Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiantuntija tyrmää suomalaisten yleisen iltapalan

Vierailija
02.07.2026 |

Suomalaiseen kulttuuriin on iskostunut tapa syödä illallista jo alkuillasta. Unilääkäri Henri Tuomilehto kyseenalaistaa tämän tavan. 

Maailmanlaajuisesti katsottuna suomalainen ruokailurytmi on hyvin aikainen. Suomessa syödään päivällinen, eli lämmin ruoka, jota kutsutaan myös illalliseksi tyypillisesti neljän–viiden aikaan illalla.

Monessa Euroopan maassa siihen aikaan ei saa ruokaa, ravintolat eivät ole auki. Suomessa taas syödään iltapalaa, ja monessa maassa ei edes tiedetä, mitä sana iltapala merkitsee.

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/460c22cb-9d71-4d4b-a4d9-284aa…

Kommentit (137)

Vierailija
61/137 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöminen myöhään on lähes yhtä huono idea unen laadun kannalta kuin alkoholi. 

Itse taas en saa unta jos keholla on nälkä.

Vierailija
62/137 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpölöpöä.

Joka maassa on omat tavat ja perinteet; ei ole kovin suuria eroja terveydessä kuitenkaan.  

Paljon epätervellisempää on alituinen syyllistäminen ja syyllistyminen ruoasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/137 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut lounaspaikassa töissä ja aamuvuorossa olijat tulivat jo kymmeneltä lounaalle. No se ei ollut tässä aiheena vaan suomalaisten aikainen päivällinen joka johtunee siitä, että monet ovat töissä eväsleivillä ja ensimmäinen lämmin ruoka on kotona neljän viiden maissa.

Mikähän ruokailurytmi muun maalaisilla on noin muuten. Moneltako on lounas ja mitä syödään sen ja päivällisen/illallisen välissä?

Vierailija
64/137 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläisen vatsan viereen  on hyvä kellahtaa nukkumaan, vanhojen sanonta ja se pitää paikkansa

Niin kaikki eläimetkin tekevät, lepäävät syönnin jälkeen

Vierailija
65/137 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myöhäinen ruokailu yhdistettiin jossakin tutkimuksessa suolistosyöpään ihan riippumatta siitä mitä syötiin. Tuosta olisi kiva saada lisätutkimuksia.

Eiköhän sillä ole enmmän väliä, että mitä syö kuin että milloin. Korrelaatio ja kausaatio eivät ole sama asia.

Vierailija
66/137 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Jos joskus käy niin, että menen nukkumaan liian vähillä syömisillä, parasta on nousta ja mennä syömään jotain pientä, esim. banaani, leipä tai mysliä. Sitten uni tulee. Mutta mitä tuohon alkoholiin tulee, sen vaikutus unen laadulle taitaa olla yksilöllinen. Mulla alkoholi ei heikennä unen laatua. Monesti alkoholia juotuani herään levänneenä ja virkeänä.

Vierailija
67/137 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lounasravintolassa kun katsoo miten paljon ihmiset lappaa ruokaa lautaselle niin ei tarvitse ihmetellä miksi suomalaiset ovat ihan hel..... lihavia. Toinen tapa oksettaa suomessa kun samalle lautaselle laitetaan salaatti ja lämmin ruoka. Yök.

Lounasravintolassa  käy paljon fyysisen työn tekijöitä, joilla alkaa aikaisin työpäivä. Luonnollista että heillä on  kova nälkä jo silloin.  Mitä yök siinä on, toiseen reunaan salaatti ja toiseen pääruoka. Samaan mahaan ne menevät

Vierailija
68/137 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole siestaa vaan töissä syödään lounas ja kotona ollaan siinä viiden maissa nälkäisenä. Mitä järkeä olisi siihen aikaan puputtaa joku välipala? 

Outoa tuo, eikä mikään yleinen kokemus kaikkien osalta. 

Minulla ei ainakaan ole nälkä iltapäivällä, jos olen syönyt lounaan, vaan vasta illalla.

Juon aamulla vain teetä, syön lounaan keskipäivällä, iltapäivällä 4 - 5 maissa välipalan ja kunnonruuan n klo 20 - 21

Vierailija
69/137 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletan, että myöhään mutustavilla on välipala. Muuten tulisi liian pitkä väli aterioissa. 

Suomessa syödään lounaskin ihan tarpeettoman aikaisin. Osa lounaspaikoista aukeaa jo klo 10.

Kello 10 on aikaisin mutta ehkä jos aloittaa työt seitsemältä aamulla, voi lounas maistua noin aikaisin. Tosin niilläkin yleensä on aamiaiskahvi tms-tauko klo 9. 

Tai kello 5. Silloin on kymmeltä kiljuva nälkä. Syön kunnon aamupalan, mutten pidä kahvitaukoja. Ruumiillinen työ takaa nälän jo aamupäiväksi. 

Vierailija
70/137 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Jos joskus käy niin, että menen nukkumaan liian vähillä syömisillä, parasta on nousta ja mennä syömään jotain pientä, esim. banaani, leipä tai mysliä. Sitten uni tulee. Mutta mitä tuohon alkoholiin tulee, sen vaikutus unen laadulle taitaa olla yksilöllinen. Mulla alkoholi ei heikennä unen laatua. Monesti alkoholia juotuani herään levänneenä ja virkeänä.

Vaikka heräätkin virkeänä niin otat päiväunet kuitenkin, tunnusta pois.

Vierailija
71/137 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lounasravintolassa kun katsoo miten paljon ihmiset lappaa ruokaa lautaselle niin ei tarvitse ihmetellä miksi suomalaiset ovat ihan hel..... lihavia. Toinen tapa oksettaa suomessa kun samalle lautaselle laitetaan salaatti ja lämmin ruoka. Yök.

Lounasravintolassa  käy paljon fyysisen työn tekijöitä, joilla alkaa aikaisin työpäivä. Luonnollista että heillä on  kova nälkä jo silloin.  Mitä yök siinä on, toiseen reunaan salaatti ja toiseen pääruoka. Samaan mahaan ne menevät

No tolla logiikalla oksennus on sun mukaan namia!

Vierailija
72/137 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletan, että myöhään mutustavilla on välipala. Muuten tulisi liian pitkä väli aterioissa. 

Muuten tulisi liian pitkä väli aterioissa?! 

6-7tuntia liian pitkä väli? Silloin täytyy varmaan herätä yölläkin syömään.

Vierailija
73/137 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ota päiväunia kuin joskus sairastaessani. Mikä ihmeen juttu tuo on, että yritetään sovittaa jotain oman elämän juttuja, kuten nyt vaikka päiväunia, tuntemattomille ihmisille?

Vierailija
74/137 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ota päiväunia kuin joskus sairastaessani. Mikä ihmeen juttu tuo on, että yritetään sovittaa jotain oman elämän juttuja, kuten nyt vaikka päiväunia, tuntemattomille ihmisille?

Se on yleinen keskustelukultturi täällä. Omaa agendaa yritetään vahvistaa puhumalla muiden puolesta.

Vierailija
75/137 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus ei toimi:

Niin tai makuaistia. Kyllä kaiken lautasella voi sekoittaa keskenään, kun vatsaanhan ne kaikki menee? Miksi edes laittaa ruokaa eikä vaan tehosekoittimeen, siinä menee vielä vähemmän aikaa, kun se mainittu 15min.

Siis järkyttävää!

Vierailija
76/137 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyllä aivan paska palsta.

Vierailija
77/137 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka maassa on näitä ruoka-asiantuntijoita, jotka tietävät sen ainoan oikean tavan syödä eikä niillä ole mitään tekemistä keskenään. Ihan ihmeellistä, että ympäri maailmaa ihmiset pysyvät silti suurin piirtein elossa toisistaan poikkeavilla tavoilla.

Minä suosin viinimaan Kreikan ruokasuosituksia.😂

Vierailija
78/137 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostan hyvin perustelua vastaustasi.👍

Vierailija
79/137 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myöhäinen ruokailu yhdistettiin jossakin tutkimuksessa suolistosyöpään ihan riippumatta siitä mitä syötiin. Tuosta olisi kiva saada lisätutkimuksia.

Eiköhän sillä ole enmmän väliä, että mitä syö kuin että milloin. Korrelaatio ja kausaatio eivät ole sama asia.

No ei tuossa tutkimuksessa ollut. 

Vierailija
80/137 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan hyvin perustelua vastaustasi.👍

Lainaus ei toimi, lue yllä oleva kommentti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan