Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?

Vierailija
28.06.2026 |

Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.

Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.

Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30.  Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.

Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.

Kommentit (376)

Vierailija
241/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain mummoillla on pakottava tarve tarjota lapsenlapsille mahdollisuus tehdä juuri semmoisia asioita, jotka lasten äiti on kieltänyt. Tämmöiselle on ihan suora kehotus, jos sanoo, että Anni on allerginen omenalle. No omenaa sitten! Tai että vanhempien sängyllä ei hypitä. Sinne siis! Meillä syödään karkkia vain lauantaisin, koska lapsen hampaassa oli reiän alku. No tietysti syötetään karkkia siis tiistaina ja oikein alleviivataan lapselle, että mummin kanssa joka päivä on karkkipäivä.


Sitten ihmetellään, kun ei oikein anneta viettää lasten kanssa aikaa ilman valvontaa.

Vierailija
242/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat päättävät siitä miten lapsi kasvatetaan ja muiden läheisten pitää noudattaa vanhempien toiveita. Lapset voivat paremmin kun rutiinit pysyvät samanlaisina niin niitä pitää kyllä noudattaa.

Niin. Eli mummi ei saa olla oma lämmin itsensä ja edes lomalla lapset ei saa aikatauluista rentoutua. Ei ihme että niin lapset kuin aikuiset voivat huonosti.

Aikataulua aikataulun perään jo syntymästä lähtien.

Vain unirytmi ja ruuat, ääliö. Sä taidat kyllä olla joku pedo-veijo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No toi nyt on vähän siinä rajalla, että nipotetaanko tyhjästä, jos vaikka kerran puolessa vuodessa on lakana rytyssä tai Dublo pyykkikorissa ja tästä pitää ottaa kierroksia. Ruokavalion sählääminen onkin sitten pahempi juttu kyllä, se on niitä tärkeitä asioita.

Mutta kun mitään järkevää syytä ei ole penkoa vanhempien sänkyä tai pyykkikoria.

Ei, ja voihan tästä sanoa ja kannattaakin seuraavaa kertaa varten sanoa (ja muistaa toki myös kiitellä ilmaisesta hoidosta ja kaikesta mikä meni hyvin), mutta ihan totta, nuo ovat pieniä asioita. Joku patja, joka pitää oikaista tai Barbit pitkin olkkaria. Nämä eivät ole vakavia asioita, vaikka vähän tietty saakin ottaa päähän, jos omassa kodissa on jotain tehty eri tavalla kuin itse tekisi.

Vierailija
244/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on ilmiselvä haavoittuva narsisti vahvoine manipulointi- ja hämmentämistaipumuksineen. Mutta jatkakaa toki hänen lahon päänsä silittelyä.

Vierailija
245/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kyllä, että vanhemmat ne lapset kasvattaa ja niitä periaatteita noudattaa myös isovanhemmat, mutta.....silloin kun itse oli pieni ja vietettiin kesät mummolassa, niin siellä oli mummolan säännöt ja tavat, ei mummo meitä yrittänytkään kasvattaa, mutta opasti ja piti huolta. Tulee ihan ikävä kun muistelee noita aikoja, ei ne mummot ja papat ikuisesti elä, ja joustaa voisi jokainen, ihan jo senkin takia että lapsille jäisi kivat muistot.

niin, mummo voisi joustaa, ajatella lapsen parasta ja joustaa niistä omista ajatuksistaan lapsen parhaaksi.

Ja aikuisena nämäkin lapset muistaa mummolan paikkana, jossa sai päästää irti niistä kaavoista ja olla hetken vapaa. 

Aamulla ei tarvinnutkaan nousta ylos klo 6 silmät ristissä. Ruoka saattoi olla 30 minuuttia myöhässä ja kas kummaa, kenellekään ei käynyt kuinkaan eikä lapsi saanut ikuisia traumoja. 

Kyllä lapsiperheellä on hyvä olla säännöt ja arki luistaa paremmin, kun kaikki on kellotettu, mutta ei voi mummolta vaatia samaa kellottamista(vaariltahan ei kukaan nykyäänkään odota mitään osallistumista, eikä ainakaan aikataulujen noudattamista, vaari saa elää omaa elämäänsä)

Muistavat olonsa mummin leluina kaaoksen seassa.

Eiköhän mummoilta ole se pahin lelu-ja leikkiaika jo takanapäin. Parhaansa yrittävät, että jaksavat katsoa kunnialla lastenlasten perään. 

Mummolassa sitä kaaosta ei olekaan ja sen takia lapsetkin sen muistaa hyvänä paikkana. Pois lukien mt-ongelmaiset ja muuten vaan hullut ja päihdeongelmaiset mummot ja papat jollaisia ne  varsinkin miehen vanhemmat yllättävän usein tuntuu  olevan :DDDDDDDDDD

Ps mummolaan ei ole pakko lapsiaan viedä, eikä varsinkaan hoitoon jos hoidon laatu on niin ala-arvoista. Hankkikaa joku kunnollinen hoitopaikka niin ei tarvii valittaa mummon huonosta ja epäpätevästä hoidosta. 

Meillä "parhaansa" mukaan hoitanut anoppi kävi läpi pankkipapereita, kun oli hoitamassa jonkun lääkärikäynnin takia. Sen jälkeen vuoden ikäiselle viljayliherkälle lapselle ruissipsejä, sitten levitettiin lelut ympäri taloa. Löytyi duploja jopa meidän sängystä ja pyykkikorista. Olin näes liian julma, kun lapsen leikit oli rajoitettu olohuoneeseen. Lapsi itse tiesi rajat, anoppi siellä oli häärännyt. Seuraava yö saatiin valvoa vatsakipuisen lapsen kanssa. Anoppi taas oli mielestään todistanut mun keksineen yliherkkyyden viljoille, kun peräpää ei alkanut paukkua lapsen haistaessa sipsit.

Seuraavalla kerralla oli hoitaja mll:n kautta. Sekin oli anopille väärin, kauhea uhriutuminen. Mll:n hoitajan jälkeen talo ei ollut kaaoksessa eikä lapselle oltu syötetty mitään epäsopivaa. 

Harvoin ollaan ylipäätään hoitoapuja tarvittu, mutta rahalla saa hoidon lisäksi myös mielenrauhan. 

Anoppini ei ole mikään vanha höppänä, tyhmä tai dementtinen. Älykäs ja manipuloiva, pohjattoman ilkeä. Hän voi tietysti olla oma itsensä. Mutta tarviiko muiden sietää kaikkea? 

Heh, meillä ihan nuo samat kuviot:

 

- lapsille ei riitä makuuhuoneet ja iso leikkihuone, vaan pitää juurikin sotkea olohuone ja meidän makkari

- maitoallergiselle lapselle juotettiin punaista maitoa

Tää on kyllä ihme juttu. Meilläkin piti lapset viedä nimenomaan vanhempien makkariin pomppimaan sänkyyn, pistää lakanat ja peitot sotkuun. Ja olkkari pistää sekaisin, kun piti kuljettaa sinne kaikki lelut ja leikit!?! Mitä helv.

Meillä on iso talo. Alakerrassa on iso leikkihuone, jossa mm majatarpeita eli patjoja, tyynyjä, huopia jne, temppuradan saa pystyyn, on puolapuut, köysitikkaat, keinu. Ei, maja pitää rakentaa olohuoneen valkoisen sohvan paloista ja meidän vanhempien petivaatteista keskelle keskelle olkkaria.


Ja tämä tarve heräsi välittömästi, kun sanoin että mun päivän kohokohta on aamukahvi yksinäni siistissä olkkarissa.

Mutta lapset halus sen majan? Ihan heti hoksasivat haluta, kun mummeli alkoi majaa olkkariin rakentaa?

On kyllä todella ilkeää käytöstä isovanhemmalta. Nuoren äidin luxushetken mitätöintiä.

Vierailija
246/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä oli kun ennen vanhaan ei ollut tuollaista paapomista lapsilla? Minä olin mummolassa 80-luvulla kaikki kesälomat ja siellä eleltiin isovanhempien rytmin ja systeemin mukaisesti. Ei soiteltu perään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
247/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No toi nyt on vähän siinä rajalla, että nipotetaanko tyhjästä, jos vaikka kerran puolessa vuodessa on lakana rytyssä tai Dublo pyykkikorissa ja tästä pitää ottaa kierroksia. Ruokavalion sählääminen onkin sitten pahempi juttu kyllä, se on niitä tärkeitä asioita.

Mutta kun mitään järkevää syytä ei ole penkoa vanhempien sänkyä tai pyykkikoria.

Ei, ja voihan tästä sanoa ja kannattaakin seuraavaa kertaa varten sanoa (ja muistaa toki myös kiitellä ilmaisesta hoidosta ja kaikesta mikä meni hyvin), mutta ihan totta, nuo ovat pieniä asioita. Joku patja, joka pitää oikaista tai Barbit pitkin olkkaria. Nämä eivät ole vakavia asioita, vaikka vähän tietty saakin ottaa päähän, jos omassa kodissa on jotain tehty eri tavalla kuin itse tekisi.

Ne on asiatonta ja hävytöntä passiivis-aggressiivista rajattomuutta. Ei todellakaan mikään pikkujuttu. Sairasta penkoa pyykitkin! 

Vierailija
248/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummi aikoinaan kasvatti omat kersansa. Mummi, jolla oli sillon äitirooli niin ei pahemmin korviaan lopsauttanut oman äitinsä neuvoille. Nehän oli niin vanhoollisia.

Oma kersa saa sitten vuorostaan oman lapsen. Nyt yhtä-äkkiä se onkin mummin jonka pitää tanssia oman lapsensa pillin mukaan.  Äidit nyt harvemmin tykkäävät kun heitä komennellaan tai neuvotaan, varsinkaan jos asialla on oma aikunen lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
249/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista rutiineista. Meillä esikoinen vielä pääsi mummolaan yöksi, mutta siellä oltiin puolilta öin vielä saunassa kolmevuotiaan kanssa. Lapsella meni viikko palautua taas arkirytmiin. Ja tuo oli ihan pelkkää valtapeliä mummolta.

 

Paljon muutakin ehti tapahtua ennenkuin lopetettiin nämä yökyläilyt. Toista ja kolmatta lasta ei sitten koskaan enää pyytänytkään, kun veti herneet niin syvälle. Viimeisen kerran on ollut lastenhoitoapuna sairastapauksessa 18 vuotta sitten. Lapsetkin on tosiaan ehtineet aikuistua tässä välissä, että enää ei ole tarvettakaan. 

 

Eli meillä se mummon tapa oli pelkkää valtapeliä, joka sitten vihellettiin poikki, kun kävi meille liian raskaaksi. Puhumattakaan lapsesta itsestään.

Vierailija
250/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummi aikoinaan kasvatti omat kersansa. Mummi, jolla oli sillon äitirooli niin ei pahemmin korviaan lopsauttanut oman äitinsä neuvoille. Nehän oli niin vanhoollisia.

Oma kersa saa sitten vuorostaan oman lapsen. Nyt yhtä-äkkiä se onkin mummin jonka pitää tanssia oman lapsensa pillin mukaan.  Äidit nyt harvemmin tykkäävät kun heitä komennellaan tai neuvotaan, varsinkaan jos asialla on oma aikunen lapsi.

Tietenkin sen pitää kunnioittaa lapsen vanhempia! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
251/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No toi nyt on vähän siinä rajalla, että nipotetaanko tyhjästä, jos vaikka kerran puolessa vuodessa on lakana rytyssä tai Dublo pyykkikorissa ja tästä pitää ottaa kierroksia. Ruokavalion sählääminen onkin sitten pahempi juttu kyllä, se on niitä tärkeitä asioita.

Mutta kun mitään järkevää syytä ei ole penkoa vanhempien sänkyä tai pyykkikoria.

Ei, ja voihan tästä sanoa ja kannattaakin seuraavaa kertaa varten sanoa (ja muistaa toki myös kiitellä ilmaisesta hoidosta ja kaikesta mikä meni hyvin), mutta ihan totta, nuo ovat pieniä asioita. Joku patja, joka pitää oikaista tai Barbit pitkin olkkaria. Nämä eivät ole vakavia asioita, vaikka vähän tietty saakin ottaa päähän, jos omassa kodissa on jotain tehty eri tavalla kuin itse tekisi.

Ne on asiatonta ja hävytöntä passiivis-aggressiivista rajattomuutta. Ei todellakaan mikään pikkujuttu. Sairasta penkoa pyykitkin! 

Siis eiköhän se lapsi ole esim piiloleikissä livahtanut kodinhoitohuoneeseen ja samalla kourastaan pudottanut Dublon pyykkeihin. Aika vainoharhaista olettaa, että mummo niitä Legoja sinne pyykkiin käy survomassa :D

Vierailija
252/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat päättävät siitä miten lapsi kasvatetaan ja muiden läheisten pitää noudattaa vanhempien toiveita. Lapset voivat paremmin kun rutiinit pysyvät samanlaisina niin niitä pitää kyllä noudattaa.

Niin. Eli mummi ei saa olla oma lämmin itsensä ja edes lomalla lapset ei saa aikatauluista rentoutua. Ei ihme että niin lapset kuin aikuiset voivat huonosti.

Aikataulua aikataulun perään jo syntymästä lähtien.

Vain unirytmi ja ruuat, ääliö. Sä taidat kyllä olla joku pedo-veijo.

Ulkoiluaika, pikkukakkosaika, kimblen peliaika, voi kuule on tarkat aikataulut vaavista lähtien. Kalenterihommaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
253/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No toi nyt on vähän siinä rajalla, että nipotetaanko tyhjästä, jos vaikka kerran puolessa vuodessa on lakana rytyssä tai Dublo pyykkikorissa ja tästä pitää ottaa kierroksia. Ruokavalion sählääminen onkin sitten pahempi juttu kyllä, se on niitä tärkeitä asioita.

Mutta kun mitään järkevää syytä ei ole penkoa vanhempien sänkyä tai pyykkikoria.

Ei, ja voihan tästä sanoa ja kannattaakin seuraavaa kertaa varten sanoa (ja muistaa toki myös kiitellä ilmaisesta hoidosta ja kaikesta mikä meni hyvin), mutta ihan totta, nuo ovat pieniä asioita. Joku patja, joka pitää oikaista tai Barbit pitkin olkkaria. Nämä eivät ole vakavia asioita, vaikka vähän tietty saakin ottaa päähän, jos omassa kodissa on jotain tehty eri tavalla kuin itse tekisi.

Ne on asiatonta ja hävytöntä passiivis-aggressiivista rajattomuutta. Ei todellakaan mikään pikkujuttu. Sairasta penkoa pyykitkin! 

Siis eiköhän se lapsi ole esim piiloleikissä livahtanut kodinhoitohuoneeseen ja samalla kourastaan pudottanut Dublon pyykkeihin. Aika vainoharhaista olettaa, että mummo niitä Legoja sinne pyykkiin käy survomassa :D

Ei ole. Mummo penkonut ja sitten vielä lavastanut lelut sinne lasta syyttääkseen. Teki muuten samaa mun veljen vaimollekin. Sopotti aina että lapsi halusi sinne ja tänne ja tonki ulkovarastonkin sillä varjolla.

Vierailija
254/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noista rutiineista. Meillä esikoinen vielä pääsi mummolaan yöksi, mutta siellä oltiin puolilta öin vielä saunassa kolmevuotiaan kanssa. Lapsella meni viikko palautua taas arkirytmiin. Ja tuo oli ihan pelkkää valtapeliä mummolta.

 

Paljon muutakin ehti tapahtua ennenkuin lopetettiin nämä yökyläilyt. Toista ja kolmatta lasta ei sitten koskaan enää pyytänytkään, kun veti herneet niin syvälle. Viimeisen kerran on ollut lastenhoitoapuna sairastapauksessa 18 vuotta sitten. Lapsetkin on tosiaan ehtineet aikuistua tässä välissä, että enää ei ole tarvettakaan. 

 

Eli meillä se mummon tapa oli pelkkää valtapeliä, joka sitten vihellettiin poikki, kun kävi meille liian raskaaksi. Puhumattakaan lapsesta itsestään.

Meilläkin anoppi kieltäytyi laittamasta lapsia nukkumaan eikä myöskään vaihtanut vaippaa. Luultiin jättäneemme sille helppo lapsenvahti-ilta, kun lapset olivat menossa nukkumaan pian meidän lähdettyä. Kun tultiin kotiin puolen yön jälkeen, niin ihan täysi sirkus oli päällä. Anopin ei tarvinut enää tulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
255/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat päättävät siitä miten lapsi kasvatetaan ja muiden läheisten pitää noudattaa vanhempien toiveita. Lapset voivat paremmin kun rutiinit pysyvät samanlaisina niin niitä pitää kyllä noudattaa.

Niin. Eli mummi ei saa olla oma lämmin itsensä ja edes lomalla lapset ei saa aikatauluista rentoutua. Ei ihme että niin lapset kuin aikuiset voivat huonosti.

Aikataulua aikataulun perään jo syntymästä lähtien.

Vain unirytmi ja ruuat, ääliö. Sä taidat kyllä olla joku pedo-veijo.

Ulkoiluaika, pikkukakkosaika, kimblen peliaika, voi kuule on tarkat aikataulut vaavista lähtien. Kalenterihommaa. 

Mitä vikaa siinä on? Ulkoilua tarvitaan pari kertaa päivässä, pikkukakkosen aikaan saa aikuinen kokkailtua ja lautapelin kanssa rauhoitutaan iltapuulle 

Vierailija
256/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No toi nyt on vähän siinä rajalla, että nipotetaanko tyhjästä, jos vaikka kerran puolessa vuodessa on lakana rytyssä tai Dublo pyykkikorissa ja tästä pitää ottaa kierroksia. Ruokavalion sählääminen onkin sitten pahempi juttu kyllä, se on niitä tärkeitä asioita.

Mutta kun mitään järkevää syytä ei ole penkoa vanhempien sänkyä tai pyykkikoria.

Ei ole. Meillä oli ovi kiinni sekä makkariin että kodinhoitohuoneeseen. Lapsi oli tuolloin niin pieni, ettei saanut itse ovia auki. En tiedä, mitä anoppi oli vailla, kun oli pitänyt käydä nuuskimassa. En ollut erikseen kieltänyt käymästä kummassakaan, kun normaalisti ihmiset eivät käy toisten hikisukkia pyykkikorista sniffailemassa. Eli lapsen jäljiltä ne lelut eivät olleet. 

Vielä sellainen naurettava asia, että anoppi piilotti lapsen leluja, joiden tiesi olevan mun äidiltä. Anoppi on ollut aina vihamielinen mun äitiä kohtaan, mutta tuo oli kyllä kiusaa ensisijaisesti sitä lasta kohtaan. 

 

t. Mll-hoitajan hyväksi havainnut

Vierailija
257/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

 

Aika erikoista jos murre on niin kamala asia, että sen takia pitää mummoakin näpäyttää. Totta kai joka puolella Suomea puhutaan omanlaista murretta ja missä aikaa viettää, siellä murre tarttuu. 

Ei kaikki todellakaan puhu mitään murretta. Ja suurin osa niistä murretta puhuvista ihmisistä osaa säädellä sitä molotustaan niin että osaavat puhua myös normaalia suomea.

Aika harva puhuu kirjakieltä. 

Vierailija
258/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat päättävät siitä miten lapsi kasvatetaan ja muiden läheisten pitää noudattaa vanhempien toiveita. Lapset voivat paremmin kun rutiinit pysyvät samanlaisina niin niitä pitää kyllä noudattaa.

Niin. Eli mummi ei saa olla oma lämmin itsensä ja edes lomalla lapset ei saa aikatauluista rentoutua. Ei ihme että niin lapset kuin aikuiset voivat huonosti.

Aikataulua aikataulun perään jo syntymästä lähtien.

Vain unirytmi ja ruuat, ääliö. Sä taidat kyllä olla joku pedo-veijo.

Ulkoiluaika, pikkukakkosaika, kimblen peliaika, voi kuule on tarkat aikataulut vaavista lähtien. Kalenterihommaa. 

Mitä vikaa siinä on? Ulkoilua tarvitaan pari kertaa päivässä, pikkukakkosen aikaan saa aikuinen kokkailtua ja lautapelin kanssa rauhoitutaan iltapuulle 

Rutiinit on toisille vieras käsite. 

Lapsellekin turvallista, kun tietää että pikkukakkosen jälkeen syödään, sitten yhdessä siivotaan pöytä, käsien pesu ja sit lautapeli tai lukemista, lapsi saa ihan itse valita fiiliksen mukaan. Aikuiselle taas tuollainen sujuvoittaa elämää. Kun elämä muuttuu, esim alkaa eskari, silloin sopeutetaan rutiinit uuden tilanteen mukaan. 

Vierailija
259/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummi saa kyllä olla oma itsensä, mutta kyllä sen mumminkin on kunnioitettava vanhempien tapaa kasvattaa lapsiaan. Joskus joku fiksu mummi sanoi, että isovanhempien tärkein tehtävä on olla tukena vanhempien tekemille päätöksille. Jos vanhemmat ovat esimerkiksi päättäneet, että pienille lapsille ei anneta lisättyä sokeria, niin mummin tehtävä ei ole salaa syöttää lapsille karkkia, ei edes mummilassa. Mitä tiiviimmin mummi on mukana lastenlasten arjessa, sen tärkeämpää on vetää yhtä köyttä vanhempien kanssa. Jos mummia nähdään joskus ja jouluna, silloin voi enemmän lipsua. Mummilassa on tietenkin myös mummilan kodin säännöt. Jos kotona saa pomppia sohvalla, mutta mummilassa ei, niin ei siihen vanhemmat puutu. Yhteiset säännöt koskee enemmänkin niitä suurempia ja kauaskantoisempia linjoja, kuten nuo syömiset, nukkuma-ajat ja ruutuajat. 

Vierailija
260/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää molottaa jotain murretta?

Kamalaa jos lapset tutustuu eri tapoihin ja murteisiin edes hetken.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi