Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?
Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.
Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.
Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30. Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.
Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.
Kommentit (662)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon niiden mummojen kanssa pikein ollaan ja heistä riippuvaisia jos mummon joka sanaan pitää takertua?
Ainakin on kehittymässä jämpti, tietävä, iloton anoppisukupolvi jossa kellontarkasti pitää lapsenlapsensa kasvattaa. Entäs jos ne miniät tukkii suun?
Ei vaan anoppisukupolvi joka kunnioittaa lapsiaan sekä lapsina että aikuisina.
Se nähdään jos tuleekin rento äiti pojan lapsille. Pannaan koppaan mukaan ja eletään lapsentahtisesti. Lapsi saa leikkiä, liata. Ei ole elo viiden minuutin tarkkuudella.Pelata lautapelinsä mummon kanssa, saa jätskiä, syö ruokaa jota tuleva anoppi ei siedä.
Mitä ihmeen ongelmaa tuossa on? Anoppi ottaa huomioon lapsen vanhempien toiveet ja toimii niiden mukaan. Sehän se pointti tässä on, ei se millaisia omat mielipiteet ja tarpeet on.
Eikö iske miniän kohdalle sama nalkutus päälle kuin anopin kohdalle?
Miksi hän nalkuttaisi kun häntä kuunnellaan ja kunnioitetaan?
Vaikka miniän tapa poikkeaisi paljon anopin kellontarkasta ja kaikesta nipottavasta tavasta?
En usko. Jos nyt nalkuttaa anopille ja anopista yhtä paljon käy sitten hermoille miniän tavat.
Missä täällä on kellontarkka ja kaikesta nipottava tapa? Ei missään. Se että lapsella on rytmi ei ole tuota.
Ja miksi se anopin tapa mihinkään kuuluisi? Sehän on niiden seuraavan sukupolven asia päättää.
Kovastihan jaksat anopistasi paapattaa, leikkarilla, pysäkeillä, naapureille? Sitte paapatat miniästä joka ei ole kellontarkka ja murteeton kuten hyvä anoppi.
En minä hänestä missään puhu. Hän on kuollut vuonna 2004. Ja miksi minä papattaisin miniästä, kun en ala riidellä muutenkaan hänen perheensä asioista. Autan toivotusti kun voin. Niin minä aikuisten lastenikin kanssa ja heidän poikaystäviensä kanssa toimin. Heidän asiansa, jos tarvitsevat apua, kertovat mitä ja minä sitten autan siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä olisi lasten olla mummon kanssa enemmänkin. Hän ei ole koko ajan kiinni puhelimessaan vaan oikeasti läsnä.
Meillä mummolassa oli juurikin se ongelma että tuuppasivat lapset ruuduille, kun eivät muuta jaksaneet. Itse puuhastelivat kyllä omiaan, mutta eivät halunneet lapsia siihen kyselemään tai osallistumaan, niin tabletti kouraan vain.
Meilläkin se ongelma, että papat haluavat pitää kokoajan tv:tä auki ja näyttää sitä myös lapsille. Mummot kyllä tykkäävät touhuta lasten kanssa muuta. Meillä ei ole ikinä tv lasten hereillä olon aikana auki, ellei sitten katsota lasten kanssa yhdessä jotain (ei läheskään päivittäin) heille sopivaa. Myös taustalla pyörivä tv on nähkääs sitä haitallista ruutua. Papat suuttuvat, kun pyytää laittamaan tv:n kiinni, kun lastenlapset kylässä.
Mutta tätä eivät tuon ikäiset ymmärrä, päivittelevät vaan nykyajan ruuduista. Omassa lähipiirissäni ei ole yhdelläkään eka-tokaluokkailaisellakaan vielä kuin kellopuhelimet ja tv:n katsomisessa samat säännöt kuin meilläkin. Itse taas ysärillä elin sitä elämää, että tv oli jatkuvasti auki..
Eikä mene jakeluun, että ihan kaikki ohjelmat eivät sovi lapsille. Tuntematon sotilas ei ole sopivaa katsottavaa alle kouluikäiselle, vaikka on itsenäisyyspäivä.
Mummot saavat täysin vapaasti olla mummoja! Mummiloista en tiedä, he kun lienevät vähän häiriintyneitä?
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat päättävät siitä miten lapsi kasvatetaan ja muiden läheisten pitää noudattaa vanhempien toiveita. Lapset voivat paremmin kun rutiinit pysyvät samanlaisina niin niitä pitää kyllä noudattaa.
Vanhempia ei sitten varmaan haittaa, jos muiden läheisten osallistuminen jää vähäiseksi? Enkä nyt tarkoita, etteikö suuria linjoja pitäisi noudattaa, mutta nipotus siitä, että nukkumaanmenoaika pitää olla minuutilleen sama kuin kotona tai se että määrätään, mitä ja kuinka monta lukua saa lukea iltasaduksi on pelkästään sairaalloisesta kontrollintarpeesta kumpuavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä on mummulaan neuvottu päiväuniajat (silloin kun vielä sellaisia oli) ja yöuniajat (meillä kyllä harvoin on yöhoitoa) ja erityisruokavalio. Ei näistä poiketa mummolassakaan ja se on mummolle täysin ok, eikä mielestäni mitenkään paljon vaadittu. Muuten saavat melko vapaasti aikaansa viettää jos siellä ilman meitä ovat.
Mielestäni outoa, jos uniaikoja edes ei saisi vanhempi määrätä, kun esim.päiväunet vaikuttavat tosi paljon siihen nukkuuko lapsi sitten yöllä kotona.
Ensin valitetaan ettei laiteta ajoillaan päiväunille ja samaan syssyyn sitten siitä ettei illalla saa kotona nukkumaan.
Täh? Molemmat liittyvät siihen rytmin sekoamiseen.
Ensin valtat, että mummon pitää laittaa lapsi ajoillaan päiväunille. No, kun nukkuu päiväunia niin valitat ettei saa illalla kotona unta. Mitä en nyt tajua?
Ei ollut minun kirjoituksiani mutta pässikin tajuaa että jos lasta ei laita päiväunille päiväuniaikaan vaan vasta myöhwmmin ja lapsi nukkuu sitten liikaa liian myöhään niin se iltanukkuminen viivästyy. Näinkään simppeliä juttua et tajunnut?
Voi olla kyse myös lapsen yliväsymyksestä, jos illalla uni ei tule. Kun päiväuniltakin herätetään, kun vasta päässyt uneen.
Tässä otteet Kaksplussan jutusta.
Yliväsymys on yksi yleisimmistä syistä siihen, että lapsi ei nukahda. Se ei kuitenkaan näytä samalta kuin aikuisilla. Aikuinen hidastuu ja haukottelee, mutta lapsi voi muuttua riehakkaaksi.
Univaje ei lapsilla näy ainoastaan makoiluna, vaan myös ylivireytenä. Se voi ilmetä ärtyisyytenä, keskittymisvaikeuksina tai hermostumisena
Ovatko nämä omapäiset mummot pääosin miehen äitejä ? Kiinnostaa kun taas vähän haiskahtaa siltä. Jos niin miksi anoppia ei saa yhteistyöhön, mutta oman äidin saa. ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä olisi lasten olla mummon kanssa enemmänkin. Hän ei ole koko ajan kiinni puhelimessaan vaan oikeasti läsnä.
Meillä mummolassa oli juurikin se ongelma että tuuppasivat lapset ruuduille, kun eivät muuta jaksaneet. Itse puuhastelivat kyllä omiaan, mutta eivät halunneet lapsia siihen kyselemään tai osallistumaan, niin tabletti kouraan vain.
Meilläkin se ongelma, että papat haluavat pitää kokoajan tv:tä auki ja näyttää sitä myös lapsille. Mummot kyllä tykkäävät touhuta lasten kanssa muuta. Meillä ei ole ikinä tv lasten hereillä olon aikana auki, ellei sitten katsota lasten kanssa yhdessä jotain (ei läheskään päivittäin) heille sopivaa. Myös taustalla pyörivä tv on nähkääs sitä haitallista ruutua. Papat suuttuvat, kun pyytää laittamaan tv:n kiinni, kun lastenlapset kylässä.
Mutta tätä eivät tuon ikäiset ymmärrä, päivittelevät vaan nykyajan ruuduista. Omassa lähipiirissäni ei ole yhdelläkään eka-tokaluokkailaisellakaan vielä kuin kellopuhelimet ja tv:n katsomisessa samat säännöt kuin meilläkin. Itse taas ysärillä elin sitä elämää, että tv oli jatkuvasti auki..
Eikä mene jakeluun, että ihan kaikki ohjelmat eivät sovi lapsille. Tuntematon sotilas ei ole sopivaa katsottavaa alle kouluikäiselle, vaikka on itsenäisyyspäivä.
Urheilua ne papat katsoo kaikkina muina päivinä, joten pakkoko lapset on viedä hoitoon nimenomaan itsenäisyyspäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista jos murre on niin kamala asia, että sen takia pitää mummoakin näpäyttää. Totta kai joka puolella Suomea puhutaan omanlaista murretta ja missä aikaa viettää, siellä murre tarttuu.
Ei kaikki todellakaan puhu mitään murretta. Ja suurin osa niistä murretta puhuvista ihmisistä osaa säädellä sitä molotustaan niin että osaavat puhua myös normaalia suomea.
Tavallisista ihmisistä lähes kaikki puhuu murretta. Puhetyöläiset, joita on radoissa ja tv:ssä on erijuttu. Nykyään kyllä näidenkin kuulee puhuvan murteilla esim radiokuuluttajissa on näitä jotka käyttää murrettakin puheessaan.
Ei murteissa ole mitään pahaa. Kaikkialla maailmassa ihmiset puhuu eri murteilla riippuen siitä mistä päin omaa maataan ovat. Ei tämä ole mikään suomalainen ja hävettävä ilmiö.
EI TODELLAKAAN PUHU. Ihan normaalissa työelämässä vähänkään pyörinyt ihminen osaa säädellä sitä, miten puhuu kellekin. Löytyy minultakin lohjanmurretausta, mutta en todellakaan molota sitä töissä tai esimerkiksi mieheni itäsuomalaisille sukulaisille.
Mutta minä puhun lapsenlapselleni ihan samalla tavalla kuin aina olen puhunut. Jos siitä alettaisiin minulle kiukutella, lapsenlapsi ei tulisi minulle. MINULLAKIN on oikeus omiin sääntöihini ja MINÄ puhun omassa kodissani niin kuin olen aina puhunut.
Menee jo liian pitkälle nämä säännöt ja määräykset.
Kun lapsenlapsi (nyt jo aikuinen) oli minulla yötä, me nukuimme niin myöhään kuin unta riitti ja vielä herättyämmekin juttelimme ja höpöttelimme sängyssä vaikka kuinka pitkään. Meillä ei todellakaan ollut mitään sääntöjä eikä niitä varmasti ollut kotonaankaan mitenkään kellontarkasti. Lapsi oli annettu minun vastuulleni ja minä hänestä myös vastuun kannoin. Meillä oli aina ihanaa yhdessä. Siksi kai hän vieläkin käy mummolassa vähän väliä, nyt jo vähän kuin tarkastamassa, että onkos mummolla kaikki kunnossa. Kun olen jo alkanut sairastella.
Herran tähden mitä olen saanut täältä palstalta lukea. Isovanhempia pidetään kuin ohjenuorassa. Ja silti kauhea meteli siitä kuinka heidän on velvollisuus hoitaa ja antaa vanhemmille vapaa-aikaa. Mikä teitä nykyvanhempia oikein vaivaa? Tekö määräilette vanhempianne?
Ja sitten muistellaan niitä ihania aikoja, kun itse olitte siellä mummoloissanne maalla vaikka koko kesän ja oli niin ihanaa, no, olikos siellä kuinka säännönmukaista se oleminen? Teittekö siellä ne samat asiat kuin kotonanne jossain kaupunkioloissa? Pesittekö hampaanne täsmälleen samaan aikaan ja täsmälleen samaan aikaan painoitte päänne tyynyyn, kuin kotonannekin? Lukiko teille mummo aina sen tarkalleen määrätyn iltasadun ja määrätyssä mitassa? Entäs jo mummo oli navetassa kun lehmä poiki juuri silloin tai mitä tahansa? Itse kuitenkin kirjoitatte täällä, kuinka saitte vapaana liehua ja nauttia maalaiselämästä.
Mites ne lapset, jotka on päiväkodissa (melkein kaikkihan ovat)? Onko kotona kaikessa samanlainen rytmitys, kuin päiväkodissa?
Luojan kiitos, ei ole enää hoidettavia lapsenlapsia. Ei tosin tällaista tiukkapipoisuutta silloin vielä ollutkaan. Yksi ystäväni silloin kertoi, että hänelle tuotiin lapsenlapset joka ikinen viikonloppu, toisinaan ne jo odotti keskenään siinä pihalla, kun hän tuli töistä kotiin. Melkomoista luottamusta vanhemmilta lähteä vain omille menoilleen ja jättää lapset odottamaan mummoa yksinään. En nyt oikein sitäkään suosittele, mutta ei tämäkään peli pitkälle vetele. Rupeatteko itse sitten isovanhemmiksi tultuanne lastenne ohjailtaviksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urheilua ne papat katsoo kaikkina muina päivinä, joten pakkoko lapset on viedä hoitoon nimenomaan itsenäisyyspäivänä.
Kylässähän nuo on olleet.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko nämä omapäiset mummot pääosin miehen äitejä ? Kiinnostaa kun taas vähän haiskahtaa siltä. Jos niin miksi anoppia ei saa yhteistyöhön, mutta oman äidin saa. ?
Monen monta keskustelijaa on kertonut ja minäkin jo kertonut, että ei ole kaikki kammomummot isän äitejä. Mutta aina vaan tää typerä kysymys pulpahtaa tänne. Menikös nyt perille?
Minullakin kammomummo on ihan minun äitini, on aina ollut päsmäri uhriutuja, just tuollainen kuin ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat päättävät siitä miten lapsi kasvatetaan ja muiden läheisten pitää noudattaa vanhempien toiveita. Lapset voivat paremmin kun rutiinit pysyvät samanlaisina niin niitä pitää kyllä noudattaa.
Vanhempia ei sitten varmaan haittaa, jos muiden läheisten osallistuminen jää vähäiseksi? Enkä nyt tarkoita, etteikö suuria linjoja pitäisi noudattaa, mutta nipotus siitä, että nukkumaanmenoaika pitää olla minuutilleen sama kuin kotona tai se että määrätään, mitä ja kuinka monta lukua saa lukea iltasaduksi on pelkästään sairaalloisesta kontrollintarpeesta kumpuavaa.
Minkä läheisten? Kenelle muulle tuo on ollut jäätävä ongelma kuin pissismummolle?
Enhän minä anopista paapata vaikka paapatankin koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä on mummulaan neuvottu päiväuniajat (silloin kun vielä sellaisia oli) ja yöuniajat (meillä kyllä harvoin on yöhoitoa) ja erityisruokavalio. Ei näistä poiketa mummolassakaan ja se on mummolle täysin ok, eikä mielestäni mitenkään paljon vaadittu. Muuten saavat melko vapaasti aikaansa viettää jos siellä ilman meitä ovat.
Mielestäni outoa, jos uniaikoja edes ei saisi vanhempi määrätä, kun esim.päiväunet vaikuttavat tosi paljon siihen nukkuuko lapsi sitten yöllä kotona.
Ensin valitetaan ettei laiteta ajoillaan päiväunille ja samaan syssyyn sitten siitä ettei illalla saa kotona nukkumaan.
Täh? Molemmat liittyvät siihen rytmin sekoamiseen.
Ensin valtat, että mummon pitää laittaa lapsi ajoillaan päiväunille. No, kun nukkuu päiväunia niin valitat ettei saa illalla kotona unta. Mitä en nyt tajua?
Ei ollut minun kirjoituksiani mutta pässikin tajuaa että jos lasta ei laita päiväunille päiväuniaikaan vaan vasta myöhwmmin ja lapsi nukkuu sitten liikaa liian myöhään niin se iltanukkuminen viivästyy. Näinkään simppeliä juttua et tajunnut?
Voi olla kyse myös lapsen yliväsymyksestä, jos illalla uni ei tule. Kun päiväuniltakin herätetään, kun vasta päässyt uneen.
Tässä otteet Kaksplussan jutusta.
Yliväsymys on yksi yleisimmistä syistä siihen, että lapsi ei nukahda. Se ei kuitenkaan näytä samalta kuin aikuisilla. Aikuinen hidastuu ja haukottelee, mutta lapsi voi muuttua riehakkaaksi.
Univaje ei lapsilla näy ainoastaan makoiluna, vaan myös ylivireytenä. Se voi ilmetä ärtyisyytenä, keskittymisvaikeuksina tai hermostumisena
Juuri täällä on mummot kertoneet, etteivät noudata lapsen rytmiä. Turha siihen on muita syitä alkaa keksiä.
Kukaanhan ei ole vaatinut herättämään kesken, vaan nukuttamaan ajallaan. Tällöin se lapsi nukkuu sen nomraalin unensa normaalin aikaan ja herää normaaliin aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä onnistuu päiväkodissa ja koulussa, jos jokainen vanhempi tuo toivelistansa?
Minusta olisi hyvä opettaa lapsille, jokaisessa paikassa on omat pelisäännöt, joita noudatetaan ja aikuiset päättävät. esim. mummolassa omansa ja jos käydään ravintolassa syömässä, siellä eri, kuin kotona tai kun ollaan kylässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monen monta keskustelijaa on kertonut ja minäkin jo kertonut, että ei ole kaikki kammomummot isän äitejä. Mutta aina vaan tää typerä kysymys pulpahtaa tänne. Menikös nyt perille?
Minullakin kammomummo on ihan minun äitini, on aina ollut päsmäri uhriutuja, just tuollainen kuin ap.
Et ole lukenut aamulehden juttua? Mitä kammoa on lasten kanssa pelaamisessa ja murteella puhumisessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole lukenut aamulehden juttua? Mitä kammoa on lasten kanssa pelaamisessa ja murteella puhumisessa?
Jaaha ja taas lähdettiin sössöttämään, kun ei vastaus ollutkaan haluttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä onnistuu päiväkodissa ja koulussa, jos jokainen vanhempi tuo toivelistansa?
Minusta olisi hyvä opettaa lapsille, jokaisessa paikassa on omat pelisäännöt, joita noudatetaan ja aikuiset päättävät. esim. mummolassa omansa ja jos käydään ravintolassa syömässä, siellä eri, kuin kotona tai kun ollaan kylässä.
Päivähoidossa lapsilla on koko lailla sama uni- ja ateriarytmi kuin kotonakin ja siellä on ihan palaverejä siitä, että miten mahdollisimman hyvin yhteistyössä toimitaan. Ja ruokavalio- ja terveysasiat kirjataan ihan kirjallisina.
Ei ole koskaan ollut siellä jotain pissismummoa riehumassa, että minuahan ei komennella, että valvotin lapset neljään kun mulla on tää uhma tai että syötin tolle vilja-allergiselle pullaa koska täällä kuuluu olla kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alustuksena on aamulehden juttu. Ja edelleen, mitä kammoa on aloitustekstissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alustuksena on aamulehden juttu. Ja edelleen, mitä kammoa on aloitustekstissä?
Vastasin sun jankutukseesi. Heti kun se vastaus ei tyydytä, sössötät muuta. Kommentoi vastaustani. Kelpasiko.
Lyhyt vastaus: pissistyylinen uhma ja uhriutuminen. Voi kyynel.
t. kammomummon tytär
Se oli kylläkin isovanhempi. joka alkoi kitistä ruutuajasta.