Airfryer eli kiertoilmakypsennin ehdolla turhakkeeksi
Onko teillä kotona kiertoilmakypsennin? Ja onko se ollut kovassa käytössä vai jäänyt nurkkaan keräämään pölyä ja koduttamaan ostoksena?
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Itse valmistan oikeaa kotiruokaa hyvistä, tuoreista aineksista, joten hyvin pärjään kiertoilmauunilla ja induktioliedellä.
Kesällä on myös kaasugrilli kovassa käytössä pihalla ja siinä on myös keittolevy. Helteellä ei ole pakko kokata keittiössä.
Et sinä sillä kaasugrillillä grillaa, kuumennat vain ruoan. Parempi tulos tulee hellalla ja uunissa, myös jopa sillä fryerillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kotona ja mökillä airfryer.Paras keksintö ikinä,ihan jatkuvassa käytössä molemmat.Ei tule normi uunia käytettyä enää ollenkaan.Airfryer nopea ja sillä voi tehdä mitä vaan.Ruokaa,leipoa,"keitän"kananmunatkin sillä😅
Teet Bearnaiskastikkeet sillä. Burgundinpadan. Hernekeitot ja Burgerit. On se mainio laite.
Siinnä sivussa se tekee salaatit ja paistaa iltapalaksi Pitsan.
Leipoo Kakut ja Pastejat sekä tekee mainiot Creme Bruleet ja Suklaafondantit tosi kätevästi..Huoh.
Siis valmistatko sä salaatit uunissa 😂 Noi kaikki uunissa 😂😂
Itse asiassa frayerilla voi paistaa leivonnaisiakin, määrä toki pienempi kuin uunissa. Sehän on uuni.
Vierailija kirjoitti:
>sähköuuni 250 astetta, sinne ranut ja 15 min päästä syöt niitä
Meillä ranskaisten normiaika airfryerissä 180 asteessa on 22 min, sekoitetaan pari kertaa siinä välillä. Ei tuo nyt niin pitkä aika ole, pöydän sopivasti kattaa siinä odotellessa. Ja sähköä säästyy.
Sähköuunissa ranskalaiset kestää valmistaa 225 asteessa 20 minuuttia
Vierailija kirjoitti:
Olen katsonut, että se on kahden hengen taloudessakin turhake, jonka kanssa en jaksa näperrellä. Teen mieluummin uunissa isomman satsin kerralla ihan kunnollista kotiruokaa.
Tarjoat sitten pitkin viikkoa vanhaa ruokaa, yöks. Tietenkin tarvitset niiden annosten lämmittämiseen toisen muovia sisältävän härpäkkeen eli mikron. Pata kattilaa soimaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
>sähköuuni 250 astetta, sinne ranut ja 15 min päästä syöt niitä
Meillä ranskaisten normiaika airfryerissä 180 asteessa on 22 min, sekoitetaan pari kertaa siinä välillä. Ei tuo nyt niin pitkä aika ole, pöydän sopivasti kattaa siinä odotellessa. Ja sähköä säästyy.
Sähköuunissa ranskalaiset kestää valmistaa 225 asteessa 20 minuuttia
Ainakin itselläni taitavat ranut olla tuossa vaiheessa vielä jäässä... Airfryerissa olisin jo jäähdytellyt ja syönnyt osan. Siinä ei tarvita alkulämmittelyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo siis eineksiä työnnetään muovirasiasta laitteeseeen, joka on muovia. Ei ihme että meillä on nykyinen hallitus. Aivot paskana jengillä muovinjäänteistä...
Eihän nyt kukaan airfryeriin muovi kupissa mitään työnnä, ainahan siellä on leivinpaperi esim. Eihän kukaan jaksa tiskata kokoajan sitä.
Kyllä tuota laitetta käyttävät muutkin kuin asentajat.
Vierailija kirjoitti:
Tamppooni on varmaan parhaiten sopiva vuoden turhukkeeksi. Muovia ja haisee vain pahalle sekä saattaa sellaisena tuottaa ainoana roskana roskapussin vaihdon, eli taas muovia...
Airfryer oli yksi parhaimmista ostoistani taannoin, mutta ostinkin sen Philipsin kalliimman mallin, jossa automatiotakin mukana.
Paljon parjatulle lehtipuhaltimellekkin olisi nyt käyttöä, kun katto pitäisi putsata ja pihatieltä ruohonleikkuu jätepoistettava, ettei jää multaantumaan... Myös ruonhonleikkuujäte sokkelin vierestä pois... En vaan ole vielä jaksanut hankkia.
Tampooni on ehdoton siteen seurana heille, joilla on runsaat vuodot. Mut miehenä sinä et sitä voi tajuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tekee ruuasta rasvaista
Mistä se rasva tulee?
Äläs nyt. Meillä on oikea asiantuntija paikalla niin jäädään odottamaan hänen vastaustaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AI:
Airfryerin terveyshyödyt ja ominaisuudet tiivistettynä:
Pienempi energiansaanti: Vähentynyt öljyn käyttö vähentää merkittävästi ruoan sisältämää rasvaa ja kalorimäärää.
Haitallisten yhdisteiden vähentyminen: Tutkimusten mukaan ilmafriteeraus voi vähentää haitallisten yhdisteiden, kuten akryyliamidin (jota syntyy muun muassa tärkkelyspitoisten ruokien ruskistuessa kovassa kuumuudessa), muodostumista verrattuna perinteisiin uppopaistomenetelmiin.
Monipuolisuus: Laite soveltuu erinomaisesti vihannesten, lihan, kanan ja kalan kypsentämiseen
Kaveri piirissä yhdellä on AirFryer. Aika hauskaa, että hän on kaveripiirin ainut reilusti ylipainoinen. Eikä paino ole kyllä Airfryerin hankkimisen jälkeen ainakaan laskenut. Asuu yksin. Ymmärtääkseni hänen kokkauksensa on se, että pakasteesta heittää aina leivitettyjä kanapaloja, ranskalaisia tai lohkoperunota siihen airfryeriinsä. Sillä on valtavat säkit niitä siellä pakkasessa.
Kerran oltiin hänen luona syömässä, niin joutui valmistamaan ruuan sillä Airfryerillään kolmessa eri erässä, vaikka ei meitä ollut kuin viisi henkilöä! Olisi kerralla mahtunut ihan normaaliin kiertoilmauuniin!
Hän taitaa olla vähän tyhmä, kun ei käyttänyt uunia vai säästäkö sähköä? Ei kai sitä laihdu, jos ei muuta ruokavaliota. Alkas laihtua, jos kypsentää päivittäin kasviksia siinä ja samaan aikaan voi paistaa kalafileen pannulla nopeasti. Tai tekee salaattia ja kypsentää vaikka kanafileet airfryerissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse valmistan oikeaa kotiruokaa hyvistä, tuoreista aineksista, joten hyvin pärjään kiertoilmauunilla ja induktioliedellä.
Kesällä on myös kaasugrilli kovassa käytössä pihalla ja siinä on myös keittolevy. Helteellä ei ole pakko kokata keittiössä.
Myös airfrayerilla voi valmistaa oikeaa kotiruokaa hyvistä, tuoreista aineksista. Ja meiltä löytyy myös kiertoilmauuni.
Sun terveellisyysolettama menikin sitten viemäristä alas kaasugrillin kohdalla.
En jaksa näperrellä. Helpointa tehdä kotiruokaa ihan perinteisillä menetelmillä. En usko, että siinä syntyisi hyviä kastikkeita liharuoille tai miten teet siinä karjalanpaistia padallisen n. 3 litraa? Entä kuinka paistat uunilohta yhden fileen? Meillä kun ei kalapuikkoja ja ranuja syödä.
Lohifile onnistuu erittäin näppärästi frayerilla. Samoin karjalanpaisti. Kaikki uunissa valmistettavat ruuat onnnistuu sillä. Oma laiskuutesi ei ole fraierin vika yai ominaisuus.
Täällä nyt sekoitetaan iloisesti keittämällä ja paistamalla valmistettavat ruuat. Keittäminen ei onnistu fraierilla. Frayeri on uuni.
Määriin vetoaminen , "vuoallinen lasagnea" on aika turhaa, koska tietenkin uusi on isompi, ei ole fraierin "vika" että se on kooltaan pienempi, se on sen ominaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo siis eineksiä työnnetään muovirasiasta laitteeseeen, joka on muovia. Ei ihme että meillä on nykyinen hallitus. Aivot paskana jengillä muovinjäänteistä...
Eihän nyt kukaan airfryeriin muovi kupissa mitään työnnä, ainahan siellä on leivinpaperi esim. Eihän kukaan jaksa tiskata kokoajan sitä.
Ei se leivinpaperikaan mikään terveellinen paistoalusta ole. En käytä sitä edes uunipellillä.
Voitelet sitten pellin:) Mitenkä se nyt sitten sen rasvan kanssa menikään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse valmistan oikeaa kotiruokaa hyvistä, tuoreista aineksista, joten hyvin pärjään kiertoilmauunilla ja induktioliedellä.
Kesällä on myös kaasugrilli kovassa käytössä pihalla ja siinä on myös keittolevy. Helteellä ei ole pakko kokata keittiössä.
Myös airfrayerilla voi valmistaa oikeaa kotiruokaa hyvistä, tuoreista aineksista. Ja meiltä löytyy myös kiertoilmauuni.
Sun terveellisyysolettama menikin sitten viemäristä alas kaasugrillin kohdalla.
En jaksa näperrellä. Helpointa tehdä kotiruokaa ihan perinteisillä menetelmillä. En usko, että siinä syntyisi hyviä kastikkeita liharuoille tai miten teet siinä karjalanpaistia padallisen n. 3 litraa? Entä kuinka paistat uunilohta yhden fileen? Meillä kun ei kalapuikkoja ja ranuja syödä.
Etsä niitä kastikkeita tee uunissa muutenkaan. Pieni lohifilee kypsentyy hyvin airfryerissa. Pitää vaan osata eikä luulla.
En kyllä tunkisi vaikkapa Kuhafilettä Airfryeriin. Kyllä se ihan Pannulla Voissa paistetaan.
Kuhalle Muusi tehdään ihan kattilassa ja sille Tillikastike toisessa kattilassa. Sitten lisukesalaatti leikkuulaudalla ja veitsellä.
Airfryeriä en todellakaan tarvitse ruoan laittoon. kai sillä jotain Wingsejä tai Maggisbekkiksiä tehdä mutta en juuri sellaisia syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole tuota kypsennintä. Onko se käyttökelpoinen ja hyväksi havaittu?
Tekee ainakin ruoasta kevyempää ja terveellisempää kuin sähkö- ja leivinuunit. Lisäksi ruoanteko on paljon kätevämpää, nopeampaa ja helpompaa sen avulla.
Lisääkö normaali uuni siihen rasvaa ja suolaa vai miksi airfryerissa tulee terveellisempää? Airfryerin toimintaperiaatehan on täysin sama kuin kiertoilmauunin. On vain pienempi. Käytän sitä itsekin, mutta eikö terveellisyys ole kiinni siitä mitä sinne laitteeseen laittaa?
Eihän ole, ruoka on verkkokorissa josta rasvat putovat kulhoon ja lämpötilat alhaisemmat ja kypsennysajat nopeammat. Lisäksi on turvallisempi;
”Akryyliamidia syntyy tärkkelyspitoisiin ruokiin (kuten ranskalaisiin) yli 120 asteen lämpötiloissa. Airfryer on uunia turvallisempi ja terveellisempi vaihtoehto: sen tehokas kiertoilma kypsentää ruoan nopeammin ja tasaisemmin, vähentäen akryyliamidin muodostumista jopa 90 % verrattuna perinteiseen uppopaistamiseen. [1, 2, 3]”TOIMINTAPERIAATE on sama. Eli kypsennetään kuumaa ilmavirtaa hyödyntäen. Saatana kun ei tajuta yksinkertaisia käsitteitä.
Mitä voi odottaa joltain kotimammalta joka tarttuu tekoälyyn jokaikisessä asiassa.
Lahde on https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/tietoa-meista/asiointi/oppaat-…
Linkin julkaisu on asiallinen, mutta siellä ei erikseen puhuta airfryerista eikä varsinkaan vertailla airfryeria ja uunia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole tuota kypsennintä. Onko se käyttökelpoinen ja hyväksi havaittu?
Tekee ainakin ruoasta kevyempää ja terveellisempää kuin sähkö- ja leivinuunit. Lisäksi ruoanteko on paljon kätevämpää, nopeampaa ja helpompaa sen avulla.
Lisääkö normaali uuni siihen rasvaa ja suolaa vai miksi airfryerissa tulee terveellisempää? Airfryerin toimintaperiaatehan on täysin sama kuin kiertoilmauunin. On vain pienempi. Käytän sitä itsekin, mutta eikö terveellisyys ole kiinni siitä mitä sinne laitteeseen laittaa?
Eihän ole, ruoka on verkkokorissa josta rasvat putovat kulhoon ja lämpötilat alhaisemmat ja kypsennysajat nopeammat. Lisäksi on turvallisempi;
”Akryyliamidia syntyy tärkkelyspitoisiin ruokiin (kuten ranskalaisiin) yli 120 asteen lämpötiloissa. Airfryer on uunia turvallisempi ja terveellisempi vaihtoehto: sen tehokas kiertoilma kypsentää ruoan nopeammin ja tasaisemmin, vähentäen akryyliamidin muodostumista jopa 90 % verrattuna perinteiseen uppopaistamiseen. [1, 2, 3]”TOIMINTAPERIAATE on sama. Eli kypsennetään kuumaa ilmavirtaa hyödyntäen. Saatana kun ei tajuta yksinkertaisia käsitteitä.
Mitä voi odottaa joltain kotimammalta joka tarttuu tekoälyyn jokaikisessä asiassa.
Lahde on https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/tietoa-meista/asiointi/oppaat-…
Persuasia, eli toimintaperiaate edelleen sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse valmistan oikeaa kotiruokaa hyvistä, tuoreista aineksista, joten hyvin pärjään kiertoilmauunilla ja induktioliedellä.
Kesällä on myös kaasugrilli kovassa käytössä pihalla ja siinä on myös keittolevy. Helteellä ei ole pakko kokata keittiössä.
Myös airfrayerilla voi valmistaa oikeaa kotiruokaa hyvistä, tuoreista aineksista. Ja meiltä löytyy myös kiertoilmauuni.
Sun terveellisyysolettama menikin sitten viemäristä alas kaasugrillin kohdalla.
En jaksa näperrellä. Helpointa tehdä kotiruokaa ihan perinteisillä menetelmillä. En usko, että siinä syntyisi hyviä kastikkeita liharuoille tai miten teet siinä karjalanpaistia padallisen n. 3 litraa? Entä kuinka paistat uunilohta yhden fileen? Meillä kun ei kalapuikkoja ja ranuja syödä.
Yksi lohipala fryerissä 200 astetta 10 minuuttia, meillä mies tykkää vähän kuivemmasta kalasta. Itselleni laitan 180 astetta. Meillä on kaksikorinen laite, onnistuu hyvin yhdellä kertaa.
Jo tuo ensimmäinen jutussa kommentoinut paljasti, mistä on kysymys: käyttöohjetta ei ole vilkaistu saati luettu, eikä laitteeseen edes yritetä tutustua. Onko se sitten ihme, jos se jää kaapin perälle pölyttymään!
Minun sinkkuhuushollissani uuni on airfryerin hankittuani jäänyt kokonaan käyttämättä eikä hellallekaan paljon käyttöä ole. Fryer hoitaa kaiken nopeammin ja lopputuloskin on parempi. Siinä ajassa kun uuni on vasta lämmennyt, on airfryerillä tehty jo valmis (ja usein jo syötykin).
Eli kaiken avain on laitteeseen tutustuminen sekä kokeilu ja harjoittelu. Nopeasti sen oppii. Nettikin on täynnä ohjeita, sieltä vaan neuvoja ja inspiraatiota hakemaan! Ihan oma vika, jos laitteesta tulee turhake.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse valmistan oikeaa kotiruokaa hyvistä, tuoreista aineksista, joten hyvin pärjään kiertoilmauunilla ja induktioliedellä.
Kesällä on myös kaasugrilli kovassa käytössä pihalla ja siinä on myös keittolevy. Helteellä ei ole pakko kokata keittiössä.
Et sinä sillä kaasugrillillä grillaa, kuumennat vain ruoan. Parempi tulos tulee hellalla ja uunissa, myös jopa sillä fryerillä.
Ihan hyvin paistet kanan paistileikkeet siinä juuri ruskistui. Rapea mausteinen pinta, nami.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
>sähköuuni 250 astetta, sinne ranut ja 15 min päästä syöt niitä
Meillä ranskaisten normiaika airfryerissä 180 asteessa on 22 min, sekoitetaan pari kertaa siinä välillä. Ei tuo nyt niin pitkä aika ole, pöydän sopivasti kattaa siinä odotellessa. Ja sähköä säästyy.
Sähköuunissa ranskalaiset kestää valmistaa 225 asteessa 20 minuuttia
Ainakin itselläni taitavat ranut olla tuossa vaiheessa vielä jäässä... Airfryerissa olisin jo jäähdytellyt ja syönnyt osan. Siinä ei tarvita alkulämmittelyjä.
Minun paistamat ranut eivät ole jäässä tuossa ajassa, vaan ruskistuneet. Lasketko sinä autistivanmainen ajan siitä, kun panet uunin päälle? Ranut pannaan uuniin vasta silloin , kun uuni on jo 225 aseteinen. Siitä lasketaan se aika 20 min. vtun au tis ti
Kyllä lasken! Airfryerissa aika on automatiosta riippuen 13-16min. kun koneen käynnistää, joten on paremmin verrannollinen uunissakin laskea termostaatin kääntövaiheesta alkaen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole tuota kypsennintä. Onko se käyttökelpoinen ja hyväksi havaittu?
Tekee ainakin ruoasta kevyempää ja terveellisempää kuin sähkö- ja leivinuunit. Lisäksi ruoanteko on paljon kätevämpää, nopeampaa ja helpompaa sen avulla.
Lisääkö normaali uuni siihen rasvaa ja suolaa vai miksi airfryerissa tulee terveellisempää? Airfryerin toimintaperiaatehan on täysin sama kuin kiertoilmauunin. On vain pienempi. Käytän sitä itsekin, mutta eikö terveellisyys ole kiinni siitä mitä sinne laitteeseen laittaa?
Eihän ole, ruoka on verkkokorissa josta rasvat putovat kulhoon ja lämpötilat alhaisemmat ja kypsennysajat nopeammat. Lisäksi on turvallisempi;
”Akryyliamidia syntyy tärkkelyspitoisiin ruokiin (kuten ranskalaisiin) yli 120 asteen lämpötiloissa. Airfryer on uunia turvallisempi ja terveellisempi vaihtoehto: sen tehokas kiertoilma kypsentää ruoan nopeammin ja tasaisemmin, vähentäen akryyliamidin muodostumista jopa 90 % verrattuna perinteiseen uppopaistamiseen. [1, 2, 3]”TOIMINTAPERIAATE on sama. Eli kypsennetään kuumaa ilmavirtaa hyödyntäen. Saatana kun ei tajuta yksinkertaisia käsitteitä.
Mitä voi odottaa joltain kotimammalta joka tarttuu tekoälyyn jokaikisessä asiassa.
Niin minäkin luulin mutta ei uunia voi verrata, meillä ei enää käytetä uunia kun pari kertaa vuodessa.
Ei se ole luulemisesta kiinni. Airfryerin perustoimintaperiaate on kuuman ilman kierrättäminen puhaltimen avulla. Eli täsmälleen sama kuin kiertoilmauunissa. Kaikki muu on ekstraa ja hienosäätöä, toimintaperiaate on tuo.
Siksi kun Airfryer mainoksessa sanottiin niin...En osaa itse tuohon mitään kyllä sanoa...