Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Airfryer eli kiertoilmakypsennin ehdolla turhakkeeksi

Vierailija
27.06.2026 |

Onko teillä kotona kiertoilmakypsennin? Ja onko se ollut kovassa käytössä vai jäänyt nurkkaan keräämään pölyä ja koduttamaan ostoksena?

https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000012103319.html

Kommentit (183)

Vierailija
161/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse valmistan oikeaa kotiruokaa hyvistä, tuoreista aineksista, joten hyvin pärjään kiertoilmauunilla ja induktioliedellä. 

Kesällä on myös kaasugrilli kovassa käytössä pihalla ja siinä on myös keittolevy. Helteellä ei ole pakko kokata keittiössä.

Myös airfrayerilla voi valmistaa oikeaa kotiruokaa hyvistä, tuoreista aineksista. Ja meiltä löytyy myös kiertoilmauuni. 

 

Sun terveellisyysolettama menikin sitten viemäristä alas kaasugrillin kohdalla. 

En jaksa näperrellä. Helpointa tehdä kotiruokaa ihan perinteisillä menetelmillä. En usko, että siinä syntyisi hyviä kastikkeita liharuoille tai miten teet siinä karjalanpaistia padallisen n. 3 litraa?  Entä kuinka paistat uunilohta yhden fileen? Meillä kun ei kalapuikkoja ja ranuja syödä.

Lohifile onnistuu erittäin näppärästi frayerilla. Samoin karjalanpaisti. Kaikki uunissa valmistettavat ruuat onnnistuu sillä. Oma laiskuutesi ei ole fraierin vika yai ominaisuus. 

 

Täällä nyt sekoitetaan iloisesti keittämällä ja paistamalla valmistettavat ruuat. Keittäminen ei onnistu fraierilla. Frayeri on uuni. 

 

Määriin vetoaminen , "vuoallinen lasagnea" on aika turhaa, koska tietenkin uusi on isompi, ei ole fraierin "vika" että se on kooltaan pienempi, se on sen ominaisuus. 

Onnistuu keittäminenkin, kun laittaa sopan koriin mahtuvaan kannelliseen astiaan eli vaikka kattilaan. Leivinuuneissakin tehdään keittoja, joten miksi sitä voisi tehdä myös fryerissä?

Vierailija
162/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse valmistan oikeaa kotiruokaa hyvistä, tuoreista aineksista, joten hyvin pärjään kiertoilmauunilla ja induktioliedellä. 

Kesällä on myös kaasugrilli kovassa käytössä pihalla ja siinä on myös keittolevy. Helteellä ei ole pakko kokata keittiössä.

Et sinä sillä kaasugrillillä grillaa, kuumennat vain ruoan. Parempi tulos tulee hellalla ja uunissa, myös jopa sillä fryerillä.

Kerroit, ettet osaa grillata. 😆

Kaasugrillinei ole grillaamista varten. Sitä käyttää ne jotka ei osaa grillata. -eri

Juu, Henkka Alen ei osaa grillata.

Ilmeisesti ei. Onko Alen joku jota tulee palvoa, koska on telkkarissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse valmistan oikeaa kotiruokaa hyvistä, tuoreista aineksista, joten hyvin pärjään kiertoilmauunilla ja induktioliedellä. 

Kesällä on myös kaasugrilli kovassa käytössä pihalla ja siinä on myös keittolevy. Helteellä ei ole pakko kokata keittiössä.

Et sinä sillä kaasugrillillä grillaa, kuumennat vain ruoan. Parempi tulos tulee hellalla ja uunissa, myös jopa sillä fryerillä.

Kerroit, ettet osaa grillata. 😆

Kaasugrillinei ole grillaamista varten. Sitä käyttää ne jotka ei osaa grillata. -eri

Höpö höpö. Kaasugrillillä saa hyvää ruokaa, mutta grillin pitää olla kuuma, kun grillaamisen aloittaa. Köyhät ja taitamattomat säästää kaasua ja lopputulos on huono.

Vierailija
164/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole tuota kypsennintä. Onko se käyttökelpoinen ja hyväksi havaittu?

Tekee ainakin ruoasta kevyempää ja terveellisempää kuin sähkö- ja leivinuunit. Lisäksi ruoanteko on paljon kätevämpää, nopeampaa ja helpompaa sen avulla.

Lisääkö normaali uuni siihen rasvaa ja suolaa vai miksi airfryerissa tulee terveellisempää? Airfryerin toimintaperiaatehan on täysin sama kuin kiertoilmauunin. On vain pienempi. Käytän sitä itsekin, mutta eikö terveellisyys ole kiinni siitä mitä sinne laitteeseen laittaa?

Eihän ole, ruoka on verkkokorissa josta rasvat putovat kulhoon ja lämpötilat alhaisemmat ja kypsennysajat nopeammat. Lisäksi on turvallisempi;


”Akryyliamidia syntyy tärkkelyspitoisiin ruokiin (kuten ranskalaisiin) yli 120 asteen lämpötiloissa. Airfryer on uunia turvallisempi ja terveellisempi vaihtoehto: sen tehokas kiertoilma kypsentää ruoan nopeammin ja tasaisemmin, vähentäen akryyliamidin muodostumista jopa 90 % verrattuna perinteiseen uppopaistamiseen. [1, 2, 3]”

TOIMINTAPERIAATE on sama. Eli kypsennetään kuumaa ilmavirtaa hyödyntäen. Saatana kun ei tajuta yksinkertaisia käsitteitä.

Mitä voi odottaa joltain kotimammalta joka tarttuu tekoälyyn jokaikisessä asiassa.

Niin minäkin luulin mutta ei uunia voi verrata, meillä ei enää käytetä uunia kun pari kertaa vuodessa.

Ei se ole luulemisesta kiinni. Airfryerin perustoimintaperiaate on kuuman ilman kierrättäminen puhaltimen avulla. Eli täsmälleen sama kuin kiertoilmauunissa. Kaikki muu on ekstraa ja hienosäätöä, toimintaperiaate on tuo.

Uuni puhaltaa takaata ja myös pellin alle, toisin kuin af ilma kulkee ylhäältä ja menee verkon läpi

Edelleen, pelkkää hienosäätöä ja sivuseikkoja. Perusperiaate on sama. Huomaa ettei ole ymmärrystä teknillisestä hahmottamisesta tai edes perussanastosta.

No niin huomaa, jonnet ei tunne suomen eri murteita 😭

Vierailija
165/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Qirfryer sopii heille, jotka eivät halua tai osaa laittaa ruokaa.

Huippukokit hyödyntävät airfryeria nopeuden, tasaisen kuumailman ja mehevyyden vuoksi. Laite toimii minikokoisena kiertoilmauunina, joka kypsentää niin mehevän lohen kuin kasviksetkin hetkessä. [1, 2]

Huippukokkien suosikkireseptit

Maailmankuulu kokki Gordon Ramsay on tuonut esille oman suosikkinsa airfryerilla valmistettavasta lihasta, ja reseptiin voi tutustua esimerkiksi aihetta käsittelevässä Twisted Foodin artikkelissa. Hänen bravuurinsa on kahvilla ja chilillä maustettu rib-eye -pihvi. [1]

Gordon saa rahaa tuosta. Kyseessä on pelkkä mainos. Ihan kuten jotkut Hans Välimäen valmisruoat jne...

Tarkoitat varmaan Henri Alenia.

Välimäellä ei tällä hetkellä ole myynnissä omia nimikkovalmisruokia päivittäistavarakaupoissa, vaan hänen keskittymisensä on siirtynyt täysin omiin Helsingin ravintoloihin.

Eikös näillä "Huippukokeilla" ole melkein kaikilla jokin oma valmisruokabrändi. Kaikki yhtä kauheaa mössöä.

Luulisi heitä edes hävettävän. Mutta Raha Raha Raha...

Vierailija
166/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse valmistan oikeaa kotiruokaa hyvistä, tuoreista aineksista, joten hyvin pärjään kiertoilmauunilla ja induktioliedellä. 

Kesällä on myös kaasugrilli kovassa käytössä pihalla ja siinä on myös keittolevy. Helteellä ei ole pakko kokata keittiössä.

Et sinä sillä kaasugrillillä grillaa, kuumennat vain ruoan. Parempi tulos tulee hellalla ja uunissa, myös jopa sillä fryerillä.

Ihan hyvin paistet kanan paistileikkeet siinä juuri ruskistui. Rapea mausteinen pinta, nami.

Niin, paistoit etkä grillannut. Noilla on aikamoinen ero. Ainoa hyöty siitä on se, että ruoanlaitto tapahtuu kesällä ulkona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
167/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen katsonut, että se on kahden hengen taloudessakin turhake, jonka kanssa en jaksa näperrellä. Teen mieluummin uunissa isomman satsin kerralla ihan kunnollista kotiruokaa.

Tarjoat sitten pitkin viikkoa vanhaa ruokaa, yöks. Tietenkin tarvitset niiden annosten lämmittämiseen toisen muovia sisältävän härpäkkeen eli mikron. Pata kattilaa soimaa jne.

Tarjoan 2-3 kertaa samaa, maukasta kotiruokaa.eli 1 ja puoli päivää. Meillä syödään lounas ja päivällinen.

Ne syödään epäilemättä prikulleen samaan aikaan, aina. 

Kyllä. Klo 12 ja klo 18.

Vierailija
168/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Qirfryer sopii heille, jotka eivät halua tai osaa laittaa ruokaa.

Mikäs tuollainen värkki on? Kerropa, niin tiedän käydä ostamassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
169/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole tuota kypsennintä. Onko se käyttökelpoinen ja hyväksi havaittu?

Tekee ainakin ruoasta kevyempää ja terveellisempää kuin sähkö- ja leivinuunit. Lisäksi ruoanteko on paljon kätevämpää, nopeampaa ja helpompaa sen avulla.

Lisääkö normaali uuni siihen rasvaa ja suolaa vai miksi airfryerissa tulee terveellisempää? Airfryerin toimintaperiaatehan on täysin sama kuin kiertoilmauunin. On vain pienempi. Käytän sitä itsekin, mutta eikö terveellisyys ole kiinni siitä mitä sinne laitteeseen laittaa?

Eihän ole, ruoka on verkkokorissa josta rasvat putovat kulhoon ja lämpötilat alhaisemmat ja kypsennysajat nopeammat. Lisäksi on turvallisempi;


”Akryyliamidia syntyy tärkkelyspitoisiin ruokiin (kuten ranskalaisiin) yli 120 asteen lämpötiloissa. Airfryer on uunia turvallisempi ja terveellisempi vaihtoehto: sen tehokas kiertoilma kypsentää ruoan nopeammin ja tasaisemmin, vähentäen akryyliamidin muodostumista jopa 90 % verrattuna perinteiseen uppopaistamiseen. [1, 2, 3]”

TOIMINTAPERIAATE on sama. Eli kypsennetään kuumaa ilmavirtaa hyödyntäen. Saatana kun ei tajuta yksinkertaisia käsitteitä.

Mitä voi odottaa joltain kotimammalta joka tarttuu tekoälyyn jokaikisessä asiassa.

Niin minäkin luulin mutta ei uunia voi verrata, meillä ei enää käytetä uunia kun pari kertaa vuodessa.

Ei se ole luulemisesta kiinni. Airfryerin perustoimintaperiaate on kuuman ilman kierrättäminen puhaltimen avulla. Eli täsmälleen sama kuin kiertoilmauunissa. Kaikki muu on ekstraa ja hienosäätöä, toimintaperiaate on tuo.

Uuni puhaltaa takaata ja myös pellin alle, toisin kuin af ilma kulkee ylhäältä ja menee verkon läpi

Mistä helevetin takaata?

Vierailija
170/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse valmistan oikeaa kotiruokaa hyvistä, tuoreista aineksista, joten hyvin pärjään kiertoilmauunilla ja induktioliedellä. 

Kesällä on myös kaasugrilli kovassa käytössä pihalla ja siinä on myös keittolevy. Helteellä ei ole pakko kokata keittiössä.

Et sinä sillä kaasugrillillä grillaa, kuumennat vain ruoan. Parempi tulos tulee hellalla ja uunissa, myös jopa sillä fryerillä.

Kerroit, ettet osaa grillata. 😆

Kaasugrillinei ole grillaamista varten. Sitä käyttää ne jotka ei osaa grillata. -eri

Juu, Henkka Alen ei osaa grillata.

Onhan se noloa kun Henkka kaasugrillaa ruokiaan. Miksi Henkka ei käytä Hiiliä tai Puuta.

Koivuhalko on se mistä saa parhaimman ja kuumimman hiilloksen. Briketit ja Hiiletkin on vähän amatööreille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
171/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko vielä tarkentaa,että miten se ruoka muuttuu terveellisemmäksi ja kevyemmäksi tällä lämmitysmuodolla?

Vierailija
172/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse valmistan oikeaa kotiruokaa hyvistä, tuoreista aineksista, joten hyvin pärjään kiertoilmauunilla ja induktioliedellä. 

Kesällä on myös kaasugrilli kovassa käytössä pihalla ja siinä on myös keittolevy. Helteellä ei ole pakko kokata keittiössä.

Et sinä sillä kaasugrillillä grillaa, kuumennat vain ruoan. Parempi tulos tulee hellalla ja uunissa, myös jopa sillä fryerillä.

Kerroit, ettet osaa grillata. 😆

Vain hiilillä grillataan. Ei tuota kaasugrilliä ammattikokitkaan julkkiskokkeja myöten suosittele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
173/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse valmistan oikeaa kotiruokaa hyvistä, tuoreista aineksista, joten hyvin pärjään kiertoilmauunilla ja induktioliedellä. 

Kesällä on myös kaasugrilli kovassa käytössä pihalla ja siinä on myös keittolevy. Helteellä ei ole pakko kokata keittiössä.

Et sinä sillä kaasugrillillä grillaa, kuumennat vain ruoan. Parempi tulos tulee hellalla ja uunissa, myös jopa sillä fryerillä.

Kerroit, ettet osaa grillata. 😆

Kaasugrillinei ole grillaamista varten. Sitä käyttää ne jotka ei osaa grillata. -eri

Juu, Henkka Alen ei osaa grillata.

Ilmeisesti ei. Onko Alen joku jota tulee palvoa, koska on telkkarissa?

Ei, hän on kokki.

Vierailija
174/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole tuota kypsennintä. Onko se käyttökelpoinen ja hyväksi havaittu?

Ei ole oikeen hyvä. Tai hyväksi tehty. Tee siinä vaikka kanaa, hyvää tulee, takaan sen mutta kanan rasvat leviää sinne kiertoilmaan ja ikuna, siis ikuna et saa sitä siivottua. Kun teet seuraavan ruuan ne edellisen kanan hommeiset rasvat kiertää siinä sen ilman seassa. Lisäksi joka kerran jälkeen saat pestä 3 - 4 aika isoa irto-osaa.

Sinulla se taitamattomuus nyt on tai lätiset vain pelkkiä luulojasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
175/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen katsonut, että se on kahden hengen taloudessakin turhake, jonka kanssa en jaksa näperrellä. Teen mieluummin uunissa isomman satsin kerralla ihan kunnollista kotiruokaa.

Tarjoat sitten pitkin viikkoa vanhaa ruokaa, yöks. Tietenkin tarvitset niiden annosten lämmittämiseen toisen muovia sisältävän härpäkkeen eli mikron. Pata kattilaa soimaa jne.

Tarjoan 2-3 kertaa samaa, maukasta kotiruokaa.eli 1 ja puoli päivää. Meillä syödään lounas ja päivällinen.

Ne syödään epäilemättä prikulleen samaan aikaan, aina. 

Kyllä. Klo 12 ja klo 18.

Ja ruoat tehdään aina täsmälleen samalla tavalla, koska näin on aina tehty. Kaikki muu on väärin.

Vierailija
176/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mehulingon (tai mehupuristimen) ehdottaminen turhakkeeksi on naurettavaa. Toki käyttöaika on helposti vain syksyllä, mutta silloin on aivan loistava. n. 2000kg menee omenia sen läpi kuitenkin joka syksy.

Vierailija
177/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eläkepariskuntataloudessa tuo Airfryer käytössä kun lämmitämme pakasteranskalaisia. Kiertävään häkkiin mahtuu kahden hengen perunat pyörimään.

Vierailija
178/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästää sähköä pientaloudessa. Uunia en oikein enää edes käytä.

Vierailija
179/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo 5 vuotta käyttänyt airfryeria melkein päivittäin. Sehän on kuin pieni kiertoilmauuni, ja sinkkutaloudessa on toiminut loistavasti, vaikka ei maksanut kuin jotain 30 € Clasussa. Mikäli joskus hajoaa ostan heti uudemman.

Vierailija
180/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sellainen isompi malli, joka muistuttaa pientä uunia. On kätevä ja kovassa käytössä meillä. Sähkölaskukin pieneni, kun ison uunin sijaan käytämme useammin pientä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi