Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pikkupoikien vakavaa väkivaltaa katsotaan sormien läpi?

Vierailija
01.07.2026 |

Lyömistä käsin ja astaloin, potkimista, kimppuun hyökkäämistä, kiipeilytelineestä alas tönimistä, kivien heittämistä toisen päälle. Jatkuvaa toisten satuttamista.

Ei todellakaan kaikki pojat, mutta lähes aina poika, ja koko ajan sattuu. Tytöistä tämä käytös kitketään jo pieninä, mutta ilmeisesti "pojat ovat poikia" edelleen. Ja väkivaltaisten vanhemmilla todellakin on ongelma asiaan puuttumisessa, aivan käsittämätöntä lepsuilua. Väkivallasta ei ole mitään seurauksia pojille, joten totta kai se jatkuu.

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin aidosti tietää, mitä liikkuu vanhemman päässä, kun hän päivästä toiseen katsoo oman lapsensa satuttavan ja kiusaavan muita leikkipaikalla. Jos täällä on sellaisen lapsen vanhempi, voisitko avata asiaa?

Vierailija
62/91 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä katsotaan läpisormien ja kuka katsoo?

Olen työni puolesta hoitanut sekä tyttöjen että poikien yhteenottoja. Viime aikoina enemmän tyttöjen keskenäisiä kinasteluja. Tytöillä myös väkivalta on usein henkistä. Pojilla se yleensä yksi tappelu ja se oli siinä. Tytöillä se jatkuu vuikkoja, kuukausia ja joskus jopa vuosia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse kitkeä mitään tytöistä, sillä he aniharvoin satuttavat muita tahallaan. Pojat sitävastoin lyövät, potkivat, heittelevät leluilla/kivillä muita, purevat ja tönivät. Esimerkiksi kun itse palasin töihin ja vatsassa oli leikkaushaava, eräs poikalapsi aina ohikulkiessaan löi minua vatsaan ja virnisteli.

Ja suomalaislapsista kyse. Tytöt kyselivät vain empaattisina että onko vatsani kipeä ja halusivat hoitaa, 

Samoin tytöt kärsivät poikien lyömisestä jatkuvasti. Olen sanonut tytöille että mottaavat kunnolla takaisin, että ei se muuten lopu. Mutta eivät tytöt uskalla/halua, joten minä rankaisen heitä muuten.

Tarhantäti

Itse taas olin esikouluikäisenä kiltti ja rauhallinen poika, ja silloin tarhatädit ajattelivat, että tuossa lapsessa on jotain vikaa, ja diagnooseja ehdoteltiin autismista ja estyneestä persoonallisuudesta lähtien. Eli ikinä ei voi voittaa🤷‍🤷‍

Olisin mielummin autisti kuin psykopaatti.

Eri

Vierailija
64/91 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työni puolesta hoitanut sekä tyttöjen että poikien yhteenottoja. Viime aikoina enemmän tyttöjen keskenäisiä kinasteluja. Tytöillä myös väkivalta on usein henkistä. Pojilla se yleensä yksi tappelu ja se oli siinä. Tytöillä se jatkuu vuikkoja, kuukausia ja joskus jopa vuosia. 

Mutta miksi ihan randomit pojat vetävät lättyyn vieraitakin lapsia, joiden kanssa ei edes ole mitään riitaa tai tilannetta? Tai sitä naapurin tyttöä, joka vaan leikkii siinä rauhassa itsekseen, miksi siltä pitää yhtäkkiä yrittää puhkaista silmä terävällä kepillä? Miten voi olla, että vanhemmat eivät tällaista pysty estämään?

Vierailija
65/91 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väkivalta ei synny koskaan tyhjiöstä, ei edes pienillä lapsilla. Jos sinä et ole huomannut poikien väkivaltaa ennakoivia merkkejä ja jännitteitä, se ei tarkoita etteikö niitä olisi.

Vierailija
66/91 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse kitkeä mitään tytöistä, sillä he aniharvoin satuttavat muita tahallaan. Pojat sitävastoin lyövät, potkivat, heittelevät leluilla/kivillä muita, purevat ja tönivät. Esimerkiksi kun itse palasin töihin ja vatsassa oli leikkaushaava, eräs poikalapsi aina ohikulkiessaan löi minua vatsaan ja virnisteli.

Ja suomalaislapsista kyse. Tytöt kyselivät vain empaattisina että onko vatsani kipeä ja halusivat hoitaa, 

Samoin tytöt kärsivät poikien lyömisestä jatkuvasti. Olen sanonut tytöille että mottaavat kunnolla takaisin, että ei se muuten lopu. Mutta eivät tytöt uskalla/halua, joten minä rankaisen heitä muuten.

Tarhantäti

Itse taas olin esikouluikäisenä kiltti ja rauhallinen poika, ja silloin tarhatädit ajattelivat, että tuossa lapsessa on jotain vikaa, ja diagnooseja ehdoteltiin autismista ja estyneestä persoonallisuudesta lähtien. Eli ikinä ei voi voittaa🤷‍🤷‍

Olisin mielummin autisti kuin psykopaatti.

Eri

Minä taas haluaisin olla oma itseni, ja istuskella rauhassa ilman, että joku siitäkin ottaa ongelmaa🤷‍🤷‍

Vierailija
67/91 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäpä perheen ja vanhempien vastuu? Nykyään on ihan älyttömän paljon ihan paskoja, välipitämättömiä vanhempia, jotka yrittää ulkoistaa kaiken päiväkodille tai koululle, sen sijaan että olisivat itse läsnä, välittäisi ja opettaisi pitkäjänteisesti miten yhteiskunnassa toimitaan ja miten pettymyksiä kestetään. Sit kun nää asiat hoidetaan kotona päin vittua, meillä kulkee tuolla kaduilla räjähdysherkkiä ihmisiä, joiden pettymyksensietokyky on nolla. Sit ihmetellään kun ne ei saa kavereita, eikä tule kenenkään kanssa toimeen. Haetaan penskalle joku diagnoosi ja syytetään ongelmia "neuroepätyypillisyydestä". Ei kun vaan penskoille ruutu käteen taaperona, odotetaan että varhaiskasvatuksen väki tekee taikojaan ja sit ihmetellään kun näitä tulee lisää.

Ja sitten itketään, kun velat eivät halua lapsia, kun IHAN KAIKISTA on vanhemmiksi ja kyllä sitä viisastuu ja kasvaa vastuuntuntoiseksi aikuiseksi (vain) omien lapsien kautta 🙃

Vierailija
68/91 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarhantäti

Luultavasti nää tädit ovat niitä joilla oma lapsi on huonosti käyttäytyvä. Mä olisin kyllä antanut sen verran suoraa palautetta heille, että ois tuollainen ehdottelu loppunut lyhyeen. 

Vierailija
69/91 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
70/91 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks se ajatus nykyään kadonnut, että lapsesta pitäisi kasvattaa kunniallinen ja muut huomioiva kansalainen? Nytkö vaan kiinnitetään huomiota, että jokainen erityinen lumihiutale tulee rakastetuksi ja ymmärretyksi omana erityisenä itsenään, viis muista? Musta nyt ollaan tässä jo niin pitkällä, että on paljon vanhempia, jotka eivät hahmota edes jatkuvan toisten satuttamisen olevan väärin. Ja kyllä, yleensä ne ovat poikien vanhempia. Tytöt opetetaan edelleen olemaan.

Vierailija
71/91 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin aidosti tietää, mitä liikkuu vanhemman päässä, kun hän päivästä toiseen katsoo oman lapsensa satuttavan ja kiusaavan muita leikkipaikalla. Jos täällä on sellaisen lapsen vanhempi, voisitko avata asiaa?

Nää äidit ovat yleensä kaiket päivät nenä kiinni puhelimessa tai ehostamassa itseään. Enemmän kiinnostaa some ja oma ulkonäkö kuin lapsi.  Yleensä myös tupakkaa kuluu paljon.. 

Vierailija
72/91 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarhantäti

Luultavasti nää tädit ovat niitä joilla oma lapsi on huonosti käyttäytyvä. Mä olisin kyllä antanut sen verran suoraa palautetta heille, että ois tuollainen ehdottelu loppunut lyhyeen. 

Näin olisi pitänyt tehdä jälkikäteen ajatellen, harmi, että silloin olin ujo ja tunnollinen lapsi. Kerran tosin uskalsin näille sanoa takaisin, ja sitä muistelen edelleen ylpeydellä🤷‍🤷‍

Vierailija
73/91 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheväkivalta on lisääntynyt ja kyllä varmasti siihen syy on tässä että jos lapsen antaa lyödä, hän toimii niin myös kasvaessaan... Kasvattamalla pojasta kiltin sä kasvatat hyvän miehen ja isän.

Vierailija
74/91 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää äidit ovat yleensä kaiket päivät nenä kiinni puhelimessa tai ehostamassa itseään. Enemmän kiinnostaa some ja oma ulkonäkö kuin lapsi.  Yleensä myös tupakkaa kuluu paljon.. 

Meillä päin ei ole tällaisia äitejä tai isiä. Ovat hyvin keskiluokkaisen oloisia, töissäkäyviä, lapset huolehdittuja, ja tunnepuhetta harrastetaan paljon rangaistusten sijaan. Näiden pojat vetävät kaikkia dunkkuun ja isät ja äidit silittelevät päähän.

Vierailija
75/91 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tää keskustelu nyt kääntyy äiteihin? Isälläkö ei tässäkään ole mitään roolia? 

Vierailija
76/91 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on kyllä niin maailman väsynein uhriutumisjankki, että tytöt tykkäävät pojista, jotka lyövät, ja väkivallattomat pojat jäävät ilman naista. Se ei ole niin, eikä ole koskaan ollut niin, ja siitä on lukematon määrä oikeaa tutkimusta. Naiset eivät pidä väkivaltaisista miehistä, ja väkivallattomuus ei ole miehen yksinjäämisen syy. Mies voi kyllä olla sekä väkivallaton että yksin, mutta tässä ei ole kausaalisuhdetta.

Vierailija
77/91 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tommonen "no hihii, kyllä poikien pitää antaa olla poikia (= satuttaa muita poikia ja tyttöjä)" -asenne koituu sitten ennen pitkää sekä pojille että tytöille vahingoksi. Sitten itketään, että kun miehet joutuu niin usein väkivaltarikosten uhreiksi (koska sille ei tehty mitään silloin, kun olisi voinut) ja eihän naisiin kohdistuvaa väkivaltaa nyt voi millään asennekasvatuksella lopettaa (koska sille ei tehty mitään silloin, kun olisi voinut).

Olis fiksua pysäyttää tuommoinen käytös siinä vaiheessa, kun lapset ovat pieniä, eikä ihmetellä sitten, kun mukula on 17 ja tekee väkivaltarikoksia. Ihan sekä oman lapsen että niiden muiden lasten hyväksi.

Vierailija
78/91 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdallani ongelma ratkesi, kun pääsin kolmannella luokalla musiikkiluokalle, jossa oli vain yksi poika.

En ole edes tajunnut miettiä tätä! Oon vaan ollut kauhean tyytyväinen, kun oma kouluaika meni ilman satuttamista, mutta sehän johtui tietenkin siitä, että olin myös musaluokalla, ja meillä oli vain viisi poikaa isossa luokassa.

Vierailija
79/91 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tommonen "no hihii, kyllä poikien pitää antaa olla poikia (= satuttaa muita poikia ja tyttöjä)" -asenne koituu sitten ennen pitkää sekä pojille että tytöille vahingoksi. Sitten itketään, että kun miehet joutuu niin usein väkivaltarikosten uhreiksi (koska sille ei tehty mitään silloin, kun olisi voinut) ja eihän naisiin kohdistuvaa väkivaltaa nyt voi millään asennekasvatuksella lopettaa (koska sille ei tehty mitään silloin, kun olisi voinut).

Olis fiksua pysäyttää tuommoinen käytös siinä vaiheessa, kun lapset ovat pieniä, eikä ihmetellä sitten, kun mukula on 17 ja tekee väkivaltarikoksia. Ihan sekä oman lapsen että niiden muiden lasten hyväksi.

Jep! Ja se pysäytetään niin, että 1. Väkivaltainen toiminta lopetetaan siirtämällä muita satuttava lapsi pois. 2. Lapselle seuraa väkivallasta joku looginen seuraus, ja se tulee johdonmukaisesti ja joka kerta.

Simsalabim.

Vierailija
80/91 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska tytöt supattavat keskenään, ja sanovat ivallisesti kolmannelle "me ei leikitä sun kanssa".

Sit se kolmas tyttö menee leikkimään yksin kaikessa rauhassa.

Jos pojat tulee sotkemaan sen leikit, viemään lelut ja heittelemään tyttöä tavaroilla, niin tytön on aika v-tun paljon vaikeampi leikkiä kaikessa rauhassa.

t. se kolmas tyttö

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi