Minkälaista olisi asua asuntoautossa?
Siis sellaisessa oikeasti kivassa, ei missään käpyisessä van-life -pakussa.
Olen vajaa 50v leski ja teen enimmäkseen etätöitä, ainoa lapseni opiskelee.
Toimistolla käyn silloin tällöin ja nekin varmasti olisi sovittavissa. Viihdyn sekä maalla että kaupungissa, olen enimmäkseen terve, rintasyöpä on ollut remissiossa 10v ja minulla on nyt puhtaat paperit siitä. Harrastan luontoilua, juoksemista, patikoimista, taidenäyttelyitä ja teatteria. Miesystävä minulla on, mutta asumme erillämme ja molemmat tarvimme paljon omaa aikaa. Hän etätöissä myös, joten voisi lähteä reissuun mukaan halutessaan, mutta enemmän tämä olisi minua varten.
Minulla on kesämökki ja kaupunkiasunto joista on velkaa olematon määrä jäljellä. Olen ihan huvikseni miettinyt, että nyt aika rankkojen vuosien jälkeen voisi olla hyvä aika tehdä joku muutos ja myydä molemmat, saisin niistä oikein hyvän summan rahaa jonka voisi laittaa tuottamaan ylimääräistä ja silti ostaa todella mukavan asuntoauton.
Käytännössä voisin lopettaa työnteon, mutta pidän töistäni ja niitä mielelläni vaikka 4pv viikossa tekisin.
Mitä isoja haittapuolia siinä olisi? Pyykkäämisen keksin isoimpana.
En varmaan ympäri Eurooppaa ajelisi, Suomessa enimmäkseen ja varmaankin aika pitkiä aikoja samassa paikassa kerrallaan...
Säästäisin aivan hurjan summan rahaa vuodessa, ja voisin vaihtaa maisemaa kun huvittaa vaikkapa parhaiden sienestyspaikkojen perässä.
Ihan ajatusleikin tasolla tämä vielä...Mutta kyllä tämä jotenkin kutkuttaa. Ja kun olen nyt hyvässä kunnossa, taloudellinen tilanne ja työtilanne sen sallisi niin melkein tuntuisi synniltä olla kokeilematta.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Jonkun tällaisen voisin aivan hyvin harkita hankkivani:
https://www.nettikaravaani.com/burstner/lyseo-td-744-harmonyline/1669226
Eiköhän tuonne yksi ihminen mahtuisi aivan hyvin niin pitkäksi aikaa kuin että alkaa ärsyttää, ja miesystäväkin voisi mahtuisi tulla reissuun mukaan välillä. 😊
Kannattaa ehdottomasti käydä liikkeissä ja tutustua autoihin ”livenä”. Kun ensin vuokraa auton pikkuisen pidemmäksi ajaksi niin huomaa hyvin mitä ominaisuuksia itse kokee tarpeellisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Hei, Ap tässä.
Siis kyllä minä asunnon ja mökin myytyäni voisin helposti 100 000€ siihen autoon laittaa, ja enemmänkin. Käteenkin jäisi auton ostamisen jälkeen ihan hyvin, ja ne loput menisi tuottamaan ylimääräistä. Mitä olen katsellut niin sillä 100 000 pitäisi jo saada oikein mukava auto jossa ei ole kylmä eikä kuuma. Ja töitä tosiaan jatkaisin, niin enemmänkin voisin laittaa jos tarpeellista.
Eikä tämä tietysti mikään loppuelämän ratkaisu olisi, ehkä 5v. Tai katsoo miten sujuu. 1-10 vuotta. Ilmeisesti asuntoautot kohtuullisesti pitävät arvoaan jos niitä kauniisti kohtelee.
Lähinnä mietin niitä arjen hankalia puolia, kuten se pyykkäys ja suihkuveden säännöstely. Rahapuoli on kunnossa.
Harrastuksina on lähinnä lenkkeily ja luonnossa liikkuminen, niiden välineet eivät kauheana tilaa vie. Sienten kuivattaminen toki toisi aikamoiset aromit autoon!
Uskoisin, että yhdelle henkilölle sellainen isompi asuntoauto olisi aivan riittävä. Jääkaappitila ehkä kävisi pieneksi kun ruoanlaitosta pidän.
100 000 EI SAA vielä kummostakaan asuntoautoa vaan hirvittävän pienen ja ahtaan...
Vierailija kirjoitti:
Kutkuttaa ? Ei kyllä kutkuta kauan kunhan kokeilet tässä vesisateessa, ötököiden parissa ja virren veisuussa. You know what I mean ?
Joo sinne perävaunuuni tuli jostain koko ajan hyttysiä, vaikka olin laittanut oveenkin hyttysverkko-oven ja ikkunoissa oli verkot. Noissa asuntovaunuissa on ilmeisesti jotain salaisia aukkoja, joista hyttyset pääsevät sisään, en oikein ikinä saanut tietää, että mistä tulivat.
Me asutaan mieheni kanssa puoli vuotta espanjassa, portugalissa ja ranskassa matkailuautossa. Hyvin sujuu ja ihanaa on. Tilakaan ei ole ongelma, koska oleskelemme aina siellä, missä paistaa aurinko. Joka päivä voi olla tunteja ulkona, myös tehdä töitä palmun alla. Syksyllä mennään taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, Ap tässä.
Siis kyllä minä asunnon ja mökin myytyäni voisin helposti 100 000€ siihen autoon laittaa, ja enemmänkin. Käteenkin jäisi auton ostamisen jälkeen ihan hyvin, ja ne loput menisi tuottamaan ylimääräistä. Mitä olen katsellut niin sillä 100 000 pitäisi jo saada oikein mukava auto jossa ei ole kylmä eikä kuuma. Ja töitä tosiaan jatkaisin, niin enemmänkin voisin laittaa jos tarpeellista.
Eikä tämä tietysti mikään loppuelämän ratkaisu olisi, ehkä 5v. Tai katsoo miten sujuu. 1-10 vuotta. Ilmeisesti asuntoautot kohtuullisesti pitävät arvoaan jos niitä kauniisti kohtelee.
Lähinnä mietin niitä arjen hankalia puolia, kuten se pyykkäys ja suihkuveden säännöstely. Rahapuoli on kunnossa.
Harrastuksina on lähinnä lenkkeily ja luonnossa liikkuminen, niiden välineet eivät kauheana tilaa vie. Sienten kuivattaminen toki toisi aikamoiset aromit autoon!
Uskoisin, että yhdelle henkilölle sellainen isompi asuntoauto olisi aivan riittävä. Jääkaappitila ehkä kävisi pieneksi kun ruoanlaitosta pidän.
100 000 EI SAA vielä kummostakaan asuntoautoa vaan hirvittävän pienen ja ahtaan...
Mun mielestä toi ap:n linkissä oleva näytti oikein mukavalta ja tilavalta. Aivan tarpeeksi yhdelle ihmiselle. Ja oli mukavuuksiakin. Tuon nähtyä voisin harkita lomailua asuntoautossa, edelliset kokemukset on jostain kasarilta ja oli hieman erilaisia...
Vajaa 50v leski? Kuinka vajaa? Ja mihis ihmeeseen puoliso kuoli, kerroppas!
Olen keski-ikäinen naisihminen ja asunut koiran kanssa retkeilyautossa kolmisen vuotta vuoden ympäri ja tykkään edelleen jatkaa näin. Retkeilyauton vaihdoin vuosi sitten uuteen. Nykyisessä on mm. lattialämmitys ja tuplapohja. Kesää varten ilmastointilaite. Kovimmilla pakkasilla menen parkkiin sukulaisen mökin pihaan, niin saan auton sähköverkkoon. Maksan ko. ajalta hänen sähkölaskunsa. Varmaan karavaanarialueelle voisi myös mennä talvipaikalle tai hätätapauksessa ABC:n pihaan 🤗
Tässä elämäntavassa on vapaus olla ja mennä, vaikka onhan se vähän erakon hommaa. Tavaran suhteen oppii nopeasti nuukaksi ja miettimään, mitä oikeasti tarvitsee mm. vaatteiden ja astioiden suhteen. Asunto minulla toistaiseksi on, mutta se on lähinnä varastona. Käyn siellä vaihtamassa autoon vuodenaikaan sopivat kamppeet itselleni, renkaat ym. ja matka jatkuu.
Uimahalleja hyödynnän peseytymiseen ja saunomiseen. Vaatteita voi pestä pesulassa tai sitten kysyn nätisti apua joltain kaverilta tai sukulaiselta. Aina korvaan sen, mitä apua pyydän eli en norkoile anomassa almuja taikka palveluksia. Toistaiseksi ovat ovensa avanneet ja puhelimeen vastanneet 😜
Toistaiseksi näin. Minulle sopii, mutta vaatii se jonkunlaista hulluutta. Sanoisin, että älä heti hukkaa asuntoasi tai pidä ainakin jokin kiinteä tukikohta. Sitten vähitellen vähennät ne asiat, mitkä huomaat tarpeettomiksi.
Itse ajelen lähinnä Suomessa. Ruotsissa ja Norjassa olen käynyt, mutta Suomessa on uskomattoman hienoja paikkoja nähdä ja nauttia. Vältän valtateitä ja pysähdyn pääasiassa puskaparkkeihin.
Kokeile aluksi asua vaikka pari kk kesällä autossa. Auton saa vaikka vuokrattua, jos ei heti halua sataa tonnia omaan autoon laittaa. Sen, sopiiko autoelämä sinulle, tietää vain kokeilemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, Ap tässä.
Siis kyllä minä asunnon ja mökin myytyäni voisin helposti 100 000€ siihen autoon laittaa, ja enemmänkin. Käteenkin jäisi auton ostamisen jälkeen ihan hyvin, ja ne loput menisi tuottamaan ylimääräistä. Mitä olen katsellut niin sillä 100 000 pitäisi jo saada oikein mukava auto jossa ei ole kylmä eikä kuuma. Ja töitä tosiaan jatkaisin, niin enemmänkin voisin laittaa jos tarpeellista.
Eikä tämä tietysti mikään loppuelämän ratkaisu olisi, ehkä 5v. Tai katsoo miten sujuu. 1-10 vuotta. Ilmeisesti asuntoautot kohtuullisesti pitävät arvoaan jos niitä kauniisti kohtelee.
Lähinnä mietin niitä arjen hankalia puolia, kuten se pyykkäys ja suihkuveden säännöstely. Rahapuoli on kunnossa.
Harrastuksina on lähinnä lenkkeily ja luonnossa liikkuminen, niiden välineet eivät kauheana tilaa vie. Sienten kuivattaminen toki toisi aikamoiset aromit autoon!
Uskoisin, että yhdelle henkilölle sellainen isompi asuntoauto olisi aivan riittävä. Jääkaappitila ehkä kävisi pieneksi kun ruoanlaitosta pidän.
100 000 EI SAA vielä kummostakaan asuntoautoa vaan hirvittävän pienen ja ahtaan...
No höpö höpö. Mutta kuten henkilöautokin on kalliimpi just pakasta vedettynä noin on asuntoautokin. Ihan pränikkää en itse ostaisi, arvonaleneman vuoksi. Enkä haluaisi kauhean isoa autoa, meidän 7m pituinen on just passeli.
Ei kaikki tästä hommasta tykkää, eikä tarvitsekaan. Se selviää vaan kokeilemalla jos on kiinnostusta matkailuautoiluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutkuttaa ? Ei kyllä kutkuta kauan kunhan kokeilet tässä vesisateessa, ötököiden parissa ja virren veisuussa. You know what I mean ?
Joo sinne perävaunuuni tuli jostain koko ajan hyttysiä, vaikka olin laittanut oveenkin hyttysverkko-oven ja ikkunoissa oli verkot. Noissa asuntovaunuissa on ilmeisesti jotain salaisia aukkoja, joista hyttyset pääsevät sisään, en oikein ikinä saanut tietää, että mistä tulivat.
Meille pääsee hyttyset vaan jos joku on jättänyt ikkunan tai oven auki eikä vetänyt verkkoa eteen. Himassa on enemmän hyttysiä ja kärpäsiä kuin matkailuautossa. Vaunuista en tiedä kun niistä ei tässä ollut puhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, Ap tässä.
Siis kyllä minä asunnon ja mökin myytyäni voisin helposti 100 000€ siihen autoon laittaa, ja enemmänkin. Käteenkin jäisi auton ostamisen jälkeen ihan hyvin, ja ne loput menisi tuottamaan ylimääräistä. Mitä olen katsellut niin sillä 100 000 pitäisi jo saada oikein mukava auto jossa ei ole kylmä eikä kuuma. Ja töitä tosiaan jatkaisin, niin enemmänkin voisin laittaa jos tarpeellista.
Eikä tämä tietysti mikään loppuelämän ratkaisu olisi, ehkä 5v. Tai katsoo miten sujuu. 1-10 vuotta. Ilmeisesti asuntoautot kohtuullisesti pitävät arvoaan jos niitä kauniisti kohtelee.
Lähinnä mietin niitä arjen hankalia puolia, kuten se pyykkäys ja suihkuveden säännöstely. Rahapuoli on kunnossa.
Harrastuksina on lähinnä lenkkeily ja luonnossa liikkuminen, niiden välineet eivät kauheana tilaa vie. Sienten kuivattaminen toki toisi aikamoiset aromit autoon!
Uskoisin, että yhdelle henkilölle sellainen isompi asuntoauto olisi aivan riittävä. Jääkaappitila ehkä kävisi pieneksi kun ruoanlaitosta pidän.
100 000 EI SAA vielä kummostakaan asuntoautoa vaan hirvittävän pienen ja ahtaan...
Mun mielestä toi ap:n linkissä oleva näytti oikein mukavalta ja tilavalta. Aivan tarpeeksi yhdelle ihmiselle. Ja oli mukavuuksiakin. Tuon nähtyä voisin harkita lomailua asuntoautossa, edelliset kokemukset on jostain kasarilta ja oli hieman erilaisia...
Ei kannata ostaa turhia neliöitä asuntoautoon. Jos haluaa esim. käydä kaupungin keskustassa, niin iso auto on ongelma. Itse asun retkeilyautossa (=pakettiauton kokoinen) ympäri vuoden. Hyvin mahtuu nainen ja koira. Jos olisi isompi auto, pitäisi se jättää parkkiin jonnekin kaupungin ulkopuolelle ja liikkua keskustaan pyörällä tai jalkaisin. Käyn paljon museoissa ja teatterissa ja haluan auton parkkiin ihan normaalille parkkipaikalle. Se oli yksi syy tähän valintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, Ap tässä.
Siis kyllä minä asunnon ja mökin myytyäni voisin helposti 100 000€ siihen autoon laittaa, ja enemmänkin. Käteenkin jäisi auton ostamisen jälkeen ihan hyvin, ja ne loput menisi tuottamaan ylimääräistä. Mitä olen katsellut niin sillä 100 000 pitäisi jo saada oikein mukava auto jossa ei ole kylmä eikä kuuma. Ja töitä tosiaan jatkaisin, niin enemmänkin voisin laittaa jos tarpeellista.
Eikä tämä tietysti mikään loppuelämän ratkaisu olisi, ehkä 5v. Tai katsoo miten sujuu. 1-10 vuotta. Ilmeisesti asuntoautot kohtuullisesti pitävät arvoaan jos niitä kauniisti kohtelee.
Lähinnä mietin niitä arjen hankalia puolia, kuten se pyykkäys ja suihkuveden säännöstely. Rahapuoli on kunnossa.
Harrastuksina on lähinnä lenkkeily ja luonnossa liikkuminen, niiden välineet eivät kauheana tilaa vie. Sienten kuivattaminen toki toisi aikamoiset aromit autoon!
Uskoisin, että yhdelle henkilölle sellainen isompi asuntoauto olisi aivan riittävä. Jääkaappitila ehkä kävisi pieneksi kun ruoanlaitosta pidän.
100 000 EI SAA vielä kummostakaan asuntoautoa vaan hirvittävän pienen ja ahtaan...
Mun mielestä toi ap:n linkissä oleva näytti oikein mukavalta ja tilavalta. Aivan tarpeeksi yhdelle ihmiselle. Ja oli mukavuuksiakin. Tuon nähtyä voisin harkita lomailua asuntoautossa, edelliset kokemukset on jostain kasarilta ja oli hieman erilaisia...
Ei kannata ostaa turhia neliöitä asuntoautoon. Jos haluaa esim. käydä kaupungin keskustassa, niin iso auto on ongelma. Itse asun retkeilyautossa (=pakettiauton kokoinen) ympäri vuoden. Hyvin mahtuu nainen ja koira. Jos olisi isompi auto, pitäisi se jättää parkkiin jonnekin kaupungin ulkopuolelle ja liikkua keskustaan pyörällä tai jalkaisin. Käyn paljon museoissa ja teatterissa ja haluan auton parkkiin ihan normaalille parkkipaikalle. Se oli yksi syy tähän valintaan.
Komppaus täältä käpyisestä vanista. Meillä on stealth van, 5,5 m., ulkopäin tavallinen pakettiauto, talvet käytössä kotona ns. nurkka-ajossa ja mahtuu parkkiin keskustassa ja pihassa. Työpaikalla ei korkeutensa puolesta. :D Ja näillä main, missä nyt ollaan, ei asuntoautolla pääse myöskään kaikille teille. Kuoppia, mäkiä, mutkia, pehmeää kanttia, pusikkoa, mutaa, yllärisateita.
Vierailija kirjoitti:
Jonkun tällaisen voisin aivan hyvin harkita hankkivani:
https://www.nettikaravaani.com/burstner/lyseo-td-744-harmonyline/1669226
Eiköhän tuonne yksi ihminen mahtuisi aivan hyvin niin pitkäksi aikaa kuin että alkaa ärsyttää, ja miesystäväkin voisi mahtuisi tulla reissuun mukaan välillä. 😊
Luulin että puhui TILAVISTA etkä jostain helvetin koirankopeista.
Tässä alkaa olemaan TILAA ihan elääkin. https://www.dembell.com/models/large-garage-modell
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, Ap tässä.
Siis kyllä minä asunnon ja mökin myytyäni voisin helposti 100 000€ siihen autoon laittaa, ja enemmänkin. Käteenkin jäisi auton ostamisen jälkeen ihan hyvin, ja ne loput menisi tuottamaan ylimääräistä. Mitä olen katsellut niin sillä 100 000 pitäisi jo saada oikein mukava auto jossa ei ole kylmä eikä kuuma. Ja töitä tosiaan jatkaisin, niin enemmänkin voisin laittaa jos tarpeellista.
Eikä tämä tietysti mikään loppuelämän ratkaisu olisi, ehkä 5v. Tai katsoo miten sujuu. 1-10 vuotta. Ilmeisesti asuntoautot kohtuullisesti pitävät arvoaan jos niitä kauniisti kohtelee.
Lähinnä mietin niitä arjen hankalia puolia, kuten se pyykkäys ja suihkuveden säännöstely. Rahapuoli on kunnossa.
Harrastuksina on lähinnä lenkkeily ja luonnossa liikkuminen, niiden välineet eivät kauheana tilaa vie. Sienten kuivattaminen toki toisi aikamoiset aromit autoon!
Uskoisin, että yhdelle henkilölle sellainen isompi asuntoauto olisi aivan riittävä. Jääkaappitila ehkä kävisi pieneksi kun ruoanlaitosta pidän.
100 000 EI SAA vielä kummostakaan asuntoautoa vaan hirvittävän pienen ja ahtaan...
Mun mielestä toi ap:n linkissä oleva näytti oikein mukavalta ja tilavalta. Aivan tarpeeksi yhdelle ihmiselle. Ja oli mukavuuksiakin. Tuon nähtyä voisin harkita lomailua asuntoautossa, edelliset kokemukset on jostain kasarilta ja oli hieman erilaisia...
Ei kannata ostaa turhia neliöitä asuntoautoon. Jos haluaa esim. käydä kaupungin keskustassa, niin iso auto on ongelma. Itse asun retkeilyautossa (=pakettiauton kokoinen) ympäri vuoden. Hyvin mahtuu nainen ja koira. Jos olisi isompi auto, pitäisi se jättää parkkiin jonnekin kaupungin ulkopuolelle ja liikkua keskustaan pyörällä tai jalkaisin. Käyn paljon museoissa ja teatterissa ja haluan auton parkkiin ihan normaalille parkkipaikalle. Se oli yksi syy tähän valintaan.
no siellä "kaupungin keskustassa" käydään mukana olevalla pikkuautolla tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkun tällaisen voisin aivan hyvin harkita hankkivani:
https://www.nettikaravaani.com/burstner/lyseo-td-744-harmonyline/1669226
Eiköhän tuonne yksi ihminen mahtuisi aivan hyvin niin pitkäksi aikaa kuin että alkaa ärsyttää, ja miesystäväkin voisi mahtuisi tulla reissuun mukaan välillä. 😊
Luulin että puhui TILAVISTA etkä jostain helvetin koirankopeista.
Tässä alkaa olemaan TILAA ihan elääkin. https://www.dembell.com/models/large-garage-modell
Bussikortti, oletan?
Tuossa esimerkkiautossa Kokonaismassa3 850 kg. Tarvitset c-ajokortin. Onko valmiina?
Vierailija kirjoitti:
Tuossa esimerkkiautossa Kokonaismassa3 850 kg. Tarvitset c-ajokortin. Onko valmiina?
Tosiaan, yli 3500 kiloisen vehkeen ajamiseen tarvitaan c-kortti. Eli matkailuauton tulisi olla hieman pienempi.
Ap taas.
Kiitoksia taas kauhean hyvistä vastauksista. Eli maksimipaino pitää olla alle 3500 siis. Äkkiähän sen c-kortinkin kyllä ajaisi mutta olisi mukava jos muutkin voisivat sitä autoa ajella, eli varmaan parasta pysyttäytyä tuon alapuolella. Tilaa kuitenkin haluan mahdollisimman paljon mitä järkevästi pystyy saamaan, eli ei aivan mitään pakua minulle, sellainen olisi mukava väliaikaisena, mutta jos yhtään pidempään autossa oleskelee, niin kyllä se hieman enemmän tilaa vaatii jotta olisi minun makuuni miellyttävä. Ja keittiön ja yksityisen wc:n.
Minulle ei ole ongelma jättää autoa jonnekin hieman keskustan ulkopuolelle ja kulkea julkisilla tai taksilla, eli se tilavuus on kuitenkin varmaankin tärkeämpää kuin optimaalinen kaupunkiketteryys.
Löytyyköhän tuon kokoisia aivan vain kahdelle ihmiselle suunniteltuina? Ihan äkkiseltään ei vastaan ole tullut. Ylimääräistä sänkytilaa en tarvisi, enkä kahdenpuoleista sohvaakaan. Toitä varten pöytätilaa jonkin verran toki. Taas se tilavuus mielessä. 😊
Emma muutti asumaan Renault Twingoon – Asuntoautoksi muokkaaminen maksoi 300 euroa.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/5214ecc9-f5b0-4204-99ec-a959513a…
Onnistuu se pienemmälläkin budjetilla.
Tilapäisesti mukavaa, pidemmän päälle alkaa v'tuttaa tilan ahtaus.
t. karavaanari