Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiantuntija tyrmää suomalaisten yleisen iltapalan

Vierailija
02.07.2026 |

Suomalaiseen kulttuuriin on iskostunut tapa syödä illallista jo alkuillasta. Unilääkäri Henri Tuomilehto kyseenalaistaa tämän tavan. 

Maailmanlaajuisesti katsottuna suomalainen ruokailurytmi on hyvin aikainen. Suomessa syödään päivällinen, eli lämmin ruoka, jota kutsutaan myös illalliseksi tyypillisesti neljän–viiden aikaan illalla.

Monessa Euroopan maassa siihen aikaan ei saa ruokaa, ravintolat eivät ole auki. Suomessa taas syödään iltapalaa, ja monessa maassa ei edes tiedetä, mitä sana iltapala merkitsee.

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/460c22cb-9d71-4d4b-a4d9-284aa…

Kommentit (141)

Vierailija
101/141 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun nuorimmat lapseni olivat pieniä, neuvolan terkkari moitti minua ja lasteni toista huoltajaa siitä, kun me tarjosimme lapsille iltapäivän lämpimän aterian vasta klo 18-19 aikaan, eli silloin, kun "normaaleissa" perheissä syödään iltapalaa.

Niin mitä sitten? Se on niiden duuni. 🤷‍

No ei ole terkkareiden duuni motkottaa siitä, että jossain perheessä on erilainen syöntijärjestys kuin jossain toisessa.

Vierailija
102/141 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan juttua lukematta olen tutkijan kanssa samaa mieltä. Myöhennetty ruokarytmi järkevämpi. Ja ainakin itselleni toimivampi.

Sinulle ja yläkommentoijille voi olla hyvä, mutta älä yleistä sitä koskemaan kaikkia muita.. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/141 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan juttua lukematta olen tutkijan kanssa samaa mieltä. Myöhennetty ruokarytmi järkevämpi. Ja ainakin itselleni toimivampi.

kukan ei tarvitse ruokaa yötä vasten. nukkuessa kuluta energiaa. aivot kaipaa totaalista lepoa- muuten prosessoivat ruokaa.  kehonkin pitää saada taukoa.  siksi 16 h paasto toimii. ikinä ymmärrä illallisia- muutoin jokin erikoisjuhla- monivaiheiset juhlat. jopa päivällinen  pitää olla kevyt iltaa kohti- toki riippuu millainen ilta tulossa-just siihen täsmä tankkaus jos juoksee 10-15 km tms.   mutta ei sentäs illallista.  

Vierailija
104/141 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen syö siinä rytmissä mihin kehonsa totuttaa. Itse syön 2 kertaa päivässä. 

Iltapäivällä (klo: 14-16) kahvi ja pulla tai leipä. Illalla normi illallinen yleensä kotiruokaa.

Näin ollut aina sen jälkeen kun lähdin lapsuuskodista. Siellä oli aamupala, ruoka koulussa, illallinen kotona.

Olen normaalipainoinen eli nykymittareilla hoikka.

Vierailija
105/141 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön silloin kuin haluan. Minua ei kukaan Hihhuli määräile.

Ja se milloin syön ei kuulu myöskään sinulle!

Ja miksi se sinua kiinnostaisikaan?

Vierailija
106/141 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kukan ei tarvitse ruokaa yötä vasten. nukkuessa kuluta energiaa. aivot kaipaa totaalista lepoa- muuten prosessoivat ruokaa.  kehonkin pitää saada taukoa.  siksi 16 h paasto toimii. ikinä ymmärrä illallisia- muutoin jokin erikoisjuhla- monivaiheiset juhlat. jopa päivällinen  pitää olla kevyt iltaa kohti- toki riippuu millainen ilta tulossa-just siihen täsmä tankkaus jos juoksee 10-15 km tms.   mutta ei sentäs illallista.  

Ei sun tarvitse ymmärtää. Mua ei kiinnosta yhtään, mihin aikaan sinä syöt, eikä suakaan pitäisi kiinnostaa se, mihin aikaan mä syön. Mulla on joku syy syödä niihin aikoihin kuin syön ja niin on sullakin. En yritä käännyttää sua mun systeemiin.

- eri kommentoija

Vierailija
107/141 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa nyt sattuu olemaan jo käytännön syistä, erilainen ruokarytmi kuin muualla maailmassa, sillä Suomi on harvoja maita, missä lapset saavat päiväkodeissa "samaan hintaan" aamiaisen, lounaan  ja iltapv välipalat ja myös koululaiset saavat ravitsevan lounaan ja moni vanhempi syö työssä eli Suomessa monessa perheessä syödään arkena vain päivällinen ja iltapala. 

Toisin kuin muualla, siellä lapsetkin tulevat koulusta syömään lounaan kotiin, kun vanhemmat viettävät siestaa ja sitren syödään illallinen, kun tullaan töistä klo 18-19 kotiin. 

Suomessakin tilanne erilainen, jos ei koulu-ja varhaiskasvatus ilmaista ryokailua. 

Vierailija
108/141 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön silloin kun on nälkä. Kellosta viis. Mitäs siihen asiantuntija sanoo?

Vierailija
109/141 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt ihan vertailukelpoisia, Euroopassa syödään paljon ravintolassa tai katukahvioissa, koska ruoka halpaa ja Suomessa taas kokotaan kotona yksi lämminruoka arkena eli päivällinen, kun tullaan töistä ja Suomessa työaika päätyy jo aikaisin.

Vierailija
110/141 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, meillä ei syödä neljän–viiden aikaan illalla. Töiden jälkeen urheillaan, käydään pesulla, syödään ruokamja mennään nukkumaan.

Mutku neljältä on jo ihan hirvee nälkä😭

Ja aamulla on nälkä😭 Ja yöllä on nälkä😭 Ja päivällä on nälkä😭 Ja illalla on nälkä😭

Suomessa ruokailut on suunniteltu neljän tunnin välein. 

Aamiainen klo 6

Lounas klo 10

Välipala klo 14

Päivällinen klo 18

Iltapala klo 22

Vierailija
111/141 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun nuorimmat lapseni olivat pieniä, neuvolan terkkari moitti minua ja lasteni toista huoltajaa siitä, kun me tarjosimme lapsille iltapäivän lämpimän aterian vasta klo 18-19 aikaan, eli silloin, kun "normaaleissa" perheissä syödään iltapalaa.

No ei ole terkkareiden duuni motkottaa siitä, että jossain perheessä on erilainen syöntijärjestys kuin jossain toisessa.

Niiden duuni on lukea niistä papereista viralliset suositukset esim ruokailuun. 

Vierailija
112/141 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on virkavelvollisuus, ei mitään motkottamista. 

Vierailija
113/141 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siirtynyt ranskalaiseen ruokarytmiin kun siellä parina kesänä tuli vietettyä pidempi aika. Aamulla kahvi ja  yksi palapaahtoleipää hillolla tai juustolla, joskus muutama viipale hedelmää. Lounasruoka  puolen päivän aikaan, kahvi iltapäivällä ja päivällinen illalla. lounas ja päivällinen monipuolinen. Välipaloja en syö, sopii minulle. Alkuun vaati hieman totuttelua kun oli tottunut aikaisempaan päivällisaikaan

Vierailija
114/141 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mulle luettu virallisia suosituksia papereista. Terveydenhoitaja pystyi arvioimaan, että ymmärrän, että lapset pitää ruokkia säännöllisesti. Selkeästi katsoi, että pystyn tämän toteuttamaan ilman paperista luettuja ohjeita.

Vierailija
115/141 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen syötiin kello 17, mutta kun lapset kasvoivat vanhemmiksi niin alkoi itku ettei näe Pikkukakkosta ja nyt ollaan syöty kello 16 jotta lapset ehtivät ajoissa TV:ne ääreen.

Vierailija
116/141 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualla syödään iltapäivällä välipala+illallinen. Meillä syödään illallinen+iltapala. Eli syödään vaan  nuo eri päin kuin muualla.

Vierailija
117/141 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko tuokin a siantuntija sai apurahaa tuohon tärkeään tutkimukseen?

Noin kysyy vain aito elämäm koululainen.

Vierailija
118/141 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lounasravintolassa kun katsoo miten paljon ihmiset lappaa ruokaa lautaselle niin ei tarvitse ihmetellä miksi suomalaiset ovat ihan hel..... lihavia. Toinen tapa oksettaa suomessa kun samalle lautaselle laitetaan salaatti ja lämmin ruoka. Yök.

Hinnat ovat nykyään niin korkeita että on pakko syödä koko rahalla maksamansa edestä jotta rahalleen saa vastinetta.

Vierailija
119/141 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä, miten muualla syödään? Ei "muualla" tarkoita samaa kuin "oikein".

Vierailija
120/141 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että miten käänteentekevä tieto.

Kuuluu sarjaan "portaat on hyvä lakaista ylhäältä alas".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi