NU Kolumni: "Lapsettomat ja sinkkuna elävät jäävät helposti juhlakierrossa maksajan rooliin"
https://www.nokianuutiset.fi/puheenvuoro/art-2000012101138.html
Ajankohtainen asia. Vapaaehtoisesti lapsettomat eivät ole käveleviä pankkiautomaatteja, vaan hekin ansaitsevat inhimillisen ja yhdenvertaisen kohtelun.
Kommentit (131)
No eihän noihin ole pakko osallistua. Eikä kaikki avioituvat tai lisääntyvät pidä mitään typeriä ennakkojuhlia. Saati osallistu muiden juhliin. Kunnon yleistystä taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä että yhteiskunnassa edes joskus juhlitaan heitä jotka tuovat yhteiskunnalle tulevaisuuden ja siitä joku uhriutuu
Mitä. Just. Luin.
Eli ihminen ei ole minkään arvoinen jos ei lisäänny? Tai on jotenkin vähempiarvoinen?
Voitko viedä nuo velafobiset näkemyksesi muualle. Kiitos.
Sinäpä sen sanoit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärränkö oikein: vela on vapaaehtoisesti halunnut olla sinkku ja lapseton mutta haluaisi häät ja ristiäiset?
Kyllä, juuri näin. Näiden lisäksi vela haluaisi myös äitienpäivän, rippijuhlat ja lakkiaiset. Itseasiassa hän haluaisi kaikki perhejuhlat vaikka hänellä ei ole omaa perhettä.
Jokaisella velalla on perhe. Ensinnäkin on omat vanhemmat, sekä mahdolliset sisarukset + serkut. Lisäksi voi olla puolisokin, ja läheisiä ystäviä, joiden kanssa on sovittu että autellaan vanhalla iälläkin. Osalla myös lemmikkejä, jotka ovat kuin perheenjäseniä.
Miten ihminen edes voi olla perheetön? Syntynyt ulkoavaruudessa tyhjyydestä?
Omalla perheellä tarkoitan sitä perhettä jonka minä ole itselleni muodostanut. Eli minä, mieheni ja lapset. Tietysti minulla on myös toinen perhe, lapsuudenperhe mutta sen merkitys vähenee oman perheen myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä että yhteiskunnassa edes joskus juhlitaan heitä jotka tuovat yhteiskunnalle tulevaisuuden ja siitä joku uhriutuu
Mikä ihmeen yhteiskunnan tulevaisuus?
Perheet, lapset, kasvatus ja kaikki muu sellainen jota ilman yhteiskunta loppuu tähän sukupolveen
Maapallolla ei ole KOSKAAN ollut enempää ihmisiä kuin nyt. Ei ole kuule pelkoa että jengi loppuu, väestönkäsvu jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärränkö oikein: vela on vapaaehtoisesti halunnut olla sinkku ja lapseton mutta haluaisi häät ja ristiäiset?
Ei vaan hänkin haluaisi joskus olla se jolle järjestetään jotain. Tosin häät ja ristiäiset järjestetään itse. Vela haluaisi jotain sellaista kuin babyshowerit tai polttarit.
Suosittelen veloja aloittamaan yllätyssynttäreiden perinteen, niitä voi kaikki velat järjestää toisilleen. Turha odottaa että joku kiireinen lapsiperhe ottaa siitä kiinni
Velojen kannattaa aloittaa totuttautuminen loppuelämään jo noista juhlista tai ennemminkin niiden puutteesta. Vanhoilla päivillä tulee niin paljon lisää pettymyksiä kun silloin ei varsinkaan ole ketään joka huomioisi mitenkään.
Miten niin ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheet, lapset, kasvatus ja kaikki muu sellainen jota ilman yhteiskunta loppuu tähän sukupolveen
Eihän sitä vauvan syntyessä vielä tiedä onko hän tulevaisuudessa rakentamassa vai tuhoamassa Suomea. Lapseton voi olla paljonkin hyödyksi oman työnsä/vapaaehtoistyön jne kautta, se lapsi pelkkä kuluttaja, tukien varassa elävä tai jopa kriminaali.
Näin ratakiskosta esimerkin vääntäen.
Ja kumminkin tosiasiat puhuu sen puolesta, että suurin osa kasvaa vastuuntuntoisiksi ihmisiksi, jotka opiskelee, tekee työtä, hankkii perheen ja rakastaa sitä.
Ja sitten on nämä vela-mekkaloijat, jotka vaatii "oikeuksiaan".
Mitä väärää siinä on jos velat vaatii yhdenvertaista kohtelua ja velojen syrjinnän lopettamista? Nyt kun syrjintä ei osu omalle kohdalle, helppoa sulkea silmät siltä.
Juhlien järjestäminen ei ole syrjintää ja niihin osallistuminen on täysin vapaaehtoista. Lopeta ruikuttaminen.
Perheelliset sijoittaa lapsiensa elämään kymppitonneja, joka on kaikki pois itsekkäästä vain itselle elämisestä.
Itsehän sinä ne lapset teit ja halusit? Minäkin sijoitan hevoseeni kymppitonneja! XD
"itsekästä vain itselleen elämistä", niin? kenelle muulle elät omaa elämääsi? Aika surullista kun joiltain minuus katoaa kokonaan lapsia saatuaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan yhä sen kun vauvavuotena aivan rättiväsyneenä mietin keneltä ystävältä voisin pyytää hieman apua, kun aloin suurinpiirtein nähdä harhoja koliikkivauvan kanssa ja oma mies oli samassa tilanteessa. Ja joku tuntemani vela uhriutui miten hänellä ei ole miestä joka joskus tekisi hänelle ruokaa. Aikuiselle yksinasuvalle.
En saanut babyshowereita mutta kyllä sellaiset saavat äidit ne ansaitsee.
Oletko siis sitä mieltä, että vela ei saa toivoa että hänellä olisi ruokaa laittava puoliso, koska SINULLA on rankkaa? Se on jotenkin vähemmän arvokas tavoite elämässä?
Aika itsekästä kieltää muilta heidän haaveet vain, koska minä minä ja minun kärsimykset.
Elä ja anna muiden elää.
Tilannetaju voisi olla velallekin hyvä hankkia. Tuossa tilanteessa on aika vakava tilanne ja silloin tarjotaan apua tai vähintään ollaan hiljaa omista pikkuasioista. Eri
Älä hanki lapsia jos et niistä jaksa pitää huolta. Valintasi olet tehnyt ihan itse, kanna seuraukset. Ei minuakaan kiinnosta sinun kakarasi pikkuasiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä vauvan syntyessä vielä tiedä onko hän tulevaisuudessa rakentamassa vai tuhoamassa Suomea. Lapseton voi olla paljonkin hyödyksi oman työnsä/vapaaehtoistyön jne kautta, se lapsi pelkkä kuluttaja, tukien varassa elävä tai jopa kriminaali.
Ja kumminkin tosiasiat puhuu sen puolesta, että suurin osa kasvaa vastuuntuntoisiksi ihmisiksi, jotka opiskelee, tekee työtä, hankkii perheen ja rakastaa sitä.
Mitä väärää siinä on jos velat vaatii yhdenvertaista kohtelua ja velojen syrjinnän lopettamista? Nyt kun syrjintä ei osu omalle kohdalle, helppoa sulkea silmät siltä.
Juhlien järjestäminen ei ole syrjintää ja niihin osallistuminen on täysin vapaaehtoista. Lopeta ruikuttaminen.
Perheelliset sijoittaa lapsiensa elämään kymppitonneja, joka on kaikki pois itsekkäästä vain itselle elämisestä.
Jaa senkö takia te sitten ruinaatte niitä kalliita lahjoja velasukulaisilta ja -kavereilta niille ah niin arvokkaille lapsillenne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan hänkin haluaisi joskus olla se jolle järjestetään jotain. Tosin häät ja ristiäiset järjestetään itse. Vela haluaisi jotain sellaista kuin babyshowerit tai polttarit.
Suosittelen veloja aloittamaan yllätyssynttäreiden perinteen, niitä voi kaikki velat järjestää toisilleen. Turha odottaa että joku kiireinen lapsiperhe ottaa siitä kiinni
Velojen kannattaa aloittaa totuttautuminen loppuelämään jo noista juhlista tai ennemminkin niiden puutteesta. Vanhoilla päivillä tulee niin paljon lisää pettymyksiä kun silloin ei varsinkaan ole ketään joka huomioisi mitenkään.
Miten niin ei ole?
Kuvittelevat että veloilla ei ole aikuisia velakavereita :D Kun itsellään ei ole mitään muuta elämässään kuin omat lapset ja niiden navat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan yhä sen kun vauvavuotena aivan rättiväsyneenä mietin keneltä ystävältä voisin pyytää hieman apua, kun aloin suurinpiirtein nähdä harhoja koliikkivauvan kanssa ja oma mies oli samassa tilanteessa. Ja joku tuntemani vela uhriutui miten hänellä ei ole miestä joka joskus tekisi hänelle ruokaa. Aikuiselle yksinasuvalle.
Oletko siis sitä mieltä, että vela ei saa toivoa että hänellä olisi ruokaa laittava puoliso, koska SINULLA on rankkaa? Se on jotenkin vähemmän arvokas tavoite elämässä?
Aika itsekästä kieltää muilta heidän haaveet vain, koska minä minä ja minun kärsimykset.
Elä ja anna muiden elää.
Tilannetaju voisi olla velallekin hyvä hankkia. Tuossa tilanteessa on aika vakava tilanne ja silloin tarjotaan apua tai vähintään ollaan hiljaa omista pikkuasioista. Eri
Milloin olet viimeksi itse tarjonnut apua? Siis muille kuin omille lapsillesi?
Tottakai olen auttanut kun lähipiiriin on tullut lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa senkö takia te sitten ruinaatte niitä kalliita lahjoja velasukulaisilta ja -kavereilta niille ah niin arvokkaille lapsillenne?
Pitäähän pallopää-Nassen saada uusimmat hienot lelut!
T. Mamma
Vierailija kirjoitti:
Minä en todellakaan 🤢
Se voi olla parempi niin luonteestasi päätellen. Kaikki eivät sovi vanhemmiksi tai edes muiden lasten lähelle.
Vierailija kirjoitti:
No eihän noihin ole pakko osallistua. Eikä kaikki avioituvat tai lisääntyvät pidä mitään typeriä ennakkojuhlia. Saati osallistu muiden juhliin. Kunnon yleistystä taas.
Pitää sitten olla loukkaantumatta, jos joku ei osallistu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi velan pitäisi auttaa sinua? Oletko joskus tarjoutunut auttamaan häntä? Kuunnellut etkä vain valittanut omien valintojesi seurauksista? Ei kyllä heru yhtään empatiaa, ei niitä lapsia tarvitse hankkia jos ei jaksa. Vai riittäisikö sinulla kärsivällisyyttä kuunnella koko ajan jonkun valitusta kun omasta hevosesta huolehtiminen on niiiin stressaavaa ja väsyttää yyy yy?
Vierailija kirjoitti:
Se voi olla parempi niin luonteestasi päätellen. Kaikki eivät sovi vanhemmiksi tai edes muiden lasten lähelle.
Ette te äiditkään - harvaa poikkeusta lukuunottamatta - sellaiseksi erityisemmin sovi.
Vierailija kirjoitti:
Mamma uhriutui.
Vierailija kirjoitti:
Ahaa! Autetaan vain ihmisiä joilla on lapsia! Ehkä siksi ihmiset joilla ei ole lapsia eivät auta sinua :) Kun et ole heitäkään koskaan auttanut. Ystävyys on vastavuoroista. Rahalla saa auttajia jos on noin itsekäs.