Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maalittaminen uusperheessä, vertaistukea

Vierailija
02.07.2026 |

Uusperheemme eloa on kestänyt 1,5 vuotta.  Lapset 16-18v. Tänä aikana on ollut kaiken laista asioiden yhteen sovittamista.

Yksi itseäni häiritsevä asia on ollut miehen vastuun pakoilu mm ruoka-asioista kun hänen lapsensa ovat meidän luona. Mielelläni teen ruokaa ja suunnittelisin niihin liittyviä asioita Yhdessä, muta ajan saatossa huomasin käyväni yksin kaupassa ja hoitavani tätä puolta yksin. Lisäksi sain palautetta että ruoka ei maistu tai jotain muuta vikaa, tyyliin liikaa kasviksia tms. Teinit myös tulevat ja menevät miten sattuu ja ennakointi on lähes mahdotonta.

Aika pian viime vuoden puolella jo sanoin että vastuu ruokailuista on miehellä. En pidä itseäni äitipuolena enää noin isoille lapsille. Mielestäni on epäreilua vastuuttaa minua ruokailuista. Vauva palstalta luin paljon aiheeseen keskusteluita ja tämä teema toistui monessa uusperhettä koskevassa jutussa.

Eilen täysi-ikäinen tytär tuli meille. Kuulin kun mies jutteli hänelle että kelpaako tämmöinen kinkkupasta ruuaksi huomenna. (pastassa on sipulia ja paprikaa, eli ei ole mitään 18v lempiruokaa) Totesi ettei nyt ole muuta kun Sari (=minä) tekee huomenna etätöitä.

Olin ihan pöyristynyt! Mies on itse töissä huomenna myöskin. Hän ei ole käynyt kaupassa tai miettinyt mitään ruoka-asioita taaskaan. Minä yritin sanoa että eihän  tuollainen maalittaminen ole reilua. Minun työteollani ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä ruokaa kaapissa on tai ei ole, saati että sellaista olisi kukaan tekemässä. Mielestäni tuollainen toteamus sisälsi oletuksen siitä että jos en tekisi töitä niin ilokseni täällä kokkailisin lounasta täysi-ikäiselle joka saapuu jääkaapin ääreen yllättäen. 

Sanoin miehelle että tuollaiset puheet korostavat aivan turhaan sellaista asetelmaa, että lapsilla on tylsiä epämieluisia ruokia kun Minä teen töitä tai jotain.

Lopputulos oli se että mies suuttui Minulle siitä että vääristelin hänen puheitaan eikä suostunut yhtään ymmärtämään asiaa. Tämän tapaista maalittamista on ollut aika paljon ja mietin että mikä merkitys sillä on loppujen lopuksi siihen mitä puolison lapset minusta ajattelevat.

Olisiko täällä ketään uusperhekuviosta selvinneitä neuvomaan minua miten tällaiseen pitäisi suhtautua. 

Kommentit (130)

Vierailija
81/130 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ap! minkä ikäisiä sinun omat lapset ovat ja kuink apaljon he asuvat luonasi?

kaksi aikuista jotka asuvat omillaan ja yksi 16 vuotias jonka etävanhempi olen. 

7Välimatkan vuoksi hän käy luonani n joka toinen viikonloppu.

ap

Vierailija
82/130 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka provo, niin vastataan.

Älkää perustako uusperheitä, jos lapset ovat yli 10 v.  (jos nyt silloinkaan).

Miksi ei? Valtaosa uusperheessä asuvista aikuisista ja lapsista ovat erittäin tyytyväisiä tilanteeseensa.

Enemmän ja vaikeampia ongelmia kuin ydnperheissä...

Uusperhe tuottaa ongelmia, joita ei ydinperheessä ole, mutta en sanoisi, että ongelmat olisivat autoomaattisesti vaikeampia. Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/130 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisitte suosiolla asuneet erillään, kunnes kaikki lapset ovat itsenäistyneet. Tuossa on teinit pistetty muuttamaan yhteen vanhemman kumppanin, joka heille täysin random ihminen, ja vielä hänen lastensa, kanssa. Onkohan tuo nyt teinien edun mukaista. 

Jälkikäteen ajateltuna olisi ollut ehkä viisainta.

Itselleni tuli pakko muutto toiseen kaupunkiin (työn perässä) ja mies halusi muuttaa mukana.

Ehkä tässä ajateltiin että noin isojen kanssa on helpompi sovitella asumiset kun ovat fiksuja vs 5 vuotiaat tms..

ap

Vierailija
84/130 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö 18-vuotias tytär voi tehdä itse itselleen ruokaa? 

Haiskahtaa siltä että tuo isin uusavuton pikku prinsessa tulee olemaan ap:n riesana vielä useita vuosia, jollain tavalla. Oma huone tietty säilyy isin kotona ja isipappa hoivaa, ja ap:lle jää ikuinen ruokahuolto. Pian se typykkä tuo pyykitkin pestäväksi jne.

Se on maailmanlaajuisesti ihan normaalia, että 18-vuotias asuu vielä vuosia kotona, toki osallistuen kotitöihin ja opiskellen tai töitä tehden.

Omituisempi on tämä suomalainen malli, että jokainen pitää huolen omista muksuistaan ja on suunnilleen omat jääkaapitkin, ja lapset potkaistaan pihalle mahdollisimman varhain yhteiskunnan elätettäviksi, jottei aikuisten tarvitse kärsiä vieraista lapsista.

Painotus sanalla "uusavuton". On täysin ok, että vanhempien luona ja kotona asutaan pitkäänkin, opiskellaan jne, turvallisesti ja vanhemmat auttavat taloudellisesti ja jääkaappi on aina avoinna, mutta eikö mielestäsi aikuinen ihminen ole velvoitettu miettimään mitä ITSE tekisi ruuaksi, jos vanhemmat ja äitipuoli ostaa ja maksaa kaiken?

Mitäs jos pikkuprinsessa vaikka menisi sinne kauppaan, mihin isi antaa rahulit ja katsoisi siitä luuristaan, joka on kuitenkin kasvanut kämmeneen kiinni, jonkun sovelluksen kautta reseptin ja tekisi koko poppoolle ruokaa, vaikka ensin kerran viikossa??? 

Kuka sitä hienohelmaa passaa sinne tulevaan omaan kotiin? Eikö enää kotiruokaa laiteta, tilataanko vaan kotiin valmiina? Ei ihmekään että täällä nuoriso laiskistuu ja kaikki laskee kuin lehmänhäntä.

Jotenkin onnistut sanavalinnoillasi saamaan tuohon vielä naisvihankin sisällytettyä.

Vierailija
85/130 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on se että olet ylipäätään suostunut suhteeseen, jossa on sukupuoliroolit 50-luvulta. Tietenkään mies ei suostu luopumaan asetelmasta, se on hänen etunsa.

Vierailija
86/130 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, en ihan tajua, mikä on perimmäinen ongelma? Tuskin se, ettei lapset tykkää sinun tekemästä ruoasta. 

Vierailija
87/130 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisitte suosiolla asuneet erillään, kunnes kaikki lapset ovat itsenäistyneet. Tuossa on teinit pistetty muuttamaan yhteen vanhemman kumppanin, joka heille täysin random ihminen, ja vielä hänen lastensa, kanssa. Onkohan tuo nyt teinien edun mukaista. 

niinmutta kyllähän valtaosa uusperheessä elävistä lapsista (ml. teini-ikäiset) on erittäin tyytyväisiä tilanteeseensa. Nythän ap on tullut perheeseen jakamaan kuluja, joten isällä jää enemmän rahaa käytettäväksi omiin lapsiinsa. 

Minullakin on miespuolinen sukulainen, jolla on vaimonsa kanssa alakouluikäinen lapsi sekä vaimolla on nyt aikuistumassa olevat lapset vuoroviikoin.  Serkkuni ansiosta he pystyivät muuttamaan hyvälle alueelle hienoon omakotitaloon ja lisäksi serkkuni ruokakaupassa asioidessa aina maksaa ostokset. NÄinollen vaimolla jää enemmän rahaa käytettäväksi omiin lapsiinsa kun mies elättää hänen lapsiaan maksamalla ruokaostokset.

Aika outo ajatus, että aikuistuva lapsi olisi erittäin tyytyväinen, kun hän joutuu ensinnäkin muuttamaan tutuilta kulmilta pois ja toiseksi vielä tulemaan hädin tuskin siedetyksi niin sanotussa kodissaan. Vieraan aikuisen armopaloilla.
Aikuinen ehkä saa jotakin kicksejä  omakotitalosta hienolla alueella, jos sattuu olemaan materialistista sorttia. Mutta kyllä se nuori ja myös järkevä aikuinen valitsee mieluummin vähemmän hienot seinät ja ympärilleen omat rakkaat ihmiset. Jos saa valita.

Vierailija
88/130 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haiskahtaa siltä että tuo isin uusavuton pikku prinsessa tulee olemaan ap:n riesana vielä useita vuosia, jollain tavalla. Oma huone tietty säilyy isin kotona ja isipappa hoivaa, ja ap:lle jää ikuinen ruokahuolto. Pian se typykkä tuo pyykitkin pestäväksi jne.

Se on maailmanlaajuisesti ihan normaalia, että 18-vuotias asuu vielä vuosia kotona, toki osallistuen kotitöihin ja opiskellen tai töitä tehden.

Omituisempi on tämä suomalainen malli, että jokainen pitää huolen omista muksuistaan ja on suunnilleen omat jääkaapitkin, ja lapset potkaistaan pihalle mahdollisimman varhain yhteiskunnan elätettäviksi, jottei aikuisten tarvitse kärsiä vieraista lapsista.

Painotus sanalla "uusavuton". On täysin ok, että vanhempien luona ja kotona asutaan pitkäänkin, opiskellaan jne, turvallisesti ja vanhemmat auttavat taloudellisesti ja jääkaappi on aina avoinna, mutta eikö mielestäsi aikuinen ihminen ole velvoitettu miettimään mitä ITSE tekisi ruuaksi, jos vanhemmat ja äitipuoli ostaa ja maksaa kaiken?

Mitäs jos pikkuprinsessa vaikka menisi sinne kauppaan, mihin isi antaa rahulit ja katsoisi siitä luuristaan, joka on kuitenkin kasvanut kämmeneen kiinni, jonkun sovelluksen kautta reseptin ja tekisi koko poppoolle ruokaa, vaikka ensin kerran viikossa??? 

Kuka sitä hienohelmaa passaa sinne tulevaan omaan kotiin? Eikö enää kotiruokaa laiteta, tilataanko vaan kotiin valmiina? Ei ihmekään että täällä nuoriso laiskistuu ja kaikki laskee kuin lehmänhäntä.

Jotenkin onnistut sanavalinnoillasi saamaan tuohon vielä naisvihankin sisällytettyä.

No ihan samalla tavalla sanoisin poikalapsestakin (tai mitä näitä nyt onkaan, oletettuja jne). Nuoret miehet tarvitsevat samoja taitoja, kun omaan talouteensa muuttavat joskus. Kotona on hyvä treenata kaikenlaista, siivoamista jne. 

Älä nyt ala vääntää jotain älyvapaata naisvihaa tähänkin tilanteeseen. Kyse oli siitä, että ihan varmasti aikuiseksi luokiteltavan rimppessan tulee jo osata kokata jotain syötävää, ainakin itselleen, jos ei laiskuuttaan muille viitsi. Eiku kauppaan ja opettelemaan.

Kummallinen palsta, jos ei vasta-argumentit riitä, niin aletaan jankuttaa jostain vihasta ja täysin asian vierestä.

Täysikäinen laittaa ruokaa, piste.

Vierailija
89/130 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lasten aikuistuminenkaan aina auta. Oman kumppanini nuoret aikuiset lapset (opiskelevat ja asuvat omillaan) suhtautuvat minuun kuin ydinjätteeseen. Olen kuitenkin tavallinen keski-ikäinen nainen, en puutu heidän asioihinsa, käyn töissä, viikonloppuisin käyn harrastan kultuuria ja näen ystäviäni kaupungilla. 

Vierailija
90/130 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon ikäinen löytää ruokaa jos kaapissa on tarvikkeet..tai voihan sen käskeä woltata tai mennä ulos syömään..ukkos piikkiin. mobilebeyllä raha liikkuu kätevästi; jos sinä kotona olet ja siirrät tytärpuolelle muutaman rahan,  niin voit laitta mb;llä raha pyynnön miehelles, ettei sun pussista mee...kätevää

Vierailija
91/130 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret voi ikävä kyllä olla todella materialistista.

Vierailija
92/130 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

niinmutta kyllähän valtaosa uusperheessä elävistä lapsista (ml. teini-ikäiset) on erittäin tyytyväisiä tilanteeseensa. Nythän ap on tullut perheeseen jakamaan kuluja, joten isällä jää enemmän rahaa käytettäväksi omiin lapsiinsa. 

Minullakin on miespuolinen sukulainen, jolla on vaimonsa kanssa alakouluikäinen lapsi sekä vaimolla on nyt aikuistumassa olevat lapset vuoroviikoin.  Serkkuni ansiosta he pystyivät muuttamaan hyvälle alueelle hienoon omakotitaloon ja lisäksi serkkuni ruokakaupassa asioidessa aina maksaa ostokset. NÄinollen vaimolla jää enemmän rahaa käytettäväksi omiin lapsiinsa kun mies elättää hänen lapsiaan maksamalla ruokaostokset.

Aika outo ajatus, että aikuistuva lapsi olisi erittäin tyytyväinen, kun hän joutuu ensinnäkin muuttamaan tutuilta kulmilta pois ja toiseksi vielä tulemaan hädin tuskin siedetyksi niin sanotussa kodissaan. Vieraan aikuisen armopaloilla.
Aikuinen ehkä saa jotakin kicksejä  omakotitalosta hienolla alueella, jos sattuu olemaan materialistista sorttia. Mutta kyllä se nuori ja myös järkevä aikuinen valitsee mieluummin vähemmän hienot seinät ja ympärilleen omat rakkaat ihmiset. Jos saa valita.

Lahjominen toimii aina. Tarjoapa teinille rahaa tai jotain muuta, niin kyllä hän sen rahan ottaa. Minua alkoi aikanaan ärsyttää, kun veimme lapsia kalliisti esim alpeille laskettelemaan. Sitten sanoin, ettäjokainen voisi maksaa satasen matkasta. Jokainen sanoi, etteivät sitten lähde reissuun. Tähän loppui meidän joka vuotiset ulkomaanlomat. Nyppi moinen. Eri

Vierailija
93/130 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIes ostaa nirsoileville lapsilleen mieluisia eineksiä, joita voivat lämmittää. Problem solved.

Vierailija
94/130 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, en ihan tajua, mikä on perimmäinen ongelma? Tuskin se, ettei lapset tykkää sinun tekemästä ruoasta. 

Minun "ongelma" tässä on se että mies syyttää hankalista ja ikävistä tilanteista ja asioista MINUA.

Siis tässä esim siitä että kaapissa ei ole mieluisa ruokia eikä "kukaan" niitä ole tekemässä tänään koska MINÄ olen töissä.

Oikea "syy" on että lasten isä ei ole käynyt kaupassa tai suonut ajatustakaan sille että pitäisi jotain olla. Ja jatkuvasti olettaa että se on minun vastuulla. (tasavertaisuus puuttuu!) Ja sitten tämä maalataan (voi olla väärä termi) sellaiseksi asiaksi että tilanne johtuu siitä että minä teen töitä.

Taustalla on myös jonkin aikaa jatkunut jälkikasvun tyytymättömyys minun tekemisiin ja varmaan olemassaoloon muutenkin.

Juuri viikonloppuna tästä miehen kanssa puhuttiin että myös hänellä on vastuu siitä miten minusta puhuu. 

Sitten on toki se että en saa tätä asiaa edes rauhallisesti keskusteltua vaan mies suuttuu kun sanon että ei ole kivaa olla syyllinen. argh

Halusin vain vertaistukea. kiitos monille siitä.

ap

Vierailija
95/130 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan samalla tavalla sanoisin poikalapsestakin (tai mitä näitä nyt onkaan, oletettuja jne). Nuoret miehet tarvitsevat samoja taitoja, kun omaan talouteensa muuttavat joskus. Kotona on hyvä treenata kaikenlaista, siivoamista jne. 

Älä nyt ala vääntää jotain älyvapaata naisvihaa tähänkin tilanteeseen. Kyse oli siitä, että ihan varmasti aikuiseksi luokiteltavan rimppessan tulee jo osata kokata jotain syötävää, ainakin itselleen, jos ei laiskuuttaan muille viitsi. Eiku kauppaan ja opettelemaan.

Kummallinen palsta, jos ei vasta-argumentit riitä, niin aletaan jankuttaa jostain vihasta ja täysin asian vierestä.

Täysikäinen laittaa ruokaa, piste.

Pikku prinsessa, rimppessa, hienohelma, typykkä, rahulit, isipappa.

Vaikka olen itse vanha akkeli ja vaikka olisin teoriassa samaa mieltä kanssasi, oksettaa miten puhut nuoresta naisesta.

Vierailija
96/130 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjominen toimii aina. Tarjoapa teinille rahaa tai jotain muuta, niin kyllä hän sen rahan ottaa. Minua alkoi aikanaan ärsyttää, kun veimme lapsia kalliisti esim alpeille laskettelemaan. Sitten sanoin, ettäjokainen voisi maksaa satasen matkasta. Jokainen sanoi, etteivät sitten lähde reissuun. Tähän loppui meidän joka vuotiset ulkomaanlomat. Nyppi moinen. Eri

Siis vaadit omilta lapsiltasi satasta taskurahoista, jotka itse olit antanut heille?

Vierailija
97/130 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun "ongelma" tässä on se että mies syyttää hankalista ja ikävistä tilanteista ja asioista MINUA.

Siis tässä esim siitä että kaapissa ei ole mieluisa ruokia eikä "kukaan" niitä ole tekemässä tänään koska MINÄ olen töissä.

Oikea "syy" on että lasten isä ei ole käynyt kaupassa tai suonut ajatustakaan sille että pitäisi jotain olla. Ja jatkuvasti olettaa että se on minun vastuulla. (tasavertaisuus puuttuu!) Ja sitten tämä maalataan (voi olla väärä termi) sellaiseksi asiaksi että tilanne johtuu siitä että minä teen töitä.

Taustalla on myös jonkin aikaa jatkunut jälkikasvun tyytymättömyys minun tekemisiin ja varmaan olemassaoloon muutenkin.

Juuri viikonloppuna tästä miehen kanssa puhuttiin että myös hänellä on vastuu siitä miten minusta puhuu. 

Sitten on toki se että en saa tätä asiaa edes rauhallisesti keskusteltua vaan mies suuttuu kun sanon että ei ole kivaa olla syyllinen. argh

Halusin vain vertaistukea. kiitos monille siitä.

ap

Älä ota vastuuta asioista, jotka eivät sinulle kuulu. Mitä jos aina sanoisit, kun hän syyllistää, että tämä ei ole minun vastuullani. Totea vain lyhyesti. 

Äläkä ota syytöksiä vastaan. Jos otat, on kyse ns väärästä syyllisyydestä. Et voi olla syyllinen tilanteisiin, jotka eivät ole sinun vastuullasi.

Ja tietty aloitat kaikea kertomalla, mistä et enää aio ottaa vastuuta.

Vierailija
98/130 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis vaadit omilta lapsiltasi satasta taskurahoista, jotka itse olit antanut heille?

Tavallaan. Kaikilla lapsilla oli rahaa. Saavat isovanhemmiltaan yms. Kaikilla olisi ollut helposti varaa maksaa se satanen.

Vierailija
99/130 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele nyt ensin mitä se maalittaminen on !!!!!! 

Vierailija
100/130 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan. Kaikilla lapsilla oli rahaa. Saavat isovanhemmiltaan yms. Kaikilla olisi ollut helposti varaa maksaa se satanen.

Siis sun lapsesi saavat isovanhemmiltaan rahaa, sinä yrität periä heiltä rahaa ulkomaanmatkoista ja he kieltäytyvät. Perheessä perheen tavalla, mutta onhan tuo ihan fiksua säästää tulevaisuuteen., jos oman vanhemman tuen varaan ei voi laskea. Ehkä he myös perivät isovanhempansa aikanaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi