Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

NU Kolumni: "Lapsettomat ja sinkkuna elävät jäävät helposti juhlakierrossa maksajan rooliin"

Vierailija
27.06.2026 |

https://www.nokianuutiset.fi/puheenvuoro/art-2000012101138.html

Ajankohtainen asia. Vapaaehtoisesti lapsettomat eivät ole käveleviä pankkiautomaatteja, vaan hekin ansaitsevat inhimillisen ja yhdenvertaisen kohtelun.

Kommentit (131)

Vierailija
121/131 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole jäänyt IKINÄ maksajan rooliin. Rahaton kun olen. 

Vierailija
122/131 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärränkö oikein: vela on vapaaehtoisesti halunnut olla sinkku ja lapseton mutta haluaisi häät ja ristiäiset?

Kyllä, juuri näin. Näiden lisäksi vela haluaisi myös äitienpäivän, rippijuhlat ja lakkiaiset. Itseasiassa hän haluaisi kaikki perhejuhlat vaikka hänellä ei ole omaa perhettä.

Jokaisella velalla on perhe. Ensinnäkin on omat vanhemmat, sekä mahdolliset sisarukset + serkut. Lisäksi voi olla puolisokin, ja läheisiä ystäviä, joiden kanssa on sovittu että autellaan vanhalla iälläkin. Osalla myös lemmikkejä, jotka ovat kuin perheenjäseniä.

Miten ihminen edes voi olla perheetön? Syntynyt ulkoavaruudessa tyhjyydestä?

Omalla perheellä tarkoitan sitä perhettä jonka minä ole itselleni muodostanut. Eli minä, mieheni ja lapset. Tietysti minulla on myös toinen perhe, lapsuudenperhe mutta sen merkitys vähenee oman perheen myötä.

Kauhea ajatus, että lapsuudenperheen merkitys vähenee oman perheen myötä. Ikään kuin omat, rakkaat ihmiset voisi saman tien sysätä ravintoketjussa pykälää alemmas, kun tilalle astuu jotakin näennäisesti tärkeämpää. Saman näkee toisinaan tapahtuvan, kun ystävät jäävät parisuhteen alettua. Siinä totisesti huomaa paikkansa hierarkiassa.

Minulle, koko ikäni yksin eläneelle ja vapaaehtoisesti lapsettomalle, joka en koskaan ole käynyt edes treffeillä, äitini ja mummoni ovat maailman tärkeimmät ihmiset. Mummoani kävin auttamassa viimeksi tänä aamuna. Tiedän jääväni täysin yksin, kun heistä aika jättää. En aio elää kovin vanhaksi. Sen asian kanssa tein rauhan jo lapsena.

Tiedänpähän paikkani.

N33

Sinulla ei siis ole käsitystä, kuinka paljon se "itsetehty" perhe vie aikaa? Kyllä siinä vain väistämättä niin käy, kun on työ, jota on pakko tehdä rahan takia, ja ne omat lapset ja oma koti, ja parisuhdekin pitäisi saada pidettyä hengissä sen ajan, kun lapset asuu kotona, että se lapsuuden perhe jää taustalle. Ei saa tarkoita, että ne ihmiset lakkaa olemasta, tai heillä ei ole enää väliä, mutta kun vuorokaudessa on vain 24 h ja nukkuakin olisi hyvä, niin sitten niitä sukulaisia nähdään joskus ja jouluna, varsinkin kun on vielä välimatkaa. Ja se on kaikille ok, koska niillä sisaruksillakin/sukulaisilla on ne omat työnsä ja perheensä. Ihan tervettäkin se on, että napanuora katkeaa oman perheen myötä ja oma perhe asettuu etusijalle. Mulla on ihan henkilökohtaista kokemusta tästä, kun näin ei käy, ja puoliso väsyttää itsensä poukkoillessa vaativan lapsuuden perheen tarpeiden ja oman perheen tarpeiden välillä. 

Ja onhan se nyt ihan normaalia, että ihminen siirtyy elämässä eteenpäin, eikä takerru vielä 50v omaa äitiinsä ja isoäitiinsä. Ihanaa, että velalla on aikaa käydä auttamassa mumoaan, mutta ihan yhtä tärkeätä on se, että joku toinen keskittyy niiden uusien kansalaisten hoivaamiseen. Jos kaikki jäisi hoitamaan mummoaan ja jättää jälkeläiset tekemättä niin tuo N33 olisi itse se viimeinen "mummo" jota ei kukaan käy katsomassa ja hoitamassa. 

Hyvä se on, että ihmiset perustaa oman perheen ja keskittyy siihen.  En ainakaan itse vanhempana toivoisi, että kukaan lapsista jäisi ilman perhettä sen takia, että haluaisi jäädä hoivaamaan minua, kun olen vanha tai minun äitiäni.  

Kuten kommentissani kirjoitin, en aio elää kovin vanhaksi, joten minusta ei milloinkaan tule sitä viimeistä mummoa. Ihannetilanteessa elämäni päättyy ennen kuin rakkaimpieni, ja mieluummin mahdollisimman pian. Atropoksen sopisi pitää kiirettä saksineen. Siihen saakka keskityn kielenhuoltoon, luontoarvoihin, työhöni ja kirjallisuuteen.

Mutta tämä menee ohi aiheen. Jatkakaa! Helteestä huolimatta näitä kommentteja lukiessani minua alkoi paleltaa.

N33

Hellettä on siellä missä on, mutta täällä sataa ja on +12C.

Jos täällä olisi hellettä, olisin ulkona nauttimassa kauniista kesäpäivästä, (luontoarvoihin) en vauvalla kuluttamassa kaunista päivää. 

Vähän kyl tyly vastaus ihan asialliseen kommenttiin. Ja ihmiselle, joka selkeesti toivoo kuolemaa. Mut ohis!

P. S. Ite ainakin toteutan luontoarvoja sillä, etten hommaa niit lapsia :D

Toteuta luontoarvoja sillä tavalla, ettet hakeudu hoidon piiriin seuraavan kerran sairastuttuasi. Muuten jonkun toisen ihmisen (sen sinun mielestäsi pahan ihmisen, joka ei toteuttanut luontoarvoja) lapsi joutuu sinua hoitamaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/131 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä että yhteiskunnassa edes joskus juhlitaan heitä jotka tuovat yhteiskunnalle tulevaisuuden ja siitä joku uhriutuu

Että mitä häh?

😂😂😂

Lapsettomat maksavat veroja ja kaikesta täyden hinnan ja elättävät myös lapsiperheitä vauvasta vaariin. 

Vierailija
124/131 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä alistua maksajan rooliin, vaan ostaa sen verran kuin on kohtuullista. Koskee myös työtä, vaikkapa juhlissa avustamista jne. 

Vierailija
125/131 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

me lopetettiin ukon kanssa kaikki nämä juhlissa käynnit, jotka milläänlailla koskee lapsia, kihloja tai häitä. vain hautajaisiin mennään jos kutsu käy saattoväkeen.

No tehän olette hilpeätä sakkia. Elämän iloisia hetkiä ja kohokohtia ei kiinnosta juhlistaa, mutta jonkun kuolemaa voidaan kyllä juhlia.

Vierailija
126/131 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä että yhteiskunnassa edes joskus juhlitaan heitä jotka tuovat yhteiskunnalle tulevaisuuden ja siitä joku uhriutuu

Että mitä häh?

😂😂😂

Lapsettomat maksavat veroja ja kaikesta täyden hinnan ja elättävät myös lapsiperheitä vauvasta vaariin. 

Lapsettomat maksavat vähemmän veroja kuin perheelliset. Suomessa hyväosaiset saavat eniten lapsia, huono-osaiset ja vähiten koulutetut eivät juurikaan lisäänny.

Vierailija
127/131 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tuntuu moni lapseton ajattelevan, että lapset eivät olisi oikeita ihmisiä, vaan äitinsä osia. Siis kun eihän lastensynttäreillä se äiti ole päähenkilö eikä saa lahjoja, vaan lapsi. Ihan samalla tavalla se vela on lapsena saanut synttärilahjoja koko lähisuvulta. Nyt ei vaan antaisi vuorollansa lahjoja uusille lapsille.

Ristäisissä juhlitaan vauvaa. Velalla on ollut omat ristiäiset aikanaan, tasan menee siis sekin.

Vähän kuin kiukuttelisi hautajaisista, kun ei ole vielä ollut yhtään omia hautajaisia ja aina vaan rampataan viemässä muille ihmisille kukkia.

Vierailija
128/131 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärränkö oikein: vela on vapaaehtoisesti halunnut olla sinkku ja lapseton mutta haluaisi häät ja ristiäiset?

Kyllä, juuri näin. Näiden lisäksi vela haluaisi myös äitienpäivän, rippijuhlat ja lakkiaiset. Itseasiassa hän haluaisi kaikki perhejuhlat vaikka hänellä ei ole omaa perhettä.

Jokaisella velalla on perhe. Ensinnäkin on omat vanhemmat, sekä mahdolliset sisarukset + serkut. Lisäksi voi olla puolisokin, ja läheisiä ystäviä, joiden kanssa on sovittu että autellaan vanhalla iälläkin. Osalla myös lemmikkejä, jotka ovat kuin perheenjäseniä.

Omalla perheellä tarkoitan sitä perhettä jonka minä ole itselleni muodostanut. Eli minä, mieheni ja lapset. Tietysti minulla on myös toinen perhe, lapsuudenperhe mutta sen merkitys vähenee oman perheen myötä.

Kauhea ajatus, että lapsuudenperheen merkitys vähenee oman perheen myötä. Ikään kuin omat, rakkaat ihmiset voisi saman tien sysätä ravintoketjussa pykälää alemmas, kun tilalle astuu jotakin näennäisesti tärkeämpää. Saman näkee toisinaan tapahtuvan, kun ystävät jäävät parisuhteen alettua. Siinä totisesti huomaa paikkansa hierarkiassa.

Minulle, koko ikäni yksin eläneelle ja vapaaehtoisesti lapsettomalle, joka en koskaan ole käynyt edes treffeillä, äitini ja mummoni ovat maailman tärkeimmät ihmiset. Mummoani kävin auttamassa viimeksi tänä aamuna. Tiedän jääväni täysin yksin, kun heistä aika jättää. En aio elää kovin vanhaksi. Sen asian kanssa tein rauhan jo lapsena.

Tiedänpähän paikkani.

N33

Näin se vain menee. Ymmärrän että sinä et tätä ymmärrä niinkuin ei ymmärrä vela siskonikaan. Lapsuuden perheestä "irtaudutaan" lopullisesti vasta sitten kun saadaan se oma perhe. Siihen asti lapsuuden perheen jäsenet ovat niitä tärkeimpiä ihmisiä maailmassa. Sitten kun saadaan omia lapsia niin heistä tulee ne tärkeimmät ihmiset maailmassa. Se ei kuitenkaan tarkoita ettei lapsuuden perheen jäsenet olisi enää tärkeitä ja rakkaita mutta joku muu on vielä rakkaampi. Tätä rakkautta ei velat ikinä koe, niin he eivät sitä voi koskaan täysin ymmärtää. 

Veloilla on vielä parempaa rakkautta. Sitä sinä taas et voi ymmärtää. 

Jaa, onko veloilla siis jotain rakkautta toisia veloja kohtaan? Minullakaan kun ei ole aina ollut lapsia ja minulla on kokemusta jo ennen lapsiakin rakkaudesta useammassa parisuhteessa, ystävien, lapsuudenperheen ja sukulaisten kesken. 

Vierailija
129/131 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan yhä sen kun vauvavuotena aivan rättiväsyneenä mietin keneltä ystävältä voisin pyytää hieman apua, kun aloin suurinpiirtein nähdä harhoja koliikkivauvan kanssa ja oma mies oli samassa tilanteessa. Ja joku tuntemani vela uhriutui miten hänellä ei ole miestä joka joskus tekisi hänelle ruokaa. Aikuiselle yksinasuvalle.

En saanut babyshowereita mutta kyllä sellaiset saavat äidit ne ansaitsee.

Miksi Suomessa pitäisi järjestää jenkkilästä matkittuja vauvasuihkuja vaippakakkuineen?

Vierailija
130/131 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedänpähän paikkani.

N33

Näin se vain menee. Ymmärrän että sinä et tätä ymmärrä niinkuin ei ymmärrä vela siskonikaan. Lapsuuden perheestä "irtaudutaan" lopullisesti vasta sitten kun saadaan se oma perhe. Siihen asti lapsuuden perheen jäsenet ovat niitä tärkeimpiä ihmisiä maailmassa. Sitten kun saadaan omia lapsia niin heistä tulee ne tärkeimmät ihmiset maailmassa. Se ei kuitenkaan tarkoita ettei lapsuuden perheen jäsenet olisi enää tärkeitä ja rakkaita mutta joku muu on vielä rakkaampi. Tätä rakkautta ei velat ikinä koe, niin he eivät sitä voi koskaan täysin ymmärtää. 

On kyllä alentuva komentti.  Ei meillä muuten olisi taidetta ja kirjailijoitakaan, jos emme kykenisi ymmärämään muuta kuin itse kokemanme asiat 

Lapsuudenperheestä voi kyllä irtaantua täysin ilman omia lapsiakin, siihen vaaditaan vain tietoista päätöstä ja kypsyyttä sekä selviä rajoja.

Vanhemman rakkaus omaan lapseen on luonnon sanelemaa, toki tiedämme kaikki, etteivät kaikki vannhemmat osaa rakastaa saati ole hyviä vanhempia.

Suurin osa ihmisistä tietää, mitä on olla lapsi lapsiperheessä. Lapsen kokemus voi poiketa paljon äidin (isän) luulosta, että tässä eletään rakkaudentäyteistä idylliä.   Luonto senkin jörjestää, että lapsi haluaa sieltä pois itselleen rakkaampien ihmisten luo tai vain oman elämänsä pariin.

Vierailija
131/131 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että mitä häh?

😂😂😂

Lapsettomat maksavat vähemmän veroja kuin perheelliset. Suomessa hyväosaiset saavat eniten lapsia, huono-osaiset ja vähiten koulutetut eivät juurikaan lisäänny.

Mutta hyväosaiset ovat marginaalissa Suomessa, ja hyväosaisten määrä myös todnäk. pienenee pätkätöiden lisääntyessä. Jokainen vuosi myös väestöpyramisi uusiutuu kun paljon lisääntyneiden boomerien tilalle tulee lapsettomia nuoria/aikuisia, jotka pysyvät lapsettomina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi