Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiantuntija tyrmää suomalaisten yleisen iltapalan

Vierailija
02.07.2026 |

Suomalaiseen kulttuuriin on iskostunut tapa syödä illallista jo alkuillasta. Unilääkäri Henri Tuomilehto kyseenalaistaa tämän tavan. 

Maailmanlaajuisesti katsottuna suomalainen ruokailurytmi on hyvin aikainen. Suomessa syödään päivällinen, eli lämmin ruoka, jota kutsutaan myös illalliseksi tyypillisesti neljän–viiden aikaan illalla.

Monessa Euroopan maassa siihen aikaan ei saa ruokaa, ravintolat eivät ole auki. Suomessa taas syödään iltapalaa, ja monessa maassa ei edes tiedetä, mitä sana iltapala merkitsee.

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/460c22cb-9d71-4d4b-a4d9-284aa…

Kommentit (127)

Vierailija
21/127 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöttekö aamiaista? Minä en ja yleensä ei ole kovin kiire lounaallekaan.

Vierailija
22/127 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat sairas ja lihava kansa. Todella järkyttävää katsoa miten lihavia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/127 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset siis syövät iltapalan ja siten yhden aterian muita enemmän?

Käsittääkseni Euroopassa ei kauheasti mätetä puuroa aamulla vaan se on espresso ja ehkä joku pieni croisantti.

Vierailija
24/127 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletan, että myöhään mutustavilla on välipala. Muuten tulisi liian pitkä väli aterioissa. 

Suomessa syödään lounaskin ihan tarpeettoman aikaisin. Osa lounaspaikoista aukeaa jo klo 10.

Syön Suomessa lounaan klo 12. Välipalan ennen treenejä klo 15. Päivällisen syön klo 19. 

Vierailija
25/127 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloin syödä aamiaista siinä vaiheessa, kun siirryin tietokoneen näpyttelystä ruumiilliseen työhön.

Vierailija
26/127 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset siis syövät iltapalan ja siten yhden aterian muita enemmän?

Käsittääkseni Euroopassa ei kauheasti mätetä puuroa aamulla vaan se on espresso ja ehkä joku pieni croisantti.

Terveellisempää toki kuin mättää kaurapuuroa🙄

Vierailija
27/127 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lienee tutkija jo eläköitymässä.  Mitään "päivällistä" ei todellakaan ole vuosikymmeniin syöty neljän viiden aikaan. Jos sellainen perheen  rutiineihin kuuluu. Niin kuudelta,  seitsemältä. 

Vierailija
28/127 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat sairas ja lihava kansa. Todella järkyttävää katsoa miten lihavia.

#virallisetruokasuositukset

Pitää syödä 3-4 tunnun välein ettei vaan nälkä yllätä. 

Vierailija
29/127 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, meillä ei syödä neljän–viiden aikaan illalla. Töiden jälkeen urheillaan, käydään pesulla, syödään ruokamja mennään nukkumaan.

Usein suositellaan että syömisen ja liikunnan välillä olisi pari tuntia välillä, mutta minulle se on liian vähän. Siksi melko myöhäinen lounas, ehkä pieni välipala töiden jälkeen lounaasta riippuen, sitten liikunta ja sen jälkeen kunnolla iltaruokaa. 

Vierailija
30/127 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lienee tutkija jo eläköitymässä.  Mitään "päivällistä" ei todellakaan ole vuosikymmeniin syöty neljän viiden aikaan. Jos sellainen perheen  rutiineihin kuuluu. Niin kuudelta,  seitsemältä. 

Jokainen syö omissa oloissaan nenä kiinni ruudussa 24/7. 

Vierailija
31/127 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, meillä ei syödä neljän–viiden aikaan illalla. Töiden jälkeen urheillaan, käydään pesulla, syödään ruokamja mennään nukkumaan.

Mutku neljältä on jo ihan hirvee nälkä😭

Mut ku mulla on aina nälkä ja kokoajan kova jano.  Pizzaa ja siideriä menee minkä Woltti ehtii toimittaa.

Vierailija
32/127 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein suositellaan että syömisen ja liikunnan välillä olisi pari tuntia välillä, mutta minulle se on liian vähän. Siksi melko myöhäinen lounas, ehkä pieni välipala töiden jälkeen lounaasta riippuen, sitten liikunta ja sen jälkeen kunnolla iltaruokaa. 

Oikea ajoitus riippuu ennen kaikkea syödyn aterian koostumuksesta ja koosta.

Vierailija
33/127 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloin syödä aamiaista siinä vaiheessa, kun siirryin tietokoneen näpyttelystä ruumiilliseen työhön.

Fyysisessä työssä et ehdi napostella koko päivää kuten tietokoneen näpyttelyssä😁

Vierailija
34/127 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletan, että myöhään mutustavilla on välipala. Muuten tulisi liian pitkä väli aterioissa. 

Suomessa syödään lounaskin ihan tarpeettoman aikaisin. Osa lounaspaikoista aukeaa jo klo 10.

Kello 10 on aikaisin mutta ehkä jos aloittaa työt seitsemältä aamulla, voi lounas maistua noin aikaisin. Tosin niilläkin yleensä on aamiaiskahvi tms-tauko klo 9. 

Meinaatko, että esim. Italiassa ei kukaan aloita töitä klo 7 tai aiemmin? Siellä lounasaika alkaa klo 12 jälkeen ja hyvin tuntuvat pärjäävän.

Vierailija
35/127 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän viimeinen ateria on syöty klo 17 ja aamulla ensimmäinen ateria alkaa klo 7 tai jos sen jättää väliin niin klo 11. Hyvin jaksaa kun ei ole verensokeriongelmia.

Vierailija
36/127 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kello 10 on aikaisin mutta ehkä jos aloittaa työt seitsemältä aamulla, voi lounas maistua noin aikaisin. Tosin niilläkin yleensä on aamiaiskahvi tms-tauko klo 9. 

Meinaatko, että esim. Italiassa ei kukaan aloita töitä klo 7 tai aiemmin? Siellä lounasaika alkaa klo 12 jälkeen ja hyvin tuntuvat pärjäävän.

Tuskin pärjäävät fyysisessä työssä aamukahvilla.

Vierailija
37/127 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö Italian rakentajilla ole taukoja? Enkä usko että siellä aloitetaan työt klo 7. Klo 8 on yleisin aika aloittaa. 

Vierailija
38/127 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvi ja voileipä pari kolme tuntia heräämisen jälkeen. Iltaruoka myöhään kuten sinullakin. Minulle sopiva rytmi. En muutenkaan ole aamuihminen. Saattaa olla joskus nälkä herätessä, mutta syöminen ei silti kiinnosta.

Vierailija
39/127 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön aamupalan klo 9,

lounaan klo 12, 

välipalan 14-16,

päivällisen klo 17-19 ja

iltapalan klo 20-21.

Tää rytmi sopii mulle ja siihen on tottunut koko elämän. Tosin lapsena aamupala ja lounas ovat olleet aiemmin. Oon normaalipainoinen, lapsena ja nuorena jopa todella hoikka. Mulla on ollut nukahtamisongelmia suurimman osaa elämästäni, mutta ei en enää sen jälkeen, kun aloin nukkumaan yhdessä puolisoni kanssa. Mulla on joskus aamuheräilyjä, mutta ne ovat liittyneet stressiin, masennukseen tai sen hetkiseen lääkitykseen. 

Vierailija
40/127 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivän viimeinen ateria on syöty klo 17 ja aamulla ensimmäinen ateria alkaa klo 7 tai jos sen jättää väliin niin klo 11. Hyvin jaksaa kun ei ole verensokeriongelmia.

Saatan joskus neljänkin aikaan havaita etten ole siihen menessä syönyt mitään, enkä siltikään käytä iltaa ja yötä syömiseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä