Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

NU Kolumni: "Lapsettomat ja sinkkuna elävät jäävät helposti juhlakierrossa maksajan rooliin"

Vierailija
27.06.2026 |

https://www.nokianuutiset.fi/puheenvuoro/art-2000012101138.html

 

Ajankohtainen asia. Vapaaehtoisesti lapsettomat eivät ole käveleviä pankkiautomaatteja, vaan hekin ansaitsevat inhimillisen ja yhdenvertaisen kohtelun.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velathan täällä virsiä laulaa. Eivät jaksa itse järjestää juhlia joten ovat miettineet että joku lapsiperhe voisi arkeensa sisällyttää heidän juhlien järkkäilyn

Miksi väität että velat eivät järjestä juhlia? Lopeta disinformaation levittäminen.

Mistä velat sitten täällä valittavat?

Vierailija
42/65 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velathan täällä virsiä laulaa. Eivät jaksa itse järjestää juhlia joten ovat miettineet että joku lapsiperhe voisi arkeensa sisällyttää heidän juhlien järkkäilyn

Miksi väität että velat eivät järjestä juhlia? Lopeta disinformaation levittäminen.

Mistä velat sitten täällä valittavat?

Missä valitetaan? Sinähän valitat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa eli omien lasten juhlien lisäksi pitäisi järjestää naapurin velan nimipäivät 

Vierailija
44/65 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

 

Yhä nuorempia tulee markkinoille, tulee  olemaan rumille läskinaisille kova paikka! Kuukautisveren ja virtsankarkailun tuoksut yltyvät kerrostalojen käytävillä!

Vierailija
45/65 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä että yhteiskunnassa edes joskus juhlitaan heitä jotka tuovat yhteiskunnalle tulevaisuuden ja siitä joku uhriutuu

Mikä ihmeen yhteiskunnan tulevaisuus?

Perheet, lapset, kasvatus ja kaikki muu sellainen jota ilman yhteiskunta loppuu tähän sukupolveen

Eihän sitä vauvan syntyessä vielä tiedä onko hän tulevaisuudessa rakentamassa vai tuhoamassa Suomea. Lapseton voi olla paljonkin hyödyksi oman työnsä/vapaaehtoistyön jne kautta, se lapsi pelkkä kuluttaja, tukien varassa elävä tai jopa kriminaali. 

Näin ratakiskosta esimerkin vääntäen.

Ja kumminkin tosiasiat puhuu sen puolesta, että suurin osa kasvaa vastuuntuntoisiksi ihmisiksi, jotka opiskelee, tekee työtä, hankkii perheen ja rakastaa sitä.

Ja sitten on nämä vela-mekkaloijat, jotka vaatii "oikeuksiaan".

Mitä väärää siinä on jos velat vaatii yhdenvertaista kohtelua ja velojen syrjinnän lopettamista? Nyt kun syrjintä ei osu omalle kohdalle, helppoa sulkea silmät siltä.

Juhlien järjestäminen ei ole syrjintää ja niihin osallistuminen on täysin vapaaehtoista. Lopeta ruikuttaminen.

Perheelliset sijoittaa lapsiensa elämään kymppitonneja, joka on kaikki pois itsekkäästä vain itselle elämisestä.

Wtf 😂 Ketä kohtaan vela on itsekäs? Ei mielikuvituslasta voi kohdella itsekkäästi kun sitä ei ole olemassa.

Vierailija
46/65 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärränkö oikein: vela on vapaaehtoisesti halunnut olla sinkku ja lapseton mutta haluaisi häät ja ristiäiset?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/65 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärränkö oikein: vela on vapaaehtoisesti halunnut olla sinkku ja lapseton mutta haluaisi häät ja ristiäiset?

Ei vaan hänkin haluaisi joskus olla se jolle järjestetään jotain. Tosin häät ja ristiäiset järjestetään itse. Vela haluaisi jotain sellaista kuin babyshowerit tai polttarit.

 

Suosittelen veloja aloittamaan yllätyssynttäreiden perinteen, niitä voi kaikki velat järjestää toisilleen. Turha odottaa että joku kiireinen lapsiperhe ottaa siitä kiinni

Vierailija
48/65 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärränkö oikein: vela on vapaaehtoisesti halunnut olla sinkku ja lapseton mutta haluaisi häät ja ristiäiset?

Kyllä, juuri näin. Näiden lisäksi vela haluaisi myös äitienpäivän, rippijuhlat ja lakkiaiset. Itseasiassa hän haluaisi kaikki perhejuhlat vaikka hänellä ei ole omaa perhettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/65 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan yhä sen kun vauvavuotena aivan rättiväsyneenä mietin keneltä ystävältä voisin pyytää hieman apua, kun aloin suurinpiirtein nähdä harhoja koliikkivauvan kanssa ja oma mies oli samassa tilanteessa. Ja joku tuntemani vela uhriutui miten hänellä ei ole miestä joka joskus tekisi hänelle ruokaa. Aikuiselle yksinasuvalle.

En saanut babyshowereita mutta kyllä sellaiset saavat äidit ne ansaitsee.

Vierailija
50/65 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä kaipuun yhteisöllisyyteen ja perhejuhliin. Uhriutuminen ei vaan oikein toimi. Jos haluaa perhemäisyyttä ilman perhettä, joutuu itse vähän aloittamaan uusia perinteitä 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/65 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärränkö oikein: vela on vapaaehtoisesti halunnut olla sinkku ja lapseton mutta haluaisi häät ja ristiäiset?

Ei vaan hänkin haluaisi joskus olla se jolle järjestetään jotain. Tosin häät ja ristiäiset järjestetään itse. Vela haluaisi jotain sellaista kuin babyshowerit tai polttarit.

 

Suosittelen veloja aloittamaan yllätyssynttäreiden perinteen, niitä voi kaikki velat järjestää toisilleen. Turha odottaa että joku kiireinen lapsiperhe ottaa siitä kiinni

Velojen kannattaa aloittaa totuttautuminen loppuelämään jo noista juhlista tai ennemminkin niiden puutteesta. Vanhoilla päivillä tulee niin paljon lisää pettymyksiä kun silloin ei varsinkaan ole ketään joka huomioisi mitenkään.

Vierailija
52/65 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velat voivat järjestää vellat ja kutsua vaikka koko suvun juhlimaan velauttaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/65 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velat voivat järjestää vellat ja kutsua vaikka koko suvun juhlimaan velauttaan.

Korjataan kirjoitusvirheet saman tien, eli velat voivat järjestää vaikka vela-juhlat. Mutta toisaalta,  velajuhlat = vellat?

Vierailija
54/65 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseton uhriutuu kun ei saa viettää äitienpäivää,  anna mun kaikki...

Olen eri, mutta lapseton ikäihminen.

 

Alkaa pikkihiljaa väsyttää, kun oma ikivanha äiti vaatii joka vuosi muistamista kukin ja lahjoin niin äitienpäivänä kuin syntymäpäivänään.

 

T. Dominoivan äidin nössö lapsi

Ei sun ole pakko.

Mun satavuotias narskuäiti on jo varsin muistinsa menettänyt ja nykyisellään sen verran harmitonta seuraa, että mielelläni ilahdutan häntä kukilla merkkipäivänä. Ihan omaksi huvikseni. En mene kuitenkaan häntä tapaamaan sinne hoivakotiin.

Sä voit itse valita mitä teet tai jätät tekemättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/65 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärränkö oikein: vela on vapaaehtoisesti halunnut olla sinkku ja lapseton mutta haluaisi häät ja ristiäiset?

Ei vaan hänkin haluaisi joskus olla se jolle järjestetään jotain. Tosin häät ja ristiäiset järjestetään itse. Vela haluaisi jotain sellaista kuin babyshowerit tai polttarit.

 

Suosittelen veloja aloittamaan yllätyssynttäreiden perinteen, niitä voi kaikki velat järjestää toisilleen. Turha odottaa että joku kiireinen lapsiperhe ottaa siitä kiinni

Velojen kannattaa aloittaa totuttautuminen loppuelämään jo noista juhlista tai ennemminkin niiden puutteesta. Vanhoilla päivillä tulee niin paljon lisää pettymyksiä kun silloin ei varsinkaan ole ketään joka huomioisi mitenkään.

Ainahan voi etukäteen suunnitella omat monttu bileet niin, että varmasti kaikki huomaa miten hieno ja epäitsekäs tyyppi sitä on velan ollutkaan 

Vierailija
56/65 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärränkö oikein: vela on vapaaehtoisesti halunnut olla sinkku ja lapseton mutta haluaisi häät ja ristiäiset?

Kyllä, juuri näin. Näiden lisäksi vela haluaisi myös äitienpäivän, rippijuhlat ja lakkiaiset. Itseasiassa hän haluaisi kaikki perhejuhlat vaikka hänellä ei ole omaa perhettä.

Jokaisella velalla on perhe. Ensinnäkin on omat vanhemmat, sekä mahdolliset sisarukset + serkut. Lisäksi voi olla puolisokin, ja läheisiä ystäviä, joiden kanssa on sovittu että autellaan vanhalla iälläkin. Osalla myös lemmikkejä, jotka ovat kuin perheenjäseniä.

 

Miten ihminen edes voi olla perheetön? Syntynyt ulkoavaruudessa tyhjyydestä?

Vierailija
57/65 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vela odottaa että joku äiti-ihminen siinä sivussa alkaa hänenkin äitihahmokseen 

Vierailija
58/65 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velat voivat järjestää vellat ja kutsua vaikka koko suvun juhlimaan velauttaan.

Tämä olisi kyllä ihan 6/5 idea. 🤩😍 esimerkiksi jos on hankkinut sterilisaation, tai jos puolison kanssa on oltu jo pidempään yhdessä, ja halutaan yhdellä juhlalla tehdä selväksi kaikille nenäkkäille sukulaisille että voivat lopettaa kyselyn lapsista.

Vierailija
59/65 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärränkö oikein: vela on vapaaehtoisesti halunnut olla sinkku ja lapseton mutta haluaisi häät ja ristiäiset?

Kyllä, juuri näin. Näiden lisäksi vela haluaisi myös äitienpäivän, rippijuhlat ja lakkiaiset. Itseasiassa hän haluaisi kaikki perhejuhlat vaikka hänellä ei ole omaa perhettä.

Jokaisella velalla on perhe. Ensinnäkin on omat vanhemmat, sekä mahdolliset sisarukset + serkut. Lisäksi voi olla puolisokin, ja läheisiä ystäviä, joiden kanssa on sovittu että autellaan vanhalla iälläkin. Osalla myös lemmikkejä, jotka ovat kuin perheenjäseniä.

 

Miten ihminen edes voi olla perheetön? Syntynyt ulkoavaruudessa tyhjyydestä?

Hän lienee koulukuntaa joka tarkoittaa perheellä puolisoa ja lapsia ja puhuu sanalla lapsuudenperhe tai suku muusta perheestään/suvustaan

Vierailija
60/65 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan yhä sen kun vauvavuotena aivan rättiväsyneenä mietin keneltä ystävältä voisin pyytää hieman apua, kun aloin suurinpiirtein nähdä harhoja koliikkivauvan kanssa ja oma mies oli samassa tilanteessa. Ja joku tuntemani vela uhriutui miten hänellä ei ole miestä joka joskus tekisi hänelle ruokaa. Aikuiselle yksinasuvalle.

En saanut babyshowereita mutta kyllä sellaiset saavat äidit ne ansaitsee.

Oletko siis sitä mieltä, että vela ei saa toivoa että hänellä olisi ruokaa laittava puoliso, koska SINULLA on rankkaa? Se on jotenkin vähemmän arvokas tavoite elämässä?

 

Aika itsekästä kieltää muilta heidän haaveet vain, koska minä minä ja minun kärsimykset.

 

Elä ja anna muiden elää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi