Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?

Vierailija
28.06.2026 |

Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.

Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.

Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30.  Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.

Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.

Kommentit (3458)

Vierailija
3341/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne rajattomat/vastuuttomat/ongelmaiset/höperöt mummot noita ominaisuuksiaan mainosta. Eli luultavasti tunnet vaikka kuinka monta tietämättäsi.

Tiesitkö, että työikäisistä 25 %:lla on joka vuosi mielenterveyden ongelmia? Eläkeläisten luku on 10 %. Toki iän myötä dementia yleistyy, eli ne jos lasketaan mukaan, prosenttien ero kaventuu.

Mummo voi olla käytökseltään hyvin ongelmallinen ilman että häntä on missään luokiteltu mielenterveyspotilaaksi. 

Niin kyllä.  Ihan kuin kuka tahansa muukin.  Tiedän montakin ihan nuorta ja ihan työikäistäkin ihmistä, jotka ovat käytökseltään ongelmaisia.  Naapurissakin on sellainen.  Ei ole mielenterveydeltään ongelmainen, käytökseltään on.  Ilmeisesti ei ole saanut minkäänlaista kasvatusta koskaan.  No, millainen lapsi, sellainen aikuinen.  

No siksi juuri sitä mummoa sitten valvotaan, kun siihen ei voi luottaa. Ongelmakäytöksen takia.

MIKSI LAPSI VIEDÄÄN HOITOON ONGELMAISELLE MUMMOLLE ?

Vierailija
3342/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se ap:n miniä siksi soittele ja tarkista ja stressaa, että tuntee tuon anoppinsa. Ehkä anopin poika on ollut tossu ja lapsi siksi siellä mummolassa kävi vastoin parempaa tietoa.

Kysymys:  miksi se miniä on vienyt lapsensa sinne mummolle hoitoon, jos ei luota tähän???????

Jos on syy olemassa siihen, että koko ajan täytyy tarkistella sitä hoitamista, niin silloin on myös syy olla viemättä lasta sinne epäluotettavaan paikkaan.

Lopettakaa mariseminen ja viekää se lapsi jollekin muulle ihmiselle hoitoon tai hoitakaa itse.

Tosiaan, vanhemmat voivat palkata ihan rahalla lapselle hoitajan, jos ei vanhemmat  itse jaksa tai kykene hoitamaan. On todella erikoinen ajatus viedä lapsi hoitoon sellaiselle mummulle johon ei yhtään luota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3343/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillisesti se poika on sokea äitinsä käytökselle ja vie sitä äidilleen, vaikka miniä tietää ongelman. Minunkin mieheni jankutti vuosia, että "hyväähän se vain tarkoittaa". Ei tarkoita.

Vierailija
3344/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti mummo on painostanut ja mummon poika on lapanen. Luultavasti myös poika vienyt, eikä miniä.

Todella kaukaa haettua selittelyä, etenkin kun äitien mielestä he ja vain he asiasta päättävät. Miten se fiksu äiti on edes erehtynyt yhteen ongelmaperheen lapaspojan kanssa?

Vierailija
3345/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti mummo on painostanut ja mummon poika on lapanen. Luultavasti myös poika vienyt, eikä miniä.

Todella kaukaa haettua selittelyä, etenkin kun äitien mielestä he ja vain he asiasta päättävät. Miten se fiksu äiti on edes erehtynyt yhteen ongelmaperheen lapaspojan kanssa?

Missään äidit eivät ole väittäneet, että vain he tietävät. Missä on sanottu että kyse olisi ongelmaperheestä? Mummo on yksi ihminen, jonka käytöksestä puhutaan. 

Vierailija
3346/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne rajattomat/vastuuttomat/ongelmaiset/höperöt mummot noita ominaisuuksiaan mainosta. Eli luultavasti tunnet vaikka kuinka monta tietämättäsi.

Että kuinka?

Kaikki ne isovanhemmat, jotka tunnen, saavat kyllä hoitaa lapsenlapsiaan niin paljon kuin vaan haluavat ja jaksavat.  Ei kai niitä heille tuotaisi hoitoon, jos olisi ongelmia siinä asiassa?  Mieti nyt vähän.  

Kaikista vastaantulijoistahan emme kukaan mitään tiedä.  Se on sitten jo eri asia.  

Vierailija
3347/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missään äidit eivät ole väittäneet, että vain he tietävät. Missä on sanottu että kyse olisi ongelmaperheestä? Mummo on yksi ihminen, jonka käytöksestä puhutaan. 

Jos mummu on moniongelmainen ja poika on ihan lapanen, kyllä tuossa jo koko perhe kuulostaa ongelmalliselta. Tietäminen ja päättäminen ovat eri asioita.

