Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asiantuntija tyrmää suomalaisten yleisen iltapalan

Vierailija
02.07.2026 |

Suomalaiseen kulttuuriin on iskostunut tapa syödä illallista jo alkuillasta. Unilääkäri Henri Tuomilehto kyseenalaistaa tämän tavan. 

Maailmanlaajuisesti katsottuna suomalainen ruokailurytmi on hyvin aikainen. Suomessa syödään päivällinen, eli lämmin ruoka, jota kutsutaan myös illalliseksi tyypillisesti neljän–viiden aikaan illalla.

Monessa Euroopan maassa siihen aikaan ei saa ruokaa, ravintolat eivät ole auki. Suomessa taas syödään iltapalaa, ja monessa maassa ei edes tiedetä, mitä sana iltapala merkitsee.

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/460c22cb-9d71-4d4b-a4d9-284aa…

Kommentit (200)

Vierailija
141/200 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun nuorimmat lapseni olivat pieniä, neuvolan terkkari moitti minua ja lasteni toista huoltajaa siitä, kun me tarjosimme lapsille iltapäivän lämpimän aterian vasta klo 18-19 aikaan, eli silloin, kun "normaaleissa" perheissä syödään iltapalaa.

Niin mitä sitten? Se on niiden duuni. 🤷‍

No ei ole terkkareiden duuni motkottaa siitä, että jossain perheessä on erilainen syöntijärjestys kuin jossain toisessa.

Niiden duuni on lukea niistä papereista viralliset suositukset esim ruokailuun. 

Ei ole mulle luettu virallisia suosituksia papereista. Terveydenhoitaja pystyi arvioimaan, että ymmärrän, että lapset pitää ruokkia säännöllisesti. Selkeästi katsoi, että pystyn tämän toteuttamaan ilman paperista luettuja ohjeita.

Tosi ärsyttäviä tommoset ammattilaiset, jotka osaa vaan lukea paperista, että mitäköhän kuuluisi sanoa. Eikö ole mitään ammattiylpeyttä tai taitoa? Ne paperit on opiskelua varten ja sitten sinun pitäisi itse osaa soveltaa niitä tietoja käytäntöön ja niin ikään harjoittaa sinun ammattiasi eikä olla jonkun sortin robotti. Itsekin pystyn pari virkettä paperista lukea, ei ammattilainen ole sitä varten.

Töissä käydään, että saadaan se toimeentulo.

Vierailija
142/200 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, meillä ei syödä neljän–viiden aikaan illalla. Töiden jälkeen urheillaan, käydään pesulla, syödään ruokamja mennään nukkumaan.

Mutku neljältä on jo ihan hirvee nälkä😭

Ja aamulla on nälkä😭 Ja yöllä on nälkä😭 Ja päivällä on nälkä😭 Ja illalla on nälkä😭

Vaikeaa olisi Suomessa muuttaa mitään kun suurimmalla osalla kansaa on IKINÄLKÄ. Se lienee ihan geeneissä suurimmalla osalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/200 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa Suomessa kerrankin. Iltasyömistä on harrastettu Euroopassa iät ajat eikä kukaan ole sen takia lihonut. 

Suomessa pitää mennä nälkäisenä nukkumaan, ettei vaan liho. 

Itse olen aina syönyt iltapainotteisesti. Nukun hyvin ja hoikkana olen pysynyt. Laihdutuskuureja en ole tarvinnut koskaan. 

Vierailija
144/200 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muualla ei ole mitään välipalaloja vaan tukeva aamiainen eli brunssi klo 8-10, lounas klo 12-14 ja illallinen klo 20-24. Ja suoraan illalliselta mennään nukkumaan. Jostain syystä täällä Suomessa on päädytty vammaiseen ateriarytmiin ja viiteen päivittäiseen ateriaan (3 lämmintä ja 2 välipalaa) jotka pitävät kansaa ylipainoisena ja lihottaa.

Missäpäin muualla maailmassa on tukeva brunssi aamiaisena? Hotelleissa kun olet lomalla käynyt? 

Vierailija
145/200 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole siestaa vaan töissä syödään lounas ja kotona ollaan siinä viiden maissa nälkäisenä. Mitä järkeä olisi siihen aikaan puputtaa joku välipala? 

No suomlaisille ei riitä se päivällinen, vaan lisäksi pitää saada maha täyteen yöksi  syömällä iltapala, eli meillä syödään yksi ylimääräinen ateria hoikempiin kansoihin verrattuna.

Vierailija
146/200 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, meillä ei syödä neljän–viiden aikaan illalla. Töiden jälkeen urheillaan, käydään pesulla, syödään ruokamja mennään nukkumaan.

Mutku neljältä on jo ihan hirvee nälkä😭

Ja aamulla on nälkä😭 Ja yöllä on nälkä😭 Ja päivällä on nälkä😭 Ja illalla on nälkä😭

Mä ainakin olen ihan väsynyt, jos en ole saanut ruokaa moneen tuntiin. Sama käy ketoosiruokavaliolla, joten kyse ei ole hiilihydraateista.

Jos jollakulla on kiljuva nälkä töistä kotiin tullessa, niin mitä se meille muille kuuluu, jos hän syö lämpimän aterian silloin?

Tavallaan tietty voi sanoa, ettei kuulu muille. Mutta eikö silti voi asioista keskustella normaaliin sävyyn? Jossain se vika kuitenkin on kun kansa lihoo ja lihoo. Agraariyhteiskunnan peruja ovat suomalaiset ruoka-ajat. Aamulla navettaan ja talliin kello 5 niin kyllä siinä jo kello 8 sai syödä tuhdin aamupalan. Sitten pelloille ja muihin töihin koko porukka ja puolinen oli kello 12 ja taas töihin, talvella metsähommia. Kello 17 oli taas kiljuva nälkä raskaasta fyysisestä työstä. Metsään otettiin evästä ja pellolle vietiin kahvia ja pullaa jossain välissä klo 15 paikkeilla. Jotkut söivät talkkunaa illalla vielä, muttei mitään iltapaloja ollut. Nukkumaan mentiinkin sitten ajoissa jo klo 20 tai 21 viimeistään koska aamulla hyvin aikainen herätys raskaaseen työhön. Ruoka-ajat ovat säilyneet noilta ajoilta. Lapsuudenkotini oli maalaistalo... Jokainen syököön niinkuin tykkää ja jos ei ole aikomus muuttaa mitään niin minun puolestani sitten lihoo ja syö ja lihoo. 

Vierailija
147/200 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin se ruoka valmistetaan?

Vierailija
148/200 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön päivässä 3 pääateriaa (aamiainen, lounas, päivällinen) ja niiden välissä välipalat enkä mene illalla nälässä nukkumaan ja tällä ruokailurytmillä pudotin 5 v. sitten myös ylimääräiset 20 kg ja olen sen jälkeen helposti hoikkana pysynyt. Aamiaiseni on runsas, lounaani on useimmiten kevyt salaattilounas ja päivällisen eli päivän pääaterian syön n. klo 17.00 ja lounaan ja päivällisen annoskoot ovat kohtuulliset eli en syö silloin itseäni ähkyksi. Välipaloina syön usein rasvatonta rahkaa marjoilla tai hedelmän paloilla ja sekaan laitan myös itse paahtamiani kaurahiutaleita, iltakahvin juon klo 19.00 tienoilla välipalakeksin kera ja iltapala klo 21.00-22.00 välillä on usein päivän salaatin tähteet ja paahdettu ruisleivän siivu raejuustolla.

Vierailija
149/200 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä syön päivässä 3 pääateriaa (aamiainen, lounas, päivällinen) ja niiden välissä välipalat enkä mene illalla nälässä nukkumaan ja tällä ruokailurytmillä pudotin 5 v. sitten myös ylimääräiset 20 kg ja olen sen jälkeen helposti hoikkana pysynyt. Aamiaiseni on runsas, lounaani on useimmiten kevyt salaattilounas ja päivällisen eli päivän pääaterian syön n. klo 17.00 ja lounaan ja päivällisen annoskoot ovat kohtuulliset eli en syö silloin itseäni ähkyksi. Välipaloina syön usein rasvatonta rahkaa marjoilla tai hedelmän paloilla ja sekaan laitan myös itse paahtamiani kaurahiutaleita, iltakahvin juon klo 19.00 tienoilla välipalakeksin kera ja iltapala klo 21.00-22.00 välillä on usein päivän salaatin tähteet ja paahdettu ruisleivän siivu raejuustolla.

No ei varmaan tartte mennä nälkäisenä nukkumaan kun koko päivän käyttää syömiseen :)

Vierailija
150/200 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Aamiainen n. klo 08.00

*Lounas        n. klo 13.00-14.00 

*Iltapäivä ( pelkkä

tee/kahvi)  

n. klo 17.00-18.00

*Ilta               n. klo  21.00 (hedelmä tai jugurtti)

(Ulkomaa... 2 aikuista (etätyö)

Vierailija
151/200 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras tapa on syödä aikaisin sillä oletuksella, ettei tarvitse illalla napostella nälkäänsä. Jälkimmäinen kumoaa aikaisen syömisen edut moninkertaisella haitalla varsinkin, jos vetelee sipsejä, karkkeja tai muuta makeaa.

Vierailija
152/200 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras tapa on syödä aikaisin sillä oletuksella, ettei tarvitse illalla napostella nälkäänsä. Jälkimmäinen kumoaa aikaisen syömisen edut moninkertaisella haitalla varsinkin, jos vetelee sipsejä, karkkeja tai muuta makeaa.

Paras tapa on sellainen, millä voi hyvin ja ruokamäärät pysyy kohtuullisena. Jokainen voi noudattaa tätä itselleen sopivaa tapaa.

Vierailija
153/200 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin kyllästynyt suomalaisten tapojen moittimiseen. Milloin tehdään mitäkin väärin. Nyt syödäänkin väärin ja väärään aikaan. Mitä sitten? Täällä on totuttu syömään aikaisin ja saadaan syödä aikaisin, jos huvittaa. Mutku välimerellä.... uliuli ei kiinnosta.

Vierailija
154/200 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monille ei maistu aikainen syöminen. Ei se kuitenkaan tarkoita mitään iltamässäilyä. Jotain rajaa nyt tuohon aamusyömisen hehkutteluun.

Vierailija
155/200 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen niin kyllästynyt suomalaisten tapojen moittimiseen. Milloin tehdään mitäkin väärin. Nyt syödäänkin väärin ja väärään aikaan. Mitä sitten? Täällä on totuttu syömään aikaisin ja saadaan syödä aikaisin, jos huvittaa. Mutku välimerellä.... uliuli ei kiinnosta.

Mitä ihmettä tulet ulisemaan ketjuun, jonka aihe ei kiinnosta.

Vierailija
156/200 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Havaittu hyväksi ettei enää iltapäivän klo 15 jälkeen syö tai juo mitään.

Vierailija
157/200 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Havaittu hyväksi ettei enää iltapäivän klo 15 jälkeen syö tai juo mitään.

Missä ja miten havaittu. Mistä juuri tuo kellonaika.

Vierailija
158/200 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä!

Vierailija
159/200 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntija 🤣

Vierailija
160/200 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa Suomen tavalla. Emme halua kakkia yöaikaan. Siksi 16-17 päivällinen. 

Aamulla nousemme keskimääräisesti klo 6 ja syömme aamupalan. Sitten töihin. 

Lounas 11-12 aikoihin. Siestaa emme pidä. Teemme töitä.