Rehellinen mielipide, 1 v 7 kk päiväkotiin? ov
Tilanne on tämä:
Minulla on pian 1 v täyttävä lapsi, jota olen tähän asti hoitanut kotona. Syksyllä pitää alkaa kirjoittamaan gradua ja tekemään viimeisiä pakollisia kursseja ja tenttejä. Suunniltelma on, että hoidamme siskoni kanssa toistemme lapsia kumpikin 2 päivää viikossa eli siis minä saan näin kaksi kokonaista päivää opiskeluaikaa viikossa. Tämän järjestelyn on tarkoitus alkaa syksyllä ja kestää vuoden loppuun.
En haluaisi laittaa lastani vielä alkuvuodestakaan päivähoitoon, mutta en tiedä, onko pakko. Siskoni luultavasti menee kokopäivätyöhön tammikuussa joten hoitojärjestelykään ei luultavasti enää onnistu. Mummoista tms ei ole apua. Tarvitsisin kuitenkin ainakin päivän, pari viikossa opiskeluihin ja ehkä voisin jotain töitä tehdä kotoa käsin (opiskelen kääntäjäksi). En tiedä miten tämä onnistuisi ilman että laitan lapseni ainakin osa-aikaisesti hoitoon, esim kolmena aamupäivänä tai kahtena kokonaisena päivänä viikossa. Keksittekö muita ratkaisuja? Onko 1 v 7 kk auttamattomasti liian pieni päiväkotiin? Pph:ta en halua harkita, en oikein luota heihin.
Yliopistolla on kyllä lapsiparkki, johon voi jättää kolmeksi tunniksi lapsen ammattilaisten hoitoon. Tätä palvelua saa käyttää 2 x 3 tuntia viikossa. Ehkä se voisi olla jonkinlainen apu. Saisinkohan kotiin jonkun hoitamaan lastamme? Paljonkohan se tulisi maksuineen kaikkineen maksamaan?
Jos joku jaksoi lukea niin tosi kiva. Olisiko mielipiteitä?
Kommentit (65)
Lapseni aloitti 15 kk iässä osa-aikaisena kivalla pph:lla. Lapsi nyt 1v10 kk ja puhuu pph:sta ja hoitokavereistaan (kaikista kolmesta) lämpimään sävyyn. Jatkaa 2,5 v ikään, jonka jälkeen jää minun kanssa taas kotiin (mkäli tää raskaus nyt kantaa). Luulen että tulee kaipaamaan hoitajaansa ja hoitokavereitaan, niin hyvin on hoidossa viihtynyt. Olen kyllä iloinen että saan hänet ennen kolmen vuoden ikää vielä kotiin takaisin.
En ole vieläkään saanut keneltäkään faktaa siitä, että OSA-AIKAINEN päivähoito paikka olisi haitallinen lapselle. Monet tutkimukset perustuvat siihen 5-päivää viikossa, yli 8h päivässä rytmille. Ja se on varmasti liian pitkä aika suurimmalle osalle alta 3-vuotiaista.
Se ei myöskään ole mikään tutkimus, jos jossain lukee, että pieni lapsi ikävöi äitiään. Tottakai se ikävöi äitiään, ikävöihän aikuinen äitikin sitä lasta :) pölhö! toi nyt oli yhtä fiksu huomio kun,e ttä lapselle tulee nälkä kun on pitkään syömättä :) Mutta onko se ikävöinti jotenkin haitallista...niin siitä ei ole mitään faktaa vielä näkynyt! Ikävä on ihan normaali tunne, eikä se välttämättä ole huono tunne ollenkaan. Eikä kukaan lapsi ikävöi äitiään koko hoitoaikaa (ei ainakaan normaali lapsi) vaan hetken kun äiti lähtee, sitten keskittyy muuhun.
Myöskään yhden ihimsen kirjoittamat kirjat eivät ole tutkimuksia vaan yksittäisiä mielipiteitä!
Eli osa-aikainen hoito ei ole pahasta!!!
Nuorempi lapseni aloitti päiväkodissa 1v8kk:n ikäisenä yhdessä vanhemman sisarensa kanssa 8 (ja hui, oli tätäkin aikaisemmin sukulaisten hoidossa, kun äitinsä aloitti työt). Päiväkodeissa on eroja; meillä lapsi on 11 lapsen ryhmässä, jossa kolme vakituista hoitajaa. Lasten lukumäärä per hoitaja on siis yhtä suuri kuin perhepäivähoitajalla. Meillä on kotonakin aina ollut samanlainen rytmi kuin tarhassa, joten lapsen rytmissä ei tapahtunut mitään muutosta.