Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pikkupoikien vakavaa väkivaltaa katsotaan sormien läpi?

Vierailija
01.07.2026 |

Lyömistä käsin ja astaloin, potkimista, kimppuun hyökkäämistä, kiipeilytelineestä alas tönimistä, kivien heittämistä toisen päälle. Jatkuvaa toisten satuttamista.

Ei todellakaan kaikki pojat, mutta lähes aina poika, ja koko ajan sattuu. Tytöistä tämä käytös kitketään jo pieninä, mutta ilmeisesti "pojat ovat poikia" edelleen. Ja väkivaltaisten vanhemmilla todellakin on ongelma asiaan puuttumisessa, aivan käsittämätöntä lepsuilua. Väkivallasta ei ole mitään seurauksia pojille, joten totta kai se jatkuu.

Kommentit (117)

Vierailija
81/117 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ketään ei kiinnosta

Tytöt on tärkeämpiä

No mua kiinnostaa, että pojat pahoinpitelevät mun tyttöä jatkuvasti.

Ei sen pojan vanhempia tai yhteiskuntaa kiinnosta. Huomaatko mitä jatkuvalla poikien hyljeksimisellä saadaan aikaan? Tytöllesi tässä tapauksessa. Mutta ainoa "ratkaisu" mielestäsi varmaankin on hakata tämä poika tai passittaa vankilaan rangaistuksena rikoksestaan. Eli siitä "rikoksesta" että syntyi pojaksi (johon ei voinut vaikuttaa) ja on hylkeksitty (johin ei voi vaikuttaa).

Rikos on pahoinpitely, ei "pojaksi syntyminen".

Vierailija
82/117 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tytöt supattavat keskenään, ja sanovat ivallisesti kolmannelle "me ei leikitä sun kanssa".

Sit se kolmas tyttö menee leikkimään yksin kaikessa rauhassa.

Jos pojat tulee sotkemaan sen leikit, viemään lelut ja heittelemään tyttöä tavaroilla, niin tytön on aika v-tun paljon vaikeampi leikkiä kaikessa rauhassa.

t. se kolmas tyttö

Just näin. Whataboutismi on väsyttävää. Jos puhutaan poikien väkivallasta, aina on joku kertomassa että tytötpä ovatkin vielä pahempia. Se on tämä ajattelutapa, että toisten satuttaminen on kuitenkin rehtiä ja reipasta toimintaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/117 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ketään ei kiinnosta

Tytöt on tärkeämpiä

No mua kiinnostaa, että pojat pahoinpitelevät mun tyttöä jatkuvasti.

Ei sen pojan vanhempia tai yhteiskuntaa kiinnosta. Huomaatko mitä jatkuvalla poikien hyljeksimisellä saadaan aikaan? Tytöllesi tässä tapauksessa. Mutta ainoa "ratkaisu" mielestäsi varmaankin on hakata tämä poika tai passittaa vankilaan rangaistuksena rikoksestaan. Eli siitä "rikoksesta" että syntyi pojaksi (johon ei voinut vaikuttaa) ja on hylkeksitty (johin ei voi vaikuttaa).

Ei, vaan siitä että syyllistyi pahoinpitelyyn.

Vierailija
84/117 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisköhän oikeasti alkaa tehdä rikosilmoituksia niissä tapauksissa, kun sama lapsi on satuttanut omaa useamman kerran, ja vanhemmilla ei näytä olevan mitään osaamista puuttua asiaan?

Vierailija
85/117 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan noihin puuttua soittamalla poliisit paikalle, jos menee satuttaminen yli leikin, eikä uskota puhetta. Johtaa nyt ainakin lasuun, jos ei muuta.  Valitettavasti toki kyllä liian vähän puututaan virkavallan ja sossun tahoilta näihin. 