Vierailija
3348/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mummu on moniongelmainen ja poika on ihan lapanen, kyllä tuossa jo koko perhe kuulostaa ongelmalliselta. Tietäminen ja päättäminen ovat eri asioita.

Mikä moniongelmainen? Hänen ongelmakäytöksestään suhteessa lapsensa perheeseen puhutaan. Hän on yksi ihminen, ei koko perhe. Muuta en edes edes ymmärrä. Mikä tietäminen ja mikä päättäminen? Ongelmahan on se, ettei mummo kunnioita niitä päätöksiä.

Vierailija
3349/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillisesti se poika on sokea äitinsä käytökselle ja vie sitä äidilleen, vaikka miniä tietää ongelman. Minunkin mieheni jankutti vuosia, että "hyväähän se vain tarkoittaa". Ei tarkoita.

Teillä jankutettiin sen ainoan anopilla käynnin jälkeen vuosia, että anoppi tarkoittaa hyvää? Vaikea uskoa tuohon jankutukseen. Tosin se on paljon helpompi uskoa, että anoppisi tarkoittikin alun perin hyvää. 

Vierailija
3350/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kuinka?

Kaikki ne isovanhemmat, jotka tunnen, saavat kyllä hoitaa lapsenlapsiaan niin paljon kuin vaan haluavat ja jaksavat.  

- Mistä sinä tämän tarkalleen ottaen tiedät?

Ei kai niitä heille tuotaisi hoitoon, jos olisi ongelmia siinä asiassa?  Mieti nyt vähän.  

- Tuodaanko? Vai sanooko he niin? Moni vanhempi myös oman hyvinvointinsa kustannuksella yrittää jaksaa sitä ongelmakäytöstä.

Vierailija
3351/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä moniongelmainen? Hänen ongelmakäytöksestään suhteessa lapsensa perheeseen puhutaan. Hän on yksi ihminen, ei koko perhe. Muuta en edes edes ymmärrä. Mikä tietäminen ja mikä päättäminen? Ongelmahan on se, ettei mummo kunnioita niitä päätöksiä.

Sinä olet avautunut meille monta kertaa tyhmästä ja likaisesta, kouluja käymättömästä, laiskasta ja toimettomasta anopistasi. Minkä kynsistä liki hampaattoman ihanan miehesi pelastit.

Vierailija
3352/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on MONTA kirjoittajaa. 

Vierailija
3353/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mulla on jokin muistikuva että tuomari olisi puhunut tuhansista kuvista Helenalla. Ja papereissa luki, että Helena salakatseli häädönkin jälkeen vielä Minnesotan talon jotain turvakamerastriimejä.

Vierailija
3354/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on MONTA kirjoittajaa. 

Niin, sinua vastaan kirjoittaa nytkin monta kirjoittajaa, mutta olet kyllä itse jälleen osoittanut tunnistettavuutesi.

Vierailija
3355/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten mulla on jokin muistikuva että tuomari olisi puhunut tuhansista kuvista Helenalla. Ja papereissa luki, että Helena salakatseli häädönkin jälkeen vielä Minnesotan talon jotain turvakamerastriimejä.

Muistat oikein. Mutta tarkoitit varmaan kommenttisi toiseen ketjuun kuin tämä.

Vierailija
3356/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista, että sinun lapsillasi on ongelmainen isoäiti.  Ilmeisesti siis anoppisi, ei oma äitisi.  

Minun mummoillani ei ollut mitään ongelmia, he olivat hyviä ihmisiä.  Kaksi anoppia on minulla ollut, molemmat jo haudassa.  Hyviä ihmisiä hekin olivat.  Itseään on vaikea arvioida, mutta olen minä lastenlasteni hoitajaksi hyvin kelvannut ja lapsista tullut kunnon ihmisiä ja täällä mummilassa edelleen käyvät paljon.  

Tähän ikääni olen tuntenut jo vaikka kuinka paljon ihmisiä enkä ole koskaan kuullut näitä kauhutarinoita hulluista mummoista elävässä elämässä.  Mutta kai minulla on sitten ollut joko kokonaan fiksumpi sukulais-ystävä-tuttava -piiri tai sitten kuitenkin sen verran suppea, että ei ole osunut yhtään sellaista tarinaa tielleni.

Huh huh, saan siis ollakin onnellinen.  Ei minua ole vävyt eikä miniät sen paremmin kuin omat lapsenikaan sen kummemmin ohjeistellut eikä tarkistellut hoitamisiani, ihan olen saanut olla oma itseni ja minuun on täysin luotettu.  

Mutta hei, ei sille hullulle mummolle pidä antaa lapsia hoitoon!  Itsehän te nyt ongelman aiheutatte, kun sen teette.   

Vierailija
3357/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista, että sinun lapsillasi on ongelmainen isoäiti.  Ilmeisesti siis anoppisi, ei oma äitisi.  

Minun mummoillani ei ollut mitään ongelmia, he olivat hyviä ihmisiä.  Kaksi anoppia on minulla ollut, molemmat jo haudassa.  Hyviä ihmisiä hekin olivat.  Itseään on vaikea arvioida, mutta olen minä lastenlasteni hoitajaksi hyvin kelvannut ja lapsista tullut kunnon ihmisiä ja täällä mummilassa edelleen käyvät paljon.  

Tähän ikääni olen tuntenut jo vaikka kuinka paljon ihmisiä enkä ole koskaan kuullut näitä kauhutarinoita hulluista mummoista elävässä elämässä.  Mutta kai minulla on sitten ollut joko kokonaan fiksumpi sukulais-ystävä-tuttava -piiri tai sitten kuitenkin sen verran suppea, että ei ole osunut yhtään sellaista tarinaa tielleni.

Huh huh, saan siis ollakin onnellinen.  Ei minua ole vävyt eikä miniät sen paremmin kuin omat lapsenikaan sen kummemmin ohjeistellut eikä tarkistellut hoitamisiani, ihan olen saanut olla oma itseni ja minuun on täysin luotettu.  

Mutta hei, ei sille hullulle mummolle pidä antaa lapsia hoitoon!  Itsehän te nyt ongelman aiheutatte, kun sen teette.   

Ei tuo ole sellainen ongelma, josta hyvänpäiväntutuille avaudutaan. 

Lisättäköön, että mun anoppi ei hoida. Sai yrittää, ei onnistunut, "mitään ongelmaa ei ollut". Siis anopin näkökulmasta. Mun näkökulmasta oli useita ongelmia. Esim se, että pieni lapsi jätetään yksin ja itse juorutaan puhelimessa toisessa huoneessa. 

Vierailija
3358/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisättäköön, että mun anoppi ei hoida. Sai yrittää, ei onnistunut, "mitään ongelmaa ei ollut". Siis anopin näkökulmasta. Mun näkökulmasta oli useita ongelmia. Esim se, että pieni lapsi jätetään yksin ja itse juorutaan puhelimessa toisessa huoneessa. 

Mistä sinä saatoit tietää tuon yksin jättämisen ja puhelimessa juoruilun? Röntgenkatseella? Tiesit jotenkin ajankin miten pitkään mummo oli puhelimessa? Mielestäsi olisi pitänyt jättää kokonaan vastaamatta?

Toki jos tarina on lankapuhelinajalta, puhelin on voinut olla pysyvästi jossakin tietyssä huoneessa.

Vierailija
3359/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anopin ei ole sallittua puhua puhelimessa, mutta äiti itse voi keskittyä 24/7 puhelimeen tai tietokoneeseen...

Vierailija
3360/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsi ja lapsen perhe vieraita jos ovat vaikka viikon?  Pitää varoa kui ois victoria ja daniel. Vähän eri asia kuin jos kutsutaan tuttu synttärikahville. Erotatko asiat toisistaan?

Ensinnäkin on aika kauheaa jos menet lapsinesi vanhemmillesi tai appivanhemmillesi täysihoitoon viikoksi. Siinä on mummut tosi tiukalla. Jos tuossa on vielä ketjun kammominiä kieltämässä ja päsmäröimässä, ei todellakaan käy kateeksi. 

Talo elää tavallaan ja vieraat kulkee ajallaan. Etenkin jos vierailu on muuta kuin käväisy vierailulla, talon väki elää elämäänsä mahdollisimman paljon kuten normaalisti. Vieraita ei tarvitse viihdyttää päiväkausia, ruoka ei voi olla vieraiden toiveruokaa, telkkari saa olla päällä juuri niin paljon kuin talon väki haluaa. Vierailun on syytä myös päättyä viimeistään ajallaan.

"Talo elää tavallaan ja vieraat kulkee ajallaan. Etenkin jos vierailu on muuta kuin käväisy vierailulla, talon väki elää elämäänsä mahdollisimman paljon kuten normaalisti. Vieraita ei tarvitse viihdyttää päiväkausia, ruoka ei voi olla vieraiden toiveruokaa, telkkari saa olla päällä juuri niin paljon kuin talon väki haluaa. Vierailun on syytä myös päättyä viimeistään ajallaan."

Meillä on yksi sukulainen, miehen sisko, joka on harrastanut vuosikausia itsensä meille kylään kutsumista. Välillä viikkokaan ei ole riittänyt. Kertoo esimerkiksi tulevansa kolmeksi päiväksi ja vierailu venyy ja venyy kun meillä on niin kivaa ja hyvä ruoka. Luitte oikein, emme kutsu häntä, vaan itse päättää tulla ilmaiseen täysihoitoon. Jos kiellämme, tulee silti. Mies, veljensä,  kuulemma vain vitsailee kun kieltää.

Paras esitys oli kun muutama vuosi sitten putosin portaissa. Vietin päivän murtuneen jalan kanssa tk:ssa ja aluesairaalassa. Selässä hehtaarin mustelma. Käly ilmoitti tulevansa meille, mies kielsi ja selitti miksi nyt ei ihan oikeasti voi tulla. Käly tuli silti. Kinkkasin vastaan ovikellon soidessa kipeänä keppien kanssa. Mitäpä lausuu armas käly? Että hänellä on nälkä ja haluaa minun tekevän nyt ruokaa. Mitä sitten hölmistyneenä aloin väkertää vieraalle jota oli kielletty meille tulemasta.

Tämä johti lopulta oikein kunnon riitaan, missä kerroimme kälylle, ettei meille jatkossa saa tulla kuin kutsuttuna. Kälyn mukaan minä olin tarinan roisto kun en ollut hänelle riittävän vieraanvarainen. Mieheni sisarella hänen mukaansa piti olla oikeus tulla meille kun haluaa ja olla niin kauan kuin haluaa.

Niin hupaisaa että joku tulee "vaatimaan ruokaa."  Olet oikee tarinan

iskijä.

Oliko nää vielä niitä vuosikymmenten takaisia juttuja kun ei ollut kännyköitä jokaisella?

Kyllä näitä vatipäitä on. Meille tupsahti yllättäen joku miehen sukulainen, jota en ole ikinä nähnyt, mieskään ei vuosikymmeniin. Tuli meille kahville, kun oli ohikulkumatkalla. Ei nyt juuri ollut aikaa kahveja keitellä, kun kesken työpäivän ilmestyi paikalle.

Tapahtui viime kesänä. Ei voinut soitella, kun ei tiennyt numeroa. 

Tämä on nykyaikaa. Mihinkään eikä kenellekään ei enää tupsahdeta noin vaan.

Ennen, vielä 70-luvullakin, se oli ihan luonnollista.  

Meille tupsahteli vieraita kaiken aikaa silloin, kun olin lapsi ja nuori ja asuin kotona.  Siinä ei ollut mitään kummallista.  Saattoi tulla ihan kaukainenkin ihminen, jota ei ollut näkynyt vuosikymmeniin.  Kun nyt vaan sattui menemään tästä ohi ja muisti että täällähän asuu tuttuja.

Nykyään se on loukkaus talonväkeä kohtaan.  Ihmissuhteista on tullut sellaisia väkinäisiä ja varovaisia.  Kai se on niin, että mitä enemmän tietoa maailman asioista saamme, sitä enemmän käperrymme omiin koloihimme ja varjelemme yksityisyyttämme.  

Minusta maailmasta on tulossa ikävä.  Muistan kaiholla lapsuuden aikaisia kesäaamuja, jolloin saatoin herätä siihen, että keittiöstä tuli kahvin tuoksua ja naapurin naiset istui siellä kalkattamassa ja nauramassa äidin kanssa.  Usein ajoi joku pyörällä pihaan kauppareissullaan ja taas juttu luisti.  Kaikki aina ihan spontaanisti.  Koskaan ei ollut sellainen tunne, että ei olisi saanut tulla.  Itsekin käväistiin milloin kenelläkin.  Se oli sitä sosiaalista elämää, joka nykyään on pahasti tapettu ja johon koitetaan nyt stten keinotekoisesti ihmisiä opettaa, lapsiakin "sosiaalistetaan" tarkoituksella, ennen se tapahtui luonnollista tietä.

Onneksi asun pienessä mutta virkeässä kyläkeskuksessa, mutta kyllä täälläkin jo pelaa nykyajan meininki monissa kohdin.  Ei sille mitään mahda.  Ihmiset on hirveän tarkkoja siitä omasta tilastaan.

Saat sä ihan vapaasti pitää kotiasi hollitupana ja kestittää kaikkia ohi kulkevia. Mä en todellakaan halua ventovierasta ihmistä kotiini kerjäämään kahvia mun työaikana. Ei mun mieskään suostunut työpalaveriaan jättämään väliin kutsumattoman vieraan takia.

Mitä vikaa siinä on, että ihmiset ovat tarkkoja omasta tilastaan?