Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?

Vierailija
28.06.2026 |

Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.

Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.

Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30.  Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.

Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.

Kommentit (376)

Vierailija
321/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset kaipaavat rentoutumista ja vievät lapset mummolaan tai muualle.

Se lapsi tarvitsisi yhtä lailla joskus sitä rentotumista ja vähemmän aikataulua.

Ei ne aikuisetkaan siellä lomallaan nouse 6.30 ylös, kellon mukaan rytmitä päiväänsä, suovat itselleen erilaista ruokaa ja alkoholiakin ja vainoavat puhelimella sitä mummia kuitenkin koko ajan.

Mitäh, herätitkö pojun vasta 6.45, nyt meni rytmi sekaisin. Kyllä sateellakin pitää olla ulkona 2 2 h eikä pelata monopolia.  Mitäh, et saanut nukahtamaan kuin vasta 21.00.  Nyt on elämä lopullisesti pilalla.

Mistä näitä olkiukkoja oikein keksitte?

En ole koskaan kuullut tuttavapiirissä kyllä tällaista. 

Monilla on sen sijaan se tilanne, että isovanhemmat eivät hoida lastenlapsia ollenkaan.

Jokaisella isovanhemmilla on oikeus kieltäytyä hoitamasta lapsenlapsia. Se ei ole velvollisuus vaan vapaaehtoista. Ja kun näitä kommentteja täällä lukee niin en ihmettele miksi ei oteta lasta vastuulleen.

Monella ne ei hoida koska niistä ei ole hoitamaan. Lapset kyllä tietävät.

Vierailija
322/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko yhdelläkään rouvalla huonoa äitiä, äitiä, jolle ei voi lapsia jättää? Ei vian häivää.

Mikä sinut saa kuvittelemaan, etteikö sama ongelma voisi olla myös rouvan äidillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki pitää hyväksyä omine ominaisuuksineen. Tuskin kukaan haluaa, että joku tulee sinuakin neuvomaan miten pitää olla tai peräti piräs muuttua tai muuttaa persoonaansa. Menkää tutkimaan itseänne ensin niin saatte vastauksen.

no sitten on ihan tykönänsä eikä muiden riippana

Eikös tässä ole nyt ongelma se, että ne lapset viedään mummolle hoitoon, eikä niin, että se mummo tulisi sinne lapsenlapsen kotiin väkisin hoitamaan? Onko se riippa sittenkin se vanhempi joka sen muksun sinne mummon riipaksi raahaa, vaikka ei edes tykkää tavasta, jolla se mummo sitä muksua hoitaa?

Eihän se mummo omassa kotonaan kenenkään riippana ole, kun et vie niitä lapsiasi sinne.

Ei se mummo voi olla lastenlasten kanssa, jos hän ei kuuntele niihin lapsiin liittyviä ohjeita. Ei se liity mitenkään siihen, missä hän on, vaan siihen, että lapset eivät ole hänen, eikä hän päätä asioista.

 

Hän on pelkkä riippa sitten kitisemässä.

Eihän se mummo halua niiden lastenlasten kanssa ollakaan, mutta kun ne sille mummolle aina vaan raahataan hoitoon. Tai siis haluaa olla, mutta ei hoitaa.

Mummot valittaa, että he väsyy, kun joutuvat hoitamaan vielä vanhoilla päivillään pieniä lapsia.

Pienen lapsen hoitaminen on kovaa työtä, eikä sitä enää vanhana jaksa.

Miksi ihmeessä te jätätte pieniä lapsianne vanhusten hoitoon?

On ihan eri asia käydä lasten kanssa kylässä mummolassa, kuin se, että ne viedään sinne hoitoon.

Ei mummolla ole hoitovastuuta enää vanhoilla päivillään. Eihän papoillakaan ole.

Me käytiin aikoinaan paljonkin lomilla mummolassa, mutta hoidettiin lapset itse, ei niitä mummolla hoidettu.

Itse huolehdittiin lapset nukkumaan ja katsottiin mitä niille syötettiin.

Ei olisi tullut mieleenkään jättää niitä vanhan ihmisen vastuulle ja vastukseksi.

Vierailija
324/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset kaipaavat rentoutumista ja vievät lapset mummolaan tai muualle.

Se lapsi tarvitsisi yhtä lailla joskus sitä rentotumista ja vähemmän aikataulua.

Ei ne aikuisetkaan siellä lomallaan nouse 6.30 ylös, kellon mukaan rytmitä päiväänsä, suovat itselleen erilaista ruokaa ja alkoholiakin ja vainoavat puhelimella sitä mummia kuitenkin koko ajan.

Mitäh, herätitkö pojun vasta 6.45, nyt meni rytmi sekaisin. Kyllä sateellakin pitää olla ulkona 2 2 h eikä pelata monopolia.  Mitäh, et saanut nukahtamaan kuin vasta 21.00.  Nyt on elämä lopullisesti pilalla.

Mistä näitä olkiukkoja oikein keksitte?

En ole koskaan kuullut tuttavapiirissä kyllä tällaista. 

Monilla on sen sijaan se tilanne, että isovanhemmat eivät hoida lastenlapsia ollenkaan.

Jokaisella isovanhemmilla on oikeus kieltäytyä hoitamasta lapsenlapsia. Se ei ole velvollisuus vaan vapaaehtoista. Ja kun näitä kommentteja täällä lukee niin en ihmettele miksi ei oteta lasta vastuulleen.

Monella ne ei hoida koska niistä ei ole hoitamaan. Lapset kyllä tietävät.

On täällä vauvalla kyllä ihmisillä surkeita vanhempia.

Ihan pohjasakkaa.

Oikeassa elämässä ei tällaisiin yleensä törmää.

Vierailija
325/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saahan isoäidit olla omia itsejään. Esim pullantuoksuisia murteen kyllästämiä ihanuuksia. Itsellä oli odotuksia, että näyttävät ja tekevät lasten kanssa omia osaamisiaan. Esim äitini ottaisi lapsia puutarhan ja kasvinhoitoon, kuten meitä omiaan lapsuudessa. Piknikeväät mukaan ja sormet multaan. Vaan ei - hän halusi viedä lapsia (kesä)teattereissa ja huvipuistoissa. Sitten se valitti, kun tulee kalliiksi, eikä lapset viihdy. Toinen meidän lapsista ei voi sietää huvipuistolaitteita (kuten en mäkään!), ja teatterissa voisi miettiä ne kappaleet lasten mieleen, eikä raahata kattomaan "nummisuutareita" alle kouluikäisiä.

Äiti alkoi vähentämään lasten kutsumista noiden asioiden takia. 

Anopille sitten vinkattiin, että esikoinen on syytä ulkoiluttaa joka päivä.. siis juoksuttaa kunnolla, kuluttaa sitä energiaa. Etenkin kun mummi on hölvännyt hänet herkkuilla, niin voipi olla pitelemättömissä. Eihän meitä uskottu, vaan valitettiin, että lapsi on hankala. "onhan sillä oltava päässä jotain vikaa, kun käyttäytyy noin", riehu sisällä, juoksi, pelasi palloa, kun ei päässyt ulos purkamaan.. Ei nukkunut öitään. Anoppi piti sateella lapset sisällä kerrostalo kaksiossa, koska ei sateella kuulu ulkoila tai kovilla (-10) pakkasilla. Muutaman kerran lainasin hänelle ulkoiluvaatteita, mutta purnas vastaan. No, ei sitten. 

Mä en lapsille soitellut, kun olvat yökylässä. Vaan laitoin äidille tai anopille viestiä joka toinen päivä, kyselin kuulumisia ja jos lapset haluaa soittaa, niin heille sopivaan aikaan.

Aikataulut ja ruokailut saivat aivan itekseen päättää.

Omasta mielestä me oltiin kyllä ymmärretty isoäityis ja annettiin liikkuma tilaa äideille. Suosituksia annettiin, että pääsisivät helpommalla, mutta niitä ei kuultu ja valittivat, että lapset ovat hankalia.

Aina kotiin tultuaan lapset olivat todella raskaita. En tästä koskaan ääneen sanonut. Nuorempi kiehnäsi sylissä ja esikoinen mennä melskasi pitkin maita ja mantuja. Toisella oli vajetta läheisyydessä (kumpikaan mummeista ei ole halaavaa sorttia) ja toisella ylimääräistä energiaa purettavana. 

Nyt nämä lapset ovat aikuisia ja isoäidit valittaa, kun lapset ei käy kylääss. Ei ole tyttären avomiestäkään vielä tavanneet.. Niin olisko pitänyt olla itse läsnä. Tehdä se duuni aikoja sitten.

Meillä mummi vienyt lapsia kesäteatteriin katsomaan lasten näytöksiä sekä sirkukseen. Lapset ovat kovasti tykänneet ja olen kiitollinen, kun mummi haluaa tarjota kulttuurillisia elämyksiä. Meillä vielä kolme lasta. Ja itse on halunnut ja tarjoutunut tähän.

Pienellä lapsella läheisyyden vaje on vain ikävää vanhempaa kohtaan, sillä ei ole tekemistä sen kanssa ettei mummi olisi pitänyt sylissä. Yksikin yö vanhemmasta erossa on pienelle pitkä aika. Tätä vanhemmat eivät ymmärrä. Koululainen voi jo olla pidemmän ajan erossa ja käsitellä sekä sanoittaa ikävää.

Vierailija
326/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset kaipaavat rentoutumista ja vievät lapset mummolaan tai muualle.

Se lapsi tarvitsisi yhtä lailla joskus sitä rentotumista ja vähemmän aikataulua.

Ei ne aikuisetkaan siellä lomallaan nouse 6.30 ylös, kellon mukaan rytmitä päiväänsä, suovat itselleen erilaista ruokaa ja alkoholiakin ja vainoavat puhelimella sitä mummia kuitenkin koko ajan.

Mitäh, herätitkö pojun vasta 6.45, nyt meni rytmi sekaisin. Kyllä sateellakin pitää olla ulkona 2 2 h eikä pelata monopolia.  Mitäh, et saanut nukahtamaan kuin vasta 21.00.  Nyt on elämä lopullisesti pilalla.

Mistä näitä olkiukkoja oikein keksitte?

En ole koskaan kuullut tuttavapiirissä kyllä tällaista. 

Monilla on sen sijaan se tilanne, että isovanhemmat eivät hoida lastenlapsia ollenkaan.

Jokaisella isovanhemmilla on oikeus kieltäytyä hoitamasta lapsenlapsia. Se ei ole velvollisuus vaan vapaaehtoista. Ja kun näitä kommentteja täällä lukee niin en ihmettele miksi ei oteta lasta vastuulleen.

Monella ne ei hoida koska niistä ei ole hoitamaan. Lapset kyllä tietävät.

Voi teitä onnettomia. Toivotaan, että historia ei toista itseään vaan osaatte olla parempia ja vastuullisempia vanhempia lapsillenne.

Tahtoo vaan nuo huonot elämäntavat monesti periytyä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
327/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat päättävät siitä miten lapsi kasvatetaan ja muiden läheisten pitää noudattaa vanhempien toiveita. Lapset voivat paremmin kun rutiinit pysyvät samanlaisina niin niitä pitää kyllä noudattaa.

Eikä pidä. Lapsi kyllä oppii että mummin luona on eri tavat ja käytännöt helposti 

Vierailija
328/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kyllä, että vanhemmat ne lapset kasvattaa ja niitä periaatteita noudattaa myös isovanhemmat, mutta.....silloin kun itse oli pieni ja vietettiin kesät mummolassa, niin siellä oli mummolan säännöt ja tavat, ei mummo meitä yrittänytkään kasvattaa, mutta opasti ja piti huolta. Tulee ihan ikävä kun muistelee noita aikoja, ei ne mummot ja papat ikuisesti elä, ja joustaa voisi jokainen, ihan jo senkin takia että lapsille jäisi kivat muistot.

niin, mummo voisi joustaa, ajatella lapsen parasta ja joustaa niistä omista ajatuksistaan lapsen parhaaksi.

Ja aikuisena nämäkin lapset muistaa mummolan paikkana, jossa sai päästää irti niistä kaavoista ja olla hetken vapaa. 

Aamulla ei tarvinnutkaan nousta ylos klo 6 silmät ristissä. Ruoka saattoi olla 30 minuuttia myöhässä ja kas kummaa, kenellekään ei käynyt kuinkaan eikä lapsi saanut ikuisia traumoja. 

Kyllä lapsiperheellä on hyvä olla säännöt ja arki luistaa paremmin, kun kaikki on kellotettu, mutta ei voi mummolta vaatia samaa kellottamista(vaariltahan ei kukaan nykyäänkään odota mitään osallistumista, eikä ainakaan aikataulujen noudattamista, vaari saa elää omaa elämäänsä)

Muistavat olonsa mummin leluina kaaoksen seassa.

Eiköhän mummoilta ole se pahin lelu-ja leikkiaika jo takanapäin. Parhaansa yrittävät, että jaksavat katsoa kunnialla lastenlasten perään. 

Mummolassa sitä kaaosta ei olekaan ja sen takia lapsetkin sen muistaa hyvänä paikkana. Pois lukien mt-ongelmaiset ja muuten vaan hullut ja päihdeongelmaiset mummot ja papat jollaisia ne  varsinkin miehen vanhemmat yllättävän usein tuntuu  olevan :DDDDDDDDDD

Ps mummolaan ei ole pakko lapsiaan viedä, eikä varsinkaan hoitoon jos hoidon laatu on niin ala-arvoista. Hankkikaa joku kunnollinen hoitopaikka niin ei tarvii valittaa mummon huonosta ja epäpätevästä hoidosta. 

Meillä "parhaansa" mukaan hoitanut anoppi kävi läpi pankkipapereita, kun oli hoitamassa jonkun lääkärikäynnin takia. Sen jälkeen vuoden ikäiselle viljayliherkälle lapselle ruissipsejä, sitten levitettiin lelut ympäri taloa. Löytyi duploja jopa meidän sängystä ja pyykkikorista. Olin näes liian julma, kun lapsen leikit oli rajoitettu olohuoneeseen. Lapsi itse tiesi rajat, anoppi siellä oli häärännyt. Seuraava yö saatiin valvoa vatsakipuisen lapsen kanssa. Anoppi taas oli mielestään todistanut mun keksineen yliherkkyyden viljoille, kun peräpää ei alkanut paukkua lapsen haistaessa sipsit.

Seuraavalla kerralla oli hoitaja mll:n kautta. Sekin oli anopille väärin, kauhea uhriutuminen. Mll:n hoitajan jälkeen talo ei ollut kaaoksessa eikä lapselle oltu syötetty mitään epäsopivaa. 

Harvoin ollaan ylipäätään hoitoapuja tarvittu, mutta rahalla saa hoidon lisäksi myös mielenrauhan. 

Anoppini ei ole mikään vanha höppänä, tyhmä tai dementtinen. Älykäs ja manipuloiva, pohjattoman ilkeä. Hän voi tietysti olla oma itsensä. Mutta tarviiko muiden sietää kaikkea? 

Silloin olette tehneet oikein ja hankkineet ulkopuolisen hoitajan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
329/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat päättävät siitä miten lapsi kasvatetaan ja muiden läheisten pitää noudattaa vanhempien toiveita. Lapset voivat paremmin kun rutiinit pysyvät samanlaisina niin niitä pitää kyllä noudattaa.

Eikä pidä. Lapsi kyllä oppii että mummin luona on eri tavat ja käytännöt helposti 

Miksi pitäisi? 

Vierailija
330/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä olisi lasten olla mummon kanssa enemmänkin. Hän ei ole koko ajan kiinni puhelimessaan vaan oikeasti läsnä.

Ha. Anoppi väkisin halusi tulla hoitamaan, kun mulla oli vielä äitiyslomalla. Lähdin sitten käymään kaupassa, kun en keksinyt muutakaan. Kun tulin takaisin, lapsi oli yksin yhdessä huoneessa, anoppi toisessa huoneessa juoruamassa puhelimeen. Kuulin kuinka selitti, että kuinka on väsynyt, mutta tulee hoitamaan kun mä en pärjää ilman häntä. 

Anoppi oli hieman hämmentynyt, kun kysyin varsin kärkkäästi miten pärjäämättömyys ilmenee.

Joo, virhe minulta ottaa vastaan tyrkytetty apu. En tehnyt tätä virhettä toista kertaa.

Anoppini luona oltiin, vauva kuukauden ikäinen, käski lähteä käymään rauhassa kaupassa että hän hoitaa vauvaa. No tulin takaisin, vauva ilman vaippaa ja oli käyttänyt saunassa. Oli kyllä hyvin lähellä että anoppi ylipäätään sai elää sen jälkeen. Ja kyllä joillekin ihnettelijöille minun äiti ei sauno itse ikinä, joten ei ole vienyt lapsiaan eikä lastenlapsiaan saunaan 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
331/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat päättävät siitä miten lapsi kasvatetaan ja muiden läheisten pitää noudattaa vanhempien toiveita. Lapset voivat paremmin kun rutiinit pysyvät samanlaisina niin niitä pitää kyllä noudattaa.

Siitä ei ole kasvatukselle kyllä mitään haittaa, jos mummilassa vaikka viikon mennään vähän omanlaisilla kuvioilla.


Itse hoidan mielellään lapsenlapsia toisinaan, mutta vain jos saan toimia omaan tyyliini. Ei ole mitään syytä epäill

, että tekisin jotain väärää. Mutta jos huomaan, että minuun ei luoteta, aletaan vaatia raportointia ja kontrollia ja tiettyä sääntölistaa, niin voi olla, että en ehdikään hoitajaksi.

Vierailija
332/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko yhdelläkään rouvalla huonoa äitiä, äitiä, jolle ei voi lapsia jättää? Ei vian häivää.

Niitä ei ole olemassa, ainut huono on aina anoppi. Oma äiti on kultapieni vaikka ei ottaisi yhtään lasta 10 vuoteen luokseen, kunhan vaan kännykällä hoitaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
333/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä olisi lasten olla mummon kanssa enemmänkin. Hän ei ole koko ajan kiinni puhelimessaan vaan oikeasti läsnä.

Ha. Anoppi väkisin halusi tulla hoitamaan, kun mulla oli vielä äitiyslomalla. Lähdin sitten käymään kaupassa, kun en keksinyt muutakaan. Kun tulin takaisin, lapsi oli yksin yhdessä huoneessa, anoppi toisessa huoneessa juoruamassa puhelimeen. Kuulin kuinka selitti, että kuinka on väsynyt, mutta tulee hoitamaan kun mä en pärjää ilman häntä. 

Anoppi oli hieman hämmentynyt, kun kysyin varsin kärkkäästi miten pärjäämättömyys ilmenee.

Joo, virhe minulta ottaa vastaan tyrkytetty apu. En tehnyt tätä virhettä toista kertaa.

Anoppini luona oltiin, vauva kuukauden ikäinen, käski lähteä käymään rauhassa kaupassa että hän hoitaa vauvaa. No tulin takaisin, vauva ilman vaippaa ja oli käyttänyt saunassa. Oli kyllä hyvin lähellä että anoppi ylipäätään sai elää sen jälkeen. Ja kyllä joillekin ihnettelijöille minun äiti ei sauno itse ikinä, joten ei ole vienyt lapsiaan eikä lastenlapsiaan saunaan 

Hohhoijaa, äitisi ei ole suomalainen mutta anoppi on. Häntä saa mollata vapaasti.

Vierailija
334/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo lapsen elämässä ei ole pääroolissa mummi vaan mummi noudattaa lapsen sääntöjä ihan niinkuin muutkin lapsenpiiat. Jos mummilla nousee pissa hattuun niin sitten lapsenpiiaksi tulee joku muu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
335/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat päättävät siitä miten lapsi kasvatetaan ja muiden läheisten pitää noudattaa vanhempien toiveita. Lapset voivat paremmin kun rutiinit pysyvät samanlaisina niin niitä pitää kyllä noudattaa.

Eikä pidä. Lapsi kyllä oppii että mummin luona on eri tavat ja käytännöt helposti 

Miksi pitäisi? 

Siksi että mummikin on Ihminen. Häntä ei hyppyytetä sinun lapsesi takia vaan lapsi sopeutukoon hänen kun on vielä siinä iässä 

Vierailija
336/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään käsitys siitä että sinulla olisi joku oikeus toisten lapsiin on vanhentunut ja sairas. Lapsilla on äiti, ei tarvita mitään mahoa kakkosäitiä. Ei tällaista tapahdu millään eläimellä, ainoastaan ihmisnainen loisii toisten lapsissa mahouduttuaan.

Vierailija
337/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat päättävät siitä miten lapsi kasvatetaan ja muiden läheisten pitää noudattaa vanhempien toiveita. Lapset voivat paremmin kun rutiinit pysyvät samanlaisina niin niitä pitää kyllä noudattaa.

Niin. Eli mummi ei saa olla oma lämmin itsensä ja edes lomalla lapset ei saa aikatauluista rentoutua. Ei ihme että niin lapset kuin aikuiset voivat huonosti.

Aikataulua aikataulun perään jo syntymästä lähtien.

Vain unirytmi ja ruuat, ääliö. Sä taidat kyllä olla joku pedo-veijo.

Ulkoiluaika, pikkukakkosaika, kimblen peliaika, voi kuule on tarkat aikataulut vaavista lähtien. Kalenterihommaa. 

Mitä vikaa siinä on? Ulkoilua tarvitaan pari kertaa päivässä, pikkukakkosen aikaan saa aikuinen kokkailtua ja lautapelin kanssa rauhoitutaan iltapuulle 

Mummilassa voi olla vähän eri aikataulut ja rutiinit, ja silti ihan hyvin <3

Vierailija
338/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo lapsen elämässä ei ole pääroolissa mummi vaan mummi noudattaa lapsen sääntöjä ihan niinkuin muutkin lapsenpiiat. Jos mummilla nousee pissa hattuun niin sitten lapsenpiiaksi tulee joku muu.

No jos on valinnanvaroja ilmaisissa lastenpiioissa niin siitä vaan. Luulenpa ettei tunkua ole tehtävään.

Vierailija
339/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipäätään käsitys siitä että sinulla olisi joku oikeus toisten lapsiin on vanhentunut ja sairas. Lapsilla on äiti, ei tarvita mitään mahoa kakkosäitiä. Ei tällaista tapahdu millään eläimellä, ainoastaan ihmisnainen loisii toisten lapsissa mahouduttuaan.

Olet todella pimeä tyyppi mahottamisinesi. Mikä kakkosäiti, kuka nyt sellaista haluaisi ollakaan, mutta lapselle on kivaa, jos on hyvät lämpimät välit isovanhempiinsa.  Noi sun kommentit ei kerro mistään muusta kuin sinun yltiönegatiivisesta ajattelusta.

Vierailija
340/376 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset kaipaavat rentoutumista ja vievät lapset mummolaan tai muualle.

Se lapsi tarvitsisi yhtä lailla joskus sitä rentotumista ja vähemmän aikataulua.

Ei ne aikuisetkaan siellä lomallaan nouse 6.30 ylös, kellon mukaan rytmitä päiväänsä, suovat itselleen erilaista ruokaa ja alkoholiakin ja vainoavat puhelimella sitä mummia kuitenkin koko ajan.

Mitäh, herätitkö pojun vasta 6.45, nyt meni rytmi sekaisin. Kyllä sateellakin pitää olla ulkona 2 2 h eikä pelata monopolia.  Mitäh, et saanut nukahtamaan kuin vasta 21.00.  Nyt on elämä lopullisesti pilalla.

Mistä näitä olkiukkoja oikein keksitte?

En ole koskaan kuullut tuttavapiirissä kyllä tällaista. 

Monilla on sen sijaan se tilanne, että isovanhemmat eivät hoida lastenlapsia ollenkaan.

Jokaisella isovanhemmilla on oikeus kieltäytyä hoitamasta lapsenlapsia. Se ei ole velvollisuus vaan vapaaehtoista. Ja kun näitä kommentteja täällä lukee niin en ihmettele miksi ei oteta lasta vastuulleen.

Monella ne ei hoida koska niistä ei ole hoitamaan. Lapset kyllä tietävät.

Voi teitä onnettomia. Toivotaan, että historia ei toista itseään vaan osaatte olla parempia ja vastuullisempia vanhempia lapsillenne.

Tahtoo vaan nuo huonot elämäntavat monesti periytyä. 

Ei kannata alapeukutella.

Tutkitusti syrjäytyminen ja vähäosaisuus periytyy ja jatkuu sukupolvelta toiselle.

Ja kyllähän näillä täällä esillä olleilla mummolla on selvästi ongelmia selvitä normaalista elämästä. Yksikin mummo elää niin saastaisesti ettei hänen tekemiä ruokia uskalla tarjota lapsille, joten kyllä silloin on jotakin häikkää elämänhallinnassa.

Toisen anoppi supattelee lasten korviin ja tartuttaa näihin hammaspöpöjä. Ei terveen aikuisen toimintaa.

Kyllä nuo mummot aika omituista elämää viettää ja tavat tahtoo periytyä vahvasti sukupolvelta toiselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme