Asiantuntija tyrmää suomalaisten yleisen iltapalan
Suomalaiseen kulttuuriin on iskostunut tapa syödä illallista jo alkuillasta. Unilääkäri Henri Tuomilehto kyseenalaistaa tämän tavan.
Maailmanlaajuisesti katsottuna suomalainen ruokailurytmi on hyvin aikainen. Suomessa syödään päivällinen, eli lämmin ruoka, jota kutsutaan myös illalliseksi tyypillisesti neljän–viiden aikaan illalla.
Monessa Euroopan maassa siihen aikaan ei saa ruokaa, ravintolat eivät ole auki. Suomessa taas syödään iltapalaa, ja monessa maassa ei edes tiedetä, mitä sana iltapala merkitsee.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/460c22cb-9d71-4d4b-a4d9-284aa…
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Syön luonnostaan illalliseni suomalaisittain hyvin myöhään. 20:00 - 22:00. Olen kai sielultani jostain muualta kuin Suomesta. Neljältä tai viideltä ei ole nälkä. Silloin on yleensä paljon tekemistä. Sitten kun kaikki on tehty on illallisen valmistus vielä viimeinen rasti ja sitten voi nauttia loppuillan.
Sama täällä. Iltapäivällä on aina muuta puuha kuin ruuanlaitto ja syöminen. Miellyttävää ruokailla miehen kanssa rauhassa normaaliin illallisaikaan ja käydä päivän asioita läpi ilman että olisi kiire jonnekkin. Kun syö myöhemmin ei aamiasta tarvitse ja pienellä kevyellä lounaalla kahden tienoilla hyvin pärjää iltaan. Tänään otin luonnonjugurttia, banaanilla ja pellavansiemenillä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kyseenalaistaa, kun vallalla on vielä niitäkin ajatuksia, että iltakuuden jälkeen ei saisi syödä.
Ei kai siihen mitään lupaa tarvita, tekee niin kuin parhaalta tuntuu.
Minä nukun huonommin ja vatsakin toimii huonommin, jos syön klo 19 jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myöhäinen ruokailu yhdistettiin jossakin tutkimuksessa suolistosyöpään ihan riippumatta siitä mitä syötiin. Tuosta olisi kiva saada lisätutkimuksia.
Eiköhän sillä ole enmmän väliä, että mitä syö kuin että milloin. Korrelaatio ja kausaatio eivät ole sama asia.
No ei tuossa tutkimuksessa ollut.
Myöhäisillä ruokailijoilla oli 46% suurempi todennäköisyys sairastua paksusuolen adenoomiin (hyvänlaatuisiin polyyppeihin) verrattuna niihin, jotka eivät syöneet myöhään. Tutkijat arvioivat ilmiön johtuvan siitä, että myöhäinen syöminen häiritsee kehon ja suoliston luonnollista vuorokausirytmiä.
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä aivan paska palsta.
Niin on. Suomalaiset ovat rumia, lihavia, tyhmiä lampaita, jotka syövät väärin, nukkuvat väärin, tekevät työnsä väärin ja rentoutuvat väärin. Segsiäkin saavat ihan väärät ihmiset. Minua itseäni tietysti lukuunottamatta, joka olen kongolaisten miesten mielestä kaunis ja ihana, ajatuksiltani jämäkkä ja progressiivinen, syön kuin britti, juon kuin irlantilainen, nukun kuin prinsessa Ruusunen, teen työni kuin venäläinen ja rentoudun kuin (nuori) ruotsalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myöhäinen ruokailu yhdistettiin jossakin tutkimuksessa suolistosyöpään ihan riippumatta siitä mitä syötiin. Tuosta olisi kiva saada lisätutkimuksia.
Eiköhän sillä ole enmmän väliä, että mitä syö kuin että milloin. Korrelaatio ja kausaatio eivät ole sama asia.
Terveellinen ruokavalio (kuten runsaskuituinen ruoka ja vihannekset) on edelleen tärkeää ja ajoitus näyttää nousevan myös yh-dek-si merkittävämmäksi tekijäksi suoliston hyvinvoinnissa.
Ihminen on kokonaisuus ja kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Löytyi sitten syy miksi Suomi on maailman onnellisin maa ja Pisa-tuloksetkin maailman huippua.
Vierailija kirjoitti:
Löytyi sitten syy miksi Suomi on maailman onnellisin maa ja Pisa-tuloksetkin maailman huippua.
Syödään eleenkin kuten halutaan ja jätetään ulkomaiden typerät käytännöt heille.
Kun nuorimmat lapseni olivat pieniä, neuvolan terkkari moitti minua ja lasteni toista huoltajaa siitä, kun me tarjosimme lapsille iltapäivän lämpimän aterian vasta klo 18-19 aikaan, eli silloin, kun "normaaleissa" perheissä syödään iltapalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lounasravintolassa kun katsoo miten paljon ihmiset lappaa ruokaa lautaselle niin ei tarvitse ihmetellä miksi suomalaiset ovat ihan hel..... lihavia. Toinen tapa oksettaa suomessa kun samalle lautaselle laitetaan salaatti ja lämmin ruoka. Yök.
Mitä jos lakkaisit kyttäämästä toisten syömisiä? Jonkinlainen mielenkterveysongelmahan tuo on.
Ei tarvitse kytätä kun ihan näkee jonossa edellä olevien lautaset. Todella vastenmielistä ja yököttävää kun samalla lautasella on salaatti ja lämmin ruoka ja monesti kaikki päällekkäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myöhäisillä ruokailijoilla oli 46% suurempi todennäköisyys sairastua paksusuolen adenoomiin (hyvänlaatuisiin polyyppeihin) verrattuna niihin, jotka eivät syöneet myöhään. Tutkijat arvioivat ilmiön johtuvan siitä, että myöhäinen syöminen häiritsee kehon ja suoliston luonnollista vuorokausirytmiä.
Mutku joku pyllyreikäni on silmäni tutkimus sano…nyt voin syödä sipsejä ja sidukkaa iltapalaksi kunhan teen seen pari tuntia ennen nukkumaan menoa ja elän onnellisena elämäni loppuun saakka.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko tuokin a siantuntija sai apurahaa tuohon tärkeään tutkimukseen?
Mitä tutkimusta tarkoitat? Mutta niinhän sitä sanotaan, että tyhjät tynnyrit kolisevat eniten ja tyhjäpäisempää on vaikea kuvitella kuin se, joka kommentoi jotain, mitä ei edes ole lukenut.
Syön kaksi kertaa vuorokaudessa. Vauvat tarvitsevat aamu ja iltapaloja ja läskit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöminen myöhään on lähes yhtä huono idea unen laadun kannalta kuin alkoholi.
Kylläisen vatsan viereen on hyvä kellahtaa nukkumaan, vanhojen sanonta ja se pitää paikkansa
Niin kaikki eläimetkin tekevät, lepäävät syönnin jälkeen
se sun vatsasi tekee töutä ja häiritsee untasi. joudut siis nukkumaan pidempään tai olet väsynyt.
Ai että miten käänteentekevä tieto.
Vierailija kirjoitti:
Kun nuorimmat lapseni olivat pieniä, neuvolan terkkari moitti minua ja lasteni toista huoltajaa siitä, kun me tarjosimme lapsille iltapäivän lämpimän aterian vasta klo 18-19 aikaan, eli silloin, kun "normaaleissa" perheissä syödään iltapalaa.
Niin mitä sitten? Se on niiden duuni. 🤷
En syö aamiasta, klo 12.00 leipäpala ja klo 18.00 ruoka, ei muuta, kahvia mustana aamuna ensimmäisenä 2 kuppia.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua, miten terkkareita kiinnostaa tuollaiset. Mulla oli terkkari, joka oli yli 20 vuotta ollut neuvolassa. Kyllä hän osasi arvoida, millaisilla ihmisillä on haasteita arjen pyörittämisessä. Ei meiltä koskaan kyselty yksityiskohtia arjesta, esim. vaikkapa sitä, milloin meillä syödään.
Aivan. Ja koska maakuva on tämänkin takia mennyttä, on jokaisen suomalaisen luovuttava tuosta tavasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mitä sitten? Se on niiden duuni. 🤷
Heidät on koulutettu toistamaan kuin Alzheimer-potilaat akateemisten kirjoittamaan teoreettista humpuukia.
Terveellinen ruokavalio (kuten runsaskuituinen ruoka ja vihannekset) on edelleen tärkeää ja ajoitus näyttää nousevan myös yh-dek-si merkittävämmäksi tekijäksi suoliston hyvinvoinnissa.