Minkälaista olisi asua asuntoautossa?
Siis sellaisessa oikeasti kivassa, ei missään käpyisessä van-life -pakussa.
Olen vajaa 50v leski ja teen enimmäkseen etätöitä, ainoa lapseni opiskelee.
Toimistolla käyn silloin tällöin ja nekin varmasti olisi sovittavissa. Viihdyn sekä maalla että kaupungissa, olen enimmäkseen terve, rintasyöpä on ollut remissiossa 10v ja minulla on nyt puhtaat paperit siitä. Harrastan luontoilua, juoksemista, patikoimista, taidenäyttelyitä ja teatteria. Miesystävä minulla on, mutta asumme erillämme ja molemmat tarvimme paljon omaa aikaa. Hän etätöissä myös, joten voisi lähteä reissuun mukaan halutessaan, mutta enemmän tämä olisi minua varten.
Minulla on kesämökki ja kaupunkiasunto joista on velkaa olematon määrä jäljellä. Olen ihan huvikseni miettinyt, että nyt aika rankkojen vuosien jälkeen voisi olla hyvä aika tehdä joku muutos ja myydä molemmat, saisin niistä oikein hyvän summan rahaa jonka voisi laittaa tuottamaan ylimääräistä ja silti ostaa todella mukavan asuntoauton.
Käytännössä voisin lopettaa työnteon, mutta pidän töistäni ja niitä mielelläni vaikka 4pv viikossa tekisin.
Mitä isoja haittapuolia siinä olisi? Pyykkäämisen keksin isoimpana.
En varmaan ympäri Eurooppaa ajelisi, Suomessa enimmäkseen ja varmaankin aika pitkiä aikoja samassa paikassa kerrallaan...
Säästäisin aivan hurjan summan rahaa vuodessa, ja voisin vaihtaa maisemaa kun huvittaa vaikkapa parhaiden sienestyspaikkojen perässä.
Ihan ajatusleikin tasolla tämä vielä...Mutta kyllä tämä jotenkin kutkuttaa. Ja kun olen nyt hyvässä kunnossa, taloudellinen tilanne ja työtilanne sen sallisi niin melkein tuntuisi synniltä olla kokeilematta.
Kommentit (48)
Yhdistä hyvään 24h punttisaliin että on saunaa, suihkua ja vessaa ympäri vuorokauden niin menee aika hyvin.
Viikonloppu riittäisi minulle. Ulkolämpötila pitäisi olla yli 15 astetta.
Kunnon uudehkossa autossa ei ole kylmä eikä kuuma.
Sellaiset "mukavat, isot" maksavat muuten satojatuhansia... että aika harvalla on varaa...
Suomessa liukasta, lunta ja kylmää. Ei järkeä. Ulkomailla turvallisuus ekana ja ettei vaunu tipu kukkulalta alas tai joku sabotoi.
No sehän riippuu onko se hometunu paku 30 vuoden takaa vai parin miljoonan ekun linja-auton kokonen matkailuauto.
Kyllä niitä uudehkoja autoja saa ihan sopuhintaan. Eikä ulkomailla kukaan sabotoi tms.
Aikoinaan ympäri Eurooppaa asuntoautolla reissanneena totean vain että ei ikinä enää. Siihen ahtauteen ja rajalliseen tavaran määrään ja säilytyskapasiteettiin kypsyy lopulta. Kaikki pitää muistaa aina pakata huolella ja kiinnittää ennen kuin lähtee liikkeelle, etteivät tavarat putoa paikoiltaan maanteiden kuopissa, montuissa ja töyssyissä, hidasteissa ja ylä- ja alamäissä.
Hei, Ap tässä.
Siis kyllä minä asunnon ja mökin myytyäni voisin helposti 100 000€ siihen autoon laittaa, ja enemmänkin. Käteenkin jäisi auton ostamisen jälkeen ihan hyvin, ja ne loput menisi tuottamaan ylimääräistä. Mitä olen katsellut niin sillä 100 000 pitäisi jo saada oikein mukava auto jossa ei ole kylmä eikä kuuma. Ja töitä tosiaan jatkaisin, niin enemmänkin voisin laittaa jos tarpeellista.
Eikä tämä tietysti mikään loppuelämän ratkaisu olisi, ehkä 5v. Tai katsoo miten sujuu. 1-10 vuotta. Ilmeisesti asuntoautot kohtuullisesti pitävät arvoaan jos niitä kauniisti kohtelee.
Lähinnä mietin niitä arjen hankalia puolia, kuten se pyykkäys ja suihkuveden säännöstely. Rahapuoli on kunnossa.
Harrastuksina on lähinnä lenkkeily ja luonnossa liikkuminen, niiden välineet eivät kauheana tilaa vie. Sienten kuivattaminen toki toisi aikamoiset aromit autoon!
Uskoisin, että yhdelle henkilölle sellainen isompi asuntoauto olisi aivan riittävä. Jääkaappitila ehkä kävisi pieneksi kun ruoanlaitosta pidän.
Me vietetään varmaan puolet ajasta uudehkossa, tilavassa asuntoautossa. Ei maksanut satoja tuhansia 😄 auton käyttö on ympärivuotista, ei kyllä tule talvellakaan kylmä. Autoihin saa myös ilmastointilaitteita jäähdytykseen/lämmitykseen jos niille tarve, autossa yleensä olevan lisäksi. Meillä se on asennettu yhden kattoikkunan tilalle.
Voisin kuvitella asuvani yksin ympärivuotisestikin. Saunaan/suihkuun pääsee monella kämppärialueella tai vaikka uimahalleissa. On matkailuautossakin suihku, mutta se on kyllä aika ahdas joten se käytössä vain kunnes ole muuta mahista.
Monella alueella on myös pesukoneita ja jopa kuivausrumpuja. Tietty matkassa voisi olla pikku pulsaattorin tyyppinen kone mutta ei olla tarvittu, joissain kauppakeskuksissakin on itsepalvelupesuloita.
Tavaran määrä on rajallinen mutta sehän ei ole mitenkään huono asia. Takasäilytystilaa (lämmittämätöntä) on paljon ja sinne mahtuukin ne kamat joita ei koko ajan tarvita. Käyttövaatteet ja kaikki muut tarvikkeet saa mainiosti mahtumaan auton sisätiloihin ilman mitään haastetta. Eikä mikään kyllä lentele ympäriinsä kun ne laittaa paikoilleen, ei ainakaan meillä.
Mitäköhän haasteita? No jääkaappi on aika pieni, mutta meillä on takasäilytystilassa kylmälaatikko johon mahtuu kivasti ruokaa tai muuta viileässä säilytettävää. Varsinkin pidempikestoisella sadesäällä sisätiloissa voi olla kostean tuntuista. Roskaa tulee ulkoa kengissä sisälle joten päivittäinen mattojen ravistelu on tarpeen, mitta se nyt ei ole raskasta.
Meitä kiehtoo juuri tuo eri paikkojen tutkiminen ja uuden kokeminen. Voisit ehkä vuokrata aluksi auton vaikka kuukauden ajaksi ja kokeilla miltä tuntuu?
Käpyisestä van-life -pakusta totean, että se asuntoautokin on silti auto ja huolletaan kuin auto. Eli autoista on tiedettävä jotain jos meinaat sen pitävät arvonsa. Pyykit pestään leirintäalueilla (myös ohikulkiessa), matkaparkeissa, itsepalvelupesuloissa jos viettää aikaa ihmisten ilmoilla. Terkut Norjasta.
Jonkun tällaisen voisin aivan hyvin harkita hankkivani:
https://www.nettikaravaani.com/burstner/lyseo-td-744-harmonyline/1669226
Eiköhän tuonne yksi ihminen mahtuisi aivan hyvin niin pitkäksi aikaa kuin että alkaa ärsyttää, ja miesystäväkin voisi mahtuisi tulla reissuun mukaan välillä. 😊
Vierailija kirjoitti:
Me vietetään varmaan puolet ajasta uudehkossa, tilavassa asuntoautossa. Ei maksanut satoja tuhansia 😄 auton käyttö on ympärivuotista, ei kyllä tule talvellakaan kylmä. Autoihin saa myös ilmastointilaitteita jäähdytykseen/lämmitykseen jos niille tarve, autossa yleensä olevan lisäksi. Meillä se on asennettu yhden kattoikkunan tilalle.
Voisin kuvitella asuvani yksin ympärivuotisestikin. Saunaan/suihkuun pääsee monella kämppärialueella tai vaikka uimahalleissa. On matkailuautossakin suihku, mutta se on kyllä aika ahdas joten se käytössä vain kunnes ole muuta mahista.
Monella alueella on myös pesukoneita ja jopa kuivausrumpuja. Tietty matkassa voisi olla pikku pulsaattorin tyyppinen kone mutta ei olla tarvittu, joissain kauppakeskuksissakin on itsepalvelupesuloita.
Tavaran määrä on rajallinen mutta sehän ei ole mitenkään huono asia. Takasäilytystilaa (lämmittämätöntä) on paljon ja sinne mahtuukin ne kamat joita ei koko ajan tarvita. Käyttövaatteet ja kaikki muut tarvikkeet saa mainiosti mahtumaan auton sisätiloihin ilman mitään haastetta. Eikä mikään kyllä lentele ympäriinsä kun ne laittaa paikoilleen, ei ainakaan meillä.
Mitäköhän haasteita? No jääkaappi on aika pieni, mutta meillä on takasäilytystilassa kylmälaatikko johon mahtuu kivasti ruokaa tai muuta viileässä säilytettävää. Varsinkin pidempikestoisella sadesäällä sisätiloissa voi olla kostean tuntuista. Roskaa tulee ulkoa kengissä sisälle joten päivittäinen mattojen ravistelu on tarpeen, mitta se nyt ei ole raskasta.
Meitä kiehtoo juuri tuo eri paikkojen tutkiminen ja uuden kokeminen. Voisit ehkä vuokrata aluksi auton vaikka kuukauden ajaksi ja kokeilla miltä tuntuu?
Kiitos monipuolisesta vastauksesta! Vuokraaminen voisikin olla hyvä juttu, vaikkapa ensi syksyksi. Miten pitkäksi aikaa ne vesitankit keskimäärin riittää yhdelle henkilölle? Kauanko akut kestää ja kauanko niiden lataaminen kestää? Vai tuleeko niiden kanssa yleensä edes mitään isompaa härdelliä, kai kaikissa nykyään on aurinkopaneeli katolla? Ja kaasuliesi varmaankin on järkevä?
Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset "mukavat, isot" maksavat muuten satojatuhansia... että aika harvalla on varaa...
Jos asunnon ja mökin myy, niin luulisi yhden asuntoauton saavan... Tai vaikka kolme....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me vietetään varmaan puolet ajasta uudehkossa, tilavassa asuntoautossa. Ei maksanut satoja tuhansia 😄 auton käyttö on ympärivuotista, ei kyllä tule talvellakaan kylmä. Autoihin saa myös ilmastointilaitteita jäähdytykseen/lämmitykseen jos niille tarve, autossa yleensä olevan lisäksi. Meillä se on asennettu yhden kattoikkunan tilalle.
Voisin kuvitella asuvani yksin ympärivuotisestikin. Saunaan/suihkuun pääsee monella kämppärialueella tai vaikka uimahalleissa. On matkailuautossakin suihku, mutta se on kyllä aika ahdas joten se käytössä vain kunnes ole muuta mahista.
Monella alueella on myös pesukoneita ja jopa kuivausrumpuja. Tietty matkassa voisi olla pikku pulsaattorin tyyppinen kone mutta ei olla tarvittu, joissain kauppakeskuksissakin on itsepalvelupesuloita.
Tavaran määrä on rajallinen mutta sehän ei ole mitenkään huono asia. Takasäilytystilaa (lämmittämätöntä) on paljon ja sinne mahtuukin ne kamat joita ei koko ajan tarvita. Käyttövaatteet ja kaikki muut tarvikkeet saa mainiosti mahtumaan auton sisätiloihin ilman mitään haastetta. Eikä mikään kyllä lentele ympäriinsä kun ne laittaa paikoilleen, ei ainakaan meillä.
Mitäköhän haasteita? No jääkaappi on aika pieni, mutta meillä on takasäilytystilassa kylmälaatikko johon mahtuu kivasti ruokaa tai muuta viileässä säilytettävää. Varsinkin pidempikestoisella sadesäällä sisätiloissa voi olla kostean tuntuista. Roskaa tulee ulkoa kengissä sisälle joten päivittäinen mattojen ravistelu on tarpeen, mitta se nyt ei ole raskasta.
Meitä kiehtoo juuri tuo eri paikkojen tutkiminen ja uuden kokeminen. Voisit ehkä vuokrata aluksi auton vaikka kuukauden ajaksi ja kokeilla miltä tuntuu?
Kiitos monipuolisesta vastauksesta! Vuokraaminen voisikin olla hyvä juttu, vaikkapa ensi syksyksi. Miten pitkäksi aikaa ne vesitankit keskimäärin riittää yhdelle henkilölle? Kauanko akut kestää ja kauanko niiden lataaminen kestää? Vai tuleeko niiden kanssa yleensä edes mitään isompaa härdelliä, kai kaikissa nykyään on aurinkopaneeli katolla? Ja kaasuliesi varmaankin on järkevä?
Kiitos!
Me käytetään tosi vähän auton ”omaa” vettä. Säiliö taitaa olla 100L, ja viikon reissulla se tyhjenee pari kertaa. Vettä kuluu lähinnä pikkupesuihin ja vessaan. Tiskit hoidan enimmäkseen kämpperialueilla. Jos käy autossa suihkussa niin sittenhän sitä kuluu enemmän. Meillä on niitä ladattavia suihkuja, 10L ämpäriin vettä ja niitä käyttämällä pärjää tosi hyvin. Mulle riittää 1 ämpäri vettä peseytymiseen mainiosti jos auton suihkutilassa peseydyn. Joissain uusimmissa malleissa on sellainen kääntyvä suihkutila wc:n yhteydessä tai ihan erillinen ”suihkukaappi” joihin minä mahtuisin loistavasti mutta miehellä olis kyllä ahdasta.
Vesisäiliön täyttö taas sitten onnistuu joko leirintäalueilla tai vaikkapa huoltoasemilla (netistä löytyy tieto niistä huoltsikoista missä mahdollisuus tähän). Juomavesi on meillä aina erikseen joko omissa kanistereissa tai ostetaan kaupasta päniköitä. Näin ei pääse tulemaan tilannetta että juomavesi pääsisi vahingossa loppumaan.
Meillä on ylimääräinen ”hupiakku” 340AH autossa ja se kattaa kyllä vallan mainiosti lisätarpeen jos autoa ei ole mahdollista saada sähkötolppaan. Meillä ei ole paneeleita, ainakaan toistaiseksi mutta nykyiset paneelit kuuluvat olevan tehokkaita ainakin kesäaikaan kun auringonvaloa on enemmän. Ei siis tietoa akkujen latauksen kestosta tässä suhteessa, hupiakku latautuu ajossa. Uusimmissa voi olla aurinkopaneelit valmiiksi asennettuna mutta monet ovat hankkineet paneelit jälkiasennettunakin (suosittelen ammattilaista).
Kaasuliesi taitaa olla se yleisin, ja se on meilläkin. Jääkaappi toimii joko kaasulla tai sähköllä tilanteen mukaan. Joissain malleissa on myös uuni ja monella on lisäksi mikro tai airfryer. Monilla leirintäalueilla on keittiö/tiskausmahdollisuus jota saa käyttää.
Karavaanariliitosta saa kivasti tietoa kysymällä, ja Facebookissa on monta ryhmää matkiksen liittyen, ja näissä jaetaan auliisti tietoa ja kokemuksia. Tervetuloa porukkaan mukaan, mutta varo, tästä tulee herkästi elämäntapa! 😊
Kutkuttaa ? Ei kyllä kutkuta kauan kunhan kokeilet tässä vesisateessa, ötököiden parissa ja virren veisuussa. You know what I mean ?
Minulla oli halvahko pieni perävaunu ja siinä oli lämpimällä kesäsäällä kuuma, mutta jo viileämmällä kesäsäällä tuli kylmä. Lisäksi sinne kertyi kosteutta, vaikken edes tehnyt sisällä ruokaa ja hoidin vessa-asiat muualla. Muutoin tykkäsin siitä, että näki joka suuntaan umpärille ja näin kaikenlaisia eläimiä, mitä en normaalisti olisi nähnyt.
Varmaan tulisi ahdasta. Se on vain muutaman neliön. Tavaraa pitäisi olla vähän eikä oikein mitään välineitä vaativaa voisi harrastaa.