Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rehellinen mielipide, 1 v 7 kk päiväkotiin? ov

Vierailija
19.05.2007 |

Tilanne on tämä:

Minulla on pian 1 v täyttävä lapsi, jota olen tähän asti hoitanut kotona. Syksyllä pitää alkaa kirjoittamaan gradua ja tekemään viimeisiä pakollisia kursseja ja tenttejä. Suunniltelma on, että hoidamme siskoni kanssa toistemme lapsia kumpikin 2 päivää viikossa eli siis minä saan näin kaksi kokonaista päivää opiskeluaikaa viikossa. Tämän järjestelyn on tarkoitus alkaa syksyllä ja kestää vuoden loppuun.

En haluaisi laittaa lastani vielä alkuvuodestakaan päivähoitoon, mutta en tiedä, onko pakko. Siskoni luultavasti menee kokopäivätyöhön tammikuussa joten hoitojärjestelykään ei luultavasti enää onnistu. Mummoista tms ei ole apua. Tarvitsisin kuitenkin ainakin päivän, pari viikossa opiskeluihin ja ehkä voisin jotain töitä tehdä kotoa käsin (opiskelen kääntäjäksi). En tiedä miten tämä onnistuisi ilman että laitan lapseni ainakin osa-aikaisesti hoitoon, esim kolmena aamupäivänä tai kahtena kokonaisena päivänä viikossa. Keksittekö muita ratkaisuja? Onko 1 v 7 kk auttamattomasti liian pieni päiväkotiin? Pph:ta en halua harkita, en oikein luota heihin.

Yliopistolla on kyllä lapsiparkki, johon voi jättää kolmeksi tunniksi lapsen ammattilaisten hoitoon. Tätä palvelua saa käyttää 2 x 3 tuntia viikossa. Ehkä se voisi olla jonkinlainen apu. Saisinkohan kotiin jonkun hoitamaan lastamme? Paljonkohan se tulisi maksuineen kaikkineen maksamaan?

Jos joku jaksoi lukea niin tosi kiva. Olisiko mielipiteitä?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
19.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ottaisin hoitajan esim 15 tunniksi viikossa niin siitä tulee jo tuo 600 euroa/kk. Eihän se hoitaja sitä kaikkea käteen saisi kun on kaikki työeläkemaksut ym, mutta kuitenkin. MLL:n hoitajaa ei saa säännölliseksi hoitajaksi, olen kysynyt jo sieltä ja he vastasivat että ' tarjoamme tilapäistä lastenhoitoapua' . Tietty jos löytäisi sitä kautta hyvän hoitajan niin hänet voisi palkata MLL:n ulkopuolella hoitamaan lasta. Mutta palkkakin olisi silloin kalliimpi. t. ap

Vierailija
42/65 |
19.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et luota rautaisiin alan ammattilaisiin? Suurin osa kunnallisista perhepäivähoitajista on tehnyt työtään vuosikausia, joten osaavat taatusti hoitaa hyvin myös sinun pikkuistasi. Rauhallinen, kodinomainen ja kiireetön meininkin on paljon parempi kuin meluisa ja rauhaton päiväkoti. Turhia ennakkoluuloja ihmisillä perhepäivähoidon suhteen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
19.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kysymykseen vastaus: Päiväkodin pienten ryhmä ehdottomasti paras vaihtoehto teille, jos opiskella aiot.

Vierailija
44/65 |
19.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

saisit käytännössä täysin samalla hinnalla sen hoitajan kotiin kuin mitä hoito maksaisi. Eli kotihoidontuki plus 100 euroa. Lisäksi se hoitaja olisi hoitamassa, vaikka lapsi sairastelisi, mutta päiväkodissa ei suinkaan lapsi sairaana olisi, vaan sinulta menisi nuo sairauspäivät siellä harakoille. Ja säästyisit kuskaamiselta ees taas.

Enkä suin surminkaan usko hoitajan maksavan 10 euroa tunti. Itse olen maksanut haitarilla 4 - 6 euroa tunti.

Vierailija
45/65 |
19.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pph:t kohtelivat lapsia. Tylysti ja välinpitämättömästi. Olen kuullut samaa myös muilta. Tottakai pph:ssa on myös hyviä hoitajia, mutta en halua ottaa riskiä ja lähteä arpomaan, osuuko kohdalle hyvä hoitaja vai ei. Palkka on siinä työssä kuitenkin surkea, ja monet ovat todella leipääntyneet työhönsä. Siinä ei ole myöskään sitä työyhteitön kontrollia, kuten päiväkodissa - ei lapsia voi kohdella miten vaan kun on monta silmäparia näkemässä. t. ap

Vierailija
46/65 |
19.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta päiväkodissakaan tuo " tyoyhteison kontrolli " ei aina hyvin pelaatai pelaan nurin päin. Kolleegan puolta pidetään jatörkeita tapauksia ei ilmi tuoda.

Vierailija
47/65 |
19.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kukaan enää suostu tulemaan halvemmalla. Koettu on!

Vierailija
48/65 |
19.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja juuri siksi, että itse laitoin lapsen tuon ikäisenä päiväkotiin. Ja hyvin on mennyt.

Vierailija
49/65 |
19.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät ne ole sellaisia kuten tällä palstalla kotiäidit, jotka eivät ole päiväkotia nähneetkään, antavat ymmärtää.

Kaikki tuttuni, jotka ovat kokeilleet yksityisia hoitajia kotona tai muita systeemejä, ovat lopulta päätyneet päiväkotiin, kun ei homma ole toiminut ja ovat olleet tyytyväisiä - päiväkotiin siis. Riippuu tietty PK:sta mutta tämä meidän on ollut TOSI hyvä ja sama henkilökunta pysynyt.

Vierailija
50/65 |
19.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

se " hoitaja kotiin tarvittaessa" -metodi. Itse asiassa niin hyvin, että hain nyt Kelalta yksityisen hoidon tukea ja hoitaja on täällä siihen asti kun lapset menee kouluun.

Mun mielestä täällä ei ole kukaan ehdottanut kuitenkaan moista, lähinnä sitä, että siirtäisi päiväkotiin menoa niin, että lapsi olisi vähän vanhempi ja hoitopaikan saisi haettua syksyllä, jolloin onnistumismahdollisuus on rutkasti parempi.

Vierailija
51/65 |
19.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne eivät mene töihin PKhon, jossa olis seuranatyökavereita vaan haluavat olla yksin - jotain mätää siinä pitää olla.

Miedän lasten PKssa oli vähän aikaa sittenuusi hoitaja, joka oli aikaisemmin ollut pph ja sai lähteä parin viikon päästä - sen verran omituista oli ollut hoitajan toiminta...

Vierailija
52/65 |
19.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi kuitenkin vielä niin pieni, että ei osaa kertoa mitään mitä päivän aikana on tapahtunut. Kyllä kuitenkin tuntuu, että yritän sumplia asiat niin, että lapsi menisi päiväkotiin vasta sitten elokuussa. t. ap

Vierailija
53/65 |
19.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

se " hoitaja kotiin tarvittaessa" -metodi. Itse asiassa niin hyvin, että hain nyt Kelalta yksityisen hoidon tukea ja hoitaja on täällä siihen asti kun lapset menee kouluun.

.

Miksi ihmeessä? Säälin lastasi, jää kaikesta ulkopuolelle.

Kai hän sentään eskarin käy normaalisti?

Vierailija
54/65 |
19.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen on menossa jo eskariin, on 5-vuotias. Kävi juuri koulukypsyystesteissä, todettiin ikäisiään kehittyneemmäksi ja kielellisesti lahjakkaasti. Osaa jo lukea, kirjoittaa ja laskea...

Ja molemmat ovat käyneet puistotädin ryhmässä ja kerhossa ja kahdessa harrastuksessa eli näkevät kyllä paljon muita lapsia. Tahti vain on heidän omansa ja he saavat olla omassa kodissaan.

Meille tämä sopii ja on muuten näillä meidän nurkilla tosi tavallinenkin ratkaisu.

En oikein osaa keksiä tässä mitään, mitä sääliä...

Vierailija
55/65 |
19.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja luultavasti ei pätkääkään kokemusta siitä, miten hyvin päiväkodissa lapsista huolehditaan!!

Vierailija
56/65 |
19.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuntoutus-syistä 15h/viikko. On ollut todella positiivinen kokemus ja siirtyy nyt syksyllä, n.2,5v osapäiväiseksi max 30h/viikko.

Kuopukselle on haettu tammikuussa 2008 alkaen osapäiväpaikkaa (tuo 30h/viikko), ikää hänellä tuolloin 1,5v. Eli itse en pitäisi tuota hoitoonviemistä teidänkään kohdalla pahana ja tilanteessasi tekisin niin. Mutta itse toki teet sen minkä parhaaksesi näet.

Vierailija
57/65 |
19.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitää mennä töihin tai opiskella, totta kai lapsi menee hoitoon. Iän puolesta sopii ihan hyvin päiväkotiin, mutta käy tutustumassa eri paikkoihin ensin.

Vierailija
58/65 |
19.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 1,5v lapsen paikka ei ole päiväkodissa. Mutta sitä vanhemman voi jo viedä. Taidat ap nyt suurennella ongelmaa?? Mikä hätä tuossa nyt on jos ei ole edes kokopäiväinen/kokoaikainen?

Vierailija
59/65 |
19.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia lapsia seuratessani olen molempien kohdalla tullut siihen tulokseen että alle 1,5v eivät olisi missään tapauksessa ollet kypsiä hoitoon viemiseen. Jos pakko olisi ollut, niin sen jälkeen sitten. Onneksi pakkoa ei kuitenkaan ole ja minun mielestäni paras paikka alle 3v on kotona.

Vierailija
60/65 |
19.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempi lapseni aloitti päiväkodissa 1v8kk:n ikäisenä yhdessä vanhemman sisarensa kanssa 8 (ja hui, oli tätäkin aikaisemmin sukulaisten hoidossa, kun äitinsä aloitti työt). Päiväkodeissa on eroja; meillä lapsi on 11 lapsen ryhmässä, jossa kolme vakituista hoitajaa. Lasten lukumäärä per hoitaja on siis yhtä suuri kuin perhepäivähoitajalla. Meillä on kotonakin aina ollut samanlainen rytmi kuin tarhassa, joten lapsen rytmissä ei tapahtunut mitään muutosta.