Vierailija
86/117 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisköhän oikeasti alkaa tehdä rikosilmoituksia niissä tapauksissa, kun sama lapsi on satuttanut omaa useamman kerran, ja vanhemmilla ei näytä olevan mitään osaamista puuttua asiaan?

Kyllä. Johtaa ainakin lasuun jos ei muuta. Parhaassa tapauksessa katkaisee kierteen. 

Vierailija
87/117 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan noihin puuttua soittamalla poliisit paikalle, jos menee satuttaminen yli leikin, eikä uskota puhetta. Johtaa nyt ainakin lasuun, jos ei muuta.  Valitettavasti toki kyllä liian vähän puututaan virkavallan ja sossun tahoilta näihin. 

En kyllä kehtaa häkeen soittaa, että tulkaapa tänne, täällä Pentti 4 v lyö ja tönii muita lapsia. Saattaa olla, että poliisilla olis muutakin tekemistä, ja häke varmaan vaan sanoisi, että hoitakaapa itse.

Vierailija
88/117 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko toisen ihmisen lapseen koskea? Silloin tietenkin, kun käy päälle, mutta voiko koskea ennaltaehkäisevästi, esim ottaa kiven kädestä pois, kun on selvästi menossa heittämään sillä jotain? Tuntuu, että pakko kohta on, kun omat vanhemmat eivät osaa.

Vierailija
89/117 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vannon, että jos tehtäis tutkimus, jossa seurattais 1-vuotiaiden hiekkalaatikkoleikkejä, huomattais jo silloin, että tyttöjä estetään heittämästä hiekkaa toisten päälle, poikien annetaan useammin jatkaa pidempään, tai ei estetä ollenkaan.

Vierailija
90/117 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä te oikein asutte? Mulla on 5-vuotias poika, ja sen kaveripiiri koostuu lähinnä noin 4-6-vuotiasta pojista. Me ja kaikki mun tuntemani vanhemmat ojentavat poikiaan ihan normaalisti, jos lapset alkaa jotain sekoilemaan. Tietysti niillä on välillä vähän rajumpia leikkejä ja jotain painimatseja, mutta kyllähän ne selkeästi erottaa tilanteista, joissa kaikilla ei ole kivaa tai joku on oikeasti vaarassa, ja jolloin tilanteeseen puututaan.

Vierailija
91/117 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöt ja pojat ovat erilaisia, vaikka sitä ei ilmeisesti tämän ajan maailmassa saisi sanoakaan. Tytöillä ja pojilla on erilainen hormonitoiminta. Kaikki, jotka ovat enemmän tekemisissä eläinten kanssa tietävät, että eri lajien uros- ja naaraspuoliset edustajat käyttäytyvät eri tavoilla. Sama pätee myös ihmiseen vuonna 2026. 

Mulla on kaksi poikaa, jotka ovat aina olleet hyvin vähän aggressiivisia. Tämä on piirre, joka toistuu sekä minun että mieheni suvuissa. Olen myös aika tiukka kasvattaja. En siedä perseilyä. Mutta poikani kuitenkin painivat keskenään ja kavereiden kanssa ja ylipäätään harrastavat sellaista fyysistä härnäystä, jota tytöt hyvin harvoin keskenään harrastavat. Mulla on myös aina ollut paljon miespuolisia kavereita. Meillä oli teininä sellainen iso kaveriporukka, jossa pojat eivät todellakaan olleet mitään riidanhaastajia ja tappelupukareita, vaan olimme enemmän sellaista taide-/vaihtoehtoporukkaa. Sama painiminen ja nujakointi oli pojilla. En oo koskaan tyttönä ja naisena ollut porukoissa, joissa naiset harrastavat vastaavaa keskenään, ja mä oon sentään aina ollut aika maskuliininen nainen.

Tyttöjen ja poikien, miesten ja naisten erot ovat fakta. Ne erityispiirteet pitää tunnistaa ja ohjata energia oikeaan suuntaan. Perseilyä ei pidä suvaita. Nyt lopetan, niin voitte aloittaa alapeukuttelun.

