Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiantuntija tyrmää suomalaisten yleisen iltapalan

Vierailija
02.07.2026 |

Suomalaiseen kulttuuriin on iskostunut tapa syödä illallista jo alkuillasta. Unilääkäri Henri Tuomilehto kyseenalaistaa tämän tavan. 

Maailmanlaajuisesti katsottuna suomalainen ruokailurytmi on hyvin aikainen. Suomessa syödään päivällinen, eli lämmin ruoka, jota kutsutaan myös illalliseksi tyypillisesti neljän–viiden aikaan illalla.

Monessa Euroopan maassa siihen aikaan ei saa ruokaa, ravintolat eivät ole auki. Suomessa taas syödään iltapalaa, ja monessa maassa ei edes tiedetä, mitä sana iltapala merkitsee.

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/460c22cb-9d71-4d4b-a4d9-284aa…

Kommentit (137)

Vierailija
121/137 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, meillä ei syödä neljän–viiden aikaan illalla. Töiden jälkeen urheillaan, käydään pesulla, syödään ruokamja mennään nukkumaan.

Mutku neljältä on jo ihan hirvee nälkä😭

Ja aamulla on nälkä😭 Ja yöllä on nälkä😭 Ja päivällä on nälkä😭 Ja illalla on nälkä😭

Suomessa ruokailut on suunniteltu neljän tunnin välein. 

Aamiainen klo 6

Lounas klo 10

Välipala klo 14

Päivällinen klo 18

Iltapala klo 22

Joo, ja läski on kansa. 

Vierailija
122/137 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama, miten muut syö. Minä en ole koskaan jaksanut kahta lämmintä ruokaa lounas+ päivällinen päivässä. Syön vain lounaan n 13-14 välillä. Ja sitten välipalan ja iltapalan. Lapsille tein toki 2 ns kunnon ruokaa, mutta en itse syönyt silloinkaan kuin kerran. Usein lisäksi juuri ennen nukkumaanmenoa juon mukillisen kaakaota, koska se nukuttaa.

En ole yli-enkä alipainoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/137 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se oikea ongelma ole se että monet suomalaiset syövät iltapalaksi karkkeja, sipsejä, kakkua, poppareita, hamppareita, pitsaa ja jne epäterveellistä.

Vierailija
124/137 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oletko sinäkin aina syönyt väärään aikaan?"

Iltalehti.

Vierailija
125/137 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöminen myöhään on lähes yhtä huono idea unen laadun kannalta kuin alkoholi. 

Itse syön tukevan iltapalan ennen nukkumaan menoa ja nukun kuin tukki.

Vierailija
126/137 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa syödään liikaa. Kolme lämmintäateriaa ja kaksi välipalaa ja se näkyy erittäin hyvin monen vyötäröllä ja vaa'alla. Ruokaa pitäisi opetella syömään vähemmän, paastoamaan ja elämään terveellisemmin ja vähemmällä.

Vierailija
127/137 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nuorempana pystynyt nukahtamaan, jos edellisestä ruokailusta oli yli kaksi tuntia. Mahalaukku nimittäin kouristeli ankarasti enkä siksi saanut unta. Veden juominen vain voimisti kouristelua. Sitten taas raskaan aterian jälkeen ei nuku hyvin, joten minusta suomalaiset ovat ratkaisseet asian hyvin: raskas ateria vähän aiemmin ja myöhemmin sitten iltapalaksi jotakin kevyttä.

Vierailija
128/137 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualla ei ole mitään välipalaloja vaan tukeva aamiainen eli brunssi klo 8-10, lounas klo 12-14 ja illallinen klo 20-24. Ja suoraan illalliselta mennään nukkumaan. Jostain syystä täällä Suomessa on päädytty vammaiseen ateriarytmiin ja viiteen päivittäiseen ateriaan (3 lämmintä ja 2 välipalaa) jotka pitävät kansaa ylipainoisena ja lihottaa.

Vierailija
129/137 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, meillä ei syödä neljän–viiden aikaan illalla. Töiden jälkeen urheillaan, käydään pesulla, syödään ruokamja mennään nukkumaan.

Mutku neljältä on jo ihan hirvee nälkä😭

Ja aamulla on nälkä😭 Ja yöllä on nälkä😭 Ja päivällä on nälkä😭 Ja illalla on nälkä😭

Mä ainakin olen ihan väsynyt, jos en ole saanut ruokaa moneen tuntiin. Sama käy ketoosiruokavaliolla, joten kyse ei ole hiilihydraateista.

Jos jollakulla on kiljuva nälkä töistä kotiin tullessa, niin mitä se meille muille kuuluu, jos hän syö lämpimän aterian silloin?

Vierailija
130/137 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muualla ei ole mitään välipalaloja vaan tukeva aamiainen eli brunssi klo 8-10, lounas klo 12-14 ja illallinen klo 20-24. Ja suoraan illalliselta mennään nukkumaan. Jostain syystä täällä Suomessa on päädytty vammaiseen ateriarytmiin ja viiteen päivittäiseen ateriaan (3 lämmintä ja 2 välipalaa) jotka pitävät kansaa ylipainoisena ja lihottaa.

Mulla on sen verran pieni mahalaukku, että olisin teininä nälkiintynyt, jos olisin saanut syödä vain kolme kertaa päivässä. Nyt tukevana aikuisena voin olla monta päivääkin vesipaastolla, toki silloin en kyllä tee töitä enkä urheile.

Vierailija
131/137 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöminen myöhään on lähes yhtä huono idea unen laadun kannalta kuin alkoholi. 

Alapeukuista huolimatta tämä on ihan totta. Vaikka uni tulisi myöhäisen aterian jälkeen hyvin, joutuu ruoansulatus- ja aineenvaihduntajärjestelmä tekemään töitä myöhälle yöhön, mikä pitää leposykettä koholla. Tällöin uni ei välttämättä ole palauttavaa.

Vierailija
132/137 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä maa tää Muua on? Vissiin siellä ei käydä koulussa tai töissä, kun kaikki syö brunssia klo 8-10.

Vierailija
133/137 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun nuorimmat lapseni olivat pieniä, neuvolan terkkari moitti minua ja lasteni toista huoltajaa siitä, kun me tarjosimme lapsille iltapäivän lämpimän aterian vasta klo 18-19 aikaan, eli silloin, kun "normaaleissa" perheissä syödään iltapalaa.

Niin mitä sitten? Se on niiden duuni. 🤷‍

No ei ole terkkareiden duuni motkottaa siitä, että jossain perheessä on erilainen syöntijärjestys kuin jossain toisessa.

Niiden duuni on lukea niistä papereista viralliset suositukset esim ruokailuun. 

Ei ole mulle luettu virallisia suosituksia papereista. Terveydenhoitaja pystyi arvioimaan, että ymmärrän, että lapset pitää ruokkia säännöllisesti. Selkeästi katsoi, että pystyn tämän toteuttamaan ilman paperista luettuja ohjeita.

Mulla ei oo mitään muistikuvaa koko asiasta.😂

Vierailija
134/137 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sen verran pieni mahalaukku, että olisin teininä nälkiintynyt, jos olisin saanut syödä vain kolme kertaa päivässä. Nyt tukevana aikuisena voin olla monta päivääkin vesipaastolla, toki silloin en kyllä tee töitä enkä urheile.

Se että pysyy terveenä ja hoikkana eikä kasva päärynä- ja omenavartaloiseksi eikä mittari näyttää yli 80 kiloa sitten aikuisena ei ole nälkiintymistä.

Vierailija
135/137 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herättyä otan pari desiä smoothieta ja loput mukaan...  Lounas on töissä kello 11-12, että syön sen siihen aikaan.. liian aikasta mulle. Seuraavan kerran välipala kahvi, leipä, hedelmä/marjoja just ennen töistä lähtöä klo 16.00..

Illallinen 21-22. Se on kunnon ruoka.

Tämä  aikataulu käytössä noin kymmenen vuotta, kun kaikilla treenejä jne. Huomattiin, että ollaan kaikki kotona samaan aikaan kello 21.00 jälkeen. Saatiin yhteinen ruokailuhetki sittenkin.

Lisäksi mä laihduin 23 kiloa, kun tuli selkeä aikataulu, enkä pupeltanut joka välissä.

Vierailija
136/137 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletan, että myöhään mutustavilla on välipala. Muuten tulisi liian pitkä väli aterioissa. 

Suomessa syödään lounaskin ihan tarpeettoman aikaisin. Osa lounaspaikoista aukeaa jo klo 10.

Jos on aloittanut työpäivän kuudelta, niin ei yhtään aikaista. Mieluummin syön lounaan silloin, kuin jonkun välipalan, koska silloin on jo oikea nälkä. Välipalalla nälkä siirtyy korkeintaan pari tuntia ja taas pitäisi syödä. 

137/137 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa erilaisia voileipiä. Jotkut ovat tukevia ja toiset eivät.

Syön joka ilta 3-4 tuntia ennen maate käymistä kaksi palaa ruisleipää, jotka paahdan, ja joiden päälle laitan margariinia, avokadoa, munakokkelia ja juustosiivun. Lisäksi 1,5 dl kreikkalaista jogurttia. Todella tuhti illallinen joka pitää nälkää kauan.

Jos maate käyminen viivästyy niin syön vielä 2 rkl mantelivoita sellaisenaan.

Aiemmin söin puuron illalliseksi, mutta nuo leivät pitävät nälkää paremmin. Nykyään syön puuron höysteineen aamulla. En syö välipaloja. Vain aamiainen, pääateria+jälkiruoka ja illallinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme