Kerrostalon ovikoodin jakamisen kieltäminen järjestyssäännöissä
Muutin juuri uuteen asuntoon vuokralle ja kuulemma taloyhtiön järjestyssäännöissä kielletään ovikoodin jakaminen ulkopuolisille.
Miten ihmeessä tavarantoimittajat ja ruokalähetit pääsevät tuomaan tilaukseni, jos en laita tilauksen yhteyteen ovikoodia? Olen tilannut KOTIINkuljetuksen, en rapunovelle-kuljetusta. Tulen aivan varmasti jakamaan ovikoodin jokaiselle ja mikäli tästä joku kerrostalokyttääjä ahdistuu ja tekee valituksen, kerron että he ovat lyhytaikaisia vieraitani ja tarvitsevat ovikoodin liikkumiseen.
Sairaita sääntöjä näillä kerrostalopoliiseilla kyllä, onneksi tiedän oikeuteni ja ovikoodin jakaminen ei ole vuokrasopimuksen purkamisen peruste.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalainen postinjakaja tuli yöllä rappuun. Pääseekö samoilla avaimilla asuntoihin? Ainakin taloyhtiön hallituksen johtajan perhe pääsee. Ja huoltomies sekä vartijat.
Sinä pääset avaimellasi rappuun, oletettavasti myös yöllä. Oletko kokeillut, pääsetkö avaimellasi myös kaikkiin asuntoihin, kun kerran huoltomieskin pääsee?
Niinpä...
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen pj ei yleensä omista yleisavainta. Ei meidän talossa ainakaan. Vain huoltoyhtiö ja isännöitsijä. Lehdenjakajien avain käy vain ulko-oveen. Joillakin pääsi kellarikäytävää toiseen rappuun. Meillä ei ainakaan enää, avaimet on niin eriytetty.
Meillä PJ halusi tulla avaimella asuntooni.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalainen postinjakaja tuli yöllä rappuun. Pääseekö samoilla avaimilla asuntoihin? Ainakin taloyhtiön hallituksen johtajan perhe pääsee. Ja huoltomies sekä vartijat.
Postinjakajalla on lehdenjakajan avain,jolla pääsee ulko-ovesta. Sitten on huiltoavain, jolla pääsee kaikkialle muualle paitsi asuntoihin. Yleisavaimella pääsee myös asuntoihin. Yleisavaimia on huollolla.
Sitten on vielä reittiavain, jolla esim.hissihuolto tai energialaitos pääsee sinne minne pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalainen postinjakaja tuli yöllä rappuun. Pääseekö samoilla avaimilla asuntoihin? Ainakin taloyhtiön hallituksen johtajan perhe pääsee. Ja huoltomies sekä vartijat.
Postinjakajalla on lehdenjakajan avain,jolla pääsee ulko-ovesta. Sitten on huiltoavain, jolla pääsee kaikkialle muualle paitsi asuntoihin. Yleisavaimella pääsee myös asuntoihin. Yleisavaimia on huollolla.
Sitten on vielä reittiavain, jolla esim.hissihuolto tai energialaitos pääsee sinne minne pitää.
On siinä avainta kerrakseen.
Kyllä sinne rappuun pitää päästä vanhusten kotihoito, remppamiehet ja lukuisa määrä muitakin ihmisiä kotikuljetusten lisäksi. Idea koodissa on, että sitä vaihdetaan säännöllisesti, jolloin suurta riskiä ei synny. Ei ihminen rapussa aiheuta sen suurempaa uhkaa asunnoissa oleville kuin ihmiset kävelytiellä omakotitalon edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voida kieltää. Sitä varten se ovikoodi on, että sen voi antaa niille ihmisille, joilla ei ole avainta kyseiseen taloon.
Ovikoodi kannattaa tosin vaihtaa vaikka kuukauden välein.
Se ovikoodi on kyllä sitä varten, ettei talossa rampaa asiattomia. Postinkantajalle/lehdenjakajalle koodin tietenkin voi antaa, mutta lähettiä voit aivan hyvin mennä rapun ovelle vastaan. Tai sitten voit avata oven etänä, kuten meillä tehdään. On ovipuhelin sitä varten.
"Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen kertoo, että asia on sinänsä yksiselitteinen.
Taloyhtiön asukkailla on oikeus luovuttaa koodia eteenpäin oman harkintansa mukaan. Taloyhtiö voi siis kehottaa miettimään huolellisesti koodin luovuttamista mutta ei kieltää sen antamista eikä rankaista sen luovuttamisesta arkisiin tarkoituksiin.
- Olen itse kuullut, että joku talo on kieltänyt koodin antamisen esimerkiksi ruokaläheteille. Niin ei voi kuitenkaan tehdä."
Kukaan ei voi siis pakottaa menemään alaovelle lähettiä vastaan. Aina se ei ole edes mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti se lyhytaikainen woltneekerivieraasi ra '''' isk ''' kaa tai pahoinpitelee sinut. Edes lyhytaikaisesti.
Suomalaisia alkavat olla wolttikuskit. Miten muuten nainrn rsiskaa naisen? Ihan kummia ajatuksia sulla
Suomalaisia wolttikuskit? 🤣😆 Missä Maassa? Ruotsissa?
Suomessa. Tampereella ainakin useita ja Helsingissä ihan suomalainen nainen tuonut sapuskat.
Ovikoodi voidaan vaihtaa eikä uutta kerrota sulle. Näin on tapahtunut ihan oikesssa elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinne rappuun pitää päästä vanhusten kotihoito, remppamiehet ja lukuisa määrä muitakin ihmisiä kotikuljetusten lisäksi. Idea koodissa on, että sitä vaihdetaan säännöllisesti, jolloin suurta riskiä ei synny. Ei ihminen rapussa aiheuta sen suurempaa uhkaa asunnoissa oleville kuin ihmiset kävelytiellä omakotitalon edessä.
Niinpä. Talon asukkailla on avaimet eivätkä he mitään koodeja tarvitse.
Oot juuri tyypillinen patalaiska paskakasa joka et jaksa lyllertää ulko-ovelle vastaanottamaan tilaustasi
Olisi kätevä kun voisi generoida kertakäyttöisen ovikoodin tarpeen mukaan. Tosin en noita ruokalähettejä muutenkaan hyödynnä joten aika se ja sama.
Ne säännöt on tehty myös sinua varten ja sinun ja omaisuutesi suojelemiseksi. Oletko kysynyt, minkä vuoksi tuo sääntö on otettu käyttöön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen pj ei yleensä omista yleisavainta. Ei meidän talossa ainakaan. Vain huoltoyhtiö ja isännöitsijä. Lehdenjakajien avain käy vain ulko-oveen. Joillakin pääsi kellarikäytävää toiseen rappuun. Meillä ei ainakaan enää, avaimet on niin eriytetty.
Meillä PJ halusi tulla avaimella asuntooni.
Mistä syystä? Tuohan on laitontakin.
Vierailija kirjoitti:
Ovikoodi voidaan vaihtaa eikä uutta kerrota sulle. Näin on tapahtunut ihan oikesssa elämässä.
Taloyhtiössä ei ilmeisesti välitetä sitten laista. Sellaista sattuu yllättävän usein. Kielletään asioita, joita taloyhtiöllä ei ole oileutta kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Ovikoodi voidaan vaihtaa eikä uutta kerrota sulle. Näin on tapahtunut ihan oikesssa elämässä.
Se on laitonta eli rikosilmoitus kehiin.
Vierailija kirjoitti:
Ne säännöt on tehty myös sinua varten ja sinun ja omaisuutesi suojelemiseksi. Oletko kysynyt, minkä vuoksi tuo sääntö on otettu käyttöön?
Supo köy varastamassa omaisuutesi omaan käyttöön. Tämä on sitä omaisuuden suojelemista?
Vierailija kirjoitti:
Ovikoodi voidaan vaihtaa eikä uutta kerrota sulle. Näin on tapahtunut ihan oikesssa elämässä.
Asiallinen meininki!
Vierailija kirjoitti:
Ne säännöt on tehty myös sinua varten ja sinun ja omaisuutesi suojelemiseksi. Oletko kysynyt, minkä vuoksi tuo sääntö on otettu käyttöön?
Jos oikeasti on vakavia turvallisuusongelmia, koodi toki poistetaan kokonaan käytöstä varmuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen pj ei yleensä omista yleisavainta. Ei meidän talossa ainakaan. Vain huoltoyhtiö ja isännöitsijä. Lehdenjakajien avain käy vain ulko-oveen. Joillakin pääsi kellarikäytävää toiseen rappuun. Meillä ei ainakaan enää, avaimet on niin eriytetty.
Meillä PJ halusi tulla avaimella asuntooni.
Mistä syystä? Tuohan on laitontakin.
Itse olisin vetänyt lättyyn tuossa tilanteessa. Laitonta tahi ei.
Hallituksen pj ei yleensä omista yleisavainta. Ei meidän talossa ainakaan. Vain huoltoyhtiö ja isännöitsijä. Lehdenjakajien avain käy vain ulko-oveen. Joillakin pääsi kellarikäytävää toiseen rappuun. Meillä ei ainakaan enää, avaimet on niin eriytetty.