Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maalittaminen uusperheessä, vertaistukea

Vierailija
02.07.2026 |

Uusperheemme eloa on kestänyt 1,5 vuotta.  Lapset 16-18v. Tänä aikana on ollut kaiken laista asioiden yhteen sovittamista.

Yksi itseäni häiritsevä asia on ollut miehen vastuun pakoilu mm ruoka-asioista kun hänen lapsensa ovat meidän luona. Mielelläni teen ruokaa ja suunnittelisin niihin liittyviä asioita Yhdessä, muta ajan saatossa huomasin käyväni yksin kaupassa ja hoitavani tätä puolta yksin. Lisäksi sain palautetta että ruoka ei maistu tai jotain muuta vikaa, tyyliin liikaa kasviksia tms. Teinit myös tulevat ja menevät miten sattuu ja ennakointi on lähes mahdotonta.

Aika pian viime vuoden puolella jo sanoin että vastuu ruokailuista on miehellä. En pidä itseäni äitipuolena enää noin isoille lapsille. Mielestäni on epäreilua vastuuttaa minua ruokailuista. Vauva palstalta luin paljon aiheeseen keskusteluita ja tämä teema toistui monessa uusperhettä koskevassa jutussa.

Eilen täysi-ikäinen tytär tuli meille. Kuulin kun mies jutteli hänelle että kelpaako tämmöinen kinkkupasta ruuaksi huomenna. (pastassa on sipulia ja paprikaa, eli ei ole mitään 18v lempiruokaa) Totesi ettei nyt ole muuta kun Sari (=minä) tekee huomenna etätöitä.

Olin ihan pöyristynyt! Mies on itse töissä huomenna myöskin. Hän ei ole käynyt kaupassa tai miettinyt mitään ruoka-asioita taaskaan. Minä yritin sanoa että eihän  tuollainen maalittaminen ole reilua. Minun työteollani ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä ruokaa kaapissa on tai ei ole, saati että sellaista olisi kukaan tekemässä. Mielestäni tuollainen toteamus sisälsi oletuksen siitä että jos en tekisi töitä niin ilokseni täällä kokkailisin lounasta täysi-ikäiselle joka saapuu jääkaapin ääreen yllättäen. 

Sanoin miehelle että tuollaiset puheet korostavat aivan turhaan sellaista asetelmaa, että lapsilla on tylsiä epämieluisia ruokia kun Minä teen töitä tai jotain.

Lopputulos oli se että mies suuttui Minulle siitä että vääristelin hänen puheitaan eikä suostunut yhtään ymmärtämään asiaa. Tämän tapaista maalittamista on ollut aika paljon ja mietin että mikä merkitys sillä on loppujen lopuksi siihen mitä puolison lapset minusta ajattelevat.

Olisiko täällä ketään uusperhekuviosta selvinneitä neuvomaan minua miten tällaiseen pitäisi suhtautua. 

Kommentit (110)

Vierailija
1/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

huh ku pitkä teksti 🥵🥵

Vierailija
2/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä tuolla on MAALITTAMISEN kanssa tekemistä, Veeti?

Satusi oli jälleen kerran surkeasti ja epäuskottavasti miesnäkökulmasta TUNTEEN VALLASSA paskarreltu. 

Näkee, ettei sun ÄO ylitä 70 pistettä. 

Vierailija
4/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

huh ku pitkä teksti 🥵🥵

Pitkä  mielikuvituspaska. Kouluarvosana 6 (otsikko ei vastaa lainkaan sisältöä ja juoni on naiivi ja hajanainen).

Vierailija
5/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko muuta, Huoris? Mites ne lääkkeet

Vierailija
6/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin vertaistukea. Tekstiä tuli sen verran että saa käsityksen tilanteesta.

Maalittamista on se että sanotaan että "nyt on tämmöstä kurjaa kun tuo toinen ihminen ei tee tai tekee jotain". Eli sanotaan että epämielyttävä tilanne johtuu suoraan toisesta aikuisesta. Vaikka totuus on ihan toinen. Tämä aiheuttaaa sen että siitä toisesta aikuisesta ei pidetä kun se mukamas aiheuttaa kurjuuden elämään.

Eikö täällä ole yhtään älykästä ihmistä? 

AP

Vierailija
7/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa että siellä on teinejä ja sitten lapset sinä ja mies. 

Minä olen vastaavassa tilanteessa tehnyt ruokaa niin että riittää ja sitten pitänyt sen verran tarvikkeita että se jolle ei kelpaa voi tehdä itselleen sopivaa. Harvemmin ovat tehneet.

Vierailija
8/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on syyttämistä. Maalittaminen tarkoittaa aivan muuta.

Ymmärrän ärsytyksesi, mutta itse teko ei ollut nyt iso. Sinua ärsyttää se tilanteen taustan vuoksi. Anna siis tuon yksittäisen teon mennä, mutta voithan lapsillekin kertoa, että et enää tee ruokaa heidän ollessa kylässä, joten voivat vaikka mennä isukin kanssa kauppaan. Suoraan puhuminen on lähes aina parempi vaihtoehto kuin kyräily.

Vierailija
9/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo sait pitkän ulinan aikaiseksi. Pitäskö jo harkita terapiaa? 

Vierailija
10/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyin vertaistukea. Tekstiä tuli sen verran että saa käsityksen tilanteesta.

Maalittamista on se että sanotaan että "nyt on tämmöstä kurjaa kun tuo toinen ihminen ei tee tai tekee jotain". Eli sanotaan että epämielyttävä tilanne johtuu suoraan toisesta aikuisesta. Vaikka totuus on ihan toinen. Tämä aiheuttaaa sen että siitä toisesta aikuisesta ei pidetä kun se mukamas aiheuttaa kurjuuden elämään.

Eikö täällä ole yhtään älykästä ihmistä? 

AP

En ole älykäs, eikä ole uusioperhettäkään, mutta en voi ymmärtää, että tuosta ruoka-asiasta on saatu noin vaikea. Rahaakin taitaa olla ostaa terveellistä, otaksun ???

Täysi-ikäinen tyttö osaa taatusti laittaa vaikka nuudeleita itse lisäksi, jos siellä on tehtynä vaikka lihapullia isompi satsi kaikille yhteiseksi kotiruuaksi jne. Muusia tai perunalaatikkoa oheen, helppoa, mahdollisuuksia on. Joinain herkkupäivinä vaikka pizzaa tai grillaatte.

Millaisia nirsoilijoita ne lapset oikein ovat?

Tee nopeaa ja yksinkertaista, ja jos ei kelpaa niin isä joko maksaa lastensa ulkona syömiset tai kokkaa. Sinä olet talon "emäntä", muut syö sitä mitä tarjoat. Tietenkin pitää kuulla toiveita ja huomioida allergiat jne ja yhteensovittaa jne...

Vierailija
11/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jo sait pitkän ulinan aikaiseksi. Pitäskö jo harkita terapiaa? 

Mene itse terapiaan ja syö purkillinen pillereitä, täällä voi kuka tahansa kysellä ja tehdä aloituksia. Mene muualle ulisemaan. -sivullinen

Vierailija
12/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysi-ikäinen tytär ruokkii itse itsensä, eikä nillitä. Osaako tyttö käydä kaupassa? Osaa lukea? Ei voi olla aikuinen noin kädetön (lue: lapsellinen).

Vierailija
13/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäisin jos "lapsi" olisi 10-vuotias, mutta aikuinen nainen!😁

Vierailija
14/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos muutamalle asialliselle kommentoijalle.

Tilanne on kestänyt aika kauan. Ei tämä nyt ollut yksittäinen tapaus. Satuin vaan kuulemaan miten ruokatilanne niputettiin yhteen sen asian kanssa että minä teen töitä. Häh? niin tekee mieskin, jonka lapsi pitää rukkia.

Kaapissa ei nyt ole nuudelia eikä mitään muutakaan helppoa einestä, koska puoliso EI ole käynyt kaupassa!

Ei se ole minun syy/ vika tms.

Olen joutunut liian monta kertaa etätöiden lomassa tekemään ruokaa kun täällä ollaan kädettömiä.

Vai tarkoititko minua? :D

ap

Vierailija
15/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen ollut samassa tilanteessa. Ilmoitin perheelle, että jos mun tekemä ruoka ei kelpaa, niin jokinen tehköön ruokansa itse ja se joka käy kaupassa, niin päättää mitä syödään tai sitten syököön missä lystää. Kahden viikon päästä kukaan ei enää valittanut mistään. 

Vierailija
16/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ehkä tarkoitti, että olet laittanut ruokaa valmiiksi ja sitä syödään eikä kinuta muuta, kun teillä molemmilla töitäkin ja työskentelet kotona ja keskityt töihin. Ei siitä loukkaantua tarvitse. Kai mies osallistuu kuitenkin ruokakuluihin, ettei ap:n pussista mene tyystin? 

Omalle pojalle opetin pienestä asti, että sitä syödään marisematta mitä pöydässä milloinkin on ja itse voi osallistua ruuanlaittoon niin paljon kun kiinnostusta riittää. Hänestä tuli hyvä ruuanlaittaja ja asuu jo omillaan. 

Vierailija
17/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lapsille rahaa ja sano, että wolttaavat mieleiset ruuat.

Vierailija
18/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen uusperheellinen. Mies yrittää sanoillaan tehdä itsestään hyviksen lapsen silmissä ja siirtää vastuu sinulle. Onhan se ikävää, mutta ei nyt mitenkään kauhean ikävää.

Jatka johdonmukaisesti: miehellä on omien lastensa ruokkimisvastuu. Sinä teet ruokaa, mutta jos lapsille ei kelpaa, mies saa itse miettiä, miten lapsensa ruokkii. As simple as that. 

Vierailija
19/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies ehkä tarkoitti, että olet laittanut ruokaa valmiiksi ja sitä syödään eikä kinuta muuta, kun teillä molemmilla töitäkin ja työskentelet kotona ja keskityt töihin. Ei siitä loukkaantua tarvitse. Kai mies osallistuu kuitenkin ruokakuluihin, ettei ap:n pussista mene tyystin? 

Omalle pojalle opetin pienestä asti, että sitä syödään marisematta mitä pöydässä milloinkin on ja itse voi osallistua ruuanlaittoon niin paljon kun kiinnostusta riittää. Hänestä tuli hyvä ruuanlaittaja ja asuu jo omillaan. 

Kiitos tästä kommentista. Pakko yrittää ajatella asia noin..

Meillä on vaihtelevaa tämä kulujen tasajakoisuus.

Miehellä on huonompi taloustilanne ja osaaminen. Olen joskus ollut se joka enemmän näistä huolehtii. 

Toisaalta haluan että syödään oikeaa ruokaa eikä eineksiä niin olen valmis vähän siitä maksamaankin enemmän.

ap

Vierailija
20/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran lapset ovat jo noin isoja, lähes aikuisia, niin mitäpä jos he laitaisivat välillä ruokaa? Kävisivät vaikka isänsä kanssa kaupassa ja hankkisivat tarvittavat ainekset, tulisipa kerrankin heille mieluista ruokaa. Oletko ehdottanut tätä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän