Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?

Vierailija
28.06.2026 |

Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.

Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.

Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30.  Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.

Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.

Kommentit (3458)

Vierailija
3361/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miniälle joka nyt kritisoi sitä, ettei mummun silmät olleet joka sekunti lapsessa, sellaista ihmistä; äitiä, isää, mummua, kummin kaimaa, ei ole olemassakaan joka voi kehua pystyvänsä koko ajan pitämään huomion lapsessa aamusta iltaan. Ihan jokaisella äidilläkin huomio herpaantuu välillä.

Vierailija
3362/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti mummo on painostanut ja mummon poika on lapanen. Luultavasti myös poika vienyt, eikä miniä.

Todella kaukaa haettua selittelyä, etenkin kun äitien mielestä he ja vain he asiasta päättävät. Miten se fiksu äiti on edes erehtynyt yhteen ongelmaperheen lapaspojan kanssa?

Missään äidit eivät ole väittäneet, että vain he tietävät. Missä on sanottu että kyse olisi ongelmaperheestä? Mummo on yksi ihminen, jonka käytöksestä puhutaan. 

Surullista, että sinun lapsillasi on ongelmainen isoäiti.  Ilmeisesti siis anoppisi, ei oma äitisi.  

Minun mummoillani ei ollut mitään ongelmia, he olivat hyviä ihmisiä.  Kaksi anoppia on minulla ollut, molemmat jo haudassa.  Hyviä ihmisiä hekin olivat.  Itseään on vaikea arvioida, mutta olen minä lastenlasteni hoitajaksi hyvin kelvannut ja lapsista tullut kunnon ihmisiä ja täällä mummilassa edelleen käyvät paljon.  

Tähän ikääni olen tuntenut jo vaikka kuinka paljon ihmisiä enkä ole koskaan kuullut näitä kauhutarinoita hulluista mummoista elävässä elämässä.  Mutta kai minulla on sitten ollut joko kokonaan fiksumpi sukulais-ystävä-tuttava -piiri tai sitten kuitenkin sen verran suppea, että ei ole osunut yhtään sellaista tarinaa tielleni.

Huh huh, saan siis ollakin onnellinen.  Ei minua ole vävyt eikä miniät sen paremmin kuin omat lapsenikaan sen kummemmin ohjeistellut eikä tarkistellut hoitamisiani, ihan olen saanut olla oma itseni ja minuun on täysin luotettu.  

Mutta hei, ei sille hullulle mummolle pidä antaa lapsia hoitoon!  Itsehän te nyt ongelman aiheutatte, kun sen teette.   

Ei tuo ole sellainen ongelma, josta hyvänpäiväntutuille avaudutaan. 

Lisättäköön, että mun anoppi ei hoida. Sai yrittää, ei onnistunut, "mitään ongelmaa ei ollut". Siis anopin näkökulmasta. Mun näkökulmasta oli useita ongelmia. Esim se, että pieni lapsi jätetään yksin ja itse juorutaan puhelimessa toisessa huoneessa. 

Anopin ei ole sallittua puhua puhelimessa, mutta äiti itse voi keskittyä 24/7 puhelimeen tai tietokoneeseen...

No jos nyt kerjää pientä lasta hoitoon ja sen tunnin käyttää juoruamiseen, niin miksi se lapsi pitää kerjätä hoitoon? Juoruaminen kärsii, jos lapsi alkaa itkeä. Täysin mummon tarpeista lähti tuo hoitaminen. 

No, nykyään saa sit haukkua mua, kun hoitokeikkoja ei enää ole. Oli kyllä muitakin ongelmia, tuttuja ongelmia tässä ketjussa monille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3363/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti mummo on painostanut ja mummon poika on lapanen. Luultavasti myös poika vienyt, eikä miniä.

Todella kaukaa haettua selittelyä, etenkin kun äitien mielestä he ja vain he asiasta päättävät. Miten se fiksu äiti on edes erehtynyt yhteen ongelmaperheen lapaspojan kanssa?

Missään äidit eivät ole väittäneet, että vain he tietävät. Missä on sanottu että kyse olisi ongelmaperheestä? Mummo on yksi ihminen, jonka käytöksestä puhutaan. 

Surullista, että sinun lapsillasi on ongelmainen isoäiti.  Ilmeisesti siis anoppisi, ei oma äitisi.  

Minun mummoillani ei ollut mitään ongelmia, he olivat hyviä ihmisiä.  Kaksi anoppia on minulla ollut, molemmat jo haudassa.  Hyviä ihmisiä hekin olivat.  Itseään on vaikea arvioida, mutta olen minä lastenlasteni hoitajaksi hyvin kelvannut ja lapsista tullut kunnon ihmisiä ja täällä mummilassa edelleen käyvät paljon.  

Tähän ikääni olen tuntenut jo vaikka kuinka paljon ihmisiä enkä ole koskaan kuullut näitä kauhutarinoita hulluista mummoista elävässä elämässä.  Mutta kai minulla on sitten ollut joko kokonaan fiksumpi sukulais-ystävä-tuttava -piiri tai sitten kuitenkin sen verran suppea, että ei ole osunut yhtään sellaista tarinaa tielleni.

Huh huh, saan siis ollakin onnellinen.  Ei minua ole vävyt eikä miniät sen paremmin kuin omat lapsenikaan sen kummemmin ohjeistellut eikä tarkistellut hoitamisiani, ihan olen saanut olla oma itseni ja minuun on täysin luotettu.  

Mutta hei, ei sille hullulle mummolle pidä antaa lapsia hoitoon!  Itsehän te nyt ongelman aiheutatte, kun sen teette.   

Lisättäköön, että mun anoppi ei hoida. Sai yrittää, ei onnistunut, "mitään ongelmaa ei ollut". Siis anopin näkökulmasta. Mun näkökulmasta oli useita ongelmia. Esim se, että pieni lapsi jätetään yksin ja itse juorutaan puhelimessa toisessa huoneessa. 

Anopin ei ole sallittua puhua puhelimessa, mutta äiti itse voi keskittyä 24/7 puhelimeen tai tietokoneeseen...

No jos nyt kerjää pientä lasta hoitoon ja sen tunnin käyttää juoruamiseen, niin miksi se lapsi pitää kerjätä hoitoon? Juoruaminen kärsii, jos lapsi alkaa itkeä. Täysin mummon tarpeista lähti tuo hoitaminen. 

No, nykyään saa sit haukkua mua, kun hoitokeikkoja ei enää ole. Oli kyllä muitakin ongelmia, tuttuja ongelmia tässä ketjussa monille.

Edelleen, mistä ihmeestä voit tietää mummun olleen tunnin puhelimessa?

Vierailija
3364/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen, mistä ihmeestä voit tietää mummun olleen tunnin puhelimessa?

Soitti varmaan itse ja antoi ohjeita tunnin verran.

Vierailija
3365/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen kanssa kommunikoidessa tärkeintä on, että se lapsi ymmärtää, mitä sanotaan. Ei se mummon identiteetti. Ap osasi ihan hyvää yleissuomea kirjoittaessa, joten ihan varmasti pystyisi myös puhumaan sitä.

Minä en edes aikuisena jaksa puhelinmyyjiä, joiden puheesta ei tajua mitään.

Miten jollain äidinkielenään suomea puhuvalla voi olla noin pahoja ongelmia murteiden kanssa? Kuulostaa joltain kielen oppimisen ongelmalta tai sitten nepsyltä, joka ottaa kaiken kirjaimellisesti eikä pysty soveltamaan lainkaan. Sanojen merkityksen pystyy useimmiten päättelemään asiayhteydestä ja samalla omakin sanavarasto laajenee.

Vierailija
3366/3458 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin ikeassa. Kumarainen hyvin  vanha pariskunta  ( n 90 )oli siellä kolmen pienen, arvioisin alle kouluikäisen kanssa. Tenavat juoksenteli edellä ja mutkia.  En omiani laskisi hyvin vanhojen kanssa vieläpä jonnekin sokkeloiseen ikeaan 

Vierailija
3367/3458 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat päättää lasten hoidosta. Mummot, vaarit ja muut lasta hoitavat hoitavat sitten annettujen ohjeiden mukaan. Jos vanhemmat ovat päättäneet, että makeita ruokia tai juomia lapselle ei vielä anneta, ei niitä myöskään anna hoitava taho (tarha on sitten erikseen). Jos vanhemmat ovat päättäneet, että lapsen nukkumaanmenoaika on iltaisin klo 20 ja iltapala klo 19, ei hoitavan tahon tule tästä paljoa poiketa. Jos vanhemmat ovat päättäneet, että lapsen ruutuaika on päivässä on puoli tuntia, ei hoitavan tahon tule tästä paljoa poiketa. Toki ymmärrän, että joitain hoitavia tahoja saattaa närästää, jos vanhemmat ovat päättäneet, että perheessä ei syödä punaista lihaa. Mutta sitäkin päätöstä on kunnioitettava.

Yleensä nämä asiat on selvillä hoitavalla taholla jo siinä vaiheessa, kun hoidosta on päätetty. Tai yleensä vanhemmat niitä hoitavalle taholle kertovat viimeistään siinä vaiheessa, kuin mummo tai muu tulee lasta hoitamaan. Jos nyt mummo ei ole samaa mieltä näistä hoitolinjauksista, ei pidä ottaa sitten hoitoonsa. Jostain syystä ehkä yleisin hoitolinjoja rikkoja tapaus on, että mummo antaa lapselle makeaa, vaikka vanhemmat ovat kovalla työllä yrittäneet välttää sen antamista lapselle.  Kaipa se on helpoin tapa olla mukava lapselle. Ennemmin itse kyllä pakkaisen terveelliset eväät mukaan ja menisin lapsen kanssa puistoon tai metsäretkelle.

Vierailija
3368/3458 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne lapset viedään mummolle hoidettavaksi, mummo saa päättää. Muussa tapauksessa vanhemmat saa hoitaa pentunsa itse.

Vierailija
3369/3458 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat päättää lasten hoidosta. Mummot, vaarit ja muut lasta hoitavat hoitavat sitten annettujen ohjeiden mukaan. Jos vanhemmat ovat päättäneet, että makeita ruokia tai juomia lapselle ei vielä anneta, ei niitä myöskään anna hoitava taho (tarha on sitten erikseen). Jos vanhemmat ovat päättäneet, että lapsen nukkumaanmenoaika on iltaisin klo 20 ja iltapala klo 19, ei hoitavan tahon tule tästä paljoa poiketa. Jos vanhemmat ovat päättäneet, että lapsen ruutuaika on päivässä on puoli tuntia, ei hoitavan tahon tule tästä paljoa poiketa. Toki ymmärrän, että joitain hoitavia tahoja saattaa närästää, jos vanhemmat ovat päättäneet, että perheessä ei syödä punaista lihaa. Mutta sitäkin päätöstä on kunnioitettava.

Yleensä nämä asiat on selvillä hoitavalla taholla jo siinä vaiheessa, kun hoidosta on päätetty. Tai yleensä vanhemmat niitä hoitavalle taholle kertovat viimeistään siinä vaiheessa, kuin mummo tai muu tulee lasta hoitamaan. Jos nyt mummo ei ole samaa mieltä näistä hoitolinjauksista, ei pidä ottaa sitten hoitoonsa. Jostain syystä ehkä yleisin hoitolinjoja rikkoja tapaus on, että mummo antaa lapselle makeaa, vaikka vanhemmat ovat kovalla työllä yrittäneet välttää sen antamista lapselle.  Kaipa se on helpoin tapa olla mukava lapselle. Ennemmin itse kyllä pakkaisen terveelliset eväät mukaan ja menisin lapsen kanssa puistoon tai metsäretkelle.

Ihan voi vanhemmat hoitaa lapsensa itse, niin ei tarvitse pitkiä listoja vaatimuksista hoitaville tahoille kirjoittaa. Toki lastenhoitajapalvelun voi ostaa myös ihan rahalla. Mitä pidempi lista ohjeita, sen enemmän palkkaa tarvitaan.

Vierailija
3370/3458 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan voi vanhemmat hoitaa lapsensa itse, niin ei tarvitse pitkiä listoja vaatimuksista hoitaville tahoille kirjoittaa. Toki lastenhoitajapalvelun voi ostaa myös ihan rahalla. Mitä pidempi lista ohjeita, sen enemmän palkkaa tarvitaan.

Vanha suomalainen sanonta: "Ei ole lahjahevosen suuhun katsomista". Jos saa isovanhemmilta ilmaista lastenhoitoapua, silloin ei mitään tarkkoja listoja hoidosta anneta. 

Vierailija
3371/3458 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma kenenkään lapset ei saa syödä makeaa, jäätelöä, pullaa. Kaupassa näyttää ostokset ihan toiselta.

Vierailija
3372/3458 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma kenenkään lapset ei saa syödä makeaa, jäätelöä, pullaa. Kaupassa näyttää ostokset ihan toiselta.

Sanopa muuta! Juuri aamulla katselin kaupassa  lapsiperheitä irtokarkkihyllyllä ja kassalla. Oli limsaa, sipsejä, makeita jogurtteja, jäätelöä ja niitä karkkeja. Aikuiset näytti ihan vanhemmilta.  Ihmeissäni ihan olin, kun täällä kirjoitetaan miten lapset ei saa makeaa ollenkaan. Ettei olisi kahdet säännöt, mistä tiukemmat on isovanhemmille.

Vierailija
3373/3458 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanopa muuta! Juuri aamulla katselin kaupassa  lapsiperheitä irtokarkkihyllyllä ja kassalla. Oli limsaa, sipsejä, makeita jogurtteja, jäätelöä ja niitä karkkeja. Aikuiset näytti ihan vanhemmilta.  Ihmeissäni ihan olin, kun täällä kirjoitetaan miten lapset ei saa makeaa ollenkaan. Ettei olisi kahdet säännöt, mistä tiukemmat on isovanhemmille.

Kai ne makeat ostetaan sitten vanhemmille ja lapset puree vain ruiskorppua.

Vierailija
3374/3458 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin ikeassa. Kumarainen hyvin  vanha pariskunta  ( n 90 )oli siellä kolmen pienen, arvioisin alle kouluikäisen kanssa. Tenavat juoksenteli edellä ja mutkia.  En omiani laskisi hyvin vanhojen kanssa vieläpä jonnekin sokkeloiseen ikeaan 

Vanhat on käytettävä tarkkaan vielä lastenlastenlastenkin hoitoon.

Vierailija
3375/3458 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa siellä on synttärit tulossa?

Vierailija
3376/3458 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähikaupassakin näyttää lapsilla olevan synttärit joka päivä.

Vierailija
3377/3458 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitava taho päättää siitä, ottavatko he lapset hoitoon.  Siihen ei ketään määrätä.

Jos "hoitava taho" päättää olla olematta se hoitava taho, sitä päätöstä on kunnioitettava.

Eikä ole mitään oikeutta alkaa vaatia ja esittää perusteluita sille, miksi isovanhempien on oltava hoitavan tahon.

Tässä tapauksessa saajapuolena on ne vanhemmat, jotka haluavat olla aina välillä erossa lapsistaan, kun eivät jaksa tai viitsi tai mitä tahansa.  Ja saajapuoli on se, jolle ehdot esitetään, ei toisinpäin.

Vierailija
3378/3458 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa siellä on synttärit tulossa?

TOOOsi usein näyttää synttäreitä sitten olevan ja joka lapsella vielä samaan aikaan? 🤔

Vierailija
3379/3458 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksivuotias olikin juuri mummon, minun, hoivissa kolme yötä ja päivää. Noudatin totuttuja päiväuni ja yöunillelaittorutiineja sekä ruoka-aikoja. Muu kaikki oli vapaata extempore toimintaa. Hyvin sujui ja kummallakin  oli hauskaa. Saa tulla toistekin.

Vierailija
3380/3458 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyinpä tekoälyltä suomalaisten karkin syönnistä. Tässä vastaus:

"Suomalaiset syövät keskimäärin noin 14 kiloa makeisia vuodessa per henkilö. Karkkien ostaminen ja kulutus kuitenkin vaihtelevat merkittävästi iän mukaan. Kulutus on korkeimmillaan lapsilla ja nuorilla aikuisilla, ja se alkaa laskea tasaisesti 35 ikävuoden jälkeen.

Lapset ja nuoret (alle 25-vuotiaat) Suurin kulutus: Tämä ikäryhmä ostaa ja syö eniten karkkia. Erityisesti irtomakeiset, isot karkkipussit ja happamat maut ovat suosittuja.

Nuoret aikuiset (25–35-vuotiaat)Korkea kulutus: Ostomäärät pysyvät edelleen suurina.

Keski-ikäiset (35–64-vuotiaat)Laskeva trendi: Makeisten kulutus vähenee selvästi 35 ikävuoden ylityksen jälkeen.

Ikääntyneet ja eläkeläiset (yli 65-vuotiaat)Pienimmät ostomäärät: Vanhimmat ikäluokat ostavat kiloissa mitattuna vähiten karkkia."

Miten tässä näin kävi? Ikääntyneiden sokerinkulutusta on paheksuttu toista sataa sivua ja käykin ilmi, että ikääntyvät syövät karkkeja vähiten koko porukasta. Lisäksi tekoäly kertoo erityisesti 35- 55-vuotiaista naisista ryhmänä, jolla on suuri karamellin kulutus. Naiset ostavat siis karkkia itselleen ja syövät niitä salaa kun lapset nukkuvat.