Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?

Vierailija
28.06.2026 |

Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.

Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.

Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30.  Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.

Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.

Kommentit (341)

Vierailija
281/341 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki pitää hyväksyä omine ominaisuuksineen. Tuskin kukaan haluaa, että joku tulee sinuakin neuvomaan miten pitää olla tai peräti piräs muuttua tai muuttaa persoonaansa. Menkää tutkimaan itseänne ensin niin saatte vastauksen.

no sitten on ihan tykönänsä eikä muiden riippana

Vierailija
282/341 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana mummi mainittu otsikossa jo siitä tietää että vanhukset riitelee täällä verissä päin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/341 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihmisen pitää kauheasti penätä oikeutta olla oma itsensä, herää kyllä epäilys, että tyypillä on merkittävä määrä keltaista nestettä päässä. 

Nyt on ihme settiä. Ihmiselläkö ei oli oikeutta olla oma itsensä?

Kaikkien pitää alkaa näyttelemään muuta, kuin mitä on? Miksi ihmeessä?

Äkkiseltään voisi kuvitella, että asia on juuri päinvastoin, eli jos jonkun pitää koko ajan esittää muuta, kuin mitä on, hänellä on jotakin pielessä.

Normaali ihminen osaa asettaa lapsen edun sen minä ite-teatterin edelle.

Ihminen joka on oma itsensä esittää teatteria??

Eikös ihminen joka on oma itsensä, ole oma itsensä, eikä esitä mitään? Jos ihminen on muuta kuin on, silloin hän esittää. Vaikka sitten sitä teatteria.

Toki jos lapsen mummo on oikeasti hullu niin voi olla tarpeen, että mummo esittää tervettä lapsen läsnäollessa.

Mutta silloin voi kysyä, onko viisasta viedä lasta ollenkaan mummon lähelle.

Normaali ihminen ja mummo voi kyllä olla ihan oma itsensä myös lapsenlapsen kanssa. Ei tarvitse esittää mitään.

Tuntuu todella oudolta, että lapsen etu vaatii sitä, että mummo näyttelee, jotakin mitä ei oikeasti ole 🤣🤣😂

Vierailija
284/341 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osassa asioista saa ja osassa ei. Vanhemmillahan se valta on sitten tietty päättää missä rajat menee ja voivat kieltää sitten tapaamiset jos heistä tuntuu että mummon omalla tavalla oleminen ei miellytä. En tosin sano että vanhempienkaan ratkaisut on absoluuttisen oikeita automaattisesti ja joskus mummot voi olla oikeassa.

Omille vanhemmille olen kertonut selkeästi joistain asioista mistä edellytän että pidetään kiinni ja sitten missä voi joustaa. Pääasiassa ovat ihan asiallisia eli ymmärtävät että rutiinit on eikä karkkia syödä joka päivä mutta yhtenä ns. pienenä esimerkkinä ajatusmaailmojen erosta äitini kanssa on että mun lapsia ei pakoteta halaamaan jotain tuikituntematonta sukulaista jota he ei tunne. Syyksi ei riitä että äitini tykkää ko.sukulaisesta ja on tämän kanssa tekemisissä. Lapset ohjataan tervehtimään kyllä ja opetetaan käytöstapoja. Tämä edustaa minulle tärkeää asiaa että tuonkaltaisen kosketuksen antaminen tai vastaanottaminen on lapsen (kuten muidenkin ihmisten) itsensä päätettävissä mutta käytöstapojen opettelu on meillä pakollista. Maailma muuttuu ja jos mummo ei muutu mukana eikä hän sisäistä mikä vinouma hänen ajattelussaan on niin varmaan se ahdistaa kun ei kykene ymmärtämään miksi huomautellaan ja ohjataan asiassa - äitikään ei ymmärrä ja pitää minua hankalana ja "pikkuasioihin" takertujana. 

Samantyyppinen on se väkisin puheen nyhtääminen. Hitaasti lämpenevällä lapsella on oikeus olla sellainen ilman että aletaan julkisesti vitsailla että veikö kissa kieles jne.

Olen aivan samaa mieltä. Kirjoitin tuon halaamista käsittelevän viestin ja mielessäni oli myös vastaavia tilanteita joissa lapset nolataan, esim. muka lasketaan leikkiä ihastuksista muiden ihmisten edessä tai kiinnitetään huomio lapseen kun tämän on selkeästi vaikea olla kuten esimerkissäsi kuvasit. Joillain ihmisillä ei ole kauhean hyvä kyky lukea toisia ihmisiä ja/tai he eivät osaa asettua toisen asemaan ja sitten toimivat noin. Lasta on tärkeä tukea sosiaalistumaan ja opettelemaan tapoja jännityksestä huolimatta mutta häntä ei pidä asettaa myöskään stressaavaan tilanteeseen. Jos aikuinen huomaa ettei lapsi halua/pysty puhumaqn niin fiksua olisi sanoa vain että onpa kiva nähdä sinut ja alkaa keskustella muiden kanssa. 

Vierailija
285/341 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain persoonallisuushäiriöissä on tosiaan tyypillistä, että jos raja asetetaan, se raja koetaan loukkauksena ja sitä aletaan uhmata. Tyypillistä on juuri karkin syöttäminen salaa ja siitä lapselle supattelu, että älä sinä tuosta isästä/äidistä välitä. Tai sitten oma anoppini lähetti appiukon kauppaan, vaikka oli sovittu, että he hoitavat koko ajan yhdessä. Taustalla oli vaikka mitä hankaluuksia, joiden takia tällaiseen oli päädytty. Ja jos tuollaisista nostaisi ison haloon, selkeästi etukäteen sovituista asioista, minä olisin ollut se ulkopuolisten mielestä kahjo. Tosin hänen pelikenttänsä kapeutui ulkopuolisille varsin varhain ja suurin osa tärkeimmistä ihmisistä on perillä näistä kuvioista. Salakavanaa toimintaa ja aina sellaisessa mittakaavassa, että oma toiminta saadaan puheella näyttämään aivan normaalilta. 

Vierailija
286/341 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sana mummi mainittu otsikossa jo siitä tietää että vanhukset riitelee täällä verissä päin. 

Keskenäänkö ne mummot taistelee? Ei kai.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
287/341 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihmisen pitää kauheasti penätä oikeutta olla oma itsensä, herää kyllä epäilys, että tyypillä on merkittävä määrä keltaista nestettä päässä. 

Nyt on ihme settiä. Ihmiselläkö ei oli oikeutta olla oma itsensä?

Kaikkien pitää alkaa näyttelemään muuta, kuin mitä on? Miksi ihmeessä?

Äkkiseltään voisi kuvitella, että asia on juuri päinvastoin, eli jos jonkun pitää koko ajan esittää muuta, kuin mitä on, hänellä on jotakin pielessä.

Jos ihminen on mukava tai edes suurin piirtein normaali, kenelläkään ei ole yleensä mitään sitä vastaan, että hän on oma itsensä. Sitä tässä haettiin.

Vierailija
288/341 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissain persoonallisuushäiriöissä on tosiaan tyypillistä, että jos raja asetetaan, se raja koetaan loukkauksena ja sitä aletaan uhmata. Tyypillistä on juuri karkin syöttäminen salaa ja siitä lapselle supattelu, että älä sinä tuosta isästä/äidistä välitä. Tai sitten oma anoppini lähetti appiukon kauppaan, vaikka oli sovittu, että he hoitavat koko ajan yhdessä. Taustalla oli vaikka mitä hankaluuksia, joiden takia tällaiseen oli päädytty. Ja jos tuollaisista nostaisi ison haloon, selkeästi etukäteen sovituista asioista, minä olisin ollut se ulkopuolisten mielestä kahjo. Tosin hänen pelikenttänsä kapeutui ulkopuolisille varsin varhain ja suurin osa tärkeimmistä ihmisistä on perillä näistä kuvioista. Salakavanaa toimintaa ja aina sellaisessa mittakaavassa, että oma toiminta saadaan puheella näyttämään aivan normaalilta. 

Ihan selvä narsisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
289/341 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissain persoonallisuushäiriöissä on tosiaan tyypillistä, että jos raja asetetaan, se raja koetaan loukkauksena ja sitä aletaan uhmata. Tyypillistä on juuri karkin syöttäminen salaa ja siitä lapselle supattelu, että älä sinä tuosta isästä/äidistä välitä. Tai sitten oma anoppini lähetti appiukon kauppaan, vaikka oli sovittu, että he hoitavat koko ajan yhdessä. Taustalla oli vaikka mitä hankaluuksia, joiden takia tällaiseen oli päädytty. Ja jos tuollaisista nostaisi ison haloon, selkeästi etukäteen sovituista asioista, minä olisin ollut se ulkopuolisten mielestä kahjo. Tosin hänen pelikenttänsä kapeutui ulkopuolisille varsin varhain ja suurin osa tärkeimmistä ihmisistä on perillä näistä kuvioista. Salakavanaa toimintaa ja aina sellaisessa mittakaavassa, että oma toiminta saadaan puheella näyttämään aivan normaalilta. 

Sinä ja sun karkkit.

Vaikuttaa, että itse olet juuri tuollainen, eli alat vänkäänään, kun joku esittää eriävän mielipiteen.

Jos sulla on sairaat appivanhemmat ja vissiin omatkin vanhemmat tuollaisia niin voit olla ihan varma, että hyvin harvalla muulla on.

Noin sairaan suvun ei kannattaisi edes lisääntyä.

Vaikutatte kaikki ihan sekopäiltä.

Ja älä nyt ainakaan vie niitä ipanoita noille appivanhemmille.

Sillä se asia korjaantuu.

Eivät syötä karkkeja eivätkä supattele lapsen korviin sitten yhtään mitään

Vierailija
290/341 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sana mummi mainittu otsikossa jo siitä tietää että vanhukset riitelee täällä verissä päin. 

Näinhän se nykyään täällä menee. Vanhukset kansoittaneet palstan ja tehneet tästä elämänsä sisällön. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
291/341 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että kun olisi lapsenlapsia tai jotain muita pieniä tenavia lähipiirissä joiden kanssa voisi mennä rannalle, puistoon tai metsään vain ihmettelemään ja olemaan. Tehtäisiin eväät mukaan ja oltaisiin monta tuntia. Ei puhelimia eikä mitään muuta häiriötekijöitä.  Mutta ikävä kyllä ei ole tällaisia lapsia. Lapsia kyllä on jonkin verran mutta nämä lapset ovat sellaisia jotka istuvat  sohvalla tai makaavat sängyssään päivät pitkät. Välillä käyvät ohjat ussa harrastuksessa ja sitten jatkuu sama homma. 

Vierailija
292/341 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en viitsi viedä lapsiani enää mummolaan hoitoon, kun isälläni on joku pakottava tarve kyseenalaistaa arvomaailmaani ihmettelemällä "pupujen ruokaa" ja "tyttöjen vaatteita" ja käyttämällä rasisistista ja homofobista kieltä. Me siis ollaan ihan kauhean tavallinen heteronormatiivinen valkoinen sekasyövä ydinperhe, mutta koska halua lasteni kotona tottuvan syömään myös kasvisruokia, annoin 3-vuotiaan pojan käyttää siskolta perimäänsä frozen-yömekkoa ja olen pyytänyt ettei lasten ei-kantasuomalaisia kavereita kutsuttaisi "niiksi ruskeiksi", niin pakkohan tämä kaikki on jyrätä, koska se että minä ajattelen toisin kuin isäni, on hänelle yritys väittää että hän olisi väärässä, ja sellaistahan väitettähän hän ei siedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
293/341 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saahan isoäidit olla omia itsejään. Esim pullantuoksuisia murteen kyllästämiä ihanuuksia. Itsellä oli odotuksia, että näyttävät ja tekevät lasten kanssa omia osaamisiaan. Esim äitini ottaisi lapsia puutarhan ja kasvinhoitoon, kuten meitä omiaan lapsuudessa. Piknikeväät mukaan ja sormet multaan. Vaan ei - hän halusi viedä lapsia (kesä)teattereissa ja huvipuistoissa. Sitten se valitti, kun tulee kalliiksi, eikä lapset viihdy. Toinen meidän lapsista ei voi sietää huvipuistolaitteita (kuten en mäkään!), ja teatterissa voisi miettiä ne kappaleet lasten mieleen, eikä raahata kattomaan "nummisuutareita" alle kouluikäisiä.

Äiti alkoi vähentämään lasten kutsumista noiden asioiden takia. 

Anopille sitten vinkattiin, että esikoinen on syytä ulkoiluttaa joka päivä.. siis juoksuttaa kunnolla, kuluttaa sitä energiaa. Etenkin kun mummi on hölvännyt hänet herkkuilla, niin voipi olla pitelemättömissä. Eihän meitä uskottu, vaan valitettiin, että lapsi on hankala. "onhan sillä oltava päässä jotain vikaa, kun käyttäytyy noin", riehu sisällä, juoksi, pelasi palloa, kun ei päässyt ulos purkamaan.. Ei nukkunut öitään. Anoppi piti sateella lapset sisällä kerrostalo kaksiossa, koska ei sateella kuulu ulkoila tai kovilla (-10) pakkasilla. Muutaman kerran lainasin hänelle ulkoiluvaatteita, mutta purnas vastaan. No, ei sitten. 

Mä en lapsille soitellut, kun olvat yökylässä. Vaan laitoin äidille tai anopille viestiä joka toinen päivä, kyselin kuulumisia ja jos lapset haluaa soittaa, niin heille sopivaan aikaan.

Aikataulut ja ruokailut saivat aivan itekseen päättää.

Omasta mielestä me oltiin kyllä ymmärretty isoäityis ja annettiin liikkuma tilaa äideille. Suosituksia annettiin, että pääsisivät helpommalla, mutta niitä ei kuultu ja valittivat, että lapset ovat hankalia.

Aina kotiin tultuaan lapset olivat todella raskaita. En tästä koskaan ääneen sanonut. Nuorempi kiehnäsi sylissä ja esikoinen mennä melskasi pitkin maita ja mantuja. Toisella oli vajetta läheisyydessä (kumpikaan mummeista ei ole halaavaa sorttia) ja toisella ylimääräistä energiaa purettavana. 

Nyt nämä lapset ovat aikuisia ja isoäidit valittaa, kun lapset ei käy kylääss. Ei ole tyttären avomiestäkään vielä tavanneet.. Niin olisko pitänyt olla itse läsnä. Tehdä se duuni aikoja sitten.

Ai, muillakin tätä, että ulkoilla ei voi, jos on kylmä, kuuma, tuulee, sataa... 

 

Oli lämmin kesäpäivä, satoi. Mentiin lasten kanssa ulos sateeseen tanssimaan. Lapset oli innoissaan, kun saivat sydämensä kyllyydestä hyppiä vesilätäköissä. Anoppi kurvasi juuri silloin pihaan, ja alkoi huutaa, että heti sisälle, saadaan kuulemma kuolemantauti, kun ollaan märkinä ulkona. Pilasi pahanilmanlintu tuonkin iloisen hetken. 

Vierailija
294/341 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan, ei vietykään enää noita lapsia hänelle. Oikeastaan tämäntyyppisiä ihmisiä on aika paljon, vaikka harva julkisuudessa näistä hirveästi puhuu. Ymmärrän toki täysin, että meillä tämä isovanhempi-kuvio oli ja on tavanomaista sairaampi. Jopa niin sairas, että kolmea lastenlasta ei ole edes esitelty mummolle. Näiden lastenlasten äidit katkaisivat selkeän toksisen kierteen omalla kohdallaan, mikä ei ollut helppoa. Kuinkakohan monta vuotta terapiaa yhteensä on nuo lastenlasten vanhemmat saaneet tuon ketjun katkaisemisen tueksi? Yli kymmenen rikkoutuu helposti. Haasteena on se, että lapsuuden jälkeen silmien avaaminen toksiselle käytökselle on hidasta. Kukaan tässäkään tapauksessa ei ollut tehnyt irtiottoa ennen lastenlasten syntymää. Vasta omat rakkaat lapset saivat sen tapahtumaan, kun piti todeta, että eihän näin saa kohdella ketään. 

Tsemppiä sinulle, jos olet nyt vastaavassa tilanteessa, arvon palstan lukija. Etsithän vertaistukea, sillä nämä henkilöt käyvät kuin kello ja käyttäytyvät ikään kuin yhteisen ohjekirjan pohjalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
295/341 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippunee mummista. Kyllähän nukkumaanmenoaikoja kannattaa lomallakin noudattaa. Sekä aikuisten että lasten. Unirytmiä on vaikea kääntää, jos se menee sekaisin ja lepo on tärkeää.

Omien lasten mummilla on huono hygienia. Olen asiasta muutamaan kertaan sanonut, mutta ei näy menevän perille. Siksi ei mennä mummilaan kylään, koska tuputtaa siellä ruokaa, jota ei uskalla syödä. Kahvitellaan kylillä. Siitäkin valitetaan.

Mummon oma lapsi(sinä vai miehesi?) selvisi kuitenkin elävänä aikuiseksi likaisen äidin hoivissa.

Ihmisillä on kyllä todella sekopäisiä vanhempia ollut. Ei huolehdita puhtaudesta ja väännetään karkkeja ja tungetaan niitä lastenkin suuhun ja jotkut vasta sen jälkeen, kun on niitä ensin itse imeskellyt ja tartuttanut sitten lapseen kariesbagteerin.

Onneksi itsellä oli täyspäiset vanhemmat ja niin oli  puolisollakin.  Eipä ikinä ollut tuollaisia ongelmia mitä täällä kerrotaan. 

Aina hämmästyy kun lukee millaisia ihmisiä maa päällän kantaa.  Ihan sekopäistä sakkia.

Vierailija
296/341 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kukaan mummi ei ole profeetta omalla maallaan"

 

- Liibalaaba-

Vierailija
297/341 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mummi saa ihan oma itsensä olla, mutta hänen pitää pystyä ottamaan ohjeet lapsenlapsen vanhemmilta silti.

Vierailija
298/341 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sana mummi mainittu otsikossa jo siitä tietää että vanhukset riitelee täällä verissä päin. 

Näinhän se nykyään täällä menee. Vanhukset kansoittaneet palstan ja tehneet tästä elämänsä sisällön. 

No moi mummo!

Vierailija
299/341 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää molottaa jotain murretta?

Mitä murretta on "molottaa"`?

Vierailija
300/341 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää molottaa jotain murretta?

Mitä murretta on "molottaa"`?

Se on ihan yleiskieltä.

 

Löytyy Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen sanakirjasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan