HS: 10 lapsen yh käytti poikansa ripille pääsyyn yli 1 000 €
Amanda Varsell alkoi säästää poikansa ripille pääsyä varten jo vuosi sitten, kun hän tajusi, miten kalliiksi se tulee.
”Leiri, matkat, juhlapuku, tarjoilut”, Varsell luettelee kuluja.
Kangasalla asuva Varsell on kymmenen lapsen yksinhuoltaja, joten talous on tiukalla.
Pelkästään pojan juhlapuku maksoi yli 300 euroa. Se piti ostaa miesten vaatetusliikkeestä, sillä sopivaa pukua pienikokoiselle pojalle ei löytynyt marketeista tai käytettynä.
”Kirpputoreilta löytää tytöille helposti ihania juhlamekkoja, mutta pojille sopivan puvun löytäminen on vaikeaa”, Varsell sanoo.
Poika halusi itse pukeutua konfirmaatiopäivänä pukuun ja solmioon toisten nuorten tapaan.
”Nuorilla on kova tarve olla erottumatta joukosta.”
Kengissä säästettiin, kun poika käyttää vanhoja tennareitaan.
Itse rippikoulun kustannuksia ovat 150 euron leiri sekä taksikuljetukset leirikeskukseen ja takaisin. Kangasalan seurakunnan järjestämälle leirille ei ollut yhteiskuljetusta, eikä Varsellilla ole autoa. Taksit parinkymmenen kilometrin päähän maksoivat 110 euroa.
Tarjoilut 30 hengen rippijuhliin tulevat pitopalvelusta. Hinta: 450 euroa. Lisäksi tarjotaan kahvia ja mehua, joihin menee noin 40 euroa, Varsell kertoo.
Kommentit (565)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvita kalliita asioita rippijuhliin.
-nykyisin kaikilla pojilla ei ole pukua, osalla on siistit housut, kauluspaita ja tennarit (varmasti löytyy käytettynä näitä vaatteita)
-kesällä saa luonnosta kukkia koristeeksi, ei tarvitse ostaa kukkakimppua ja rippilapselle riittää perinteen mukaan 1 ruusu per antaja/perhe
-tarjoilut saa tehtyä itse suht halvalla: esim. pari suolaista piirakkaa voi tehdä etukäteen pakkaseen, kakun teko ei paljoa maksa. Ja esimerkiksi lohikeiton järjestää lämpimäksi ruoaksi suht vähällä vaivalla.
Ottamatta sen tarkemmin kantaa tähän tapaukseen, olen huomannut (ja asiasta on myös tutkimuksia) että monella vähävaraisella on väärä luulo siitä, mikä on normaalia rahankäyttöä. Myös tämä artikkeli antaa viittauksia tähän. Moni vähävarainen ajattelee, että pitopalvelu rippijuhlissa on normaali asia keskiluokkien juhlissa, vaikka todellisuudessa keskiluokkaisessa perheessä rypytetään piirakat ja leivotaan pulla pakkaseen viikko ennen juhlia perheen kesken. Kenellekään keskiluokkaiselle ei tulisi mieleen lähettää lasta taksilla rippileirille, vaan ensin selvitettäisiin kimppakyytimahdollisuus tai voiko joku sukulainen kuljettaa lapsen. Taksin käyttö on jotenkin impulsiivista ja lyhytnäköistä.
Onhan se osittain ehkä näin. Kuitenkin ne 5 rippijuhlat joissa minä olen viime vuosina ollut, niin tarjottavat on tilattu pitopalvelusta kokonaan/isoksi osaksi/osittain.
Toisekseen minäkin olisin kysellyt kimppakyytiä. Tosiasia kuitenkin on, että jos ei ole auton kuluja, ei huoltomaksuja, ei autovakuutusta, ei katsastusta, ei koko auton hintaa eikä vielä puhuta bensasta, niin kuukaudessa voi ajella vaikka kolme kertaa 110 eurolla taksilla, ja silti tulee halvemmaksi kuin omistaa auton rotisko/ kauppakassi/kaupunkimaasturi.
Samasta syystä olen itse autoton: auton pito tulee kalliimmaksi kuin silloin tällöin tarvittavat taksimatkat. Kuitenkin selvitän aina kimppakyydin tai yhdessä vuokratun auton mahdollisuuden aina, kun mahdollista. Usein on.
Ehkä tämä erikoinen perhe on paikkakunnalla silmätikkuna muutenkin. Vanhemmat ja seiskan mukaan siskokin asuvat ilmeisesti lähellä. Jännä, jos heilläkään ei pikkupaikkakunnalla ole autoa.
Niin, ja millä tämä äiti kantaa ruuat kaupasta kymmenelle lapselle ilman mahdollista autokyytiä?
Jos on varaa niin saahan juhliin käyttää vaikka minkä summan.Ehkä pointti on monessa konmentissa se,että juuri mikään tuossa ei ollut pakollinen kulu.Juhlat saa halvallakin ja tukea leirimaksuun tms.
Vierailija kirjoitti:
Joku väitti tekevänsä itse 200 eurolla rippijuhlat 30 hengelle. Ei tule enää nykyisin onnistumaan, viisi vuotta sitten olisi onnistunut ehkä vielä jotenkin alakanttiin pyöristettynä. Olen itse järjestänyt liki kymmenkunta tämän kokoista rippi- ja ylioppilasjuhlaa. Hinnat ovat nousseet niin paljon. Lisäksi artikkelin autottomalla äidillä ei ole mahdollisuuksia toimia tarjous haukkana.
Itse lasken myös omalle työlleni arvon. Juhlien järjestämisessä suurperheessä on niin paljon muutakin säätöä, kutsut, siivous, juhlatilan koristelu ja valmistelu astioineen, kaikkien lasten juhlapukeutuminen ym.
On aivan järkevää ottaa pitopalvelu avuksi, kuin alkaa nysväämään ja rasittamaan itseään puolikuoliaaksi yöllä leipoen ja kokkaillen. Itse olin työssä käyvä äiti ja todellakin aikaa tehdä olisi ollut vain yöllä. Tarvitsin uneni.
tämä laittaa lapsensa kulkemaan taksilla rippileirille. Kuka toimii noin??
Minä vastaan: sellainen jolle taksin tilaamiseen on tullut matala kynnys. Voin kuvitella että kela-taksi on ahkerassa käytössä.
Suomi tarvitsee lapsia, mutta tarvitseeko sellaisia jotka oppii että isän osallisuus rajoittuu siittämiseen ja äiti ei mieti yhtään huomista kun säntäilee mielihalujensa perässä sinne tänne. Isovanhemmat sitten edustaa järjen ääntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskinpa piruuttani, mitä maksaisi, jos järkkäisin rippijuhlat 30 hengelle. Tässä tarjoiluni:
- sulhaspiirakat munavoilla (40 kpl piirakoita)
- lohikeitto
- leipä (2 eri), levite (2 eri), juusto (2 eri)
- vihersalaatti sinappikastikkeella
- mansikkatäytekakku
- kuivakakku
- ostokeksit
- kahvi, tee (+ maito, kerma, sokeri)
- kuohujuoma: mansikkabooli
- ruokajuomaksi vesi/kurkkuvesi/minttuvesi tmv.
- kertakäyttöastiat, -aterimet ja -servetit
Tällainen satsi maksaisi S-marketista 180 euroa. Aikaa menisi näin:
- sulhaspiirakat:
* munien keitto, kuoriminen ja pilkkominen (apuna munaharppu), voin sekoittaminen > 15 minuuttia
* piirakoiden paistaminen ja tarjolle asettelu > 10 minuuttia
- lohikeitto:
* liemi pakkaseen reilusti etukäteen
* perunoiden kuoriminen (lapset auttaa) ja pilkkominen (edellinen päivä) > 30 minuuttia
* keiton aktiivinen valmistusaika > 15 minuuttia
- vihersalaatti:
* vihannesten pilkkominen > 15 minuuttia
* kastikkeen sekoitus > 2 minuuttia
- mansikkatäytekakku:
* kakkupohjien teko ja pakastus etukäteen > 40 minuuttia (10 aktiivista, jos kone vatkaa)
* pakastemansikkahillokkeen keitto etukäteen > 20 minuuttia
* kakun kokoaminen > 10 minuuttia (edellinen päivä)
* kerman vatkaaminen > 10 minuuttia (2, jos kone vatkaa)
* 3 kg mansikoiden perkaaminen (edellinen päivä, lapset auttaa) > 30 minuuttia
* kakun koristelu > 15 minuuttia (jos ei ole tottunut)
- kuivakakku:
* etukäteen, pakkaseen > 20-30 minuuttia
- mansikkakuohujuoma:
* etukäteen: 5 min
Tuohon päälle tietty vielä tarjoilu, esillepano sun muu, mihin menee aikaa. Pienemmät lähetetään poimimaan kukkia koristeeksi, neuvotaan poimimaan varret mukaan.
Minusta juhlia ei oikein olekaan ilman valmisteluja.
Erityisruokavaliot puuttuvat listastasi niin hinnan kuin työnkin suhteen.
Lohikeiton sijaan kasvishernekeitto, sori vaan vegaanit, ei tule hienompaa, mutta toi onkin kyllä musta tosi hyvää. 4 euroa.
Mansikkakakkupohja pelkästä maissijauhosta, jätetään osa ilman kermavaahtoa, sen tilalle kasvisvaahto, 3 euroa 500 ml.
Jos tietäisin, että tulee vegaani, tekisin vegaaniporkkanakakun kuivakakun tilalle, maksaa n. 5-7 euroa enemmän.
Tällöin tekisin myös piirakoiden kylkeen punajurihummusta, ei mene kauan aikaa surauttaa ja maksaa n. 5 euroa.
Ostaisin 2 pussillista gluteenittomia ja laktoosittomia cocktailpiirakoita à 2,75.
Gluteeniton leipä, 6 euroa.
Budjetti räjähti, pyöristetään 30 euroon. Nyt on kokonaisbudjetti 210 euroa ja kaikki otettu huomioon.
Voilà.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvita kalliita asioita rippijuhliin.
-nykyisin kaikilla pojilla ei ole pukua, osalla on siistit housut, kauluspaita ja tennarit (varmasti löytyy käytettynä näitä vaatteita)
-kesällä saa luonnosta kukkia koristeeksi, ei tarvitse ostaa kukkakimppua ja rippilapselle riittää perinteen mukaan 1 ruusu per antaja/perhe
-tarjoilut saa tehtyä itse suht halvalla: esim. pari suolaista piirakkaa voi tehdä etukäteen pakkaseen, kakun teko ei paljoa maksa. Ja esimerkiksi lohikeiton järjestää lämpimäksi ruoaksi suht vähällä vaivalla.
Ottamatta sen tarkemmin kantaa tähän tapaukseen, olen huomannut (ja asiasta on myös tutkimuksia) että monella vähävaraisella on väärä luulo siitä, mikä on normaalia rahankäyttöä. Myös tämä artikkeli antaa viittauksia tähän. Moni vähävarainen ajattelee, että pitopalvelu rippijuhlissa on normaali asia keskiluokkien juhlissa, vaikka todellisuudessa keskiluokkaisessa perheessä rypytetään piirakat ja leivotaan pulla pakkaseen viikko ennen juhlia perheen kesken. Kenellekään keskiluokkaiselle ei tulisi mieleen lähettää lasta taksilla rippileirille, vaan ensin selvitettäisiin kimppakyytimahdollisuus tai voiko joku sukulainen kuljettaa lapsen. Taksin käyttö on jotenkin impulsiivista ja lyhytnäköistä.
Onhan se osittain ehkä näin. Kuitenkin ne 5 rippijuhlat joissa minä olen viime vuosina ollut, niin tarjottavat on tilattu pitopalvelusta kokonaan/isoksi osaksi/osittain.
Toisekseen minäkin olisin kysellyt kimppakyytiä. Tosiasia kuitenkin on, että jos ei ole auton kuluja, ei huoltomaksuja, ei autovakuutusta, ei katsastusta, ei koko auton hintaa eikä vielä puhuta bensasta, niin kuukaudessa voi ajella vaikka kolme kertaa 110 eurolla taksilla, ja silti tulee halvemmaksi kuin omistaa auton rotisko/ kauppakassi/kaupunkimaasturi.
Samasta syystä olen itse autoton: auton pito tulee kalliimmaksi kuin silloin tällöin tarvittavat taksimatkat. Kuitenkin selvitän aina kimppakyydin tai yhdessä vuokratun auton mahdollisuuden aina, kun mahdollista. Usein on.
Ehkä tämä erikoinen perhe on paikkakunnalla silmätikkuna muutenkin. Vanhemmat ja seiskan mukaan siskokin asuvat ilmeisesti lähellä. Jännä, jos heilläkään ei pikkupaikkakunnalla ole autoa.Niin, ja millä tämä äiti kantaa ruuat kaupasta kymmenelle lapselle ilman mahdollista autokyytiä?
Tämä on NIIN hyvä kysymys.
pukua pienikokoiselle pojalle... luulisit nyt jostain halvemmasta paikasta löytyvän kun löytyy teineille vai onko poika lyhytkasvuinen ?
Vierailija kirjoitti:
Kuka tervejärkinen hankkii 10 lasta!
Ei kukaan tervejärkinen hankikaan. Eikös tämä ole muussa yhteydessä esitellyt myös diagnoosinsa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan näitä lahkolaisia. Uskonto kun kieltää ehkäisyn käytön ja isossa kirjassa Jumala sanoi: Lisääntykää ja täyttäkää maa. Tämän käskyn johdosta sitten lisäännytään yli äyräiden. Kohta on taas pulla uunissa ja 11. lapsi tekee tuloaan. Ja uskovaiset muuten eroaa siinä missä uskonnottomat, joten siksi tämäkin on muodikkaasti yh. Varmaan helluntalainen, arvelisin. Nehän elää ihan pellossa, vaikka ovat kovasti uskovaisia olevinaan.
Mulla on viereisen taloyhtiön naapurina nainen, noin 35v arvioisin. Ja hänen kaksi lastaan. Miestä ei ole näkynyt. Lapset kulkee pikkubussilla johonkin erityiskouluun ilmeisesti. Bussi hakee pihasta. Nainen ei tee yhtään mitään. Siis pyöreä nolla. Ei osallistu talkoisiin taloyhtiössä, ei itse vie roskia (lapset vie), ei lakaise edes oman oven edustaa lumesta. Säännöllisin väliajoin kunnan hoivayhtymän siivooja kurvaa asunnon eteen ja joku matalapalkkainen käy moppaamassa tämän kuningattaren asunnon ja tuulettamassa petivaatteet.
Lähes sairaalloisen lihava nainen. Lähes, muttei kuitenkaan niin lihava, etteikö pystyisi asioimaan kaupoissa, melkein joka päivä, ostamassa kassillisen ruokaa, tai noutoevästä. Tukassa vaihtuu shokkiväri, tietenkin ja tatuointeja on ollut jaksamista hankkia.
En kertakaikkiaan ymmärrä kuinka joku voi elää näin, ainakin nyt tämän 6 vuotta kun olemme naapuruksina eläneet. Miksi tämä sallitaan? Mulle on aivan se ja sama muuten mutta nuo teini-ikäiset nuoret säälittää. Matkalla ovat jo äitinsä jäljille.
Onko lapsia tulossa edelleen lisää? Miten näitä ei ole otettu huostaan, jos äiti on jo kahdeksan jälkeen ollut lasaretissa lepuuttamassa ja tehnyt sen jälkeen vielä kaksi? Eihän tolla voi olla kaikki kotona.
Vierailija kirjoitti:
Kelatkaa, jos tuossa hellalle joku syttyy palamaan. Siinä on henki pois koko perheeltä saman tien.
Hellapalot on erittäin yleisiä, joko niin että hellan päällä on turhaa tavaraa, kuten tuossakin tuo tajine, jota ei käytetä hellalla, tai sitten siksi, että ruoka syntyy kypsennettäessä palamaan.
Itse kiinnitin huomiota myös lattialla pyöriviin kissan? leluihin ym. roinaan. Saa olla silmät selässäkin, ettei tuo vauva tunge niitä suuhunsa kontatessaan lattialla ja tukehdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan näitä lahkolaisia. Uskonto kun kieltää ehkäisyn käytön ja isossa kirjassa Jumala sanoi: Lisääntykää ja täyttäkää maa. Tämän käskyn johdosta sitten lisäännytään yli äyräiden. Kohta on taas pulla uunissa ja 11. lapsi tekee tuloaan. Ja uskovaiset muuten eroaa siinä missä uskonnottomat, joten siksi tämäkin on muodikkaasti yh. Varmaan helluntalainen, arvelisin. Nehän elää ihan pellossa, vaikka ovat kovasti uskovaisia olevinaan.
Ei kai hellarit lisäänny kuin kanit. Lapsiluku viittaisi lestaan, mutta tukka on värjätty. Eiköhän ole ihan mielenterveyssyyt taustalla.
Villakoira hänellä Seiskan mukaan. Tarvitseeko 11-henkinen perhe ihan oikeasti vielä koiran? Ihan tosi nyt. Varmaan äiti mielellään vie koiraa kolmesti päivässä kunnon lenkille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helluntalaiset saavat käyttää ehkäisyä, naiset eivät ole mitään lastentekokoneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateelliset ja köyhät itkevät tässäkin viestiketjussa muiden rahankäytöstä. Surullista ja huvittavaa. Oman lapseni peruskoulun päättäjäiset maksoivat 2500 euroa lahjoineen.
Kateelliset? 😄 Niinku... kateelliset mistä? Elämänhallinnan puutteesta?
Jos vaikka lainarahalla maksaisi lapsensa juhlat tai maksuvaikeuksiin ajautuisi, se olisi elämänhallinnan puutetta. Mutta jos on rahaa ja haluaa sitä lapsiinsa käyttää, ei siinä ole mitään pahaa.
Niin paljon puhutaan siitä että talous sakkaa kun ihmiset eivät kuluta. Nyt sitten teilataan kaikki jotka kertovat kuluttavansa.
Kyllä elämänhallinnan puute ilmenee tässä tapauksessa jo ihan muissa asioissa kun riparibudjetissa.
Tarkoitin yleistä asennetta muiden rahankäyttöä kohtaan.
Yhteiskunta suurelta osin hänen kulutuksensa maksaa erilaisten tukien muodossa. Tällaiset jutut "köyhistä", joilla on kuitenkin laittaa rahaa palamaan, syövät uskottavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateelliset ja köyhät itkevät tässäkin viestiketjussa muiden rahankäytöstä. Surullista ja huvittavaa. Oman lapseni peruskoulun päättäjäiset maksoivat 2500 euroa lahjoineen.
Kateelliset? 😄 Niinku... kateelliset mistä? Elämänhallinnan puutteesta?
Jos vaikka lainarahalla maksaisi lapsensa juhlat tai maksuvaikeuksiin ajautuisi, se olisi elämänhallinnan puutetta. Mutta jos on rahaa ja haluaa sitä lapsiinsa käyttää, ei siinä ole mitään pahaa.
Niin paljon puhutaan siitä että talous sakkaa kun ihmiset eivät kuluta. Nyt sitten teilataan kaikki jotka kertovat kuluttavansa.
Kyllä elämänhallinnan puute ilmenee tässä tapauksessa jo ihan muissa asioissa kun riparibudjetissa.
Tarkoitin yleistä asennetta muiden rahankäyttöä kohtaan.
Yhteiskunta suurelta osin hänen kulutuksensa maksaa erilaisten tukien muodossa. Tällaiset jutut "köyhistä", joilla on kuitenkin laittaa rahaa palamaan, syövät uskottavuutta.
Edelleen, tarkoitin yleistä asennetta muiden rahankäyttöä kohtaan, joka on tullut tässäkin ketjussa selväksi. En jutun perhettä. Jos joku on tässä ketjussa kertonut käyttäneensä rahaa lapsensa juhlaan, häntä on kutsuttu yksinkertaiseksi jne. Yleinen asenne.
Mä olen joskus kuullut näistä synnytys- ja vauvavuosinarkkaajista, jotka jää koukkuun siihen huomioon, jota raskaana ja pienen vauvan äitinä saa. Sitten on hankittava aina heti uusi kun edellinen ei ole enää kiinnostava kasvettuaan taaperoksi. Olin luullut että tällaiset on legendaa.
Vierailija kirjoitti:
Aivan järkevää turvautua pitopalveluun, kun ajattelee että ruokien ja leivonnaisten pitää pysyä tuoreina.
Eihän missään ole tarpeeksi kylmää säilytystilaa, kunpitää säilyttää ison perheen ruuatkin.
Hitto jos meinaa tehdä kymmenen kakaraa, pitää suunnitella ja järjestää elämä siten, että asutaan talossa, jossa on iso kylmiö kuin ravintoloissa ikään. Siellä sitten kaikki kylmässä pidettävät ruokatarpeet, eikä mitään yhtä jääkaappia kuin jossain sinkkutaloudessa. Jos ei kylmiötä, niin sitten rivissä kymmenen jääkaappipakastinta plus pakastearkku, joihin mahtuu. Pitäähän siinä olla jo muutenkin sitä lääniä, kun 10 lasta, joten ei tartte ihmetellä, mihin ne kylmälaitteet mahtuu. Kymmenlapsisen talouden kanssa on muutenkin jo aika monta monessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helluntalaiset saavat käyttää ehkäisyä, naiset eivät ole mitään lastentekokoneita.
Lisäksi sekään nyt ei varsinaisesti kovin uskonnolliselta vaikuta että isä(t) ei(vät) ole kuvioissa.
Vieraita oli 24