Airfryer eli kiertoilmakypsennin ehdolla turhakkeeksi
Onko teillä kotona kiertoilmakypsennin? Ja onko se ollut kovassa käytössä vai jäänyt nurkkaan keräämään pölyä ja koduttamaan ostoksena?
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Itse valmistan oikeaa kotiruokaa hyvistä, tuoreista aineksista, joten hyvin pärjään kiertoilmauunilla ja induktioliedellä.
Kesällä on myös kaasugrilli kovassa käytössä pihalla ja siinä on myös keittolevy. Helteellä ei ole pakko kokata keittiössä.
Myös airfrayerilla voi valmistaa oikeaa kotiruokaa hyvistä, tuoreista aineksista. Ja meiltä löytyy myös kiertoilmauuni.
Sun terveellisyysolettama menikin sitten viemäristä alas kaasugrillin kohdalla.
Lapset lensivät pesästä (3) Nyt mieheni kanssa opettelemme tekemään kahden hengen annoksia. On ollut haastavaa :) Pienikokoisessa töhössä tulee helposti ja nopeasti juurikin ruoka kahdelle. Ei vie paljoa sähköä, eikä kuumenna keittiötä.
Vierailija kirjoitti:
Tehnyt uunin ja hellan nykykodeissa tarpeettomiksi.
Ei nyt sentään. En kyllä keksi miten valmistaisin esim. vuoallisen lasagnea fryerissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo siis eineksiä työnnetään muovirasiasta laitteeseeen, joka on muovia. Ei ihme että meillä on nykyinen hallitus. Aivot paskana jengillä muovinjäänteistä...
Eihän nyt kukaan airfryeriin muovi kupissa mitään työnnä, ainahan siellä on leivinpaperi esim. Eihän kukaan jaksa tiskata kokoajan sitä.
Ei se leivinpaperikaan mikään terveellinen paistoalusta ole. En käytä sitä edes uunipellillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On turhake! Ja luulin sen olevan hyvä kun kehuttiin. Lahjakortilla hankin oikein kalliin yli 200€ laitteen, mutta eihän tuolla tee mitään. Hidas, joku kana, kestää paljon kauemmin kuin sähkö uunissa ennenkuin on rapean kypsä, lämpimät voileivät, esim tonnikala, tomaatti juusto, tuossa on joku vi.tun puhallin joka heittää juustot pois leipien päältä. Tuolla ei tee yhtään mitään.
Jos tekee jotain kevyttä painoltaan, kuten voileipiä, niin kannattaa laittaa leivinpaperi ja leivät vuokaan.
Kiitos vinkistä. Niihin oli erinomainen laite, kun juusto oli tosi pehmeää ja pysyi leivällä, mutta tavalliset oltermannit eivät kyllä pysy.
Muuten kyllä hyvin hidas laite jos on tottunut paistamaan kanat kypsiksi ja vähän rapeaksi, ranskalaiset rapeaksi, kestää, kestää ja kestää, kauan.
Mikro keksittiin jo 40-luvulla.
Elektroniikka kehittyy. Itse möin vanhan mikron pois airfryerin hankkimisen jälkeen kun ei ollut enää tarvetta ja käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehnyt uunin ja hellan nykykodeissa tarpeettomiksi.
Ei nyt sentään. En kyllä keksi miten valmistaisin esim. vuoallisen lasagnea fryerissa.
En minäkään käytä kun teen isompia annoksia kun lapset tulevat käymään. Kahdelle air fryer riittää hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole tuota kypsennintä. Onko se käyttökelpoinen ja hyväksi havaittu?
Tekee ainakin ruoasta kevyempää ja terveellisempää kuin sähkö- ja leivinuunit. Lisäksi ruoanteko on paljon kätevämpää, nopeampaa ja helpompaa sen avulla.
Lisääkö normaali uuni siihen rasvaa ja suolaa vai miksi airfryerissa tulee terveellisempää? Airfryerin toimintaperiaatehan on täysin sama kuin kiertoilmauunin. On vain pienempi. Käytän sitä itsekin, mutta eikö terveellisyys ole kiinni siitä mitä sinne laitteeseen laittaa?
Eihän ole, ruoka on verkkokorissa josta rasvat putovat kulhoon ja lämpötilat alhaisemmat ja kypsennysajat nopeammat. Lisäksi on turvallisempi;
”Akryyliamidia syntyy tärkkelyspitoisiin ruokiin (kuten ranskalaisiin) yli 120 asteen lämpötiloissa. Airfryer on uunia turvallisempi ja terveellisempi vaihtoehto: sen tehokas kiertoilma kypsentää ruoan nopeammin ja tasaisemmin, vähentäen akryyliamidin muodostumista jopa 90 % verrattuna perinteiseen uppopaistamiseen. [1, 2, 3]”TOIMINTAPERIAATE on sama. Eli kypsennetään kuumaa ilmavirtaa hyödyntäen. Saatana kun ei tajuta yksinkertaisia käsitteitä.
Mitä voi odottaa joltain kotimammalta joka tarttuu tekoälyyn jokaikisessä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löytyy ja käytän monta kertaa viikossa. Mun mielestä ainakin todella kätevä laite. Sähkölaskutkin pienentyneet paljon, kun ei tarvitse läheskään niin usein lämmittää uunia jne. 😄
Mitä sillä teette? Jotain nugetteja, kalapuikkoja tai ranskiksia? Vie varmaan vähemmän sähköä kuin sähköuuni, mutta paljon hitaampi.
Minä teen fryerillä makaronilaatikot ja kiusaukset muiden ruokien lisäksi. Noita kolmea mainitsemaasi meillä ei tehdä kuin max kerran vuoteen. Sähkölasku pieneni huomattavasti. Oma laitteeni on kalliimmasta päästä oleva merkkituote, joka on puolentoista vuoden käytöllä maksanut itsensä takaisin jo muutamaan kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Tehnyt uunin ja hellan nykykodeissa tarpeettomiksi.
Voisin sinkkutaloutena luopua sekä uunista että mikrosta, niin paljon käytän frayeria.
Talvella, kun pörssisähkö oli huippulukemissa, kokkasin virta-asemalla airfrayerilla valtakunnan verkosta irti 😄Virta-asemaa (2400w) latasin, kun sähkö oli halpaa. Asema on työkäyttöön, mutta tulipa hyödynnettyä kotonakin.
Vierailija kirjoitti:
Joo siis eineksiä työnnetään muovirasiasta laitteeseeen, joka on muovia. Ei ihme että meillä on nykyinen hallitus. Aivot paskana jengillä muovinjäänteistä...
Ihan metallia on sisältä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse valmistan oikeaa kotiruokaa hyvistä, tuoreista aineksista, joten hyvin pärjään kiertoilmauunilla ja induktioliedellä.
Kesällä on myös kaasugrilli kovassa käytössä pihalla ja siinä on myös keittolevy. Helteellä ei ole pakko kokata keittiössä.
Myös airfrayerilla voi valmistaa oikeaa kotiruokaa hyvistä, tuoreista aineksista. Ja meiltä löytyy myös kiertoilmauuni.
Sun terveellisyysolettama menikin sitten viemäristä alas kaasugrillin kohdalla.
En jaksa näperrellä. Helpointa tehdä kotiruokaa ihan perinteisillä menetelmillä. En usko, että siinä syntyisi hyviä kastikkeita liharuoille tai miten teet siinä karjalanpaistia padallisen n. 3 litraa? Entä kuinka paistat uunilohta yhden fileen? Meillä kun ei kalapuikkoja ja ranuja syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole tuota kypsennintä. Onko se käyttökelpoinen ja hyväksi havaittu?
Tekee ainakin ruoasta kevyempää ja terveellisempää kuin sähkö- ja leivinuunit. Lisäksi ruoanteko on paljon kätevämpää, nopeampaa ja helpompaa sen avulla.
Lisääkö normaali uuni siihen rasvaa ja suolaa vai miksi airfryerissa tulee terveellisempää? Airfryerin toimintaperiaatehan on täysin sama kuin kiertoilmauunin. On vain pienempi. Käytän sitä itsekin, mutta eikö terveellisyys ole kiinni siitä mitä sinne laitteeseen laittaa?
Eihän ole, ruoka on verkkokorissa josta rasvat putovat kulhoon ja lämpötilat alhaisemmat ja kypsennysajat nopeammat. Lisäksi on turvallisempi;
”Akryyliamidia syntyy tärkkelyspitoisiin ruokiin (kuten ranskalaisiin) yli 120 asteen lämpötiloissa. Airfryer on uunia turvallisempi ja terveellisempi vaihtoehto: sen tehokas kiertoilma kypsentää ruoan nopeammin ja tasaisemmin, vähentäen akryyliamidin muodostumista jopa 90 % verrattuna perinteiseen uppopaistamiseen. [1, 2, 3]”TOIMINTAPERIAATE on sama. Eli kypsennetään kuumaa ilmavirtaa hyödyntäen. Saatana kun ei tajuta yksinkertaisia käsitteitä.
Mitä voi odottaa joltain kotimammalta joka tarttuu tekoälyyn jokaikisessä asiassa.
Lahde on https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/tietoa-meista/asiointi/oppaat-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On turhake! Ja luulin sen olevan hyvä kun kehuttiin. Lahjakortilla hankin oikein kalliin yli 200€ laitteen, mutta eihän tuolla tee mitään. Hidas, joku kana, kestää paljon kauemmin kuin sähkö uunissa ennenkuin on rapean kypsä, lämpimät voileivät, esim tonnikala, tomaatti juusto, tuossa on joku vi.tun puhallin joka heittää juustot pois leipien päältä. Tuolla ei tee yhtään mitään.
Jos tekee jotain kevyttä painoltaan, kuten voileipiä, niin kannattaa laittaa leivinpaperi ja leivät vuokaan.
Kiitos vinkistä. Niihin oli erinomainen laite, kun juusto oli tosi pehmeää ja pysyi leivällä, mutta tavalliset oltermannit eivät kyllä pysy.
Muuten kyllä hyvin hidas laite jos on tottunut paistamaan kanat kypsiksi ja vähän rapeaksi, ranskalaiset rapeaksi, kestää, kestää ja kestää, kauan.
Mikro keksittiin jo 40-luvulla.
Suomessa ne tulivat taviksille myyntiin vasta 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kotona ja mökillä airfryer.Paras keksintö ikinä,ihan jatkuvassa käytössä molemmat.Ei tule normi uunia käytettyä enää ollenkaan.Airfryer nopea ja sillä voi tehdä mitä vaan.Ruokaa,leipoa,"keitän"kananmunatkin sillä😅
Teet Bearnaiskastikkeet sillä. Burgundinpadan. Hernekeitot ja Burgerit. On se mainio laite.
Siinnä sivussa se tekee salaatit ja paistaa iltapalaksi Pitsan.
Leipoo Kakut ja Pastejat sekä tekee mainiot Creme Bruleet ja Suklaafondantit tosi kätevästi..Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole tuota kypsennintä. Onko se käyttökelpoinen ja hyväksi havaittu?
Tekee ainakin ruoasta kevyempää ja terveellisempää kuin sähkö- ja leivinuunit. Lisäksi ruoanteko on paljon kätevämpää, nopeampaa ja helpompaa sen avulla.
Lisääkö normaali uuni siihen rasvaa ja suolaa vai miksi airfryerissa tulee terveellisempää? Airfryerin toimintaperiaatehan on täysin sama kuin kiertoilmauunin. On vain pienempi. Käytän sitä itsekin, mutta eikö terveellisyys ole kiinni siitä mitä sinne laitteeseen laittaa?
Eihän ole, ruoka on verkkokorissa josta rasvat putovat kulhoon ja lämpötilat alhaisemmat ja kypsennysajat nopeammat. Lisäksi on turvallisempi;
”Akryyliamidia syntyy tärkkelyspitoisiin ruokiin (kuten ranskalaisiin) yli 120 asteen lämpötiloissa. Airfryer on uunia turvallisempi ja terveellisempi vaihtoehto: sen tehokas kiertoilma kypsentää ruoan nopeammin ja tasaisemmin, vähentäen akryyliamidin muodostumista jopa 90 % verrattuna perinteiseen uppopaistamiseen. [1, 2, 3]”TOIMINTAPERIAATE on sama. Eli kypsennetään kuumaa ilmavirtaa hyödyntäen. Saatana kun ei tajuta yksinkertaisia käsitteitä.
Mitä voi odottaa joltain kotimammalta joka tarttuu tekoälyyn jokaikisessä asiassa.
Niin minäkin luulin mutta ei uunia voi verrata, meillä ei enää käytetä uunia kun pari kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löytyy ja käytän monta kertaa viikossa. Mun mielestä ainakin todella kätevä laite. Sähkölaskutkin pienentyneet paljon, kun ei tarvitse läheskään niin usein lämmittää uunia jne. 😄
Mitä sillä teette? Jotain nugetteja, kalapuikkoja tai ranskiksia? Vie varmaan vähemmän sähköä kuin sähköuuni, mutta paljon hitaampi.
Minä teen fryerillä makaronilaatikot ja kiusaukset muiden ruokien lisäksi. Noita kolmea mainitsemaasi meillä ei tehdä kuin max kerran vuoteen. Sähkölasku pieneni huomattavasti. Oma laitteeni on kalliimmasta päästä oleva merkkituote, joka on puolentoista vuoden käytöllä maksanut itsensä takaisin jo muutamaan kertaan.
Pizzanpalat yhdelle-kahdelle hengelle frayerissa valmistuu muutamassa minuutissa, kun tyrkkää ne sisälle jo esilämmityksessä. Ei muuten onnistu uunilla yhtä nopeasti. Tää vaan vertailuna. Ranut valmistuu myös selvästi nopeammin fraierissa, täytyy vaan muistaa käännellä usein.
Sopii hyvin sellaisille, joille ei ole uunia, vaan vain joku keittolevy. Tosin sanotaan, että esim siinä paistetut ranskalaiset eivät ole terveellisiä. Mutta eihän niitä joka päivä syödä.
Laite ei sinänsä aiheuta vaaroja, mutta sen tuottama korkea lämpö voi synnyttää terveydelle haitallisia yhdisteitä, kuten akryyliamidia ja AGE-tuotteita, jos ruoka paahdetaan liian tummaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse valmistan oikeaa kotiruokaa hyvistä, tuoreista aineksista, joten hyvin pärjään kiertoilmauunilla ja induktioliedellä.
Kesällä on myös kaasugrilli kovassa käytössä pihalla ja siinä on myös keittolevy. Helteellä ei ole pakko kokata keittiössä.
Myös airfrayerilla voi valmistaa oikeaa kotiruokaa hyvistä, tuoreista aineksista. Ja meiltä löytyy myös kiertoilmauuni.
Sun terveellisyysolettama menikin sitten viemäristä alas kaasugrillin kohdalla.
En jaksa näperrellä. Helpointa tehdä kotiruokaa ihan perinteisillä menetelmillä. En usko, että siinä syntyisi hyviä kastikkeita liharuoille tai miten teet siinä karjalanpaistia padallisen n. 3 litraa? Entä kuinka paistat uunilohta yhden fileen? Meillä kun ei kalapuikkoja ja ranuja syödä.
Etsä niitä kastikkeita tee uunissa muutenkaan. Pieni lohifilee kypsentyy hyvin airfryerissa. Pitää vaan osata eikä luulla.
Tamppooni on varmaan parhaiten sopiva vuoden turhukkeeksi. Muovia ja haisee vain pahalle sekä saattaa sellaisena tuottaa ainoana roskana roskapussin vaihdon, eli taas muovia...
Airfryer oli yksi parhaimmista ostoistani taannoin, mutta ostinkin sen Philipsin kalliimman mallin, jossa automatiotakin mukana.
Paljon parjatulle lehtipuhaltimellekkin olisi nyt käyttöä, kun katto pitäisi putsata ja pihatieltä ruohonleikkuu jätepoistettava, ettei jää multaantumaan... Myös ruonhonleikkuujäte sokkelin vierestä pois... En vaan ole vielä jaksanut hankkia.
>sähköuuni 250 astetta, sinne ranut ja 15 min päästä syöt niitä
Meillä ranskaisten normiaika airfryerissä 180 asteessa on 22 min, sekoitetaan pari kertaa siinä välillä. Ei tuo nyt niin pitkä aika ole, pöydän sopivasti kattaa siinä odotellessa. Ja sähköä säästyy.