Vierailija
92/117 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska uhritkin ovat poikia, joten heistä ei välitetä. Samasta syystä kouluväkivaltaankaan ei puututa, ja aikauisten miesten väkivaltarikoksista saamat tuomiot ovat olemattomat.

Vierailija
93/117 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytöt ja pojat ovat erilaisia, vaikka sitä ei ilmeisesti tämän ajan maailmassa saisi sanoakaan. Tytöillä ja pojilla on erilainen hormonitoiminta. Kaikki, jotka ovat enemmän tekemisissä eläinten kanssa tietävät, että eri lajien uros- ja naaraspuoliset edustajat käyttäytyvät eri tavoilla. Sama pätee myös ihmiseen vuonna 2026. 

Mulla on kaksi poikaa, jotka ovat aina olleet hyvin vähän aggressiivisia. Tämä on piirre, joka toistuu sekä minun että mieheni suvuissa. Olen myös aika tiukka kasvattaja. En siedä perseilyä. Mutta poikani kuitenkin painivat keskenään ja kavereiden kanssa ja ylipäätään harrastavat sellaista fyysistä härnäystä, jota tytöt hyvin harvoin keskenään harrastavat. Mulla on myös aina ollut paljon miespuolisia kavereita. Meillä oli teininä sellainen iso kaveriporukka, jossa pojat eivät todellakaan olleet mitään riidanhaastajia ja tappelupukareita, vaan olimme enemmän sellaista taide-/vaihtoehtoporukkaa. Sama painiminen ja nujakointi oli pojilla. En oo koskaan tyttönä ja naisena ollut porukoissa, joissa naiset harrastavat vastaavaa keskenään, ja mä oon sentään aina ollut aika maskuliininen nainen.

Tyttöjen ja poikien, miesten ja naisten erot ovat fakta. Ne erityispiirteet pitää tunnistaa ja ohjata energia oikeaan suuntaan. Perseilyä ei pidä suvaita. Nyt lopetan, niin voitte aloittaa alapeukuttelun.

No ei mulla ainakaan ole tämän kanssa ongelmaa. Ovat mitä ovat, mutta vanhemman vastuu on pitää huolta, etteivät satuta muita. Ap

Vierailija
94/117 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä te oikein asutte? Mulla on 5-vuotias poika, ja sen kaveripiiri koostuu lähinnä noin 4-6-vuotiasta pojista. Me ja kaikki mun tuntemani vanhemmat ojentavat poikiaan ihan normaalisti, jos lapset alkaa jotain sekoilemaan. Tietysti niillä on välillä vähän rajumpia leikkejä ja jotain painimatseja, mutta kyllähän ne selkeästi erottaa tilanteista, joissa kaikilla ei ole kivaa tai joku on oikeasti vaarassa, ja jolloin tilanteeseen puututaan.

Käsittääkö maailmasi vain asuinalueesi? Itsekin asun rauhallisella asuinalueella, eikä täällä ole juuri edes lapsiperheitä. Pelkästään tähän peilaten voisin itsekin ihmetellä, että missä niitä lapsia edes on. Silti ymmärrän, ettei minun kuplani muuta sitä, että esim. vakava väkivalta kouluissa on lisääntynyt ja monet lapset kokevvat vähintäänkin lapsen silmin pelottavia tilanteita esim. koulussa.

Vierailija
95/117 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan useimmat vanhemmat tunnistavat tämän asian todeksi, ja se on se syy, miksi nykyään useimmat toivovat tyttöä. Tästä oli joku pitkä lehtijuttukin juuri jossain, oliskohan ollut hesarissa.

Vierailija
96/117 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt puhutaan väkivallasta, ei mistään poikien välisistä painileikeistä tai muista kavereiden välisistä fyysistä kisailuista. Ihme avautuminen ja heti perään uhriutuminen. Taisit siis itsekin ymmärtää saivarrelleesi aiheen ohi.

Vierailija
97/117 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkö maailmasi vain asuinalueesi? Itsekin asun rauhallisella asuinalueella, eikä täällä ole juuri edes lapsiperheitä. Pelkästään tähän peilaten voisin itsekin ihmetellä, että missä niitä lapsia edes on. Silti ymmärrän, ettei minun kuplani muuta sitä, että esim. vakava väkivalta kouluissa on lisääntynyt ja monet lapset kokevvat vähintäänkin lapsen silmin pelottavia tilanteita esim. koulussa.

Sen takia kysyinkin missä tätä tapahtuu... Ja eikö tuota samaa sitten voisi sanoa ap:n kohdalla, että hän elää pelkästään omassa kuplassaan, jossa pojat ovat väkivaltaisia, mutta se ei välttämättä ole sellaistä hänen kuplansa sisällä.

Vierailija
98/117 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt puhutaan väkivallasta, ei mistään poikien välisistä painileikeistä tai muista kavereiden välisistä fyysistä kisailuista. Ihme avautuminen ja heti perään uhriutuminen. Taisit siis itsekin ymmärtää saivarrelleesi aiheen ohi.

Ei, vaan se, että kyse ei ole kasvatuksen eroista sukupuolten välillä, vaan kasvatuksen eroista sukupuolen sisällä. Tytöillä on sitä aggressiota paljon paljon vähemmän kuin pojilla. Se, että lapsellla ei ole rajoja, näyttäytyy usein ihan eri tavoilla eri sukupuolissa. Totta kai on olemassa myös väkivaltaisia tyttöjä, nythän väkivaltaiset tyttöporukat ovat olleet paljon otsikoissakin. Mutta se on paljon harvinaisempaa.

Vierailija
99/117 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimiessani koululaisten iltapäiväkerhon ohjaajana oli ryhmässä joka vuosi useampia poikia, jotka toimivat näin. Tietysti soitimme huoltajille ja pyysimme keskustelemaan lapsen kanssa siitä, miten tulee toimia, miten käsitellä negatiivisia tunteita rakentavasti, sekä pohtia, miltä itsestä tuntuisi, jos joku tulisi tekemään samoin.

Monissa tapauksissa huoltajat pahoittelivat tapahtunutta ja lupasivat keskustella asiasta lapsen kanssa. Silti samanlainen käytös jatkui ja vastaavia tilanteita oli myös koulussa.

Useissa näistä tilanteista perimmäinen syy ongelmille oli se, että lapsen luonne oli täysin erilainen kuin kummallakaan hänen vanhemmallaan. Väkivaltaisten poikien vanhemmat olivat usein itse hyvin käyttäytyviä ja ahkeria ihmisiä.

Vierailija
100/117 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vannon, että jos tehtäis tutkimus, jossa seurattais 1-vuotiaiden hiekkalaatikkoleikkejä, huomattais jo silloin, että tyttöjä estetään heittämästä hiekkaa toisten päälle, poikien annetaan useammin jatkaa pidempään, tai ei estetä ollenkaan.

Näin itsekin epäilen.

Meillä oli kaveripariskunta käymässä viime kesänä kylässä poikansa kanssa. Meillä on kaksi tyttöä ja yhteiset leikit löytyivät nopeasti kun lapset olivat sen verran saman ikäisiä. Oli aurinkoinen hellepäivä ja annettiin lasten sitten heitellä toisiaan pihalla vesi-ilmapalloilla. Tästä kehkeytyi lapsille kiva ja riehakas leikki, ei mitään riitoja tai väkivaltaa. Hieman yllätyin, kun kaveripariskunta oikein ääneen ihmetteli kuinka meillä on villejä tyttöjä. Eli heidän mielestään heidän poikansa tahtiin leikkivät tytöt olivat erityisen villejä tytöiksi. Asenteet istuvat tiukassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi