Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?
Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.
Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.
Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30. Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.
Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.
Kommentit (682)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis pikkukylän ongelmia. Mun lapsilla ei edes ongelmia josta juoruaisin sukulaisille ja naapureitani vähät kiinnostaa heille tuntemattomien lasteni asiat. En tiiä tietävätkö ees mulla lapsia olevan kun nyökätään roskikselle sattuessa.
Tämänkin olet sössöttänyt tänne miljoona kertaa.
- Ei, ei ole pikkukylän ongelma
- Ei tarvitse olla ongelmia ja silti sekaannutaan
- Eikä tarvitse ketään kiinnostaa, silti anoppi paahtaa ja lässyttää, kukaan ei tod näk haluaisi häntä kuunnella
No on pikkukylä ongelma. Ei ketään naapureita kaupunkien kerrostaloissa kiinnosta toisten tuntemattomat aikuiset lapset.
Ei ole. Kuten kirjoitin, ylikävelijää ei kiinnosta pätkääkään kiinnostaako, ei se estä häntä paasaamasta silti.
No johan nyt tuota paasaustasi. En ole ikinä vielä tavannut naapuria joka paasaisi minulle aikuisista lapsistaan joita en edes tunne.
Lyön vetoa, että esimerkiksi ap paasaa noista lapsenlapsistaan ja heidän asioistaan ihan vaikka bussipysäkillä tuntemattomille. Myös leikkipuistot ovat suosittuja paasauspaikkoja. Siellä kun mummo ulkoiluttaa lastenlastaan, saa kuulla koko suvun historian ja kuivaksi opettelut kaikilta ja miniän jokaikisen virheen.
Aloita vastapaasaus anopistasi? Ei leikkikentillä häiritä vieraita aikuisia vaan ollaan oman hoidettavan kanssa. Terveisin mummi
Aijaa. Jostain ne avautujamummot aina ilmaantuu. Ja et kai sinä ylisuojele sitä lapsenlasta. Aijai paha!
Mitä elämässäsi on kun pelkäät "kaikkien" puhuvan vain sinusta ja ajattelet omevasi miehesi sukulaisten ainoa keskustelun aihe.
Ei ne avautujamummot minusta puhu. Tyypillisesti haukkuvat kaiken mitä lapsenlapsen vanhemmat tekee ja kehuvat itseään.
Appivanhempani haukkuvat selän takana 24/7 kaikkia lapsiaan. Ja anopin hampaissa on myös apen veljen vaimo, jota kadehtii syvästi.
Oot paljon appivanhempien kanssa tekemisussä kun tiedät heidän puheensakin ja teet diagnoosseja " kateudesta." Tämmösiä me ollaan joiden elämä on netissä. Tehdään olettamuksia, keskitään leikkikentällä ja pysäkillä paasaavia mummoja kun elämä on vierasta
En ole lainkaan heidän kanssaan tekemisissä, eikä miehenikään, mutta on miehen sukulaisissakin ihmisiä, joiden kanssa olen tekemisissä. Mieheni tuntee omat vanhempansa, joten voi kyllä hyvinkin paikkansapitävästi kertoa, miten äitinsä on aina suhtautunut miehensä veljen vaimoon. Ja mies ja sisaruksensa naureskelevat välillä juurikin sille, miten heille haukutaan miestäni ja miehelleni haukuttiin heitä. Ja kyllä se ilmiö oli olemassa jo silloin kun vielä heitä tapasin: Esimerkiksi miehen vanhimman siskon SPR-harrastus oli jatkuvasti apen hampaissa ja nuorimman siskon vanhemmuus oli appivanhempien mielestä täydellisen perseestä.
Kyllä meillä on mummulaan neuvottu päiväuniajat (silloin kun vielä sellaisia oli) ja yöuniajat (meillä kyllä harvoin on yöhoitoa) ja erityisruokavalio. Ei näistä poiketa mummolassakaan ja se on mummolle täysin ok, eikä mielestäni mitenkään paljon vaadittu. Muuten saavat melko vapaasti aikaansa viettää jos siellä ilman meitä ovat.
Mielestäni outoa, jos uniaikoja edes ei saisi vanhempi määrätä, kun esim.päiväunet vaikuttavat tosi paljon siihen nukkuuko lapsi sitten yöllä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Otsikossa kysyttiin saako mummi olla mummi omalla tavallaaan. On kyllä lähtenyt keskustelu ihan hakoteille. Vain mummojen haukkumista, kuinka ei tehdä kaikkea äidin sääntöjen mukaan.
Ruoka-allergia on tietysti ehdoton, mikä täytyy huomioida. Mutta muuhun olemiseen varmasti joustoa voi antaa. Eri asia on myös onko arki vai loma-aika, kun mummi katsoo lasta. Lapsen ikäkin vaikuttaa. Ei kouluikäistä kohdella samalla tavalla kuin 2v, kuka päiväunet vielä tarvitsee. Aloituksessa puhuttiin koulu-ikäisestä ei taaperosta.
Mitään perustetta ei ole edelleenkään kuulunut, miksi sitä päivärytmiä ei voi noudattaa mummolassa. Eikä siihen miksi mummo ei voi joustaa yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Mummolassa vauvalle syötetään lusikalla jonka mummo nuolee. Puhdistaa lattialle tippuneen tutin omassa suussaan. Ei laita lapsille aurinkorasvaa eikä pidä varjossa. Iltahampaanpesun jälkeen juottaa sokerimehua ja lounas korvataan karkkipussilla, päivällisellä on ok syödä pelkkää jäätelöä. Turvaistuimet ovat turhia, ei niitä hänen lapsuudessakaan ollut. Uimaan saa mennä eikä tarvitse valvoa, vaikka eivät osaa uida. Ihan turhia sääntöjä ja vanhempana olen julma kun kiellän.
Tuskin kukaan tuolla lailla toimii. Ihan ehkä pikkaisen liioiteltua. Ja jos totta niin tuollaiselle ei saa missään nimessä lasta jättää yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikossa kysyttiin saako mummi olla mummi omalla tavallaaan. On kyllä lähtenyt keskustelu ihan hakoteille. Vain mummojen haukkumista, kuinka ei tehdä kaikkea äidin sääntöjen mukaan.
Ruoka-allergia on tietysti ehdoton, mikä täytyy huomioida. Mutta muuhun olemiseen varmasti joustoa voi antaa. Eri asia on myös onko arki vai loma-aika, kun mummi katsoo lasta. Lapsen ikäkin vaikuttaa. Ei kouluikäistä kohdella samalla tavalla kuin 2v, kuka päiväunet vielä tarvitsee. Aloituksessa puhuttiin koulu-ikäisestä ei taaperosta.Mitään perustetta ei ole edelleenkään kuulunut, miksi sitä päivärytmiä ei voi noudattaa mummolassa. Eikä siihen miksi mummo ei voi joustaa yhtään.
Eikä mitään perustetta, miksei lasta hoideta itse jos mummin tyyli ei kelpaa. Kyläillä voi yhdessä lapsen kanssa mummin luona ja hoitaa siellä oman päivärytmin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka-allergia on tietysti ehdoton, mikä täytyy huomioida. Mutta muuhun olemiseen varmasti joustoa voi antaa. Eri asia on myös onko arki vai loma-aika, kun mummi katsoo lasta. Lapsen ikäkin vaikuttaa. Ei kouluikäistä kohdella samalla tavalla kuin 2v, kuka päiväunet vielä tarvitsee. Aloituksessa puhuttiin koulu-ikäisestä ei taaperosta.Mitään perustetta ei ole edelleenkään kuulunut, miksi sitä päivärytmiä ei voi noudattaa mummolassa. Eikä siihen miksi mummo ei voi joustaa yhtään.
Eikä mitään perustetta, miksei lasta hoideta itse jos mummin tyyli ei kelpaa. Kyläillä voi yhdessä lapsen kanssa mummin luona ja hoitaa siellä oman päivärytmin mukaan.
On kerrottu perusteet eli se että lapsilla halutaan olevan ne sukulaissuhteet. Ja on myös kerrottu, että nimenomaan mummot eivät halua passattavia, vaan haluavat sen lapsen sinne yksin. Ja sitten rellestää mielensä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä on mummulaan neuvottu päiväuniajat (silloin kun vielä sellaisia oli) ja yöuniajat (meillä kyllä harvoin on yöhoitoa) ja erityisruokavalio. Ei näistä poiketa mummolassakaan ja se on mummolle täysin ok, eikä mielestäni mitenkään paljon vaadittu. Muuten saavat melko vapaasti aikaansa viettää jos siellä ilman meitä ovat.
Mielestäni outoa, jos uniaikoja edes ei saisi vanhempi määrätä, kun esim.päiväunet vaikuttavat tosi paljon siihen nukkuuko lapsi sitten yöllä kotona.
Ensin valitetaan ettei laiteta ajoillaan päiväunille ja samaan syssyyn sitten siitä ettei illalla saa kotona nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin valitetaan ettei laiteta ajoillaan päiväunille ja samaan syssyyn sitten siitä ettei illalla saa kotona nukkumaan.
Täh? Molemmat liittyvät siihen rytmin sekoamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mä tekisin vaikka mitä lastenlasteni kanssa. Lukisin vaikka kuinka monta kirjaa peräkkäin heille ja lähtisin ulos kaveriksi leikkipuistoihin ja metsään.
Mutta ei näitä nykylapsia mikään muu kiinnosta kuin ruudut ja riehumaleikit sisällä. Eivät keskity oikein mihinkään.
Tarjottu ruoka ei kelpaa, esim. nakeissa on kuoret ja kurkunsiivut väärässä kohtaa, kun ovat lautasella eikä pöydällä. Ei kelpaa, vaikka mitä herkkumuusia ja lohta/kanaa tarjoilisi.
Nukkumaan meno on yhtä temppuilua ja kaikin keinoin nukahtamisen vastustamista.
En minä sellaista enää tahdo jaksaa.
Kovasti olen yrittänyt ja hoitanut. Mutta nyt alkaa riittää. Hoitakoon lapsen vanhemmat.
Meillä ei lapset katso telkkaria juuri koskaan. Syövätkin tosi monipuolisesti, mm.rakastavat parsakaalia. Isompi on 6v ja käyttäisi kaiken kavereilta liikenevän aikansa kirjojen lukemiseen, jos en ohjaisi menemään myös ulos ja leikkimään pienemmän kanssa mielikuvitusleikkejä.
Että ehkä voit katsoa peiliin miten olet kasvattanut omasi, jos he eivät ole pystyneet parempaan omiensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kerrottu perusteet eli se että lapsilla halutaan olevan ne sukulaissuhteet. Ja on myös kerrottu, että nimenomaan mummot eivät halua passattavia, vaan haluavat sen lapsen sinne yksin. Ja sitten rellestää mielensä mukaan.
Eihän tuo ole perustelu, kun selvästi se mummin tyyli hoitaa on sinusta väärä. Sukulaissuhteen saa pidetty yhdessä kyläilessä. Tämän voi tehdä mummille selväksi. Nyt äidit tässä uhriutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ole perustelu, kun selvästi se mummin tyyli hoitaa on sinusta väärä. Sukulaissuhteen saa pidetty yhdessä kyläilessä. Tämän voi tehdä mummille selväksi. Nyt äidit tässä uhriutuu.
Ei tuollaisille mummoille mitään tehdä selväksi. Jos jo niin yksinkertainen asia kuin lapsen päivärytmi on ylitsepääsemätön haaste ja mummo uhmaa siinä, niin siinähän selität, eikä hän kuuntele. Sieltä iskee se ummouhma potenssiin tuhat. Häntähän ei komennella, hoida sitten itse, hän kaikkensa tekee eikä edes kiitetä, ei arvosteta, buhuu.
Itse en ole lainkaan tekemisissä mummon kanssa, koska en vaan jaksa tuota loputonta vääntöä. Olemme tylysti arvioineet, että kaikki sukulaisuussuhteet eivät ole vaalimisen arvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummolassa vauvalle syötetään lusikalla jonka mummo nuolee. Puhdistaa lattialle tippuneen tutin omassa suussaan. Ei laita lapsille aurinkorasvaa eikä pidä varjossa. Iltahampaanpesun jälkeen juottaa sokerimehua ja lounas korvataan karkkipussilla, päivällisellä on ok syödä pelkkää jäätelöä. Turvaistuimet ovat turhia, ei niitä hänen lapsuudessakaan ollut. Uimaan saa mennä eikä tarvitse valvoa, vaikka eivät osaa uida. Ihan turhia sääntöjä ja vanhempana olen julma kun kiellän.
Tuskin kukaan tuolla lailla toimii. Ihan ehkä pikkaisen liioiteltua. Ja jos totta niin tuollaiselle ei saa missään nimessä lasta jättää yksin.
Ei kukaan järkevä toimikaan. Oma anoppi taas toimi juuri noin. Esim haukkui mut, että oon tuhlannut mieheni rahaa, kun ostin tulevalle vauvalle turvakaukalon. Ennenkin on vauvoja kuskattu pyykkikorissa eikä mitään pahaa tapahtunut.
Pari pointtia. Mä sen kaukalon maksoin itse tienatuilla rahoilla. Mitäpä se toisaalta anopin percttä kutittaa, jos hänen poikansa olisi sen maksanut? On myös lakisääteinen asia, mutta silti pyykkikori on ihan riittävän hyvä, kun hänenkin lapset ovat vielä elossa.
Mun toinen lapsi ei huolinut tuttia. Tämä oli anopille iso ongelma jostain syystä. Oli ihan tosissaan dippaamassa tuttia hunajaan, että se tutti maistuu. Kyseessä pariviikkoinen vauva.
Mikään ei ole anopin mielestä niin tarkkaa, esim antoi jonkun keraamisen mukin lasten leikkeihin. Mä otin sen pois. Anoppi mainitsi, ettei yhtään haittaa vaikka muki menee rikki. Mä sanoin, että mua haittaa, jos lapsi loukkaa itseään terävillä siruilla. Anoppi siihen totesi pilkallisesti, että tulee elämisen jälkiä.
Ihan joka tapaaminen oli tällaista. Kaikki mitä me mieheni kanssa teimme oli väärin. Etäisyyden ottaminen anoppiin on ollut paras päätös ikinä.
Onpa typerä kysymys AP, ei tietenkään saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaisille mummoille mitään tehdä selväksi. Jos jo niin yksinkertainen asia kuin lapsen päivärytmi on ylitsepääsemätön haaste ja mummo uhmaa siinä, niin siinähän selität, eikä hän kuuntele. Sieltä iskee se ummouhma potenssiin tuhat. Häntähän ei komennella, hoida sitten itse, hän kaikkensa tekee eikä edes kiitetä, ei arvosteta, buhuu.
Itse en ole lainkaan tekemisissä mummon kanssa, koska en vaan jaksa tuota loputonta vääntöä. Olemme tylysti arvioineet, että kaikki sukulaisuussuhteet eivät ole vaalimisen arvoisia.
Kyllähän se on mummolle selväksi tekemistä, kun ilmoittaa ettei hyväksy sitä toimintaa ja lapset ei tule sinne. Tuskin väkisin teiltä lasta hakee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat päättävät siitä miten lapsi kasvatetaan ja muiden läheisten pitää noudattaa vanhempien toiveita. Lapset voivat paremmin kun rutiinit pysyvät samanlaisina niin niitä pitää kyllä noudattaa.
Niin. Eli mummi ei saa olla oma lämmin itsensä ja edes lomalla lapset ei saa aikatauluista rentoutua. Ei ihme että niin lapset kuin aikuiset voivat huonosti.
Aikataulua aikataulun perään jo syntymästä lähtien.
Aivan.
Mummola-lomien tarkoitus on, että vanhemmatkin saavat rentoutua ja heittää hetkeksi vapaalle.
Ei näemmä ole vaan se ettå mummo saa itselleen lelun jolla toteuttaa itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin valtat, että mummon pitää laittaa lapsi ajoillaan päiväunille. No, kun nukkuu päiväunia niin valitat ettei saa illalla kotona unta. Mitä en nyt tajua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se on mummolle selväksi tekemistä, kun ilmoittaa ettei hyväksy sitä toimintaa ja lapset ei tule sinne. Tuskin väkisin teiltä lasta hakee.
Ei hän sitäkään kuunnellut. Tunki ja häiriköi useamman vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin valtat, että mummon pitää laittaa lapsi ajoillaan päiväunille. No, kun nukkuu päiväunia niin valitat ettei saa illalla kotona unta. Mitä en nyt tajua?
Ei ollut minun kirjoituksiani mutta pässikin tajuaa että jos lasta ei laita päiväunille päiväuniaikaan vaan vasta myöhwmmin ja lapsi nukkuu sitten liikaa liian myöhään niin se iltanukkuminen viivästyy. Näinkään simppeliä juttua et tajunnut?
Vierailija kirjoitti:
Meillä toinen lapsi oli aikoinaan tosi pahalla päällä jos unirytmi meni yhtään sekaisin. Kyllä sen hetkinen elämä suunniteltiin tuon rytmin ympärille, oli kaikille kivempi niin.
Ruoka-allergia on tietysti ehdoton, mikä täytyy huomioida. Mutta muuhun olemiseen varmasti joustoa voi antaa. Eri asia on myös onko arki vai loma-aika, kun mummi katsoo lasta. Lapsen ikäkin vaikuttaa. Ei kouluikäistä kohdella samalla tavalla kuin 2v, kuka päiväunet vielä tarvitsee. Aloituksessa puhuttiin koulu-ikäisestä ei taaperosta.