Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maalittaminen uusperheessä, vertaistukea

Vierailija
02.07.2026 |

Uusperheemme eloa on kestänyt 1,5 vuotta.  Lapset 16-18v. Tänä aikana on ollut kaiken laista asioiden yhteen sovittamista.

Yksi itseäni häiritsevä asia on ollut miehen vastuun pakoilu mm ruoka-asioista kun hänen lapsensa ovat meidän luona. Mielelläni teen ruokaa ja suunnittelisin niihin liittyviä asioita Yhdessä, muta ajan saatossa huomasin käyväni yksin kaupassa ja hoitavani tätä puolta yksin. Lisäksi sain palautetta että ruoka ei maistu tai jotain muuta vikaa, tyyliin liikaa kasviksia tms. Teinit myös tulevat ja menevät miten sattuu ja ennakointi on lähes mahdotonta.

Aika pian viime vuoden puolella jo sanoin että vastuu ruokailuista on miehellä. En pidä itseäni äitipuolena enää noin isoille lapsille. Mielestäni on epäreilua vastuuttaa minua ruokailuista. Vauva palstalta luin paljon aiheeseen keskusteluita ja tämä teema toistui monessa uusperhettä koskevassa jutussa.

Eilen täysi-ikäinen tytär tuli meille. Kuulin kun mies jutteli hänelle että kelpaako tämmöinen kinkkupasta ruuaksi huomenna. (pastassa on sipulia ja paprikaa, eli ei ole mitään 18v lempiruokaa) Totesi ettei nyt ole muuta kun Sari (=minä) tekee huomenna etätöitä.

Olin ihan pöyristynyt! Mies on itse töissä huomenna myöskin. Hän ei ole käynyt kaupassa tai miettinyt mitään ruoka-asioita taaskaan. Minä yritin sanoa että eihän  tuollainen maalittaminen ole reilua. Minun työteollani ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä ruokaa kaapissa on tai ei ole, saati että sellaista olisi kukaan tekemässä. Mielestäni tuollainen toteamus sisälsi oletuksen siitä että jos en tekisi töitä niin ilokseni täällä kokkailisin lounasta täysi-ikäiselle joka saapuu jääkaapin ääreen yllättäen. 

Sanoin miehelle että tuollaiset puheet korostavat aivan turhaan sellaista asetelmaa, että lapsilla on tylsiä epämieluisia ruokia kun Minä teen töitä tai jotain.

Lopputulos oli se että mies suuttui Minulle siitä että vääristelin hänen puheitaan eikä suostunut yhtään ymmärtämään asiaa. Tämän tapaista maalittamista on ollut aika paljon ja mietin että mikä merkitys sillä on loppujen lopuksi siihen mitä puolison lapset minusta ajattelevat.

Olisiko täällä ketään uusperhekuviosta selvinneitä neuvomaan minua miten tällaiseen pitäisi suhtautua. 

Kommentit (110)

Vierailija
41/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysikäinen voi tehdä itse omat ruokansa. Sanot suoraa, että jos tekemäsi ruoka ei kelpaa niin sitten olkaa syömättä. Reiluahan olisi jakaa ruuantekovastuutkin. Onko mies kädetön ja ei osaa laittaa ruokaa? Jos on niin sitten miehen ruokavastuuvuoroilla Wolttaatte vaikka. 

Vierailija
42/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen uusperheellinen. Mies yrittää sanoillaan tehdä itsestään hyviksen lapsen silmissä ja siirtää vastuu sinulle. Onhan se ikävää, mutta ei nyt mitenkään kauhean ikävää.

Jatka johdonmukaisesti: miehellä on omien lastensa ruokkimisvastuu. Sinä teet ruokaa, mutta jos lapsille ei kelpaa, mies saa itse miettiä, miten lapsensa ruokkii. As simple as that. 

No siis tätä mä yritin sopertaa :D

Eniten ärsyttää se että sanoin asiasta että nyt ei tunnu kivalta tämä.. niin mies suuttui.

ehkä se tästä.. -ap

Otit perheen lemmikkimarsuksi, hoivasit ja hellit. Ei muutos tapahdu yhdessä yössä, kun ne lemmikit alkoikin kyllästyttämään.

Leikitään kuuliaista pikkuvaimoa, että saadaan se mies koukkuun ja sitten kun mies on saatu koukkuun nillitetään koko ajan ihan kaikesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysikäinen voi tehdä itse omat ruokansa. Sanot suoraa, että jos tekemäsi ruoka ei kelpaa niin sitten olkaa syömättä. Reiluahan olisi jakaa ruuantekovastuutkin. Onko mies kädetön ja ei osaa laittaa ruokaa? Jos on niin sitten miehen ruokavastuuvuoroilla Wolttaatte vaikka. 

Olisikohan kannattanut olla iso tyttö jo kun aloitti sen suhteen? Nuo lapset oli lähes aikuisia jo reilu vuosi sitten, muuta silti ap ryhtyi joksikin pikkuvaimoksi ja kattoi sen pöydän kaikille valmiiksi.🤦‍

Vierailija
44/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusit miellyttää isukkia ja lapsia ja nyt se ei olekaan enää kivaa? Sitä niittää mitä kylvää. 

Vierailija
45/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna lapsille rahaa ja sano, että wolttaavat mieleiset ruuat.

Miksi ap. pitäisi antaa rahaa tai huolehtia ruuasta. 

Kyllä se on isän tehtävä. Isän lapsi. Ja millainen vanhempi  edes kysyy lapselta sipulista ja mausteista.

En ydinperheessä katsoisi tuollaista touhua ja noin avutonta isä/lapsi porukkaa päivääkään. 

Vierailija
46/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö mies osaa huolehtia ruuasta? Vai onko mies yksi lapsi lisää. Huhhuh...

Vierailija
47/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies sano kerran…Et voi vain nuolla sitä kermaa kakun päältä, välillä pitää purra sitä pohjaakin. 

Vierailija
48/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jo sait pitkän ulinan aikaiseksi. Pitäskö jo harkita terapiaa? 

Harkitse toki !

Vierailija
49/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö 18-vuotias tytär voi tehdä itse itselleen ruokaa? 

Haiskahtaa siltä että tuo isin uusavuton pikku prinsessa tulee olemaan ap:n riesana vielä useita vuosia, jollain tavalla. Oma huone tietty säilyy isin kotona ja isipappa hoivaa, ja ap:lle jää ikuinen ruokahuolto. Pian se typykkä tuo pyykitkin pestäväksi jne.

Vierailija
50/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lapsi avaa suunsa hän puhuu kodistaan. Itse olisi pistänyt tämän prinssin ratsastamaan kohti auringon laskua jo viime vuoden puolella. 

Vierailija
51/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

?? !!  Miehen  kuuluu " lapsensa " ruokkia

Vierailija
52/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mahdollistanut tällaista "vuosia" kuten jotkut väittävät. Kirjoitin alussa jo että yhdessä olemme asuneet 1,5 vuotta. Lapset eivät ole pieniä. Yksi jo täysi-ikäinen.

Periaatteessa en ala jakamaan rahaa woltteihin tms. varsinkaan kun kyse ei ole omasta jälkikasvustani.

Aloituksen pointtini oli tuo syyllistäminen. Onneksi pari tässä ketjussa vastasi asiallisesti ja niin että sain vähän tukeakin. Kiitos siitä.

En aio joustaa periaatteistani. Harmittaa vain kuulla miten "minusta" puhutaan mm tässä tapauksessa. 

On näitä olut muitakin tilanteita. Esim miten tylsää on jos ei saa yöllä mekkaloida jalkapallostudiossa kun minulla on seuraavana aamua aikainen töihin lähtö tms.

En minä tätä kenellekään suosittelisi. Uusperhe tuhoaa parisuhteen :'(

ap

Vierailija
53/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lapsi avaa suunsa hän puhuu kodistaan. Itse olisi pistänyt tämän prinssin ratsastamaan kohti auringon laskua jo viime vuoden puolella. 

Jep, jos aikuisuuden ja itsenäisyyden kynnyksellä oleva nuori istuutuu ruokapöytään kuin pikkulintu suu auki, että joku muu ruokkii kertoo se aika paljon tämän vanhemmasta. 

Vierailija
54/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta ainekset ja lapset tekevät itse.

Tai otat mukaan kauppaan.

Meillä ainakin haluavatkin tehdä itse. Usein kokkaavat yömyöhään. Pojat syövät paljon ja aikataulutus menojen suhteen on niin erilainen, että meillä toimii se, että on aineksia saatavilla.

Seuraava taso on meillä tavoite, että lapset alkavat hoitaa kanssamme noita ruokaostoksia. Että tulevat mukaan valkkaamaan ja kantamaan.

Se siippasi toiminta on kummaa. Tietenkin suuttui, koska osuit siihen kohtaan, jossa itsekin tietää tekevänsä väärin sinua kohtaan. Tai ei ole tajunnut, mutta nyt oivalsi.

Toivottavasti ymmärtää ja haluaa kehittyä.

Miksi HÄNEN pitäisi tehdä yhtään mitään? 

Ap, jos tämä ei ole ainoa vastaava juttu niin avaa silmäsi sille, että sinua hiertää siksi, että miehesi on muikku (kusipää, narsisti, psykopaatti tai mikä tahansa muu vastaava vaikeusasteesta riippuen). Jos ihminen on mulkku iässä, jossa on täysi - ikäisen lapsen vanhempi, ei tule muuttumaan. Tai muuttuu pahemmaksi. 

Näihin liittoihin jäädään vuosiksi uskomaan, että kyse on "väärinkäsityksistä", jos silmiä ei avata. 

Vierailija
55/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja näköjään tulee iso kappaleväli ihan vain entterillä. Ei ole tapana kirjoittaa kaikkea pötköön. 

Sitä täällä näkee ihan tarpeeksi. :D

Vierailija
56/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko Ap:llä omia lapsia? Jos ei ole niin tekisin ruokaa vain itselleni ja mies hoitakoot lapsiensa ruokailut kun kerran alkanut asiasta luistamaan. Jos on lapsia molemmilla niin ruoka-asia otettava kunnolla puheeksi. Asia hoidettava tasapuolisesti. Omalla kokkailuvuorolla tekisin ruokaa mitä yleensäkin. Jos joku ei tykkää niin sitten on syömättä. Tottakai voi keskustella mistä porukkaa tykkää mutta ei ihan täysin lähdetä hyppimään toisten pillin mukaan. Isot osaa itsekin tehdä ruokaa jos muiden pöperöt ei miellytä. Mihinkään wolttailuihin en todellakaan alkaisi. 

Vierailija
57/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,5v yhdessä ja sulla on yhteinen osoite miehen kanssa jolla on lähes aikuisten lapset? Kummalla oli kiire sen yhteen muuton kanssa?😂

Vierailija
58/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö 18-vuotias tytär voi tehdä itse itselleen ruokaa? 

Haiskahtaa siltä että tuo isin uusavuton pikku prinsessa tulee olemaan ap:n riesana vielä useita vuosia, jollain tavalla. Oma huone tietty säilyy isin kotona ja isipappa hoivaa, ja ap:lle jää ikuinen ruokahuolto. Pian se typykkä tuo pyykitkin pestäväksi jne.

Niinhän se tuokin ! heh

Sen palvelun olen lopettanut. Kyllä mä ihmettelen kuinka 18v kesälomaileva (lue ei saanut töitä) ei edes päivän aikana saa omia vaatteitaan pestyä. 

No minulle on aivan se ja sama kuka ne pesee.

Onneksi tämä asunto on minun niin voin tarvittaessa tehdä asialle jotain....

ap

Vierailija
59/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen uusperheellinen. Mies yrittää sanoillaan tehdä itsestään hyviksen lapsen silmissä ja siirtää vastuu sinulle. Onhan se ikävää, mutta ei nyt mitenkään kauhean ikävää.

Jatka johdonmukaisesti: miehellä on omien lastensa ruokkimisvastuu. Sinä teet ruokaa, mutta jos lapsille ei kelpaa, mies saa itse miettiä, miten lapsensa ruokkii. As simple as that. 

No siis tätä mä yritin sopertaa :D

Eniten ärsyttää se että sanoin asiasta että nyt ei tunnu kivalta tämä.. niin mies suuttui.

ehkä se tästä.. -ap

Eli kun sanoit miehelle että nyt ei tunnu kivalta tämä johon olet ties kuinka pitkään suostunut niin tottahan toki narsismiin taipuvainen siitä suuttuu kun sille sanoo ei. Normaali ihminen neuvottelisi kuin aikuinen mutta narsisti osaa vain suuttua kun sanotaan ei.

Tämä on ap, se sun ongelma. Ei ruokahuolto tai uusperhe. Ja en osaa sua neuvoa, mutta kohtalotoveri olen ollut. Eron jälkeen ei hatuttanut enää yksin hoitaa lapsia/ nuoria, kun mieslapsi ei ollut siinä silmien edessä vetelehtimässä ja suuttumassa tai mököttämässä vähän väliä.

Vierailija
60/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos muutamalle asialliselle kommentoijalle.

Tilanne on kestänyt aika kauan. Ei tämä nyt ollut yksittäinen tapaus. Satuin vaan kuulemaan miten ruokatilanne niputettiin yhteen sen asian kanssa että minä teen töitä. Häh? niin tekee mieskin, jonka lapsi pitää rukkia.

Kaapissa ei nyt ole nuudelia eikä mitään muutakaan helppoa einestä, koska puoliso EI ole käynyt kaupassa!

Ei se ole minun syy/ vika tms.

Olen joutunut liian monta kertaa etätöiden lomassa tekemään ruokaa kun täällä ollaan kädettömiä.

Vai tarkoititko minua? :D

ap

Et ole joutunut, vaan suostunut. Muuttakaa erillenne. Suhdetta voi jatkaa, jos molemmat haluavat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä