Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Airfryer eli kiertoilmakypsennin ehdolla turhakkeeksi

Vierailija
27.06.2026 |

Onko teillä kotona kiertoilmakypsennin? Ja onko se ollut kovassa käytössä vai jäänyt nurkkaan keräämään pölyä ja koduttamaan ostoksena?

https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000012103319.html

Kommentit (183)

Vierailija
141/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löytyy ja käytän monta kertaa viikossa. Mun mielestä ainakin todella kätevä laite. Sähkölaskutkin pienentyneet paljon, kun ei tarvitse läheskään niin usein lämmittää uunia jne. 😄 

Mitä sillä teette? Jotain nugetteja, kalapuikkoja tai ranskiksia? Vie varmaan vähemmän sähköä kuin sähköuuni, mutta paljon hitaampi. 

Minä teen fryerillä makaronilaatikot ja kiusaukset muiden ruokien lisäksi. Noita kolmea mainitsemaasi meillä ei tehdä kuin max kerran vuoteen. Sähkölasku pieneni huomattavasti. Oma laitteeni on kalliimmasta päästä oleva merkkituote, joka on puolentoista vuoden käytöllä maksanut itsensä takaisin jo muutamaan kertaan.

Pizzanpalat yhdelle-kahdelle hengelle frayerissa valmistuu muutamassa minuutissa, kun tyrkkää ne sisälle jo esilämmityksessä. Ei muuten onnistu uunilla yhtä nopeasti. Tää vaan vertailuna. Ranut valmistuu myös selvästi nopeammin fraierissa, täytyy vaan muistaa käännellä usein. 

Meillä ranuja tehdessä laite vinkuu puolessavälissä, joten kääntelyn ja sekoittelun muistaa tehdä takuulla.

Vierailija
142/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Qirfryer sopii heille, jotka eivät halua tai osaa laittaa ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä on airfryer vakiintunut viikottaiseen käyttöön. Etenkin paahdettujen kasvisten tai vaikka papujen osalta lyömätön, koska ei tarvitse odotella uunin kuumenemista. Käytännöllinen lapsiperheessä myös siten, että sammuu itsestään asetetun ajan jälkeen, jos vaikka on jotain hässäkkää lasten kanssa. Ei tarvita erikseen munakelloja tai muita. Lämmitykseen myös hyvä, säästää sähköä uuniin verrattuna. Kanaa en saa yhtä rapeaksi ja meheväksi uunissa.

Vierailija
144/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Qirfryer sopii heille, jotka eivät halua tai osaa laittaa ruokaa.

Huippukokit hyödyntävät airfryeria nopeuden, tasaisen kuumailman ja mehevyyden vuoksi. Laite toimii minikokoisena kiertoilmauunina, joka kypsentää niin mehevän lohen kuin kasviksetkin hetkessä. [1, 2]

Huippukokkien suosikkireseptit

Maailmankuulu kokki Gordon Ramsay on tuonut esille oman suosikkinsa airfryerilla valmistettavasta lihasta, ja reseptiin voi tutustua esimerkiksi aihetta käsittelevässä Twisted Foodin artikkelissa. Hänen bravuurinsa on kahvilla ja chilillä maustettu rib-eye -pihvi. [1]

Vierailija
145/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopii hyvin sellaisille, joille ei ole uunia, vaan vain joku keittolevy. Tosin sanotaan, että esim siinä paistetut ranskalaiset eivät ole terveellisiä. Mutta eihän niitä joka päivä syödä.

 

Laite ei sinänsä aiheuta vaaroja, mutta sen tuottama korkea lämpö voi synnyttää terveydelle haitallisia yhdisteitä, kuten akryyliamidia ja AGE-tuotteita, jos ruoka paahdetaan liian tummaksi.  

Et sitten ikinä ole kuullut tai lukenut mikroaaltouunien vaaroista? Haastattelepa yli kuusikymppisiä ihmisiä, moni takuulla muistaa ne kauhukuvat. Sitähän ei missään nimessä saanut alkuun käyttää vauvanruokien kuumentamiseen, hui olkoon.

Vierailija
146/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kotona ja mökillä airfryer.Paras keksintö ikinä,ihan jatkuvassa käytössä molemmat.Ei tule normi uunia käytettyä enää ollenkaan.Airfryer nopea ja sillä voi tehdä mitä vaan.Ruokaa,leipoa,"keitän"kananmunatkin sillä😅

Teet Bearnaiskastikkeet sillä. Burgundinpadan. Hernekeitot ja Burgerit. On se mainio laite.

Siinnä sivussa se tekee salaatit ja paistaa iltapalaksi Pitsan. 

Leipoo Kakut ja Pastejat sekä tekee mainiot Creme Bruleet ja Suklaafondantit tosi kätevästi..Huoh.

Siis valmistatko sä salaatit uunissa 😂 Noi kaikki uunissa 😂😂

 

 Itse asiassa frayerilla voi paistaa leivonnaisiakin, määrä toki pienempi kuin uunissa. Sehän on uuni. 

Kyllä Airfryer tekee mainiot ja terveellisemmät salaatit. Valmistan nykyään kaikki ruokani Airfryerissä. 

Tänäänkin teen Britakakun huomiseksi Airfryerissä. Eilen tein meille kahdelle juhla aterian ja laitoin maggisbekkikset pörisemään pönttöön. Namskis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
147/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole tuota kypsennintä. Onko se käyttökelpoinen ja hyväksi havaittu?

Tekee ainakin ruoasta kevyempää ja terveellisempää kuin sähkö- ja leivinuunit. Lisäksi ruoanteko on paljon kätevämpää, nopeampaa ja helpompaa sen avulla.

Lisääkö normaali uuni siihen rasvaa ja suolaa vai miksi airfryerissa tulee terveellisempää? Airfryerin toimintaperiaatehan on täysin sama kuin kiertoilmauunin. On vain pienempi. Käytän sitä itsekin, mutta eikö terveellisyys ole kiinni siitä mitä sinne laitteeseen laittaa?

Eihän ole, ruoka on verkkokorissa josta rasvat putovat kulhoon ja lämpötilat alhaisemmat ja kypsennysajat nopeammat. Lisäksi on turvallisempi;


”Akryyliamidia syntyy tärkkelyspitoisiin ruokiin (kuten ranskalaisiin) yli 120 asteen lämpötiloissa. Airfryer on uunia turvallisempi ja terveellisempi vaihtoehto: sen tehokas kiertoilma kypsentää ruoan nopeammin ja tasaisemmin, vähentäen akryyliamidin muodostumista jopa 90 % verrattuna perinteiseen uppopaistamiseen. [1, 2, 3]”

TOIMINTAPERIAATE on sama. Eli kypsennetään kuumaa ilmavirtaa hyödyntäen. Saatana kun ei tajuta yksinkertaisia käsitteitä.

Mitä voi odottaa joltain kotimammalta joka tarttuu tekoälyyn jokaikisessä asiassa.

Niin minäkin luulin mutta ei uunia voi verrata, meillä ei enää käytetä uunia kun pari kertaa vuodessa.

Ei se ole luulemisesta kiinni. Airfryerin perustoimintaperiaate on kuuman ilman kierrättäminen puhaltimen avulla. Eli täsmälleen sama kuin kiertoilmauunissa. Kaikki muu on ekstraa ja hienosäätöä, toimintaperiaate on tuo.

Uuni puhaltaa takaata ja myös pellin alle, toisin kuin af ilma kulkee ylhäältä ja menee verkon läpi

Vierailija
148/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen katsonut, että se on kahden hengen taloudessakin turhake, jonka kanssa en jaksa näperrellä. Teen mieluummin uunissa isomman satsin kerralla ihan kunnollista kotiruokaa.

Tarjoat sitten pitkin viikkoa vanhaa ruokaa, yöks. Tietenkin tarvitset niiden annosten lämmittämiseen toisen muovia sisältävän härpäkkeen eli mikron. Pata kattilaa soimaa jne.

Tarjoan 2-3 kertaa samaa, maukasta kotiruokaa.eli 1 ja puoli päivää. Meillä syödään lounas ja päivällinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
149/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Qirfryer sopii heille, jotka eivät halua tai osaa laittaa ruokaa.

Huippukokit hyödyntävät airfryeria nopeuden, tasaisen kuumailman ja mehevyyden vuoksi. Laite toimii minikokoisena kiertoilmauunina, joka kypsentää niin mehevän lohen kuin kasviksetkin hetkessä. [1, 2]

Huippukokkien suosikkireseptit

Maailmankuulu kokki Gordon Ramsay on tuonut esille oman suosikkinsa airfryerilla valmistettavasta lihasta, ja reseptiin voi tutustua esimerkiksi aihetta käsittelevässä Twisted Foodin artikkelissa. Hänen bravuurinsa on kahvilla ja chilillä maustettu rib-eye -pihvi. [1]

Gordon saa rahaa tuosta. Kyseessä on pelkkä mainos. Ihan kuten jotkut Hans Välimäen valmisruoat jne...

Vierailija
150/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksineläjälle todella hyvä, en edes muista milloin olen uunia käyttänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
151/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

>sähköuuni 250 astetta, sinne ranut ja 15 min päästä syöt niitä

Meillä ranskaisten normiaika airfryerissä 180 asteessa on 22 min, sekoitetaan pari kertaa siinä välillä. Ei tuo nyt niin pitkä aika ole, pöydän sopivasti kattaa siinä odotellessa. Ja sähköä säästyy.

Sähköuunissa ranskalaiset kestää valmistaa 225 asteessa 20 minuuttia

Ainakin itselläni taitavat ranut olla tuossa vaiheessa vielä jäässä... Airfryerissa olisin jo jäähdytellyt ja syönnyt osan. Siinä ei tarvita alkulämmittelyjä.

Sun uuni on rikki.

Vierailija
152/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole tuota kypsennintä. Onko se käyttökelpoinen ja hyväksi havaittu?

Tekee ainakin ruoasta kevyempää ja terveellisempää kuin sähkö- ja leivinuunit. Lisäksi ruoanteko on paljon kätevämpää, nopeampaa ja helpompaa sen avulla.

Lisääkö normaali uuni siihen rasvaa ja suolaa vai miksi airfryerissa tulee terveellisempää? Airfryerin toimintaperiaatehan on täysin sama kuin kiertoilmauunin. On vain pienempi. Käytän sitä itsekin, mutta eikö terveellisyys ole kiinni siitä mitä sinne laitteeseen laittaa?

Eihän ole, ruoka on verkkokorissa josta rasvat putovat kulhoon ja lämpötilat alhaisemmat ja kypsennysajat nopeammat. Lisäksi on turvallisempi;


”Akryyliamidia syntyy tärkkelyspitoisiin ruokiin (kuten ranskalaisiin) yli 120 asteen lämpötiloissa. Airfryer on uunia turvallisempi ja terveellisempi vaihtoehto: sen tehokas kiertoilma kypsentää ruoan nopeammin ja tasaisemmin, vähentäen akryyliamidin muodostumista jopa 90 % verrattuna perinteiseen uppopaistamiseen. [1, 2, 3]”

TOIMINTAPERIAATE on sama. Eli kypsennetään kuumaa ilmavirtaa hyödyntäen. Saatana kun ei tajuta yksinkertaisia käsitteitä.

Mitä voi odottaa joltain kotimammalta joka tarttuu tekoälyyn jokaikisessä asiassa.

Niin minäkin luulin mutta ei uunia voi verrata, meillä ei enää käytetä uunia kun pari kertaa vuodessa.

Ei se ole luulemisesta kiinni. Airfryerin perustoimintaperiaate on kuuman ilman kierrättäminen puhaltimen avulla. Eli täsmälleen sama kuin kiertoilmauunissa. Kaikki muu on ekstraa ja hienosäätöä, toimintaperiaate on tuo.

Uuni puhaltaa takaata ja myös pellin alle, toisin kuin af ilma kulkee ylhäältä ja menee verkon läpi

Edelleen, pelkkää hienosäätöä ja sivuseikkoja. Perusperiaate on sama. Huomaa ettei ole ymmärrystä teknillisestä hahmottamisesta tai edes perussanastosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
153/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse valmistan oikeaa kotiruokaa hyvistä, tuoreista aineksista, joten hyvin pärjään kiertoilmauunilla ja induktioliedellä. 

Kesällä on myös kaasugrilli kovassa käytössä pihalla ja siinä on myös keittolevy. Helteellä ei ole pakko kokata keittiössä.

Et sinä sillä kaasugrillillä grillaa, kuumennat vain ruoan. Parempi tulos tulee hellalla ja uunissa, myös jopa sillä fryerillä.

Kerroit, ettet osaa grillata. 😆

Vierailija
154/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen katsonut, että se on kahden hengen taloudessakin turhake, jonka kanssa en jaksa näperrellä. Teen mieluummin uunissa isomman satsin kerralla ihan kunnollista kotiruokaa.

Tarjoat sitten pitkin viikkoa vanhaa ruokaa, yöks. Tietenkin tarvitset niiden annosten lämmittämiseen toisen muovia sisältävän härpäkkeen eli mikron. Pata kattilaa soimaa jne.

Tarjoan 2-3 kertaa samaa, maukasta kotiruokaa.eli 1 ja puoli päivää. Meillä syödään lounas ja päivällinen.

Ne syödään epäilemättä prikulleen samaan aikaan, aina. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
155/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse valmistan oikeaa kotiruokaa hyvistä, tuoreista aineksista, joten hyvin pärjään kiertoilmauunilla ja induktioliedellä. 

Kesällä on myös kaasugrilli kovassa käytössä pihalla ja siinä on myös keittolevy. Helteellä ei ole pakko kokata keittiössä.

Et sinä sillä kaasugrillillä grillaa, kuumennat vain ruoan. Parempi tulos tulee hellalla ja uunissa, myös jopa sillä fryerillä.

Kerroit, ettet osaa grillata. 😆

Kaasugrillinei ole grillaamista varten. Sitä käyttää ne jotka ei osaa grillata. -eri

Vierailija
156/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Qirfryer sopii heille, jotka eivät halua tai osaa laittaa ruokaa.

Huippukokit hyödyntävät airfryeria nopeuden, tasaisen kuumailman ja mehevyyden vuoksi. Laite toimii minikokoisena kiertoilmauunina, joka kypsentää niin mehevän lohen kuin kasviksetkin hetkessä. [1, 2]

Huippukokkien suosikkireseptit

Maailmankuulu kokki Gordon Ramsay on tuonut esille oman suosikkinsa airfryerilla valmistettavasta lihasta, ja reseptiin voi tutustua esimerkiksi aihetta käsittelevässä Twisted Foodin artikkelissa. Hänen bravuurinsa on kahvilla ja chilillä maustettu rib-eye -pihvi. [1]

Gordon saa rahaa tuosta. Kyseessä on pelkkä mainos. Ihan kuten jotkut Hans Välimäen valmisruoat jne...

Tarkoitat varmaan Henri Alenia.

Välimäellä ei tällä hetkellä ole myynnissä omia nimikkovalmisruokia päivittäistavarakaupoissa, vaan hänen keskittymisensä on siirtynyt täysin omiin Helsingin ravintoloihin.

Vierailija
157/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

>sähköuuni 250 astetta, sinne ranut ja 15 min päästä syöt niitä

Meillä ranskaisten normiaika airfryerissä 180 asteessa on 22 min, sekoitetaan pari kertaa siinä välillä. Ei tuo nyt niin pitkä aika ole, pöydän sopivasti kattaa siinä odotellessa. Ja sähköä säästyy.

Sähköuunissa ranskalaiset kestää valmistaa 225 asteessa 20 minuuttia

Meillä siipan ranuja pitää kärventää puoli tuntia, tykkää niistä enemmän. Tuolla kaksikorisella laitteella tuokin onnistuu hyvin ja nopeammin. Saan samalla itselleni mehevämmät ranut.

Vierailija
158/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole tuota kypsennintä. Onko se käyttökelpoinen ja hyväksi havaittu?

Ei ole oikeen hyvä. Tai hyväksi tehty. Tee siinä vaikka kanaa, hyvää tulee, takaan sen mutta kanan rasvat leviää sinne kiertoilmaan ja ikuna, siis ikuna et saa sitä siivottua. Kun teet seuraavan ruuan ne edellisen kanan hommeiset rasvat kiertää siinä sen ilman seassa. Lisäksi joka kerran jälkeen saat pestä 3 - 4 aika isoa irto-osaa.

Vierailija
159/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse valmistan oikeaa kotiruokaa hyvistä, tuoreista aineksista, joten hyvin pärjään kiertoilmauunilla ja induktioliedellä. 

Kesällä on myös kaasugrilli kovassa käytössä pihalla ja siinä on myös keittolevy. Helteellä ei ole pakko kokata keittiössä.

Et sinä sillä kaasugrillillä grillaa, kuumennat vain ruoan. Parempi tulos tulee hellalla ja uunissa, myös jopa sillä fryerillä.

Kerroit, ettet osaa grillata. 😆

Kaasugrillinei ole grillaamista varten. Sitä käyttää ne jotka ei osaa grillata. -eri

Juu, Henkka Alen ei osaa grillata.

Vierailija
160/183 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras ostoksemme vuosiin. Kaikki kypsyy nopeaati ja ilman lisärasvaa. Toki kunnolla haudutettavat keitot ja laatikot tehdään liedellä tai uunissa edelleenkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän