Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Airfryer eli kiertoilmakypsennin ehdolla turhakkeeksi

Vierailija
27.06.2026 |

Onko teillä kotona kiertoilmakypsennin? Ja onko se ollut kovassa käytössä vai jäänyt nurkkaan keräämään pölyä ja koduttamaan ostoksena?

https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000012103319.html

Kommentit (192)

Vierailija
181/192 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän usein, jo toinen menossa.

Ei tarvi aina lämmittää uunia tai käyttää paistinpannua. Putsaaminen helpottuu kun käyttää leivinpaperia. On niitä turhempiakin.

Vierailija
182/192 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se on eniten käytetty keittiökone. Lämmitetään sillä useammin ruokaa kuin mikrolla. Käytetään sitä myös ruoan valmistukseen useammin kuin uunia. Valmistan mm. aamupuuron airfryerissä joka aamu.

Meillä on sellainen uunin mallinen airfryer. Se on todella kätevä ja nopeampi kuin uuni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/192 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko vielä tarkentaa,että miten se ruoka muuttuu terveellisemmäksi ja kevyemmäksi tällä lämmitysmuodolla?

Lämmitys? Ei kyllä af kypsentääkin. Itse asiassa vähän huono pelkkään lämmittämiseen, mutta onnistuu sekin. 

 

Rasvaa säästyy esim ranut afssa vs uppopaistaminen, tai paistinpannu (johon ainakin mä laitan aina tilkan öljyä) vs af sellaisenaan. Mutta riippuu ruuasta, ei välttämättä. 

Vierailija
184/192 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

>sähköuuni 250 astetta, sinne ranut ja 15 min päästä syöt niitä

Meillä ranskaisten normiaika airfryerissä 180 asteessa on 22 min, sekoitetaan pari kertaa siinä välillä. Ei tuo nyt niin pitkä aika ole, pöydän sopivasti kattaa siinä odotellessa. Ja sähköä säästyy.

Sähköuunissa ranskalaiset kestää valmistaa 225 asteessa 20 minuuttia

Mulla fraierissa kahdelle 180c 15 minsaa. 

Vierailija
185/192 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole tuota kypsennintä. Onko se käyttökelpoinen ja hyväksi havaittu?

Ei ole oikeen hyvä. Tai hyväksi tehty. Tee siinä vaikka kanaa, hyvää tulee, takaan sen mutta kanan rasvat leviää sinne kiertoilmaan ja ikuna, siis ikuna et saa sitä siivottua. Kun teet seuraavan ruuan ne edellisen kanan hommeiset rasvat kiertää siinä sen ilman seassa. Lisäksi joka kerran jälkeen saat pestä 3 - 4 aika isoa irto-osaa.

En sun fraierista tiedä, mutta mun Wilfassa (ollut kaksi eri mallia), saa korin irti vetäisemällä ja siitä pohjaritilän ihan vaan irti nostamalla. Sen jälkeen molemmat voi pestä. 

Vierailija
186/192 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole juuri (perus)sähköuunia lämmitellyt sen jälkeen kun meille tuli uunimallin airfryer vuosia sitten. Lapapaistit, lasagne ja kaalilaatikko tulevat vielä siellä, ensimmäinen ei mahdu ja kahta muuta teen paljon kerralla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
187/192 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole tuota kypsennintä. Onko se käyttökelpoinen ja hyväksi havaittu?

Ei ole oikeen hyvä. Tai hyväksi tehty. Tee siinä vaikka kanaa, hyvää tulee, takaan sen mutta kanan rasvat leviää sinne kiertoilmaan ja ikuna, siis ikuna et saa sitä siivottua. Kun teet seuraavan ruuan ne edellisen kanan hommeiset rasvat kiertää siinä sen ilman seassa. Lisäksi joka kerran jälkeen saat pestä 3 - 4 aika isoa irto-osaa.

Sinulla se taitamattomuus nyt on tai lätiset vain pelkkiä luulojasi.

Tää sekoittaa airfrayerin kuivaajaan 😂  Ja jos käyttää paperia, tiskattavaa tulee vielä vähemmän/harvemmin. Itse koen uunin ja uunipellin pesemisen hankalammaksi, kuin afn parin osan. Mutta ehkä tää tyyppi ei pese koskaan uuniaan eikä peltejä 🤮

Vierailija
188/192 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti ennakkoluulot jäytävät airfryeriä kokeilematonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
189/192 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityinen parhaimmista kodinkoneista. 

Vierailija
190/192 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityinen parhaimmista kodinkoneista. 

Suomeksi, yksi parhaimmista kodinkoneista.

Oletko muuten autisti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
191/192 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttu oli täynnä aivottomia idioottivajakkeja, jotka eivät ole osanneet käyttää sitä airfryeriä. Tosiasiassa se on aivan äärimmäisen kätevä ruuanlaittoväline. Käytän sitä nykyisin enemmän kuin uunia. Äärettömän helppo laittaa ruokaa, esim. erinomaisen hyvät perunat saa fryerillä aikaan siten, että pilkkoo ne, suolaa ja laittaa 20 min fryerissä. Millään muulla laitteella ei tule puoliksikaan noin hyvää

Vierailija
192/192 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti ennakkoluulot jäytävät airfryeriä kokeilematonta.

Kysypä yli kuusikymppisiltä tutuiltasi ennakkoluuloista mikrouuneja kohtaan. Nämä fryerluulot ovat vielä kesyjä  mikroaaltopelotteluihin verrattuina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi