan kahvia ja mehua, joihin menee noin 40 euroa, Varsell kertoo.
Tarjoilut maksaa Varsellin äiti. Juhlat pidetään Varsellin vanhempien omakotitalossa viikko konfirmaation jälkeen."
Mummo maksaa tarjoilut, äiti itse juotavat jotka hän oikeasti saa helposti alle 40e:n kun olisi hyödyntänyt ajoissa kahvi- ja mehutarjoukset.
Kuinka se ison pikkulapsiperheen autoton äiti tarjousten perässä juoksee? Järki käteen nyt.
Vierailija kirjoitti:
-nykyisin kaikilla pojilla ei ole pukua, osalla on siistit housut, kauluspaita ja tennarit (varmasti löytyy käytettynä näitä vaatteita)
-kesällä saa luonnosta kukkia koristeeksi, ei tarvitse ostaa kukkakimppua ja rippilapselle riittää perinteen mukaan 1 ruusu per antaja/perhe
-tarjoilut saa tehtyä itse suht halvalla: esim. pari suolaista piirakkaa voi tehdä etukäteen pakkaseen, kakun teko ei paljoa maksa. Ja esimerkiksi lohikeiton järjestää lämpimäksi ruoaksi suht vähällä vaivalla.
Ottamatta sen tarkemmin kantaa tähän tapaukseen, olen huomannut (ja asiasta on myös tutkimuksia) että monella vähävaraisella on väärä luulo siitä, mikä on normaalia rahankäyttöä. Myös tämä artikkeli antaa viittauksia tähän. Moni vähävarainen ajattelee, että pitopalvelu rippijuhlissa on normaali asia keskiluokkien juhlissa, vaikka todellisuudessa keskiluokkaisessa perheessä rypytetään piirakat ja leivotaan pulla pakkaseen viikko ennen juhlia perheen kesken. Kenellekään keskiluokkaiselle ei tulisi mieleen lähettää lasta taksilla rippileirille, vaan ensin selvitettäisiin kimppakyytimahdollisuus tai voiko joku sukulainen kuljettaa lapsen. Taksin käyttö on jotenkin impulsiivista ja lyhytnäköistä.
No miten se yh nyt raskaana olisi, taas? Täytyyhän silloin hänellä mies olla. Kieltämättä hän näyttää siltä, että on pitkällä raskaana
On muuten huomiota herättävän likainen lapsi tuo tyttö, joka istuu lattialla.
Moni tässä sanoo, että miten hän saisi juhlia varten tavarat tuotua kaupasta. No miten hän sitten käy ruokaostoksilla? Samalla lailla ne juhlaostokset tulee kotiin. Pitää vaan käydä yksi reissu enemmän.
On kyllä todella outo juttu Hesarissa ja tulee mieleen, että maniaa pukkaa kun on lehteen ängennyt itsensä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon määrän kun tekee lapsia tähän yhteiskuntaan pitäisi valtion kustantaa juhlat. Nostan hattua ja kumarran! Ottakaas oppia, nykynaiset kun ei saa aikaan sitä ensimmäistäkään!
Miksi? Luuletko, että noista tuolla taustalla tulee hyviä veronmaksajia? Rohkenen epäillä.
Tuolla taustalla? Mikähän taustassa on niin pahasti pielessä että tuomitset jopa yksivuotiaan elämän epäonnistumaan? Voin kertoa että itse olen kasvattanut lapseni yhna pätkätöillä ja pienellä palkalla ja lapset on korkeakoulutettu, noin 4000€/kk palkalla tekevät töitä. Oletko itse niin epäonnistunut että et usko kenenkään muunkaan pärjäävän elämässä?
Puolisoni on yksinhuoltajan lapsi ja kuuluu nykyään ylimmän tulodesiilin veronmaksajien joukkoon. Hän näkyy joka vuosi median eniten veroja maksaneiden listoilla. Kyllä minä pidän häntä hyvänä veronmaksajana. Viime vuonnakin maksoi yli 50 000 euroa veroja. Siihen vielä tavalliset alvit päälle.
Vierailija kirjoitti:
Missäpäin rippijuhlissa syödään keittoa? Jokseenkin kuulostaa oudolta, kun olen tottunut että ne on kakkukahvijuhlat. Eikä missään missä olen käynyt ollut tarjolla ruokaa. Suolaista toki, esim. Voileipäkakkua..
No, meille tuli pitkänmatkan vieraita. Konfirmaatiossa ei oltu rajoitettu vieraitten määrää. Kirkko kun oli yksi Turun isoista kirkoista, niin sinne mahtui. Rippilapsen etävanhempi ja tämän puoliso, isovanhemmat, kummit ja muut vieraat tulivat kaikki 1-3 tunnin ajomatkan takaa. Sitten konfirmaatiojumslanpalvelus ja matka juhlapaikkaan. Autoja eivät kaikki saaneet ihan lähelle, joten jo pelkästään parkkipaikalle kävely vei kymmenisen minuuttia. Ajo juhlapaikalle.
Eipä tullut minulle mieleenkään tarjota vain kahvitarjoilua. Sen verran halusin helpottaa vieraita jotka luopuivat kokonaisesta kesäisestä päivästä juhliakseen minun ( ja toki etävanhempansa) lastani.
Toki asua on eri, jos kaikki eivät tule kirkkoon, ha lisäksi vieraat tulevat ihan muutaman minuutin päästä.
Säälin todella noita lapsia. Keittiö näyttää karmealta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta sen tarkemmin kantaa tähän tapaukseen, olen huomannut (ja asiasta on myös tutkimuksia) että monella vähävaraisella on väärä luulo siitä, mikä on normaalia rahankäyttöä. Myös tämä artikkeli antaa viittauksia tähän. Moni vähävarainen ajattelee, että pitopalvelu rippijuhlissa on normaali asia keskiluokkien juhlissa, vaikka todellisuudessa keskiluokkaisessa perheessä rypytetään piirakat ja leivotaan pulla pakkaseen viikko ennen juhlia perheen kesken. Kenellekään keskiluokkaiselle ei tulisi mieleen lähettää lasta taksilla rippileirille, vaan ensin selvitettäisiin kimppakyytimahdollisuus tai voiko joku sukulainen kuljettaa lapsen. Taksin käyttö on jotenkin impulsiivista ja lyhytnäköistä.
Onhan se osittain ehkä näin. Kuitenkin ne 5 rippijuhlat joissa minä olen viime vuosina ollut, niin tarjottavat on tilattu pitopalvelusta kokonaan/isoksi osaksi/osittain.
Toisekseen minäkin olisin kysellyt kimppakyytiä. Tosiasia kuitenkin on, että jos ei ole auton kuluja, ei huoltomaksuja, ei autovakuutusta, ei katsastusta, ei koko auton hintaa eikä vielä puhuta bensasta, niin kuukaudessa voi ajella vaikka kolme kertaa 110 eurolla taksilla, ja silti tulee halvemmaksi kuin omistaa auton rotisko/ kauppakassi/kaupunkimaasturi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se osittain ehkä näin. Kuitenkin ne 5 rippijuhlat joissa minä olen viime vuosina ollut, niin tarjottavat on tilattu pitopalvelusta kokonaan/isoksi osaksi/osittain.
Toisekseen minäkin olisin kysellyt kimppakyytiä. Tosiasia kuitenkin on, että jos ei ole auton kuluja, ei huoltomaksuja, ei autovakuutusta, ei katsastusta, ei koko auton hintaa eikä vielä puhuta bensasta, niin kuukaudessa voi ajella vaikka kolme kertaa 110 eurolla taksilla, ja silti tulee halvemmaksi kuin omistaa auton rotisko/ kauppakassi/kaupunkimaasturi.
Jos tosiaan on halvempaa ajalle taksilla kuin omistaa auto, miksi sitten tässä artikkelissa taksinkäyttö piti nostaa esille? Itse ymmärsin, että näkökulmana oli nimenomaan se, että taksin käyttöön meni liikaa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Yo-juhlat tulee vielä kalliimmaksi ja tuo rippipuku ei mahdu.
Ei tarvitse mitään yo juhlia. Ei ole pakollista.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko lapsista paljonkin elareilta?
Vittuako sulle heidän elämä kuuluu kyylä???
Tonni meni siis hukalle turhuuteen. Harmi, varmaan pienituloiselle yh:lle iso raha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele lukemaan. Ei hän maksanut pitopalvelua
Miten niin ei? Niinhän jutussa lukee.
Kun ei niin ei.
Lainaus Hesarin artikkelista:
"Tarjoilut 30 hengen rippijuhliin tulevat pitopalvelusta. Hinta: 450 euroa. Lisäksi tarjotaan kahvia ja mehua, joihin menee noin 40 euroa, Varsell kertoo.
Tarjoilut maksaa Varsellin äiti. Juhlat pidetään Varsellin vanhempien omakotitalossa viikko konfirmaation jälkeen."
Mummo maksaa tarjoilut, äiti itse juotavat jotka hän oikeasti saa helposti alle 40e:n kun olisi hyödyntänyt ajoissa kahvi- ja mehutarjoukset.
Kuinka se ison pikkulapsiperheen autoton äiti tarjousten perässä juoksee? Järki käteen nyt.
Vedä sinä käteen lehmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tosiaan on halvempaa ajalle taksilla kuin omistaa auto, miksi sitten tässä artikkelissa taksinkäyttö piti nostaa esille? Itse ymmärsin, että näkökulmana oli nimenomaan se, että taksin käyttöön meni liikaa rahaa.
Mistä minä tiedän. Tiedän vain, että oman auton käyttö on kallista. Onhan toki 110 euroa rahaa.
Mutta tuo äitihän oli säästänyt vuoden. Kaikkua hänen tekemiään ratkaisuja en olisi tehnyt, mutta mistä sitä tietää, vaikka hänen poikansa olisi kiusattu, eikä siksi päässyt kenenkään kyytiin.
Olisi yhteiskunnalle positiivinen asia