Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pikkupoikien vakavaa väkivaltaa katsotaan sormien läpi?

Vierailija
01.07.2026 |

Lyömistä käsin ja astaloin, potkimista, kimppuun hyökkäämistä, kiipeilytelineestä alas tönimistä, kivien heittämistä toisen päälle. Jatkuvaa toisten satuttamista.

Ei todellakaan kaikki pojat, mutta lähes aina poika, ja koko ajan sattuu. Tytöistä tämä käytös kitketään jo pieninä, mutta ilmeisesti "pojat ovat poikia" edelleen. Ja väkivaltaisten vanhemmilla todellakin on ongelma asiaan puuttumisessa, aivan käsittämätöntä lepsuilua. Väkivallasta ei ole mitään seurauksia pojille, joten totta kai se jatkuu.

Kommentit (325)

Vierailija
281/325 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyynel. "Lapseni on näkymätön."

Ehkä aletaan järjestää jotain paraateja kiitokseksi pojille, jotka eivät ole väkivaltaisia.

Koulukiusaajamainen kommentti. Onko tämä oksennus naiselta vai mieheltä?

Kiusaaja on kiusaaja. Ihan sama kumpaa sukupuolta edustaa.

Vierailija
282/325 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaista poikien käytöstä on ollut aina. Myös minä kilttinä tyttönä sain siitä osani. Pojat myös laumassa kiusaavat vaikka yhtä tyttöä. Ja se on vain heidän mielestään ihan oikein. 

On olemassa poikia jotka näkee sen ja piirtää kotona sarjakuvia missä auttaa sitä tyttöä ja pistää pojat kuriin. Eihän näitä kilttejä miehiä myöhemmin tytöt huomaakaan. Aina ne häiriköt muistetaan, joko hyvässä tai pahassa.

Moi!

Ai, olin näkymätön...

Unohtakaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/325 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nyt kukaan saa Jarkko-Toivo-Maunon luonnollisen kehityskaaren hedelmällisyyttä tukahduttaa! Asia pitää sanoittaa muille lapsille, etteivät provosoi tätä herkkää ja taidokasta poikaa, jolla on rautainen nyrkki ja notkea koipi.

Vierailija
284/325 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaista poikien käytöstä on ollut aina. Myös minä kilttinä tyttönä sain siitä osani. Pojat myös laumassa kiusaavat vaikka yhtä tyttöä. Ja se on vain heidän mielestään ihan oikein. 

On olemassa poikia jotka näkee sen ja piirtää kotona sarjakuvia missä auttaa sitä tyttöä ja pistää pojat kuriin. Eihän näitä kilttejä miehiä myöhemmin tytöt huomaakaan. Aina ne häiriköt muistetaan, joko hyvässä tai pahassa.

Moi!

Ai, olin näkymätön...

Unohtakaa...

Nyt ihan kaikella hyvällä sanon, että tuo kilttimiesitsesääli on sellainen juttu, että siihen ei oikein kukaan jaksa enää kommentoida mitään. Kuulostaa siltä, että olet ihan tasan saman misogynistisen kulttuurin uhri kuin naisetkin. Tämä ei ole toimiva systeemi meistä kenellekään. Mutta naiset ei myöskään jaksa kuunnella sitä, että joku jää yksin, koska ei ole kusipää. Yksin jäämiseen on yleensä monia syitä, mutta katkeruus on ainakin yksi aivan varma syy, ja se, ettei ole ilkeä muille, ei ole koskaan se syy. Jos syytät naisia omasta tilanteestasi, olet jumissa. Pitää löytää joku muu ulostuloväylä. Kukaan ei ole sulle velkaa mitään, etkä säkään ole muille. On otettava itse vastuu elämästään.

Vierailija
285/325 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moi!

Ai, olin näkymätön...

Unohtakaa...

Nyt ihan kaikella hyvällä sanon, että tuo kilttimiesitsesääli on sellainen juttu, että siihen ei oikein kukaan jaksa enää kommentoida mitään. Kuulostaa siltä, että olet ihan tasan saman misogynistisen kulttuurin uhri kuin naisetkin. Tämä ei ole toimiva systeemi meistä kenellekään. Mutta naiset ei myöskään jaksa kuunnella sitä, että joku jää yksin, koska ei ole kusipää. Yksin jäämiseen on yleensä monia syitä, mutta katkeruus on ainakin yksi aivan varma syy, ja se, ettei ole ilkeä muille, ei ole koskaan se syy. Jos syytät naisia omasta tilanteestasi, olet jumissa. Pitää löytää joku muu ulostuloväylä. Kukaan ei ole sulle velkaa mitään, etkä säkään ole muille. On otettava itse vastuu elämästään.

🤦

Vierailija
286/325 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän nyt kukaan saa Jarkko-Toivo-Maunon luonnollisen kehityskaaren hedelmällisyyttä tukahduttaa! Asia pitää sanoittaa muille lapsille, etteivät provosoi tätä herkkää ja taidokasta poikaa, jolla on rautainen nyrkki ja notkea koipi.

Kyllä. Kouluampumisia on jo ihan tarpeeksi. Jokainen kykenee hillitsemään oman peräpäänsä, niin luulisi suunkin toimivan helpommin tahdon voimalla. Suu kiinni jos ei ole mitään älykästä sanottavaa tai mikä liittyy asiaan mitenkään. Kädet voi pitää vaikka taskussa jos tulee apinamaisia haluja lyödä muita tai läpsiä käsillä pakko-oireiisesti jonnekin. Sen verran ihminen kykenee hillitsemään itseään. Jarkko-Toivo-Maunosta voi katsoa mallia miten se tuijottaa koulun muuria tyhjä katse silmillään, jos oikein tarkkaa kuuntelette, niin voitte kuulla jotain muminaa, mutta sehän on Rausku! Lähellä asuvan vanhan rouvan terrieri. Rausku kulkee joka aamu koulun ohi ja vääntää portille pitkät haisevat tortut.

Vierailija
287/325 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkupojat eivät ole väkivaltaisia. Vain muutama pikkupoika on väkivaltainen. Se, että muutama pikkupoika on väkivaltainen ei oikeuta sanomaan, että pikkupojat ovat väkivaltaisia. Tällainen kielenkäyttö on täysin psykopaattista eli valetta. 

Vierailija
288/325 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkupojat eivät ole väkivaltaisia. Vain muutama pikkupoika on väkivaltainen. Se, että muutama pikkupoika on väkivaltainen ei oikeuta sanomaan, että pikkupojat ovat väkivaltaisia. Tällainen kielenkäyttö on täysin psykopaattista eli valetta. 

Tieteellisesti pitäisi tutkia tuo sinunkin väittämäsi. Toisaalta tiede on kyllä osoittanut että sodassa suurin osa ampuu tahallaan ohi ja yläviistoon. Ihminen ei siis halua vahingoittaa lajikumppaneita tahallaan. Maailmansodissa on raportteja tästä. Sinällään absurdia antaa ihmisilel kiväärit kun ne ampuu kuitenkin tahallaan ohi toisesta.

Vierailija
289/325 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyynel. "Lapseni on näkymätön."

Ehkä aletaan järjestää jotain paraateja kiitokseksi pojille, jotka eivät ole väkivaltaisia.

No olisi kyllä ihan kiva, että joku joskus muistaisi vaikka sen poikien päivän, joka oli tänäkin vuonna 16.5.

Ei pojat mitään päivää tarvitse. Hyviä miehiä kasvaa niin, että kerrotaan pojille pienestä alkaen, kuinka kaikki maailman ongelmat ovat miesten syytä ja karhu parempi. Ja että he ovat sukupuolensa vuoksi myös syyllisiä, ja täten huonompia ihmisiä.

Ainoastaan feminismi voi heidät pelastaa.

Vierailija
290/325 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettäkö pojat ovat aktiivisia ja fyysisiä ja koettelevat rajojaan? Eeei voi olla!  Nyt on lastenterapeutilla töitä.

Nyt puhutaan väkivallasta. Siis siitä, että lyödään toista huvikseen kivellä päähän tai työnnetään autotielle.

Luulen ihan tosissaan, että aika isolla osalla poikien vanhemmista on täysin hakusessa se, mikä on väkivaltaa, ja mikä on aktiivisuutta ja fyysisyyttä. Yksikin aktiivinen ja fyysinen kultamussukka kun vielä kamppaa mun juoksevan lapsen asfalttiin niin että pää aukeaa, nostan kölvin aktiivisesti puunoksaan roikkumaan ja miettimään tekosiaan.

No tässä keskustelussa ihmiset puhuu jutuista ihan ristiin. Toiset paheksuu normaaleja painileikkejä ja toiset puhuu just jollain kivellä päähän lyömisestä. Ja on tosi vaikea uskoa, että isolle osalle poikien vanhemmista olisi ihan sama, että lapsi lyö toista jollain kivellä päähän. Te elätte jossain ihan omassa dystopiassanne, jossa demonisoitte suurimman osan pojista ja poikien vanhemmista.

No mä puhun ihan täsmällisesti oikeasta väkivallasta. En panileikeistä, riehumisesta tai vahingoista. Siitä, että tahallaan satutetaan toista, esim lyömällä, hakkaamalla kepillä, kivittämällä, tönimällä pahasti. Ja tämä on siis sitä, jota lapseni joutuu jatkuvasti ottamaan vastaan, ja tekijä on poika. Kaikki pojat eivät tee näin, kuten sanoin heti alkuun, mutta tällaisia poikia on aivan liikaa, ja heidän tekemisensä ohitetaan juuri sillä, että pojat nyt on vähän fyysisiä. Ap

Tragiikkahan on siinä, että kolmen pojan äitinä voisin sanoa ihan samat sanat. Minun lapseni ovat joutuneet kokemaan ihan sen saman väkivallan kuin sinunkin lapsesi, ja sen lisäksi vielä he tulevat samaistetuiksi väkivallantekijöihin. Se pojat on poikia -toteamus koskee kaikkein kipeimmin niihin poikiin, jotka eivät ole väkivallantekijöitä vaan uhreja. He ovat täysin näkymättömiä, vaikka he usein ovat enemmistö pojista.

No ei sen haittaa, jos poikia lyödään. Älä vielä sanoa, että alkoivat jotain inistä kun mikäkin neiti. 

T. Feministi

Vierailija
291/325 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsuudessa ja nuoruudessa pojat töni toisiaan, välillä oli painimatseja jne. Kaikista kasvoi väkivallattomia aikuisia. Mutta nykyisin se onkin jotain muuta kuin normaalia. Kuitenkin kautta ihmisen historian pojista on tullut metsästäjiä ja sotilaita, jotka on puolustanut heimoaan. 

Vierailija
292/325 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsuudessa ja nuoruudessa pojat töni toisiaan, välillä oli painimatseja jne. Kaikista kasvoi väkivallattomia aikuisia. Mutta nykyisin se onkin jotain muuta kuin normaalia. Kuitenkin kautta ihmisen historian pojista on tullut metsästäjiä ja sotilaita, jotka on puolustanut heimoaan. 

Yhteiskunta on kieltänyt väkivallan ja itsepuolustuksenkin. Itsepuolustus on laissa, mutta käytännössä aina joutuu vastuuseen siitä että pistit vastaan. Myös kaksintaistelut miesten kesken on kielletty, niin mitä voi odottaa? 

Pelkkää vittuilua ja juonimista. Ennen asiat hoidettiin heti miekoilla. Hienoja aikoja ne, kun apinat heitteli kookoksilla vieraan vallan apinoita, jotka erehtyivät väärälle reviirille.

Vierailija
293/325 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ketään ei kiinnosta

Tytöt on tärkeämpiä

No mua kiinnostaa, että pojat pahoinpitelevät mun tyttöä jatkuvasti.

Mitä ajattelit tehdä asialle? Ulista palstalla?

Tytön isänä kaksi kertaa on tullut vastaan leikkipuistossa tapaus, että poika alkaa liian rajuksi, ja toisella kerralla oli suoraan väkivaltainen. 

Väkivaltapentu tiukkaan otteeseen ja vanhemmille. Toki he alkavat jotain ritistä, että kehtaan heidän lapseensa koskea (kouluikäinen somali potki maassa istuvaa 2-vuotiasta tyttöä ilman mitään syytä). Siinähän soittavat poliiseja. Tuollaisessa tapauksessa saa aikuinen ihan laillisesti puuttua ottamalla väkivaltainen pentu hallintaan, vaikka kumpikaan lapsista ei olisi omia.

Ei väkivaltaa tarvitse eikä pidä sietää. Ja siihen tulee puuttua matalalla kynnyksellä, tarvittaessa itsekin tilanteessa sopivia voimankäyttökeinoja soveltaen. 

Vierailija
294/325 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ovat maa Han muuttajien kaka roi ta.

Kyllä on kuule ihan pellavapäitä ainakin täällä. 

Hyvä. Sitten voit puuttua asiaan ilman pelkoa siitä, että tulee 10 moniosaajaa paikalle käyttämään sinuun väkivaltaa.

Omalla kohdalla on kaksi kertaa tyttölapseen koskettu epäasiallisesti, ja molemmilla kerroilla tuontipoika kyseessä.

Kantiksetkin osaavat olla rasittavia ja väkivaltaisia, mutta harvemmin kantavat esim. teräaseita kaduilla tai käyvät kimppuun 10 v 1, potki maassa makaavaa päähän, tms.

Vierailija
295/325 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin sanoa väkivaltaisen pojan äitinä: apua ei saa, vaikka yrittää. Olemme aina kieltäneet jyrkästi lyömästä ja lyönnistä on seurannut lelun pois ottaminen. Silti lapsi lyö. Kun on haettu apua neuvolasta ja psykologilta, ei ole saatu apua. Meille vain sanotaan, että vanhemmat vaikuttavat väsyneiltä ja pitäisi vahvistaa vanhempien voimavaroja. Yksikään ammattilainen ei ole sanonut, että lapsen käytökseen pitäisi puuttua tavalla x. Alan olla uupumisen partaalla väkivaltaisen ja vilkkaan lapsen kanssa, kun apua ei saa.

Vierailija
296/325 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettäkö pojat ovat aktiivisia ja fyysisiä ja koettelevat rajojaan? Eeei voi olla!  Nyt on lastenterapeutilla töitä.

Nyt puhutaan väkivallasta. Siis siitä, että lyödään toista huvikseen kivellä päähän tai työnnetään autotielle.

Luulen ihan tosissaan, että aika isolla osalla poikien vanhemmista on täysin hakusessa se, mikä on väkivaltaa, ja mikä on aktiivisuutta ja fyysisyyttä. Yksikin aktiivinen ja fyysinen kultamussukka kun vielä kamppaa mun juoksevan lapsen asfalttiin niin että pää aukeaa, nostan kölvin aktiivisesti puunoksaan roikkumaan ja miettimään tekosiaan.

No tässä keskustelussa ihmiset puhuu jutuista ihan ristiin. Toiset paheksuu normaaleja painileikkejä ja toiset puhuu just jollain kivellä päähän lyömisestä. Ja on tosi vaikea uskoa, että isolle osalle poikien vanhemmista olisi ihan sama, että lapsi lyö toista jollain kivellä päähän. Te elätte jossain ihan omassa dystopiassanne, jossa demonisoitte suurimman osan pojista ja poikien vanhemmista.

No mä puhun ihan täsmällisesti oikeasta väkivallasta. En panileikeistä, riehumisesta tai vahingoista. Siitä, että tahallaan satutetaan toista, esim lyömällä, hakkaamalla kepillä, kivittämällä, tönimällä pahasti. Ja tämä on siis sitä, jota lapseni joutuu jatkuvasti ottamaan vastaan, ja tekijä on poika. Kaikki pojat eivät tee näin, kuten sanoin heti alkuun, mutta tällaisia poikia on aivan liikaa, ja heidän tekemisensä ohitetaan juuri sillä, että pojat nyt on vähän fyysisiä. Ap

Tragiikkahan on siinä, että kolmen pojan äitinä voisin sanoa ihan samat sanat. Minun lapseni ovat joutuneet kokemaan ihan sen saman väkivallan kuin sinunkin lapsesi, ja sen lisäksi vielä he tulevat samaistetuiksi väkivallantekijöihin. Se pojat on poikia -toteamus koskee kaikkein kipeimmin niihin poikiin, jotka eivät ole väkivallantekijöitä vaan uhreja. He ovat täysin näkymättömiä, vaikka he usein ovat enemmistö pojista.

Mä olen tytön äitinä niin kurkkuani myöten täynnä tätä ininää. Se on joka kolmas nainen Suomessa, joka kokee miehen taholta parisuhdeväkivaltaa, seksuaaliväkivaltaa kokee älyttömän moni nainen myös. Kun joku täällä aikanaan raiskataan, me kumpikin tiedetään, ettei se ole sinun lapsesi vaan minun. Se on minun lapseni, joka niitä avaimia rystysten välissä kotimatkalla puristaa, ja hän on se, jota miehet tulevat groomaamaan ja lääppimään jo viimeistään teini-ikäisenä.

Että juu. Tämä naisvihamielinen maailma ei tee hyvää kenellekään meistä, ei pojille, ei tytöille, ei miehille eikä naisille. Mutta ymmärtäkää nyt poikien vanhemmat sen verran, että jätätte valittelematta elämän epäreiluutta näissä keskusteluissa.

Mikä saa sinut ajattelemaan, että raiskatut ovat aina tyttöjä tai naisia?

Muuten tyydyn vain kiittämään sinua viestistäsi. Illalla annan jokaiselle pojalleni vielä yhden hyväntönsuukon ekstraa. Omistan sen sinulle. Rakkaus voittaa vihan.

Miehet ovat sikoja! Vihaan miehiä!

Ja sinä kasvatat kolme sikaa ja raiskaajaa lisää tänne! Häpeä!

Vierailija
297/325 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin sanoa väkivaltaisen pojan äitinä: apua ei saa, vaikka yrittää. Olemme aina kieltäneet jyrkästi lyömästä ja lyönnistä on seurannut lelun pois ottaminen. Silti lapsi lyö. Kun on haettu apua neuvolasta ja psykologilta, ei ole saatu apua. Meille vain sanotaan, että vanhemmat vaikuttavat väsyneiltä ja pitäisi vahvistaa vanhempien voimavaroja. Yksikään ammattilainen ei ole sanonut, että lapsen käytökseen pitäisi puuttua tavalla x. Alan olla uupumisen partaalla väkivaltaisen ja vilkkaan lapsen kanssa, kun apua ei saa.

Onkos tällä pojalla isä?

Vierailija
298/325 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkos tällä pojalla isä?

On ja hän on aivan yhtä väsynyt tilanteeseen kuin minäkin. Ihan ydinperhe ollaan ja asiat on kunnossa. Silti lapsi lyö.

Vierailija
299/325 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et tehnyt tätä jo ensimmäisellä kerralla? Missä nämä vanhemmat ovat, joiden mielestä toisen autotielle työntäminen tai kivellä päähän lyöminen ovat sallittuja?

Aivan sairasta.

Vierailija
300/325 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkos tällä pojalla isä?

On ja hän on aivan yhtä väsynyt tilanteeseen kuin minäkin. Ihan ydinperhe ollaan ja asiat on kunnossa. Silti lapsi lyö.

Minkä ikäinen poika on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän