KAIKKI EIVÄT VOI OLLA KOTONA LAPSEN KANSSA 3 VUOTTA!!
Jestas taas tätä keskustelua täällä! Joillakin on työ tai opiskelu odottamassa, tai ei ole taloudellisesti mahdollista olla monta vuotta kotona. Onko tällä palstalla tosiaan näin suuri osa äitejä, jotka ovat kotona ainakin kolme vuotta? Entä työ, opiskelu, rahatilanne?
Kommentit (168)
Vierailija:
Miten ihmeessä kuvittelet, ettei synnyttäneelle voi puhjeta jotain sairautta tai että tulevat sairaudet olisivat jotenkin tiedossa? Entä kuvitteletko, että kaikki maailman lasten sairaudet ja vammat voidaan seuloa etukäteen pois? (saatika että sille olisi tarvetta)
Kuten itsekin totesin jo aiemmass viestissä, tottakai sairaus voi puhjeta yllättäen. Ja silloin tosiaan jäädään sairaslomalle, sairaseläkkeelle tms... Ihan oikeasti, kerro minulle mikä teidän tilanteenne on jos ette kerran saa mitään rahaa mistään ja joudutte hirveitä maksuja makselemaan! Mikä tämä sairaus on, joka teidän perheessänne on jopa kahdella henkilöllä, mutta kuitenkin niin että molemmat käyvät töissä eivätkä voi hoitaa lasta kotona?
Tiedätkö edes mistä puhut kun puhut ' lääkemaksukatosta ym.' ? Meillä se tarkoittaa yli 1200 euron maksua PELKISTÄ LÄÄKKEISTÄ aina tammikuussa. Kotihoidontuella se on ihan jouheva maksella. Entä kalliit lääkkeet, joihin ei ole Kela-korvattavuutta? Keksi nyt ratkaisu kun osaat vastata muihinkin niin kattavasti. En edes luettele, mitä kaikkea muuta maksamme omasta pussistakun et selvästikään omaa minkäänlaista kosketuspintaa aiheeseen.
Jos tiedät että tuo summa tulee tammikuussa maksettavaksi, sinulla on vaivaiset 11kk aikaa kerätä se summa. Ja jos tahdot kattavan vastauksen, sinun on tosiaan selitettävä tarkasti mitä lääkkeitä teidän on käytettävä, paljonko + kaikki muut oleelliset asiat. En tietenkään voi tietää automaattisesti teidän sairauksistanne!
Mutta sinun ajatusmaailmallasi vain kotihoidolla on merkitystä, lääkkeetkin voisi jättää pois ja muuttaa Pelastusarmeijan asuntolaan.
Missä olen näin väittänyt? Ihan oikeasti, mitä tuo marttyyriksi heittäytyminen auttaa? Olen sanonut ainoastaan, että Suomessa on turvaverkko, joka pelastaa siihen tippuvat henkilöt, MIKÄLI NÄMÄ EIVÄT OMALLA TOIMINNALLAAN SITÄ ESTÄ. Jos tiedät, niin kerro minulle tilanne jossa ihminen ei ole oikeutettu minkäänlaiseen toimeentuloon yhteiskunnan puolesta mikäli hän on itse kykenemätön hankkimaan elantonsa.
Voiko ihminen valita senkin, että puoliso kuolee tai häippäsee? Voiko senkin valita, miten työkykyisenä puoliso säilyy? Ai niin, voihan sen vaihtaa rikkaampaan kun vastoinkäymiset iskevät (ja se lasten hyvinvointi olikaan kuinka tärkeää?)
Meinaatko että yksinhuoltajat eivät voi mitenkään pärjätä ja hoitaa lapsiaan itse..? Perheet, joissa on vain yksi vanhempi saavat korotettua lapsilisää, leskeneläkettä, orvoneläkettä (en muista oikeaa nimeä?), elatusmaksut/ -tukea, jne. Työkyvyttömät ihmiset jäävät työkyvyttömyyseläkkeelle tai saavat työttömyystukea tai jäävät liitonrahoille. Missään vaiheessa en ole edes viitannut puolison vaihtamiseen rikkaampaan, enkä ole sanonut mitään, mikä vähentäisi lasten hyvinvointia joten viimeinen väite on lähinnä naurettava, jopa törkeä.
Entä sen, mikä hänestä tulee? Teoriassa jokaisella suomalaisella on mahdollisuus ja blaab blaab, mutta moni tietää sen olevan pötyä. Meistä tulee hyvin pitkälti sitä, mitä vanhemmistammekin. Duunareita tarvitaan, eikö heillä ole oikeutta saada lapsia? Pitäisikö lasten hankkimiseen määrittää jokin tulotaso?
Mitä ihmettä??? Etkö tajua lukemaasi? Ihan sama mitä tienaat, Suomessa jokainen saa rahaa vähintään niin paljon että saa ruokaa ja katon päänpäälle! Jos ei palkasta niin tuista. " Meistä tulee hyvin pitkälti sitä mitä vanhemmistammekin." Meistä tulee tasan sitä mitä itse itsestämme teemme! Mistä ihmeestä keksit minun sanoneen että duunareita ei saisi olla tai että he eivät saisi lisääntyä??? Minä olen hoitovapaalla ja mies saa 1200¿ kuukaudessa, lapsia on kolme. Ainut mitä olen sanonut, on se että pienilläkin tuloilla pärjää kunhan laskee menot tulojen mukaan!
Voisko ihminen valita oman työpaikkansa? Ei, hän voi valita vain paikat, mihin hakee. Voiko ihminen valita asuinpaikkansa? Teoriassa kyllä, useimmilla se määräytyy työn ja perheen mukaan.Voiko ihminen valita lastensa lukumäärän ja milloin heitä syntyy? Vain osittain. Yksi saa kaksoset pitkin hampain, yksi kierukasta huolimatta kuudennen lapsen ja viimeinen saa hartaasti toivotun kakkosen 15 vuoden ikäerolla.
Olet siis sitä mieltä, ettei lasten hankkimiseen ole edes oikeutta jos ei heitä voi hoitaa kolmivuotiaiksi kotona?
Työpaikkaa ei tietenkään voi valita mistä tahansa, muutenhan kaikki olisivat Nokian pomoja. ;) Mutta paljon voi työpaikan eteen tehdä! Asuinpaikka on vapaavalintainen, niin käytännössä kuin teoriassakin. Mieheni tienaisi Helsingissä huomattavasti enemmän, mutta olemme päättäneet asua täällä. Jos tahtoo muuttaa rahan perässä, se on oma valinta.
Ja vielä; olen sitä mieltä, että jos väenvängällä etsii syitä joiden varjolla voisi viedä lapset hoitoon, pitäisi ehkä miettiä sitä miksi lapsia ylipäätään tahtoo. Koska kaikilla on halutessaan mahdollisuus hoitaa lapset kotona heidän ensimmäiset vuotensa.
Mitä luulisit käyvän, jos kaikki Suomen 3-vuotiaat hoidettaisiin kotona? Tsadaa. Oikeus hoitovapaaseen nykyisellään poistuisi. Kotihoidontuki poistuisi. Vanhempia alettaisiin ajamaan kaikin tavoin takaisin työelämään. Tätä sinä olet kommenteillasi ajamassa ihan huomaamattasi :D Onnea vaan.
Jos kaikki Suomen 3-vuotiaat hoidettaisiin kotona, voitaisiin ottaa käyttöön esim. tasarahamalli tai vastaava, sillä säästö olisi valtava! Yksi päivähoitolapsi kun maksaa yhteiskunnalle suurinpiirtein 600-800¿/kk! Lisäksi vapautuisi työpaikkoja ja nuoret saisivat arvokasta työkokemusta kun he pääsisivät tekemään kolmen vuoden sijaisuuksia hoitovapaiden ajaksi. Ei enää parin viikon pätkiä, vaan tarjolle tulisi kunnollisia kolmen vuoden soppareita! Lisäksi säästöä kertyisi myös mielenterveyshoidoista, sillä erilaiset tunne-elämän ongelmat juontavat usein lapsuudesta ja sen turvattomuudesta.
Miten ihmeessä sinä voit katsoa maailmaa noin, ihan niinkuin ihmiset vain ajautuisivat johonkin ilman omaa päätösvaltaa..?
Vierailija:
Miten voit olla noin putkinäköinen?Unohdat sen tosiasian, että IHMISET OVAT LÄHTÖKOHTAISESTI AIVAN ERILAISISSA TILANTEISSA.
On eri aloilla työskenteleviä, OMA VALINTA
erilaisissa työsuhteissa työskentelviä, OMA VALINTA, JOKAISELLA ON AINAKIN JONKUNLAINEN MAHDOLLISUUS VAIKUTTAA SIIHEN MITÄ OPISKELEE JA MILLAISIA TÖITÄ HAKEE
opiskelevia, OMA VALINTA
pitkäaikaistyöttömiä. SAAVAT TYÖTTÖMYYSTUKEA
On sairaita, vammaisia, vajaakuntoisia niin lapsia kuin aikuisia. KAIKKI NÄMÄ ASIAT OVAT VARMASTI TIEDOSSA JO ENNEN LAPSEN HANKINTAA, VAI MITÄ? SAIRAUS VOI TULLA YLLÄTTÄEN, MUTTA SIINÄKIN ON ONNEKSI MAKSUKATTO LÄÄKKEILLE JNE.
On velkaisia, OMA VALINTA
on pienipalkkaisia, PIENELLÄKIN PALKALLA TULEE LOISTAVASTI TOIMEEN, KUN LASKEE MENOT TULOJEN MUKAAN. JA JOS ON LIIAN PIENI PALKKA, SAA TOIMEENTULOTUKEA.
on yrittäjiä, OMA VALINTA
on pätkätyöläisiä. SAAVAT TYÖTTÖMINÄ TYÖTTÖMYYSTUKEA JA TÖISSÄ OLLESSAAN PALKKAA. JA AVOIMIA TYÖPAIKKOJA (SIIVOOJA, TARJOILIJA JNE.) ON AUKI AINA
Pitääkö tätä typerää listaa todellakin jatkaa, jotta ymmärrät, että ihmiset elävät erilaisissa tilanteissa? MITEN MINÄ SELITTÄISIN NIIN, ETTÄ YMMÄRTÄISIT? LÄHES KAIKKI LISTAAMASI ASIAT OVAT IHMISTEN OMIA VALINTOJA! OMISTA VALINNOISTA ON TURHA SYYTTÄÄ MUITA. KAIKILLA ON OLLUT MAHDOLLISUUS VALITA ELÄMINEN PIENILLÄ MENOILLA, MUTTA TOISET VALITSEVAT TOISIN.Perheessämme, jossa on kaksi pitkäaikaissairasta perheenjäsentä, ei todellakaan ole kyse mistään arvovalinnasta.
VARMASTIKIN SAATTE PALKKAA SAIRASLOMALTA, SAIRASELÄKETTÄ, TYÖTTÖMYYSTUKEA, KOTIHOIDONTUKEA, LAPSILISÄÄ, ASUMISTUKEA, TOIMEENTULOTUKEA TMS. TARVITTAESSA NIILLÄ TULEE TOIMEEN JOS TAHTOO.JA ANTEEKSI ISOT KIRJAIMET, KIRJOITIN NIILLÄ JOTTA TEKSTINI EROTTUISI ALKUPERÄISESTÄ.
lapsista aloittaa päivähoidon 1,5 vuotiaana. Luku on tilastoharhaa, joka johtuu siitä että lähes kaikki alle 1v hoidetaan kotona. Yli 2 vuotiaista hoidetaankin kotona vain jotain 30 %
hoitoon. meillä ei yksinkertaisesti tolla rahalla ja miehen palkalla hurrailtais
Oletko muuten koskaan ajatellut, että esim. valtaosa päiväkotien hoitajista pitää omia lapsiaan kotona ainakin sen 3v. Jos he ovat kerran idiootteja (koska valitsevat kotiäitiyden), niin miten on mahdollista että sinä pidät silti heitä erittäin sopivina hoitamaan omia lapsiasi? Millainen sinä sitten olet???
lapsiaan kotona MYÖS siksi, että heillä ei suurtakaan muutosta tuloissa ole, vievätkö he lapset hoitoon vai ei. Heillä ei myöskään ammattitaito ruostu, ja heidän CV:ssään kotihoito voidaan katsoa jopa plussaksi (toisin kuin millään muulla alalla). Lisäksi heidän elämäänsä työhönpaluu ei tuo mitään muutosta: lastenhoitoa, lastenhoitoa, lastenhoitoa
ystäväni ollut nyt kolmannen yhteisen lapsen jälkeen sen kolme vuotta kotona ja yhtä helvetin ruikutusta toi elämä on ollut. on talovelkaa,autolainaa,ukon ruokkomaksuja,pentujen harrastuksissa kuljettaminen kun naapurissakin harrastetaan kaikenlaista. nyt on niin väsynyt ja töihin pitäis palata pirteänä pikapuoliin. huh huh.
kun huomaan jo edellisistä vatauksistasi, ettet tiedä aiheesta mitään? The Kotiäiti Nurmijärveltä, joka voi määäritellä myös muiden mahdollisuudet kotona olemiseen? Hallitset varmasti myös eri lääkevalmisteet, sairaudet ja osannet myös kertoa, missä tilanteissa mikäkin lääke on tarpeellinen ;)
Luulet siis, että on joku pohjaton tukien kirstu, josta ammenetaan rahaa sitten kun elämä menee niin kuin ei ollut tarkoitus. Minulla on uutisia. On tilanteita, joissa ne pikkuruiset tuet eivät riitä. Saatika että niistä säästettäisiin yli 7000mk:n lääkemenot :D
Harvoin törmää noin vaaleanpunaiseen ajatusmaailmaan aikuisella (?) ihmisellä. Mutta onneksi sävyjä tulee lisää kun vuodet kuluvat.
ukko hyväpalkkaisessa työssä. Itse olen ollut 10 vuotta työelämässä niin on tosi mukavaa jäädä kotiin " lusmuilemaan" lapsen kanssa.
ja hiukan hymyilyttää kun yhdyssanavirheitä, sijamuotovirheitä ja sillkoja asiavirheitä vilisevissä kirjoituksissa ihmetellään kuinka " harva täällä ymmärtää mitään kehitys psykologiasta" . Palstaäidit ymmärtävät kehityspsykologiasta juuri sen verran, että ovat lukeneet jonkun Lapsen maailma-lehden, missä toimittaja on yksiviivaistanut kotihoidon gurun Keltikangas-Järvisen haastattelussa kertomaa nimenomaan näille samoille mammoille sopivaksi.
Otaisittepa kaikki muutkin asiantuntijat yhtä tosissanne, maailma olisi paljon parempi paikka ;)
Sitten nämä samat kotihoidon kannattajat viittaavat tuhansien vuosien taa, asioiden luonnolliseen järjestykseen. Tiedättekö armaat, että vielä sata vuotta sitten lapset tuotiin pellonreunaan kapaloissaan kun äidit olivat peltotöissä. 4-vuotias sisarus riitti mainiosti lastenvahdiksi yksivuotiaalle. Koskaan historiassa eivät lapset ole saaneet niin jakamatonta huomiota vanhemmiltaan kuin viime vuosina. Voimmeko me ihmiset yhtään paremmin? Äidit väsyvät ja masentuvat, perheen hajoaminen on tilastollisesti enemmän sääntö kuin poikkeus. Syyllistämisen muodot moninaistuvat ja kierre vahvistuu.
Eikö olisi aika antaa ihmisten pättää itse oman perheensä asioista? Jos haluaa arvostella, tekee se mielessään -- jos on varma siitä, että on niin kovin oikeassa, mihin tarvitsee muiden samanmielisten kovaäänistä tukiryöppyä?
T: kotiäiti vielä reilulle 2v vuotiaalle, joka syksyllä menee hoitoon. Perheen parhaaksi.
Näin ainakin meidän yliopistossa ja eiköhän se ole muissakin sama juttu. Tai toki voi jäädä hoitovapaalle, mutta opinto-oikeus lyhenee samaa tahtia, eli sitten tulee todella kiire.
lasta kotona ja että ura olisi tärkeämpi.
Itse olen kaksi kertaa vienyt pienen lapsen hoitoon ja mennyt töihin ja syynä tämä parjattu taloudellinen syy. Laskin aikanaan plussia ja miinuksia molemmista vaihtoehdoista ja päädyin töihin menoon vaikka en yhtään olisi halunnut mennä. Kotona lasten kanssa olisi ollut niin paljon kivempi ja helpompi olla.
Meillä ei ollut asuntovelkaa mutta opintovelkaa, autolainaa, aso-lainaa ja miehen limittiä aiemmasta elämästä ihan kiitettävästi. Miehellä pieni palkka josta jää kk riippuen 1100-1800e käteen. Asutaan siis pienessä aso-asunnossa jonka asomakuun oli pakko ottaa lainaa. Lainan kanssa asumiskulut olivat n. 850e/kk ja autolaina 300e/kk ja limitti 200e/kk. Opintolainaa en enää muista mitä meni kk. Eli pelkästään nuo kulut jo niin paljon että miehen palkasta ei käytännössä jäänyt yhtään elämiseen. Elimme siis äitiysloman ajat äitiyspäivärahallani joka töissä käynnin jälkeen oli onneksi sen verran hyvä että ei jouduttu pelkkää kaurapuuroa syömään. Kotihoidontuelle kun jäin niin kuukaudessa totesimme että emme pysty tinkimään menoista niin paljon että tulisimme toimeen. Tulorajamme oli juuri siinä rajalla että emme saaneet asumistukea ja toimeentulotukea emme halunneet edes yrittää hakea.
Joten päätimme että minä haen töitä ja sain niitä heti. Lapsi meni hoitoon siis 1v. iässä mutta koska molemmat olemme vuorotyössä niin saatoimme pitää hoitoajat lyhyinä (usein vain nukkui päikkärit hoidossa) ja päiviä oli vain muutamia viikossa. Silti kivempaa olisi ollut kotona lapsen kanssa. Toisen lapsen kohdalla oli tilanne edelleen sama mutta loma järjetelyillä ja sillä että minä tein pelkkää yövuoroa saatoimme hoitaa lapset kotona siihen kun kuopus oli 1½v. Hoitoon he menivät kun vaihdoin jälleen kolmivuorotyöhön ja olivat hoidossa vajaa puoli vuotta.
Kolmas lapsemme on nyt reilu 2v eikä " joudu" hoitoon vielä ainakaan vuoteen sillä olen vihdoin voinut olla kotona kotihoidontuella kuntalisän turvin ja koska kaikki nuo lainat on pois maksettu. Nyt rahamme riittävät elämiseen vaikka kaikesta joutuukin tinkimään ja asumme todella ahtaasti. Näistä olemme kuitenkin olleet valmiit tinkimään jotta lapset ovat saaneet nyt olla pidempään kotona. Keskimmäinen ei edes muista hoidossa olleensa koskaan ja esikoisenkin muistot ovat pitkälti valokuvien varassa. Joten tuskin kovasti kärsivät ajasta jotka hoidossa olivat. Neljäs lapsemme syntyy syksyllä ja joutuu pienenä hoitoon sillä jo nyt laskimme että rahamme eivät riitä kun en taaskaan saa kuntalisää, perheen koko on kasvanut ja vaatii isomman auton joka taas otettava lainalla samoin kuin isomman asunnon johon tarvitaan taas lainaa. Tähän joudumme tyytymään ja yritänkin sitten lusmuilla mahdollisimman pitkään kotona työttömyystuen avulla jotta alpsi saisi olla kotona hoidossa olon sijaan.
Jokaisella on siis teoriassa mahdollisuus valita mutta aina se valinta ei ole se minkä itse tekisi jos ei tarvitsisi miettiä kokonaisuutta.
opiskeluaikana, usein hedelmällisyden kannalta parhaassa iässä. Ei lastenhankkimista edes kannata suunnitella vain lasten kotihoidon kannalta, johan siinä synnyttäjien keski-ikä nousisi entisestään.
Kurkatkaapa vaik tuonne 70-luvulle. Mikä oli lasten kotihoidon tilanne silloin? Ja onpa todella traumaattisia lapsia sieltä kasvanut. Sitten kun verrataan 80-lukuun jolloin kotiäitiys alkoi yleistymään, mitä sieltä kasvoi? Pullamössöä. Oottekos ikinä miettinyt mistä ne yhteiskunnan rahat tulee? Kerätään syksyllä puista? Hei! Jäädään kaikki kotiin, on lapsia tai ei. Kyllä yhteiskunta pitää huolta. Ei tarvii kaupassakaan käydä kun ei oo mitään mitä ostaa, eikä kukaan kuka myy... Hölmöt!
kuvitellaan lapsen kotihoitamisen kannattavuuden yhteiskunnalle olevan yhtä kuin säästyneet päivähoitokulut. Viis verotuloista, viis siitä mitä järjestely maksaa työnantajille, viis kansantaloudellisesta merkityksestä.
Jos jokainen pikkulapsi hoidetaisiin varmuudella kotona, nuoret ihmiset työllistyisivät vakituisiin työsuhteisiin vieläkin huonommin kuin nykyään. Eläköön pätkätyöt.
Käy vihaksi tämä kommentoija :(( Varsinainen sosiaalipummi, kun tietää tasan tarkkaan, mitä tukia saa missäkin tilanteessa,itse ei tarvitse tienata senttiäkään....
Vierailija:
Vierailija:
Miten ihmeessä kuvittelet, ettei synnyttäneelle voi puhjeta jotain sairautta tai että tulevat sairaudet olisivat jotenkin tiedossa? Entä kuvitteletko, että kaikki maailman lasten sairaudet ja vammat voidaan seuloa etukäteen pois? (saatika että sille olisi tarvetta)Kuten itsekin totesin jo aiemmass viestissä, tottakai sairaus voi puhjeta yllättäen. Ja silloin tosiaan jäädään sairaslomalle, sairaseläkkeelle tms... Ihan oikeasti, kerro minulle mikä teidän tilanteenne on jos ette kerran saa mitään rahaa mistään ja joudutte hirveitä maksuja makselemaan! Mikä tämä sairaus on, joka teidän perheessänne on jopa kahdella henkilöllä, mutta kuitenkin niin että molemmat käyvät töissä eivätkä voi hoitaa lasta kotona?
Tiedätkö edes mistä puhut kun puhut ' lääkemaksukatosta ym.' ? Meillä se tarkoittaa yli 1200 euron maksua PELKISTÄ LÄÄKKEISTÄ aina tammikuussa. Kotihoidontuella se on ihan jouheva maksella. Entä kalliit lääkkeet, joihin ei ole Kela-korvattavuutta? Keksi nyt ratkaisu kun osaat vastata muihinkin niin kattavasti. En edes luettele, mitä kaikkea muuta maksamme omasta pussistakun et selvästikään omaa minkäänlaista kosketuspintaa aiheeseen.
Jos tiedät että tuo summa tulee tammikuussa maksettavaksi, sinulla on vaivaiset 11kk aikaa kerätä se summa. Ja jos tahdot kattavan vastauksen, sinun on tosiaan selitettävä tarkasti mitä lääkkeitä teidän on käytettävä, paljonko + kaikki muut oleelliset asiat. En tietenkään voi tietää automaattisesti teidän sairauksistanne!
Mutta sinun ajatusmaailmallasi vain kotihoidolla on merkitystä, lääkkeetkin voisi jättää pois ja muuttaa Pelastusarmeijan asuntolaan.
Missä olen näin väittänyt? Ihan oikeasti, mitä tuo marttyyriksi heittäytyminen auttaa? Olen sanonut ainoastaan, että Suomessa on turvaverkko, joka pelastaa siihen tippuvat henkilöt, MIKÄLI NÄMÄ EIVÄT OMALLA TOIMINNALLAAN SITÄ ESTÄ. Jos tiedät, niin kerro minulle tilanne jossa ihminen ei ole oikeutettu minkäänlaiseen toimeentuloon yhteiskunnan puolesta mikäli hän on itse kykenemätön hankkimaan elantonsa.
Voiko ihminen valita senkin, että puoliso kuolee tai häippäsee? Voiko senkin valita, miten työkykyisenä puoliso säilyy? Ai niin, voihan sen vaihtaa rikkaampaan kun vastoinkäymiset iskevät (ja se lasten hyvinvointi olikaan kuinka tärkeää?)
Meinaatko että yksinhuoltajat eivät voi mitenkään pärjätä ja hoitaa lapsiaan itse..? Perheet, joissa on vain yksi vanhempi saavat korotettua lapsilisää, leskeneläkettä, orvoneläkettä (en muista oikeaa nimeä?), elatusmaksut/ -tukea, jne. Työkyvyttömät ihmiset jäävät työkyvyttömyyseläkkeelle tai saavat työttömyystukea tai jäävät liitonrahoille. Missään vaiheessa en ole edes viitannut puolison vaihtamiseen rikkaampaan, enkä ole sanonut mitään, mikä vähentäisi lasten hyvinvointia joten viimeinen väite on lähinnä naurettava, jopa törkeä.
Entä sen, mikä hänestä tulee? Teoriassa jokaisella suomalaisella on mahdollisuus ja blaab blaab, mutta moni tietää sen olevan pötyä. Meistä tulee hyvin pitkälti sitä, mitä vanhemmistammekin. Duunareita tarvitaan, eikö heillä ole oikeutta saada lapsia? Pitäisikö lasten hankkimiseen määrittää jokin tulotaso?
Mitä ihmettä??? Etkö tajua lukemaasi? Ihan sama mitä tienaat, Suomessa jokainen saa rahaa vähintään niin paljon että saa ruokaa ja katon päänpäälle! Jos ei palkasta niin tuista. " Meistä tulee hyvin pitkälti sitä mitä vanhemmistammekin." Meistä tulee tasan sitä mitä itse itsestämme teemme! Mistä ihmeestä keksit minun sanoneen että duunareita ei saisi olla tai että he eivät saisi lisääntyä??? Minä olen hoitovapaalla ja mies saa 1200¿ kuukaudessa, lapsia on kolme. Ainut mitä olen sanonut, on se että pienilläkin tuloilla pärjää kunhan laskee menot tulojen mukaan!
Voisko ihminen valita oman työpaikkansa? Ei, hän voi valita vain paikat, mihin hakee. Voiko ihminen valita asuinpaikkansa? Teoriassa kyllä, useimmilla se määräytyy työn ja perheen mukaan.Voiko ihminen valita lastensa lukumäärän ja milloin heitä syntyy? Vain osittain. Yksi saa kaksoset pitkin hampain, yksi kierukasta huolimatta kuudennen lapsen ja viimeinen saa hartaasti toivotun kakkosen 15 vuoden ikäerolla.
Olet siis sitä mieltä, ettei lasten hankkimiseen ole edes oikeutta jos ei heitä voi hoitaa kolmivuotiaiksi kotona?
Työpaikkaa ei tietenkään voi valita mistä tahansa, muutenhan kaikki olisivat Nokian pomoja. ;) Mutta paljon voi työpaikan eteen tehdä! Asuinpaikka on vapaavalintainen, niin käytännössä kuin teoriassakin. Mieheni tienaisi Helsingissä huomattavasti enemmän, mutta olemme päättäneet asua täällä. Jos tahtoo muuttaa rahan perässä, se on oma valinta.
Ja vielä; olen sitä mieltä, että jos väenvängällä etsii syitä joiden varjolla voisi viedä lapset hoitoon, pitäisi ehkä miettiä sitä miksi lapsia ylipäätään tahtoo. Koska kaikilla on halutessaan mahdollisuus hoitaa lapset kotona heidän ensimmäiset vuotensa.Mitä luulisit käyvän, jos kaikki Suomen 3-vuotiaat hoidettaisiin kotona? Tsadaa. Oikeus hoitovapaaseen nykyisellään poistuisi. Kotihoidontuki poistuisi. Vanhempia alettaisiin ajamaan kaikin tavoin takaisin työelämään. Tätä sinä olet kommenteillasi ajamassa ihan huomaamattasi :D Onnea vaan.
Jos kaikki Suomen 3-vuotiaat hoidettaisiin kotona, voitaisiin ottaa käyttöön esim. tasarahamalli tai vastaava, sillä säästö olisi valtava! Yksi päivähoitolapsi kun maksaa yhteiskunnalle suurinpiirtein 600-800¿/kk! Lisäksi vapautuisi työpaikkoja ja nuoret saisivat arvokasta työkokemusta kun he pääsisivät tekemään kolmen vuoden sijaisuuksia hoitovapaiden ajaksi. Ei enää parin viikon pätkiä, vaan tarjolle tulisi kunnollisia kolmen vuoden soppareita! Lisäksi säästöä kertyisi myös mielenterveyshoidoista, sillä erilaiset tunne-elämän ongelmat juontavat usein lapsuudesta ja sen turvattomuudesta.
Miten ihmeessä sinä voit katsoa maailmaa noin, ihan niinkuin ihmiset vain ajautuisivat johonkin ilman omaa päätösvaltaa..?
Vierailija:
Miten voit olla noin putkinäköinen?Unohdat sen tosiasian, että IHMISET OVAT LÄHTÖKOHTAISESTI AIVAN ERILAISISSA TILANTEISSA.
On eri aloilla työskenteleviä, OMA VALINTA
erilaisissa työsuhteissa työskentelviä, OMA VALINTA, JOKAISELLA ON AINAKIN JONKUNLAINEN MAHDOLLISUUS VAIKUTTAA SIIHEN MITÄ OPISKELEE JA MILLAISIA TÖITÄ HAKEE
opiskelevia, OMA VALINTA
pitkäaikaistyöttömiä. SAAVAT TYÖTTÖMYYSTUKEA
On sairaita, vammaisia, vajaakuntoisia niin lapsia kuin aikuisia. KAIKKI NÄMÄ ASIAT OVAT VARMASTI TIEDOSSA JO ENNEN LAPSEN HANKINTAA, VAI MITÄ? SAIRAUS VOI TULLA YLLÄTTÄEN, MUTTA SIINÄKIN ON ONNEKSI MAKSUKATTO LÄÄKKEILLE JNE.
On velkaisia, OMA VALINTA
on pienipalkkaisia, PIENELLÄKIN PALKALLA TULEE LOISTAVASTI TOIMEEN, KUN LASKEE MENOT TULOJEN MUKAAN. JA JOS ON LIIAN PIENI PALKKA, SAA TOIMEENTULOTUKEA.
on yrittäjiä, OMA VALINTA
on pätkätyöläisiä. SAAVAT TYÖTTÖMINÄ TYÖTTÖMYYSTUKEA JA TÖISSÄ OLLESSAAN PALKKAA. JA AVOIMIA TYÖPAIKKOJA (SIIVOOJA, TARJOILIJA JNE.) ON AUKI AINA
Pitääkö tätä typerää listaa todellakin jatkaa, jotta ymmärrät, että ihmiset elävät erilaisissa tilanteissa? MITEN MINÄ SELITTÄISIN NIIN, ETTÄ YMMÄRTÄISIT? LÄHES KAIKKI LISTAAMASI ASIAT OVAT IHMISTEN OMIA VALINTOJA! OMISTA VALINNOISTA ON TURHA SYYTTÄÄ MUITA. KAIKILLA ON OLLUT MAHDOLLISUUS VALITA ELÄMINEN PIENILLÄ MENOILLA, MUTTA TOISET VALITSEVAT TOISIN.Perheessämme, jossa on kaksi pitkäaikaissairasta perheenjäsentä, ei todellakaan ole kyse mistään arvovalinnasta.
VARMASTIKIN SAATTE PALKKAA SAIRASLOMALTA, SAIRASELÄKETTÄ, TYÖTTÖMYYSTUKEA, KOTIHOIDONTUKEA, LAPSILISÄÄ, ASUMISTUKEA, TOIMEENTULOTUKEA TMS. TARVITTAESSA NIILLÄ TULEE TOIMEEN JOS TAHTOO.JA ANTEEKSI ISOT KIRJAIMET, KIRJOITIN NIILLÄ JOTTA TEKSTINI EROTTUISI ALKUPERÄISESTÄ.
Vierailija:
Oletko muuten koskaan ajatellut, että esim. valtaosa päiväkotien hoitajista pitää omia lapsiaan kotona ainakin sen 3v. Jos he ovat kerran idiootteja (koska valitsevat kotiäitiyden), niin miten on mahdollista että sinä pidät silti heitä erittäin sopivina hoitamaan omia lapsiasi? Millainen sinä sitten olet???
pystyäkseen kattamaan perheensä kulut?
Päättäkää jo kotiäidit mitä oikein haluatte :D Joskaan se ei hirveästi minua liikuta.
Kenenkään ei ole PAKKO mennä töihin, jatkamaan opiskeluja, maksaa lainoja heti.
Voi myös valita muita vaihtoehtoja, voi esimerkiksi lykätä opintoja, lopettaa opinnot ja aloittaa uudestaan kolmen vuoden kuluttua, voi myydä asunnon tai vaihtaa edullisempaan, eikä kukaan pakota edes ottamaan asuntolainaa. Jos lainaa aikoo maksaa yli 5 vuotta, kyllä maalaisjärki jo sanoo että lastenhankintaa haittaa. Järki käteen.
Kuka tahansa VOI olla kotona lapsen kanssa kolme vuotta. Se tosin edellyttää joitain asioita, kuten ihan kaikki muukin elämässä. Jos menet töihin, se edellyttää että lapsen hoitaa joku muu. Jos hoidat itse lapsen kotona, se edellyttää että tulet toimeen pienemmällä rahalla.
Pakko ei ole kenenkään kuin kuolla.
Sinäkin voit jäädä kotiin hoitamaan lastasi kolme vuotta. Jos taas pidät tärkeämpänä rahaa ja opiskelua (jotka muuten ovat mahdollisia molemmat 3v kuluttuakin, toisin kuin vauvan hoito) niin valitset sen. Elämä on omista valinnoista kiinni. Kaikkea hyvää.
Itselläni ainakin seuraavanlainen tilanne: voisin olla kolme vuotta lapsen kanssa kotona, mutta en halua. En voi kuvitellakaan, että keskeyttäisin opintoni tai työni kolmeksi vuodeksi sen takia, että saan elää normaalia perhe-elämää, jonka voin yhdistää helposti myös työhön, opiskeluun jne.
Ei lapsi minusta siitä pilaannu, että hän elää myös kodin ulkopuolella elämää päiväkodissa, isovanhempien kanssa, kavereiden ja heidän perheidensä seurassa jne. Minusta se on normaalia ja hyvää sosiaalisten taitojen ja kehityksen kannalta.
Kyse on varmasti myös omista elämänkokemuksista. Jos on kokenut ja nähnyt maailmaa paljon niin ei kuvittele, että kaikki naiset sopii samaan muottiin tai muutenkaan mustavalkoisesti usko kaikkeen. Esim. tutkimuksiin, kululaskelmiin jne. Terv. yliopistosta nääs.
Vierailija: