Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maalittaminen uusperheessä, vertaistukea

Vierailija
02.07.2026 |

Uusperheemme eloa on kestänyt 1,5 vuotta.  Lapset 16-18v. Tänä aikana on ollut kaiken laista asioiden yhteen sovittamista.

Yksi itseäni häiritsevä asia on ollut miehen vastuun pakoilu mm ruoka-asioista kun hänen lapsensa ovat meidän luona. Mielelläni teen ruokaa ja suunnittelisin niihin liittyviä asioita Yhdessä, muta ajan saatossa huomasin käyväni yksin kaupassa ja hoitavani tätä puolta yksin. Lisäksi sain palautetta että ruoka ei maistu tai jotain muuta vikaa, tyyliin liikaa kasviksia tms. Teinit myös tulevat ja menevät miten sattuu ja ennakointi on lähes mahdotonta.

Aika pian viime vuoden puolella jo sanoin että vastuu ruokailuista on miehellä. En pidä itseäni äitipuolena enää noin isoille lapsille. Mielestäni on epäreilua vastuuttaa minua ruokailuista. Vauva palstalta luin paljon aiheeseen keskusteluita ja tämä teema toistui monessa uusperhettä koskevassa jutussa.

Eilen täysi-ikäinen tytär tuli meille. Kuulin kun mies jutteli hänelle että kelpaako tämmöinen kinkkupasta ruuaksi huomenna. (pastassa on sipulia ja paprikaa, eli ei ole mitään 18v lempiruokaa) Totesi ettei nyt ole muuta kun Sari (=minä) tekee huomenna etätöitä.

Olin ihan pöyristynyt! Mies on itse töissä huomenna myöskin. Hän ei ole käynyt kaupassa tai miettinyt mitään ruoka-asioita taaskaan. Minä yritin sanoa että eihän  tuollainen maalittaminen ole reilua. Minun työteollani ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä ruokaa kaapissa on tai ei ole, saati että sellaista olisi kukaan tekemässä. Mielestäni tuollainen toteamus sisälsi oletuksen siitä että jos en tekisi töitä niin ilokseni täällä kokkailisin lounasta täysi-ikäiselle joka saapuu jääkaapin ääreen yllättäen. 

Sanoin miehelle että tuollaiset puheet korostavat aivan turhaan sellaista asetelmaa, että lapsilla on tylsiä epämieluisia ruokia kun Minä teen töitä tai jotain.

Lopputulos oli se että mies suuttui Minulle siitä että vääristelin hänen puheitaan eikä suostunut yhtään ymmärtämään asiaa. Tämän tapaista maalittamista on ollut aika paljon ja mietin että mikä merkitys sillä on loppujen lopuksi siihen mitä puolison lapset minusta ajattelevat.

Olisiko täällä ketään uusperhekuviosta selvinneitä neuvomaan minua miten tällaiseen pitäisi suhtautua. 

Kommentit (132)

Vierailija
121/132 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ap, mitä olet oppinut tästä ketjusta?

No opin minä tästä perspektiiviä.

Sain vahvistusta että miehen käytös ei ollut ok. Kuitenkin myös ajatusta että ehkä se ei niin pahalla sitä sanonut.

Opin sanomaan asioista jatkossakin.

Vahvisti käsitystäni siitä että tiedän miehen olevan narsisti.

ja oma vika että tähän olen jäänyt. heh. -ap

Vierailija
122/132 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ehdi lukea näitä satoja kommentteja, mutta mitä ihmettä nainen?

Et tietenkään tee aikuiselle "lapselle" ruokaa, ehkä miehesi haluaa tehdä, mutta se on hänen juttunsa...

Kasvata munat, jooko, älä palvele enää näitä pellejä.

Sori tästä, olen ihan kurkkua myöten täynnä näitä mieslapsia. Munat, nainen, munat, kasvata munat.

Tämä on taas tätä nykyaikaa. Naisenkin pitäisi muka kasvattaa munat jos joku tuntematon niin käskee. Ihan hyvä nainen on ilmankin kasseja.

Tätä ihmettelen minäkin. Maailma on täynnä ns. munattomia miehiä.

Aapeella on niistä yksi. Minun kysymykseni onkin: eikö miehesi munattomuus todellakaan käynyt ilmi ennen kuin menitte yhteen? Siis et tavannut näitä lapsia sitä ennen? Eli osasiko miehesi kuitenkin huijata sinut suhteeseen? Sillä huijatuksi olet tullut, ikävä kyllä. Voit lohduttautua sillä, että et ole yksin. Näitä lapsellisia eronneita miehiä kyllä Suomessa riittää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/132 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ap, mitä olet oppinut tästä ketjusta?

No opin minä tästä perspektiiviä.

Sain vahvistusta että miehen käytös ei ollut ok. Kuitenkin myös ajatusta että ehkä se ei niin pahalla sitä sanonut.

Opin sanomaan asioista jatkossakin.

Vahvisti käsitystäni siitä että tiedän miehen olevan narsisti.

ja oma vika että tähän olen jäänyt. heh. -ap

Niin, jos mies on narsku, tai ainakin narsistinen, niin se tarkoittaa, että sinussa on samaa häikkää, tosin se ilmenee eri tavalla. Janan toisessa päässä on läheisriippuvuus. Se selittäisi tuon syyllisyyden imemisen. 

Vierailija
124/132 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ehkä epäsuosittu mielipide, mutta meillä uusperhe on toiminut, kun molemmat huolehtii omistaan.

Vierailija
125/132 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos muutamalle asialliselle kommentoijalle.

Tilanne on kestänyt aika kauan. Ei tämä nyt ollut yksittäinen tapaus. Satuin vaan kuulemaan miten ruokatilanne niputettiin yhteen sen asian kanssa että minä teen töitä. Häh? niin tekee mieskin, jonka lapsi pitää rukkia.

Kaapissa ei nyt ole nuudelia eikä mitään muutakaan helppoa einestä, koska puoliso EI ole käynyt kaupassa!

Ei se ole minun syy/ vika tms.

Olen joutunut liian monta kertaa etätöiden lomassa tekemään ruokaa kun täällä ollaan kädettömiä.

Vai tarkoititko minua? :D

ap

Olen ollut vastaavassa tilanteessa, koskaan ei onneksi asuttu yhdessä, mutta mies, varmasti ajattelemattomuuttaan, näppärästi sai mut jjatkuvasti "syylliseksi" ikäviin tilanteisiin. Tuntui epäreilulta, etenkin kun nonesti kyseessä oli asia, jonka hän oli alunperin tehnyt tai päättänyt, mutta hyväksyttänyt sen mulla ja yhtäkkiä se tarinan pahis olinkin minä. En kuitenkaan hänen lastensa (omat on jo maailmalla) läsnäollessa halunnut ottaa tätä puheeksi, lähinnä olin suu auki hämmästyksestä, eikä mies myöhemmin, kun otin puheeksi, oikein ymmärtänyt pointtiani. 

Tämä jatkuva ajattelemattomuus oli yksi syy, miksi väsyin suhteeseen. 

Vierailija
126/132 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ehkä epäsuosittu mielipide, mutta meillä uusperhe on toiminut, kun molemmat huolehtii omistaan.

Sama täällä. Kun uusperhettä ei yritetä änkeä ydinperheen muottiin, vaan molemmat kantavat vastuunsa omista lapsistaan. Hädässä autetaan, mutta hätää on tullut 10 vuoden aikana vain kerran tai kaksi.

Vierailija
127/132 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli 1 kummallakin aiemmasta suhteesta ja yksi yhteinen. Meillä syötiin mitä laitetaan, ei laitettu mitä kukin haluaa. Oli myös lemppari ruoka päiviä kaikilla 1/vk ja jokaisen oli sitä syötävä. Maksaa syötiin vain jauhemaksapihveinä, koska maistui kaikille. Rössypottuja söi vain 2 ja muut söivät edellisen päivän ruokaa, jonka varasin heille. Miksi rössypottuja, minä oululaisena pidän siitä. Nyt jo kaikki lapset aikaisia. 

Vierailija
128/132 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni eronnut mies oikein etsii uutta palvelijaa, joka hoitaisi hänen lapsensa. Paljon kuullut näitä juttuja.

Vierailija
129/132 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni eronnut mies oikein etsii uutta palvelijaa, joka hoitaisi hänen lapsensa. Paljon kuullut näitä juttuja.

Sen takia sille miehelle pitää heti alussa takoa päähän se, että jos haluaa lapsiaan nähdä, niin hoitakoon kaiken. 

Vierailija
130/132 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ehdi lukea näitä satoja kommentteja, mutta mitä ihmettä nainen?

Et tietenkään tee aikuiselle "lapselle" ruokaa, ehkä miehesi haluaa tehdä, mutta se on hänen juttunsa...

Kasvata munat, jooko, älä palvele enää näitä pellejä.

Sori tästä, olen ihan kurkkua myöten täynnä näitä mieslapsia. Munat, nainen, munat, kasvata munat.

Tämä on taas tätä nykyaikaa. Naisenkin pitäisi muka kasvattaa munat jos joku tuntematon niin käskee. Ihan hyvä nainen on ilmankin kasseja.

Tätä ihmettelen minäkin. Maailma on täynnä ns. munattomia miehiä.

Aapeella on niistä yksi. Minun kysymykseni onkin: eikö miehesi munattomuus todellakaan käynyt ilmi ennen kuin menitte yhteen? Siis et tavannut näitä lapsia sitä ennen? Eli osasiko miehesi kuitenkin huijata sinut suhteeseen? Sillä huijatuksi olet tullut, ikävä kyllä. Voit lohduttautua sillä, että et ole yksin. Näitä lapsellisia eronneita miehiä kyllä Suomessa riittää. 

Mikä on se, joka hämärtää ukon päässä täysin selvän asian, kuten nyt vaikka tuon, että ei ole ap:n tehtävä huolehtia kenenkään lasten masuja täyteen? Ja hänet syyllistetään tässä nyt saman tein vieläpä, miehen toimesta. Ongelma tehdään ikään kuin tyhjästä. 

Kuinka helpolla mies voisi tuonkin asian hoitaa ja laittaa näitä lapsiaan johonkin järjestykseen, kun ikäkin jo edellyttää omatoimisuutta. Noloa, kun jääkaapissa on mistä laittaa, kauppaan on hyvin rahaa, ja voisi ostaa mieleistä ja terveellistä, niin sormi suussa katsotaan miksi ap ei ole hääräilemässä köökissä. Kaikilla ei ole yhtä hyvä tilanne.

Tuli mieleeni nuo Temosen lapset, jotka hoitaa elikot ja varmaan edesmennyt äiti opetti kokkaamaankin, voisin kuvitella.

Vierailija
131/132 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen takia sille miehelle pitää heti alussa takoa päähän se, että jos haluaa lapsiaan nähdä, niin hoitakoon kaiken. 

No kukas sitten hoitaa kaiken, jos mies ei halua nähdä lapsiaan?

Vierailija
132/132 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kukas sitten hoitaa kaiken, jos mies ei halua nähdä lapsiaan?

Lähivanhempi tietty. Kuka muukaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi