Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: 10 lapsen yh käytti poikansa ripille pääsyyn yli 1 000 €

Vierailija
06.07.2026 |

Amanda Varsell alkoi säästää poikansa ripille pääsyä varten jo vuosi sitten, kun hän tajusi, miten kalliiksi se tulee.

”Leiri, matkat, juhlapuku, tarjoilut”, Varsell luettelee kuluja.

Kangasalla asuva Varsell on kymmenen lapsen yksinhuoltaja, joten talous on tiukalla.

Pelkästään pojan juhlapuku maksoi yli 300 euroa. Se piti ostaa miesten vaatetusliikkeestä, sillä sopivaa pukua pienikokoiselle pojalle ei löytynyt marketeista tai käytettynä.

”Kirpputoreilta löytää tytöille helposti ihania juhlamekkoja, mutta pojille sopivan puvun löytäminen on vaikeaa”, Varsell sanoo.

Poika halusi itse pukeutua konfirmaatiopäivänä pukuun ja solmioon toisten nuorten tapaan.

”Nuorilla on kova tarve olla erottumatta joukosta.”

Kengissä säästettiin, kun poika käyttää vanhoja tennareitaan.

Itse rippikoulun kustannuksia ovat 150 euron leiri sekä taksikuljetukset leirikeskukseen ja takaisin. Kangasalan seurakunnan järjestämälle leirille ei ollut yhteiskuljetusta, eikä Varsellilla ole autoa. Taksit parinkymmenen kilometrin päähän maksoivat 110 euroa.

Tarjoilut 30 hengen rippijuhliin tulevat pitopalvelusta. Hinta: 450 euroa. Lisäksi tarjotaan kahvia ja mehua, joihin menee noin 40 euroa, Varsell kertoo.

https://www.hs.fi/suomi/art-2000012102366.html

Kommentit (331)

Vierailija
321/331 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä sulle kuuluu udella. Vaikuttaako sun elämääsi.

Vierailija
322/331 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko lapsista paljonkin elareilta? 

Vittuako sulle heidän elämä kuuluu kyylä???

Miksi sitten on tehty asiasta uutinen jos siitä ei saa keskustella?

Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/331 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

15e/henkilö tarjoilut pitopalvelusta on kyllä todella edullista. Kannattaako edes itse tehdä? Mitähän tuohon kuuluu? 

Niin minunkin mielestäni. Tuon verran olen suurinpiirtein itsekin maksanut 30 hengen kemuista pitopalveluille. 

Yleensä tuolla hinnalla on saatu hyvin keitto (savulohi, riista), kaunis salaatti, sämpylät/leivät, leivänpäällyste (joku tuorejuusto, levite), täytekakku. 

Itse olen ostanut juomat ja tehnyt itse tai ostanut muuta pientä tarjottavaa lisäksi.

Minusta summa ei ole suuri, koska todellakaan en halua raataa itseäni keittiössä puolikuolleeksi, en edes pidä ruuanlaitosta. 

Kannattaa huomioida, että jutun perheessä on 11 henkeä jo itsestään eli vieraita tulee vain noin parikymmentä isovanhemmat mukaan lukien. Eli ei mistään isoista kemuista vaan ihan lähipiirin tapahtumasta on kyse. 

Ja isovanhemmat maksavat lystin. Itsekin voisin näin toimia. 

Pukuvuokraamosta ei löydy hyvin pieniä kokoja miesten pukuja. Ripille pääsevä poika voi olla vielä niin pieni. 

Miksi valittaa, että juhlien pitäminen on kallista, jos tekee KAIKEN kalleimman kautta?

Pukua ei voi vuokrata? 300 euroa maksava puku ei ole ainoa vaihtoehto. Löysin ekalla googletuksella hyvännäköisiä pukuja satasella. > Säästyi 200 euroa.

Ei ole autoa? Taksilla leiripaikalle meno edestakaisin ei tulisi itselleni edes mieleen. Seurakunta vuorenvarmasti auttaisi kimppakyydin järjestäisessä. > Säästyi 100 euroa.

Kahvi ja mehu maksaa 40 euroa? Mitä ihmettä? Kahvipaketti maksaa korkeintaan kympin ja sillä kyllä kestitsee. Mehua voi tehdä itse mansikan karoista, sitruunasta, mistä vaan marjoista (niitä voi poimia luonnosta ilmaiseksi, aika pieni määrä riittää.) Voi myös ostaa mehutiivistettä, maksaa korkeintaan 5 euroa. > Säästyi 25 euroa.

Pitopalvelu maksaa 450 euroa? En ole itse koskaan käyttänyt pitopalvelua. Helppoa olisi vaikka ostaa pari paketillista sulhaspiirakoita ja laittaa munavoi yrteillä (yrtit voi myös kerätä luonnosta), maksaa n. 5 euroa. Salaatti, voileipäkakku tai keitto, maksaa 5 euroa. Pari kuivakakkua, maksaa saman verran ja voi tehdä koska vaan pakkaseen. Täytekakku, jos haluaa, maksaa edelleen 5 euroa, mutta sanotaan nyt vaikka 15, jos haluaa laittaa mansikoita tms. täytteeksi. Ostetaan vielä toisella viidellätoista eurolla keksejä. > Säästyi 400 euroa. 

Mulla olisi nuo juhlat siis maksaneet 200 euroa. Tosin mulla ei olekaan 10 lasta, ja mulla on mies, ja mä käyn töissä. Enkä mä omista syklopentaania.

Elämä on vähän sellaista, millaiseksi se itse tekee. Mutta siis kannattaako tulla omista huonoista valinnoista valittamaan lehteen?

Sinähän se oikea velho kyllä olet, kun teet 5 eurolla voileipäkakkua 30 henkilölle. Tuleeko siihen jotain muutakin kuin sitä voileipää? Ja samoin kiinnostaa miten 30 hengen täytekakku täytetään ja päällystetään, kun kakkubudjetti on kokonaisuudessaan 5 euroa.

No okei okei, tuon voileipäkakun tekoon menee enemmän. 25 eurolla uskon kyllä pärjääväni. Laitanpa vuokaleipää (voin tehdä myös itse, niin tulee parempi) ja ruisleipää sekaisin. Täytteeksi itse poimittuja sieniä viime syksyltä, kinkkua ja tuorejuustoa, muutama pikkutomaatti koristeeksi ja jotain yrttejä, voi kerätä myös villiyrttejä, jos tulee budjetti vastaan.

Täytekakkuun riittää 15 euroa helposti, ja jos luet tarkemmin, se olikin budjetti. Sokerikakkupohja ja siihen viime kesän mustikkahillo ja pakastevadelmat (olen muuten tuolta Kangasalta ne viime kesänä metsästä poiminut, marjojen poimiminen on lasten kanssa kivaa, varsinkin kun tietää että ne tulee tarpeeseen), tuleekin kuningatarkakku. Päälle kermavaahto ja ehkä vähän sisäänkin. Jos haluan hienon, koristelen mansikoilla ja kukkasilla.

Eli kyllä, budjetti venyi 20 eurolla, sori siitä.

Laatikollinen 2kg sulhaspiirakoita n.5,99e. 30 hengelle pari pakettia, eli n.12e. Munavoi päälle, eli munat ja voi, kyllä siihen yhteensä 20e menee halvimmillaan ihan pelkkiin sulhaspiiraisiin. Ei mitään 5e. 😅

Vierailija
324/331 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten tuo 40e kahvit ja mehut. Huomaa, että sinä vitosilla kaiken tekevä et ole koskaan järjestänyt juhlia. Sulle kahvit ja muut juomat tarkoittaa kahvipakettia ja mansikan karoissa liotettua vettä? Meillä on ollut kolmet rippijuhlat ja kahdet ylppärit ja mä lasken kahvituksen ja mehujen hintaan maidot, kermat ja sokerit nyt ainakin. Teetä pitää olla myös. Ja mistä ne tarjoillaan? Halvimmillaan kertakäyttömukit, mehumukit ja lusikat, mutta ei nekään ole ilmaisia, servetit... 

Vierailija
325/331 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsi sai lahjaksi itselleen vanhemmilta 

1500 euroa ja toivomansa korun. Mitään juhlia ei pidetty. Pieni suku  eikä läheisiä meille.  Tuttavat asuu kaukana. Juhlittiin oman perheen kesken. Ei mitään stressiä eikä maksanut paljon mitään itse tehty pizza ja täytekakku. Kaikki olivat tyytyväisiä. 

Hyvä että oli, ja ymmärrän, kun sukua ei ole. Tämä kommentti ei sikäli ole suoraan sulle, vaikka lainasinkin.

Mutta muuten, jos sukua ja läheisiä on, ja vielä mummo joka haluaa osallistua, niin jotenkin sympaattisempaa tuo juhlien järjestäminen. Äiti on vuoden säästänyt, on puvut ja kaikki. Ihan varmasti jää muistoihin lapselle ja muillekin nuo juhlat. Jotain mitä ei rahalla voi ostaa. Vaikka ensin mullekin tuli mieleen, että 10 lasta, yh, jne, mutta kuitenkin, kun miettii. Se on heidän perhe ja äiti selkeästi ajattelee lapsensa parasta.

Vierailija
326/331 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

15e/henkilö tarjoilut pitopalvelusta on kyllä todella edullista. Kannattaako edes itse tehdä? Mitähän tuohon kuuluu? 

Mietin myös, ettei tuo 450e pitopalvelusta ole mikään paheksunnan aihe.

Varsin kohtuullinen summa, ja nämä "pitää leipoa itse" -tyypit tuntuvat unohtavan kokonaan sen, että ne itse leivottujen tarjottavienkin ainekset maksaa satoja euroja. 

No eivät todellakaan maksa satoja euroja, vaikka vieraita olisi 30. Olen itse järjestänyt aika monet rippi- ja yo -juhlat. Leivoin kaiken muun itse, paitsi keksit ja pikkuleivät. Tein ajoissa ja pakastin osan leivonnaisia, vain voileipäkakut ja täytekakut tein ennen juhlia. No, minulla ei ollut 10 lasta jaloissa pyörimässä, koska en koskaan halunnut enemmän lapsia kuin tiesin pystyvämme elättämään. Leivoin karjalanpiirakoita, voileipäkakkua, pullaa, toska- ja tiikerikakkua, täytekakkua, ostin pikkuleipiä ja keksejä, limsaa, mehua, kahvia ja teetä ja rahaa kului alle 200€, vaikka ostin täytekakkuihin vadelmia eikä minun tarvinnut pistellä kuluissa. Halusin tehdä herkullista ja maittavaa ja tein runsaasti kaikkea, koska vieraita oli alun perin tulossa 35, mutta joku perui viime hetkellä. Vieraat olivat tyytyväisiä ja saivat vatsansa täyteen, ja syötäviä jäi vielä pakkaseenkin ja itselle seuraavalle viikolle.

Vierailija
327/331 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seiskan juttu: kahdeksan lapsen yh. Nyt HS: kymmenen lapsen yh. Mitä helv...? Tehtailee lapsia ukoille jatkuvaan. Nuorin lapsi vasta vuoden. Meinaako lisää pukata?

Vierailija
328/331 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä rippileiri kaikille halukkaille ei ole ilmainen ! Tämä oli uusi tieto. Ei kai rippileirillä saa rahastaa. Kyllä seurakunnilla rahaa on.

Terveisin kirkollisveron maksaja

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän seurakuntien jäsenille perusleirit on ilmaisia. Erikoisleireistä joutuu jotain maksamaan.

Tuo kuulostaa reilulta ja oikeudenmukaiselta.

Muistan, kun (joskus) 80-luvulla rippileirillä 3 lasta oli päässyt "livahtamaan" erään seurakunnan rippileirille siten, ettei heidän huoltajat olleetkaan maksaneet rippileirin vaadittua maksua. Rippileirin pappi komensi nämä 3 nimeltä sen leirin päähuoneeseen ja tenttasi heiltä jotain (emme tienneet mitä).

Lapset kertoivat myöhemmin että heidän vanhemmat eivät olleet maksaneet rippileirin maksua ja siksi pappi kutsui heidät sinne ja kyseli jotain kysymyksiä.

Lapsia ei kuitenkaan lähetetty kotiin puuttuvan maksusuorituksen takia kesken leirin. Toki loppuleirin olivat melko vaisun oloisia ja hämmentyneitä. Ikään kuin eivät saisi olla siellä mutta olkaa nyt tämän kerran kuitenkin.

Mielestäni lapsia ei saa asettaa tuollaiseen tilanteeseen ettei pääse rippileirille, ellei vanhemmat maksa leirimaksua. Ei ole missään nimessä kristillistä. 

Jeesus nimenomaan sanoi : Antakaa lasten tulla minun tyköni. Se tarkoittanee varmaankin että antakaa lasten tulla minun tyköni aina, vaikka lapselta puuttuisi se rippileiriraha.

RippiLEIRI on aika tuore keksintö kristinuskon historiassa. Kuten itse asiassa rippikoulukin. 

Jeesus ei koskaan sanonut, että kaiken pitäisi olla ilmaista kaikille. 

Mistä ajattelit, että raha kaikille ilmaiseen rippileiriin (päivärippikouluhan on joka paikassa ilmainen) otettaisiin? Diakoniatyöstäkö?

Älä viitsi. Kuule kyllä kirkolla rahaa on. Vaikka sitten siitä "diakoniatyöstä". Muutama kampaviineri jää hyvinsyöneiltä papeilta/diakoneilta  mussuttamatta, niin se on jo yhden lapsen rippileirin hinta siinä.

Aivan turha kirkkain silmin väittää, että kirkko muka menee konkurssiin jos kaikille halukkaille lapsille sallitaan rippileiri .

Vierailija
329/331 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitopalvelu ja puku vei melkein koko budjetin.Laina tai vuokrapuku ja itse tehdyt tajoilut olisi saanut parilla sataa.

Vierailija
330/331 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvita kalliita asioita rippijuhliin.

-nykyisin kaikilla pojilla ei ole pukua, osalla on siistit housut, kauluspaita ja tennarit (varmasti löytyy käytettynä näitä vaatteita)

-kesällä saa luonnosta kukkia koristeeksi, ei tarvitse ostaa kukkakimppua ja rippilapselle riittää perinteen mukaan 1 ruusu per antaja/perhe

-tarjoilut saa tehtyä itse suht halvalla: esim. pari suolaista piirakkaa voi tehdä etukäteen pakkaseen, kakun teko ei paljoa maksa. Ja esimerkiksi lohikeiton järjestää lämpimäksi ruoaksi suht vähällä vaivalla.

Missä välissä ennen kirkkoon menoa 10 lapsen yh-äiti keittää 30:lle hengelle lohisopan? 

Edellisenä päivänäkö pitäisi tehdä ja sitten kirkosta tullessa alkaa lämmittelemään jättikattilallista, kun nälkäinen juhlaväki odottaa ruokaa?

Ette heittele näitä ideoita muuta kuin oman napanne ympäriltä. 

Vierailija
331/331 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missäpäin rippijuhlissa syödään keittoa? Jokseenkin kuulostaa oudolta, kun olen tottunut että ne on kakkukahvijuhlat. Eikä missään missä olen käynyt ollut tarjolla ruokaa. Suolaista toki, esim. Voileipäkakkua..

Pitäähän ne lapset kirkonmenojen jälkeen ruokkia hyvänen aika sentään ja vieraat saattavat olla pitkästäkin matkasta tulleita. 

Kitsasta ja tylyä tuollaiset pikkusuolaista tarjottavat.