Asiantuntija tyrmää suomalaisten yleisen iltapalan
Suomalaiseen kulttuuriin on iskostunut tapa syödä illallista jo alkuillasta. Unilääkäri Henri Tuomilehto kyseenalaistaa tämän tavan.
Maailmanlaajuisesti katsottuna suomalainen ruokailurytmi on hyvin aikainen. Suomessa syödään päivällinen, eli lämmin ruoka, jota kutsutaan myös illalliseksi tyypillisesti neljän–viiden aikaan illalla.
Monessa Euroopan maassa siihen aikaan ei saa ruokaa, ravintolat eivät ole auki. Suomessa taas syödään iltapalaa, ja monessa maassa ei edes tiedetä, mitä sana iltapala merkitsee.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/460c22cb-9d71-4d4b-a4d9-284aa…
Kommentit (200)
Mikäli olisin suomalainen perheellinen ja töissäkäyvä nainen, en kyllä juoksisi tukka putkella kotiin saadakseni laittaa perheelle ruokaa joka syödään kello 17. Ei tulisi kuuloonkaan. Iltaruoka syödään aikaisintaan klo 19 jälkeen, mieluummin vähän myöhemminkin. Ei mitään iltapaloja. Lapsille tietty välipalaa jos tarvitsevat. Olen hyvä kokki ja tykkään laittaa ruokia ja leipoa. Mutta rauhassa enkä kiireessä. En ihmettele ollenkaan, että tehdään sitten jotain mössöä pikaisesti kun ei heti töistä tullessa voi aloittaa ruoanlaittoa. On minulla mieskin joka kokkaa aina viikonloppuisin mielellään. Kyllä säännölliset ruoka-ajat merkitsevät painoon paljon. Useimmat jotka syövät vain silloin kun luulevat, että on nälkä. Saattaa olla vaan jano, ei osata tunnistaa ja syödään mitä sattuu.
Vierailija kirjoitti:
*Aamiainen n. klo 08.00
*Lounas n. klo 13.00-14.00
*Iltapäivä ( pelkkä
tee/kahvi)
n. klo 17.00-18.00
*Ilta n. klo 21.00 (hedelmä tai jugurtti)
(Ulkomaa... 2 aikuista (etätyö)
Koko iltapäivän ruokailu on kahvi, sitten myöhemmin hedelmä TAI jugurtti. En usko kyllä tuota. En.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset siis syövät iltapalan ja siten yhden aterian muita enemmän?
Ei todellakaan useimmat syö. Itse syön aamupalan ja yhden lämpimän ruoan päivän aikana. Ja alkuillasta iltapalan, joka vastaa kooltaan ja koostumukseltaan aamupalaa.
Tämmöinen asiantuntija on itse täysi hölmö, jos hän luulee, että Suomessa yleisesti syötäisiin 2 lämmintä ateriaa päivässä ja lisäksi vielä iltapala niiden jälkeen. Sehän se suositus on, mutta ei sellaista juuri kukaan harrasta. Minä en tunne ainuttakaan, joka söisi 2 lämmintä ruokaa päivän aikana. Ja virallisten suositusten mukaan tarttisi vielä 1-2 välipalaakin syödä noitten aterioitten välissä. No, ei todella semmoisia suursyömäreitä löydy mistään. 😅
Kaikki syö kaksi lämmintä ateriaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras tapa on syödä aikaisin sillä oletuksella, ettei tarvitse illalla napostella nälkäänsä. Jälkimmäinen kumoaa aikaisen syömisen edut moninkertaisella haitalla varsinkin, jos vetelee sipsejä, karkkeja tai muuta makeaa.
Paras tapa on sellainen, millä voi hyvin ja ruokamäärät pysyy kohtuullisena. Jokainen voi noudattaa tätä itselleen sopivaa tapaa.
Se ei ole mielipidekysymys, että elumistön kuormitus heikentää unenlaatua ja lisää unimäärän tarvetta. Siksi nukkumaan ei pitäisi mennä sen enempää yltäkylläisenä kuin kännissä.
Miten viestisi liittyy lainaamaasi tekstiin?
Mäki tykkään kyllä silleen syödä että päivällinen on vasta joskus klo 19. Ja sit ei enää tarvi iltapalaa.
MINÄ PUOLESTANI TYRMÄÄN ASIANTUNTIJAN
Ihmiset syö juuri niin kuin haluavat. Siihen on turha minkään hutkijan tulla selittelemään. Me täällä suomessa ei välitetä, miten jossain euroopassa syödään. Meillä on omat tapamme, ja sillä siisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset siis syövät iltapalan ja siten yhden aterian muita enemmän?
Käsittääkseni Euroopassa ei kauheasti mätetä puuroa aamulla vaan se on espresso ja ehkä joku pieni croisantti.
Inhoan puuroa ja mulle sopii aamusta joku croisantti kahvin kanssa. Varhaisaamun aloitan kyllä ihan kahvilla ja vesilasillisella. Lounas on usein salaatti ja iltapäivästä saatan syödä "lounaan" ja viimeisen ruoan siinä 20-22 joka on päivän isoin lämmin ateria ja yleensä energiapitoinen. En säästele rasvassa siinä, mutta kasviksia pitää myös olla.
Aamupala, välipala ja iltapala ovat kyllä hauskoja suomen sanoja.
Suomalainen asiantuntija siellä taas kokee huonommuutta parempiensa edessä. Bättre fölkki aka muun maalaiset ovat parempia. Kunnon maanpetturi, joka on lähetettävä muille maille pysyvästi jos ei ole jo.
Jaa. Minä syön:
- klo 7.30-9.30 aamupala (riippuu töiden aloituksesta)
- lounas klo 11-12.30
- päivllinen klo 17
Ei ole nälkä aamulla, veriarvot todella hyvät ja olen hoikka. Jos syön myöhään illalla esim.lomareissulla, niin on vaikea nukahtaa ja näen painajaisia.
Kuten joku jo kirjoittikin, jokainen syököön miten/milloin parhaaksi näkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras tapa on syödä aikaisin sillä oletuksella, ettei tarvitse illalla napostella nälkäänsä. Jälkimmäinen kumoaa aikaisen syömisen edut moninkertaisella haitalla varsinkin, jos vetelee sipsejä, karkkeja tai muuta makeaa.
Paras tapa on sellainen, millä voi hyvin ja ruokamäärät pysyy kohtuullisena. Jokainen voi noudattaa tätä itselleen sopivaa tapaa.
Mä en pysty edes syömään kunnolla ennen kuin taapero on mennyt illalla nukkumaan ja olen saanut rentoutua. Eli pakostikin tulee syötyä kunnolla vasta iltakymmeneltä. Jos syön kunnolla heti aamusta kun pitäisi hoitaa lasta en jaksaisi tehdä vatsa pömpöllä mitään.
Suomalainen tavanomainen ruokarytmi ei sovi mulle yhtään ja joku pakollinen aamupuuro jonain yhteisenä ateriana lapsen kanssa on vihoviimeinen temppu mulle.
Miksi kaiken pitää muutenkin olla niin mautonta ja vähäsuolaista ja sitten tunkea naamaan runsassuolaista ruisleipää ja tylsää puuromössöä? Jos en ole tekemässä työpäivää en saa millään yksittäisellä vaunulenkillä kulutettua niin paljoa energiaa, että puurileipämättöruokavaliossa olisi mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa Suomen tavalla. Emme halua kakkia yöaikaan. Siksi 16-17 päivällinen.
Aamulla nousemme keskimääräisesti klo 6 ja syömme aamupalan. Sitten töihin.
Lounas 11-12 aikoihin. Siestaa emme pidä. Teemme töitä.
Minäpä olen iltavirkku!
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole siestaa vaan töissä syödään lounas ja kotona ollaan siinä viiden maissa nälkäisenä. Mitä järkeä olisi siihen aikaan puputtaa joku välipala?
Tätähän nämä myöhäisestä päivällisestä höyryävät eivät ymmärrä. Brititkin harrastavat kello viiden teetä, eli kakkupaloja mussutetaan ja sitten se rasvaa tihkuva päivällinen on myöhemmin. Suomen systeemi on huomattavasti terveellisempi, illalla yötä vasten on enemmän kevyempi syötävä paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat sairas ja lihava kansa. Todella järkyttävää katsoa miten lihavia.
#virallisetruokasuositukset
Pitää syödä 3-4 tunnun välein ettei vaan nälkä yllätä.
Hampaatkin kiljuvat onnesta, kun saavat rouskutettavaa.
Kyllä ne porkkanasta tykkäävätkin kovasti:) Kaikki ei mätä karkkeja, vaikka niin taidat luullakin.
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ainakaan mitään päivällistä varsinaisesti syödä vaan se on iltaruoka lähinnä tuolle duunarille, kun se ei syö mitään iltaleipiä. Eikä sitä työssäkäyvä millään ehdi mitään ruokaa viideksi laittaa.
Minä kyllä ennätin töissä ollessani aivan hyvin tuon tekemään, liukuva työaika kun oli. Älysin mennä seiskaksi töihin, joten pääsin lähtemään pois kolmelta.
T vanhuuseläkeläinen
Vierailija kirjoitti:
Pakko se on ajoissa syödä, koska nukkumaan pitää mennä 20.00.
Niinpä. Itse syön töiden jälkeen kello viiden ja kuuden väliin. Nukkumaan menen yhdeksältä. Iltapalaa en syö, jos ei ole nälkä.
En ole koskaan ymmärtänyt miksi meillä täällä Suomessa tuputetaan kahden tunnin välein syömistä. Joka välissä pitäisi puputtaa välipalaa, jotta ei tulisi nälkä. Mutta kun se nälkä on luonnollinen olotila ja elimistön tapa kertoa vatsalaukun olevan tyhjä. En yhtään ihmettele miksi tässä maassa niin moni kärsii turvotuksesta ja suolisto-ongelmista. Tuo jatkuva ruoan puputtaminen sitä aiheuttaa, kun suolisto ei saa hetkenkään lepoa. Ja lisänä tulee vielä ylipainoa. Mehän olemme Euroopan kolmanneksi turpein kansa. Ei kovin mairitteleva saavutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monille ei maistu aikainen syöminen. Ei se kuitenkaan tarkoita mitään iltamässäilyä. Jotain rajaa nyt tuohon aamusyömisen hehkutteluun.
Jos ei aamupala maistu, niin johan alkaa syyllistäminen. Miksi?! Ei kaikille maistu aamupala, joten miksi syödä sitä! Mulla menee heräämisen jälkeen 2-4 tuntia ennenkuin syön ensimmäisen kerran. Teen saatan juoda, mutta mitään kiinteää ei tee mieli. Ja olen muutenkin sellainen syöjä, että syön vasta nälän tullessa. En allekirjoita niitä suosituksia joita meille yritetään pakottaa. Tyyliin pitäisi syödä puolen tusinaa kertaa päivässä, pitäisi syödä ruisleipää, maitoa pitäisi kitata unohtamatta kaikkia muita maitotuotteita. Ei kiitos. Itsellä helpotti turvotus ja ilmavaivat jätettyäni ruisleivän kokonaan pois muutama vuosi sitten. Ja kasvojen iho voi paremmin ja on tasaisempi ilman juustoa ja maidon litkimistä. Suosittelen.
Kullakin on tietysti omat ruoka-aikansa, mutta tuossa totta on se, että kun syödään niin aikaisin, niin sitten pitää vielä ylilmääräinen ateria syödä myöhään että ei vain pääse laihtumaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat sairas ja lihava kansa. Todella järkyttävää katsoa miten lihavia.
#virallisetruokasuositukset
Pitää syödä 3-4 tunnun välein ettei vaan nälkä yllätä.
Hampaatkin kiljuvat onnesta, kun saavat rouskutettavaa.
Kyllä ne porkkanasta tykkäävätkin kovasti:) Kaikki ei mätä karkkeja, vaikka niin taidat luullakin.
Porkkana on kyllä melko makeaa, joten sen mussuttaminen ei paljon eroa karkista hampaita ajatellen.
Se ei ole mielipidekysymys, että elumistön kuormitus heikentää unenlaatua ja lisää unimäärän tarvetta. Siksi nukkumaan ei pitäisi mennä sen enempää yltäkylläisenä kuin kännissä.