Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

NU Kolumni: "Lapsettomat ja sinkkuna elävät jäävät helposti juhlakierrossa maksajan rooliin"

Vierailija
27.06.2026 |

https://www.nokianuutiset.fi/puheenvuoro/art-2000012101138.html

 

Ajankohtainen asia. Vapaaehtoisesti lapsettomat eivät ole käveleviä pankkiautomaatteja, vaan hekin ansaitsevat inhimillisen ja yhdenvertaisen kohtelun.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän lapsettomilla on samallailla valmistujaiset, synttärit jne. Jos haluat juhlat, järjestä juhlat. Lapsettomana sulla on siihen aikaakin.

Vierailija
22/63 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen itse päättää hankkiiko lapsia vai ei mutta selvää on että tuolla yksilöllisellä päätöksellä on yhteiskunnallinenkin ulottuvuus. Äidit etenkin ansaitsisivat lisää juhlia kaikesta hiljaisest  työstään

Ihan näin miehenäkin haluaisin että erityisesti yksinhuoltajaäitejä arvostettaisiin enemmän.  Tai voisi olla vaikka yksinhuoltajien päivä sukupuolettomasti, mutta suurin osa yksinhuoltajista kuitenkin naisia. 

Samaa mieltä! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä että yhteiskunnassa edes joskus juhlitaan heitä jotka tuovat yhteiskunnalle tulevaisuuden ja siitä joku uhriutuu

Mikä ihmeen yhteiskunnan tulevaisuus?

Perheet, lapset, kasvatus ja kaikki muu sellainen jota ilman yhteiskunta loppuu tähän sukupolveen

Eihän sitä vauvan syntyessä vielä tiedä onko hän tulevaisuudessa rakentamassa vai tuhoamassa Suomea. Lapseton voi olla paljonkin hyödyksi oman työnsä/vapaaehtoistyön jne kautta, se lapsi pelkkä kuluttaja, tukien varassa elävä tai jopa kriminaali. 

Näin ratakiskosta esimerkin vääntäen.

Ja kumminkin tosiasiat puhuu sen puolesta, että suurin osa kasvaa vastuuntuntoisiksi ihmisiksi, jotka opiskelee, tekee työtä, hankkii perheen ja rakastaa sitä.

Ja sitten on nämä vela-mekkaloijat, jotka vaatii "oikeuksiaan".

Vierailija
24/63 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Tai heitteille ilman rahaa. Miksi yksin asuvan ajatellaan olevan uraohjus joka päässyt firmaan kuin firmaan. Tai voi käyttää mihin vain, kukaan ei puolusta?

Vierailija
25/63 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai häät, syntymä tai lasten ja nuorten juhlat nyt keneltäkään pois ole. Lapset ja nuorethan eniten sitä tukea tässä maailmassa tarvii. 

Voihan sitten keksiä omiakin juhlia. Tupaantuliaiset, valmistujaiset tai vaikka pelkät kesä, kevät tms juhlat.

Ovat ne rahana pois sinkuilta.

Vierailija
26/63 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän lapsettomilla on samallailla valmistujaiset, synttärit jne. Jos haluat juhlat, järjestä juhlat. Lapsettomana sulla on siihen aikaakin.

Vain omat synttärit ja valmistujaiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/63 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä että yhteiskunnassa edes joskus juhlitaan heitä jotka tuovat yhteiskunnalle tulevaisuuden ja siitä joku uhriutuu

Mikä ihmeen yhteiskunnan tulevaisuus?

Perheet, lapset, kasvatus ja kaikki muu sellainen jota ilman yhteiskunta loppuu tähän sukupolveen

Eihän sitä vauvan syntyessä vielä tiedä onko hän tulevaisuudessa rakentamassa vai tuhoamassa Suomea. Lapseton voi olla paljonkin hyödyksi oman työnsä/vapaaehtoistyön jne kautta, se lapsi pelkkä kuluttaja, tukien varassa elävä tai jopa kriminaali. 

Näin ratakiskosta esimerkin vääntäen.

Tuossa tarkoitetaan tietysti sitä että jos huomenna kaikki päättäisivät etteivät tee lapsia niin 100-vuoden päästä ei olisi jäljellä enää yhtään suomalaista eikä suomalaista yhteiskuntaa. Täällä asuisivat varmaan jotkut muut. Yleisesti ottaen lapset ovat välttämättömyys ihmiskunnan jatkumiselle. 

Itse en kyllä ymmärrä tätä kitinää juhlista. Jos päättää olla vela niin päätöksellä on omat seurauksensa. Ihan samalla tavalla kun heillä jotka päättävät tehdä lapsia. Jos toisten juhlat ahdistavat tai tuntuvat epäreiluilta niin sitten jättää menemättä, yksinkertaista. Hulluahan se olisi jos muut eivät voisi järjestää juhlia ettei jollekin tule paha mieli. Aikuisten ihmisten pitäisi jo ymmärtää ettei elämässä mene nallekarkit aina tasan, päätöksillä on seurauksensa ja joskus voi tulla paha mieli. 

Vierailija
28/63 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai häät, syntymä tai lasten ja nuorten juhlat nyt keneltäkään pois ole. Lapset ja nuorethan eniten sitä tukea tässä maailmassa tarvii. 

Voihan sitten keksiä omiakin juhlia. Tupaantuliaiset, valmistujaiset tai vaikka pelkät kesä, kevät tms juhlat.

Ovat ne rahana pois sinkuilta.

Sinkut voivat olla menemättä juhliin jos ei halua laittaa niihin rahaa. Muutenkin sinkut kitisevät kun pariskunnat voivat maksaa yhteiset lahjat mutta he eivät tule ajatelleeksi että pariskunnalla on myös tuplasti juhlia kun on molempien sukulaiset, tutut ja ystävät. Eli yhtä paljon juhlia ja kuluja henkilöä kohden kuin sinkuilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/63 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseton uhriutuu kun ei saa viettää äitienpäivää,  anna mun kaikki...

Velat juhlii 1.8. velapäivää.

Vierailija
30/63 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä että yhteiskunnassa edes joskus juhlitaan heitä jotka tuovat yhteiskunnalle tulevaisuuden ja siitä joku uhriutuu

Mikä ihmeen yhteiskunnan tulevaisuus?

Perheet, lapset, kasvatus ja kaikki muu sellainen jota ilman yhteiskunta loppuu tähän sukupolveen

Eihän sitä vauvan syntyessä vielä tiedä onko hän tulevaisuudessa rakentamassa vai tuhoamassa Suomea. Lapseton voi olla paljonkin hyödyksi oman työnsä/vapaaehtoistyön jne kautta, se lapsi pelkkä kuluttaja, tukien varassa elävä tai jopa kriminaali. 

Näin ratakiskosta esimerkin vääntäen.

Ja kumminkin tosiasiat puhuu sen puolesta, että suurin osa kasvaa vastuuntuntoisiksi ihmisiksi, jotka opiskelee, tekee työtä, hankkii perheen ja rakastaa sitä.

Ja sitten on nämä vela-mekkaloijat, jotka vaatii "oikeuksiaan".

Mitä väärää siinä on jos velat vaatii yhdenvertaista kohtelua ja velojen syrjinnän lopettamista? Nyt kun syrjintä ei osu omalle kohdalle, helppoa sulkea silmät siltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/63 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseton uhriutuu kun ei saa viettää äitienpäivää,  anna mun kaikki...

Velat juhlii 1.8. velapäivää.

Niin, aina voi järjestää itse itsellensä juhlat.

Vierailija
32/63 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä että yhteiskunnassa edes joskus juhlitaan heitä jotka tuovat yhteiskunnalle tulevaisuuden ja siitä joku uhriutuu

Mikä ihmeen yhteiskunnan tulevaisuus?

Perheet, lapset, kasvatus ja kaikki muu sellainen jota ilman yhteiskunta loppuu tähän sukupolveen

Eihän sitä vauvan syntyessä vielä tiedä onko hän tulevaisuudessa rakentamassa vai tuhoamassa Suomea. Lapseton voi olla paljonkin hyödyksi oman työnsä/vapaaehtoistyön jne kautta, se lapsi pelkkä kuluttaja, tukien varassa elävä tai jopa kriminaali. 

Näin ratakiskosta esimerkin vääntäen.

Ja kumminkin tosiasiat puhuu sen puolesta, että suurin osa kasvaa vastuuntuntoisiksi ihmisiksi, jotka opiskelee, tekee työtä, hankkii perheen ja rakastaa sitä.

Ja sitten on nämä vela-mekkaloijat, jotka vaatii "oikeuksiaan".

Mitä väärää siinä on jos velat vaatii yhdenvertaista kohtelua ja velojen syrjinnän lopettamista? Nyt kun syrjintä ei osu omalle kohdalle, helppoa sulkea silmät siltä.

Vai että syrjintä 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/63 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä että yhteiskunnassa edes joskus juhlitaan heitä jotka tuovat yhteiskunnalle tulevaisuuden ja siitä joku uhriutuu

Mikä ihmeen yhteiskunnan tulevaisuus?

Perheet, lapset, kasvatus ja kaikki muu sellainen jota ilman yhteiskunta loppuu tähän sukupolveen

Eihän sitä vauvan syntyessä vielä tiedä onko hän tulevaisuudessa rakentamassa vai tuhoamassa Suomea. Lapseton voi olla paljonkin hyödyksi oman työnsä/vapaaehtoistyön jne kautta, se lapsi pelkkä kuluttaja, tukien varassa elävä tai jopa kriminaali. 

Näin ratakiskosta esimerkin vääntäen.

Tuossa tarkoitetaan tietysti sitä että jos huomenna kaikki päättäisivät etteivät tee lapsia niin 100-vuoden päästä ei olisi jäljellä enää yhtään suomalaista eikä suomalaista yhteiskuntaa. Täällä asuisivat varmaan jotkut muut. Yleisesti ottaen lapset ovat välttämättömyys ihmiskunnan jatkumiselle. 

Itse en kyllä ymmärrä tätä kitinää juhlista. Jos päättää olla vela niin päätöksellä on omat seurauksensa. Ihan samalla tavalla kun heillä jotka päättävät tehdä lapsia. Jos toisten juhlat ahdistavat tai tuntuvat epäreiluilta niin sitten jättää menemättä, yksinkertaista. Hulluahan se olisi jos muut eivät voisi järjestää juhlia ettei jollekin tule paha mieli. Aikuisten ihmisten pitäisi jo ymmärtää ettei elämässä mene nallekarkit aina tasan, päätöksillä on seurauksensa ja joskus voi tulla paha mieli. 

Mikä pointti sulla on? Jos ihmiset ei halua lisääntyä, sitten he eivät lisäänny. Entä sitten? Ei ketään voi siihen pakottaa. Vai haluatko sinä sitä? Joko se on pakollista tai se ei ole. Jos lisääntyminen on vapaaehtoista, ja ei koe velautta ongelmaksi, miksi tämä valitusvirsi veloista?

Vierailija
34/63 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, muakin syrjitään kun en saanut promootiojuhlia ilman opiskelua 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/63 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velathan täällä virsiä laulaa. Eivät jaksa itse järjestää juhlia joten ovat miettineet että joku lapsiperhe voisi arkeensa sisällyttää heidän juhlien järkkäilyn

Vierailija
36/63 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseton uhriutuu kun ei saa viettää äitienpäivää,  anna mun kaikki...

Olen eri, mutta lapseton ikäihminen.

 

Alkaa pikkihiljaa väsyttää, kun oma ikivanha äiti vaatii joka vuosi muistamista kukin ja lahjoin niin äitienpäivänä kuin syntymäpäivänään.

 

T. Dominoivan äidin nössö lapsi

Vierailija
37/63 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

me lopetettiin ukon kanssa kaikki nämä juhlissa käynnit, jotka milläänlailla koskee lapsia, kihloja tai häitä. vain hautajaisiin mennään jos kutsu käy saattoväkeen.

Vierailija
38/63 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velathan täällä virsiä laulaa. Eivät jaksa itse järjestää juhlia joten ovat miettineet että joku lapsiperhe voisi arkeensa sisällyttää heidän juhlien järkkäilyn

Miksi väität että velat eivät järjestä juhlia? Lopeta disinformaation levittäminen.

Vierailija
39/63 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vela ja en ymmärrä tätä ruikutusta,mielelläni ja täysin vapaaehtoisesti olen ostellut vauvoille pehmoleluja yms.Olen toki jo 54v ja tuommoinen juhlakierto systeemi on minulle täysin vierasta.

Vierailija
40/63 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä että yhteiskunnassa edes joskus juhlitaan heitä jotka tuovat yhteiskunnalle tulevaisuuden ja siitä joku uhriutuu

Mikä ihmeen yhteiskunnan tulevaisuus?

Perheet, lapset, kasvatus ja kaikki muu sellainen jota ilman yhteiskunta loppuu tähän sukupolveen

Eihän sitä vauvan syntyessä vielä tiedä onko hän tulevaisuudessa rakentamassa vai tuhoamassa Suomea. Lapseton voi olla paljonkin hyödyksi oman työnsä/vapaaehtoistyön jne kautta, se lapsi pelkkä kuluttaja, tukien varassa elävä tai jopa kriminaali. 

Näin ratakiskosta esimerkin vääntäen.

Ja kumminkin tosiasiat puhuu sen puolesta, että suurin osa kasvaa vastuuntuntoisiksi ihmisiksi, jotka opiskelee, tekee työtä, hankkii perheen ja rakastaa sitä.

Ja sitten on nämä vela-mekkaloijat, jotka vaatii "oikeuksiaan".

Mitä väärää siinä on jos velat vaatii yhdenvertaista kohtelua ja velojen syrjinnän lopettamista? Nyt kun syrjintä ei osu omalle kohdalle, helppoa sulkea silmät siltä.

Juhlien järjestäminen ei ole syrjintää ja niihin osallistuminen on täysin vapaaehtoista. Lopeta ruikuttaminen.

Perheelliset sijoittaa lapsiensa elämään kymppitonneja, joka on kaikki pois itsekkäästä vain itselle elämisestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi