Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maalittaminen uusperheessä, vertaistukea

Vierailija
02.07.2026 |

Uusperheemme eloa on kestänyt 1,5 vuotta.  Lapset 16-18v. Tänä aikana on ollut kaiken laista asioiden yhteen sovittamista.

Yksi itseäni häiritsevä asia on ollut miehen vastuun pakoilu mm ruoka-asioista kun hänen lapsensa ovat meidän luona. Mielelläni teen ruokaa ja suunnittelisin niihin liittyviä asioita Yhdessä, muta ajan saatossa huomasin käyväni yksin kaupassa ja hoitavani tätä puolta yksin. Lisäksi sain palautetta että ruoka ei maistu tai jotain muuta vikaa, tyyliin liikaa kasviksia tms. Teinit myös tulevat ja menevät miten sattuu ja ennakointi on lähes mahdotonta.

Aika pian viime vuoden puolella jo sanoin että vastuu ruokailuista on miehellä. En pidä itseäni äitipuolena enää noin isoille lapsille. Mielestäni on epäreilua vastuuttaa minua ruokailuista. Vauva palstalta luin paljon aiheeseen keskusteluita ja tämä teema toistui monessa uusperhettä koskevassa jutussa.

Eilen täysi-ikäinen tytär tuli meille. Kuulin kun mies jutteli hänelle että kelpaako tämmöinen kinkkupasta ruuaksi huomenna. (pastassa on sipulia ja paprikaa, eli ei ole mitään 18v lempiruokaa) Totesi ettei nyt ole muuta kun Sari (=minä) tekee huomenna etätöitä.

Olin ihan pöyristynyt! Mies on itse töissä huomenna myöskin. Hän ei ole käynyt kaupassa tai miettinyt mitään ruoka-asioita taaskaan. Minä yritin sanoa että eihän  tuollainen maalittaminen ole reilua. Minun työteollani ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä ruokaa kaapissa on tai ei ole, saati että sellaista olisi kukaan tekemässä. Mielestäni tuollainen toteamus sisälsi oletuksen siitä että jos en tekisi töitä niin ilokseni täällä kokkailisin lounasta täysi-ikäiselle joka saapuu jääkaapin ääreen yllättäen. 

Sanoin miehelle että tuollaiset puheet korostavat aivan turhaan sellaista asetelmaa, että lapsilla on tylsiä epämieluisia ruokia kun Minä teen töitä tai jotain.

Lopputulos oli se että mies suuttui Minulle siitä että vääristelin hänen puheitaan eikä suostunut yhtään ymmärtämään asiaa. Tämän tapaista maalittamista on ollut aika paljon ja mietin että mikä merkitys sillä on loppujen lopuksi siihen mitä puolison lapset minusta ajattelevat.

Olisiko täällä ketään uusperhekuviosta selvinneitä neuvomaan minua miten tällaiseen pitäisi suhtautua. 

Kommentit (110)

Vierailija
61/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole mahdollistanut tällaista "vuosia" kuten jotkut väittävät. Kirjoitin alussa jo että yhdessä olemme asuneet 1,5 vuotta. Lapset eivät ole pieniä. Yksi jo täysi-ikäinen.

Periaatteessa en ala jakamaan rahaa woltteihin tms. varsinkaan kun kyse ei ole omasta jälkikasvustani.

Aloituksen pointtini oli tuo syyllistäminen. Onneksi pari tässä ketjussa vastasi asiallisesti ja niin että sain vähän tukeakin. Kiitos siitä.

En aio joustaa periaatteistani. Harmittaa vain kuulla miten "minusta" puhutaan mm tässä tapauksessa. 

On näitä olut muitakin tilanteita. Esim miten tylsää on jos ei saa yöllä mekkaloida jalkapallostudiossa kun minulla on seuraavana aamua aikainen töihin lähtö tms.

En minä tätä kenellekään suosittelisi. Uusperhe tuhoaa parisuhteen :'(

ap

Se että sä olet huono valitsemaan kumppania ei liity uusperheisiin mitenkään

Vierailija
62/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1,5v yhdessä ja sulla on yhteinen osoite miehen kanssa jolla on lähes aikuisten lapset? Kummalla oli kiire sen yhteen muuton kanssa?😂

Se luetun ymmärtäminen.. 

"Uusperheemme eloa on kestänyt 1,5 vuotta"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen se miehen exä oikein on? Eikö osallistu mitenkään ruokahuoltoihin? Laittais äiti lapsilleen evästä.

Vierailija
64/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö 18-vuotias tytär voi tehdä itse itselleen ruokaa? 

Haiskahtaa siltä että tuo isin uusavuton pikku prinsessa tulee olemaan ap:n riesana vielä useita vuosia, jollain tavalla. Oma huone tietty säilyy isin kotona ja isipappa hoivaa, ja ap:lle jää ikuinen ruokahuolto. Pian se typykkä tuo pyykitkin pestäväksi jne.

Se on maailmanlaajuisesti ihan normaalia, että 18-vuotias asuu vielä vuosia kotona, toki osallistuen kotitöihin ja opiskellen tai töitä tehden.

Omituisempi on tämä suomalainen malli, että jokainen pitää huolen omista muksuistaan ja on suunnilleen omat jääkaapitkin, ja lapset potkaistaan pihalle mahdollisimman varhain yhteiskunnan elätettäviksi, jottei aikuisten tarvitse kärsiä vieraista lapsista.

Vierailija
65/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole mahdollistanut tällaista "vuosia" kuten jotkut väittävät. Kirjoitin alussa jo että yhdessä olemme asuneet 1,5 vuotta. Lapset eivät ole pieniä. Yksi jo täysi-ikäinen.

Periaatteessa en ala jakamaan rahaa woltteihin tms. varsinkaan kun kyse ei ole omasta jälkikasvustani.

Aloituksen pointtini oli tuo syyllistäminen. Onneksi pari tässä ketjussa vastasi asiallisesti ja niin että sain vähän tukeakin. Kiitos siitä.

En aio joustaa periaatteistani. Harmittaa vain kuulla miten "minusta" puhutaan mm tässä tapauksessa. 

On näitä olut muitakin tilanteita. Esim miten tylsää on jos ei saa yöllä mekkaloida jalkapallostudiossa kun minulla on seuraavana aamua aikainen töihin lähtö tms.

ap

Kun vietti vie, järki vaikenee. Nyt ne laput putosi silmiltä. Ne lapset ei tulevaisuudessakaan häviä mihinkään. 

Vierailija
66/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen se miehen exä oikein on? Eikö osallistu mitenkään ruokahuoltoihin? Laittais äiti lapsilleen evästä.

Mitä helvettiä?! Kun lähes aikuiset lapset aikuisen miehen luokse äidin pitää laittaa lapsille evästä mukaan?😂

Vierailija
67/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haiskahtaa siltä että tuo isin uusavuton pikku prinsessa tulee olemaan ap:n riesana vielä useita vuosia, jollain tavalla. Oma huone tietty säilyy isin kotona ja isipappa hoivaa, ja ap:lle jää ikuinen ruokahuolto. Pian se typykkä tuo pyykitkin pestäväksi jne.

Se on maailmanlaajuisesti ihan normaalia, että 18-vuotias asuu vielä vuosia kotona, toki osallistuen kotitöihin ja opiskellen tai töitä tehden.

Omituisempi on tämä suomalainen malli, että jokainen pitää huolen omista muksuistaan ja on suunnilleen omat jääkaapitkin, ja lapset potkaistaan pihalle mahdollisimman varhain yhteiskunnan elätettäviksi, jottei aikuisten tarvitse kärsiä vieraista lapsista.

Se taas on niin ennenkuulumatonta, ettei 18-vuotias osaa syödä kypsää sipulia tai itse tehdä ruokaa eikä iskä lyödä seteliä käteen, että saduksi epäilen tätä juttua minäkin. 

Vierailija
68/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei uusperhe mitään tuhoa, vaan isä joka ei kanna vastuutaan omien lastensa kasvattamisesta tai hoitamisesta, tuhoaa parisuhteen. Väitän, että uusperheet kaatuvat yleensä juuri tähän.

Minä olen elänyt uusperheessä 10 + vuotta ja meillä on mennyt hyvin. Tein alussa hyvin selväksi miehelle, ettäjos hän haluaa lapsiaan nähdä, niin itse hoitakoon heidät. 

Vierailija
69/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka provo, niin vastataan.

Älkää perustako uusperheitä, jos lapset ovat yli 10 v.  (jos nyt silloinkaan).

Miksi ei? Valtaosa uusperheessä asuvista aikuisista ja lapsista ovat erittäin tyytyväisiä tilanteeseensa.

Vierailija
70/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei uusperhe mitään tuhoa, vaan isä joka ei kanna vastuutaan omien lastensa kasvattamisesta tai hoitamisesta, tuhoaa parisuhteen. Väitän, että uusperheet kaatuvat yleensä juuri tähän.

Minä olen elänyt uusperheessä 10 + vuotta ja meillä on mennyt hyvin. Tein alussa hyvin selväksi miehelle, ettäjos hän haluaa lapsiaan nähdä, niin itse hoitakoon heidät. 

Kutsut tuota perheeksi?

Vierailija
71/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap! minkä ikäisiä sinun omat lapset ovat ja kuink apaljon he asuvat luonasi?

Vierailija
72/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitte suosiolla asuneet erillään, kunnes kaikki lapset ovat itsenäistyneet. Tuossa on teinit pistetty muuttamaan yhteen vanhemman kumppanin, joka heille täysin random ihminen, ja vielä hänen lastensa, kanssa. Onkohan tuo nyt teinien edun mukaista. 

Vierailija
73/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko muuta, Huoris? Mites ne lääkkeet

Mites se MAALITTAMINEN

Vierailija
74/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusperhehelvetti suoraan helvetistä.

Vierailija
75/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painotus sanalla "uusavuton". On täysin ok, että vanhempien luona ja kotona asutaan pitkäänkin, opiskellaan jne, turvallisesti ja vanhemmat auttavat taloudellisesti ja jääkaappi on aina avoinna, mutta eikö mielestäsi aikuinen ihminen ole velvoitettu miettimään mitä ITSE tekisi ruuaksi, jos vanhemmat ja äitipuoli ostaa ja maksaa kaiken?

Mitäs jos pikkuprinsessa vaikka menisi sinne kauppaan, mihin isi antaa rahulit ja katsoisi siitä luuristaan, joka on kuitenkin kasvanut kämmeneen kiinni, jonkun sovelluksen kautta reseptin ja tekisi koko poppoolle ruokaa, vaikka ensin kerran viikossa??? 

Kuka sitä hienohelmaa passaa sinne tulevaan omaan kotiin? Eikö enää kotiruokaa laiteta, tilataanko vaan kotiin valmiina? Ei ihmekään että täällä nuoriso laiskistuu ja kaikki laskee kuin lehmänhäntä.

Vierailija
76/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen uusperheellinen. Mies yrittää sanoillaan tehdä itsestään hyviksen lapsen silmissä ja siirtää vastuu sinulle. Onhan se ikävää, mutta ei nyt mitenkään kauhean ikävää.

Jatka johdonmukaisesti: miehellä on omien lastensa ruokkimisvastuu. Sinä teet ruokaa, mutta jos lapsille ei kelpaa, mies saa itse miettiä, miten lapsensa ruokkii. As simple as that. 

No siis tätä mä yritin sopertaa :D

Eniten ärsyttää se että sanoin asiasta että nyt ei tunnu kivalta tämä.. niin mies suuttui.

ehkä se tästä.. -ap

Otit perheen lemmikkimarsuksi, hoivasit ja hellit. Ei muutos tapahdu yhdessä yössä, kun ne lemmikit alkoikin kyllästyttämään.

Leikitään kuuliaista pikkuvaimoa, että saadaan se mies koukkuun ja sitten kun mies on saatu koukkuun nillitetään koko ajan ihan kaikesta. 

Mies tässä näyttää olevan se ongelma. Olettaa, että joku muu elättää ja hoitaa isot lapsensa. Miehen pitää kasvaa aikuiseksi. 

Vierailija
77/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisitte suosiolla asuneet erillään, kunnes kaikki lapset ovat itsenäistyneet. Tuossa on teinit pistetty muuttamaan yhteen vanhemman kumppanin, joka heille täysin random ihminen, ja vielä hänen lastensa, kanssa. Onkohan tuo nyt teinien edun mukaista. 

niinmutta kyllähän valtaosa uusperheessä elävistä lapsista (ml. teini-ikäiset) on erittäin tyytyväisiä tilanteeseensa. Nythän ap on tullut perheeseen jakamaan kuluja, joten isällä jää enemmän rahaa käytettäväksi omiin lapsiinsa. 

Minullakin on miespuolinen sukulainen, jolla on vaimonsa kanssa alakouluikäinen lapsi sekä vaimolla on nyt aikuistumassa olevat lapset vuoroviikoin.  Serkkuni ansiosta he pystyivät muuttamaan hyvälle alueelle hienoon omakotitaloon ja lisäksi serkkuni ruokakaupassa asioidessa aina maksaa ostokset. NÄinollen vaimolla jää enemmän rahaa käytettäväksi omiin lapsiinsa kun mies elättää hänen lapsiaan maksamalla ruokaostokset.

Vierailija
78/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kutsut tuota perheeksi?

En kutsu, mutta suomenkielellä ei taida olla muuta sanaa. Me määritämme ytilanteen näin: Olemme parisuhde, jossa on on sateellitteina muita ihmisiä, eli lapsia. 5/6 ovat jo aikuisia.

vain minun lapseni ovat aikanaan asuneet meillä pystvästi. Minä hoidin ja kasvatin heidät. Miehen lapsista vain yksi asui aikanaan meillä, muut ovat vain käyneet. Ei ole mieheltä liikaa vaadittu, että ne pari päivää kuussa hoitaa lapsia.

Vierailija
79/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka provo, niin vastataan.

Älkää perustako uusperheitä, jos lapset ovat yli 10 v.  (jos nyt silloinkaan).

Miksi ei? Valtaosa uusperheessä asuvista aikuisista ja lapsista ovat erittäin tyytyväisiä tilanteeseensa.

Enemmän ja vaikeampia ongelmia kuin ydnperheissä...

Vierailija
80/110 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kattele ittelles parempi mies.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi