Airfryer eli kiertoilmakypsennin ehdolla turhakkeeksi
Onko teillä kotona kiertoilmakypsennin? Ja onko se ollut kovassa käytössä vai jäänyt nurkkaan keräämään pölyä ja koduttamaan ostoksena?
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löytyy ja käytän monta kertaa viikossa. Mun mielestä ainakin todella kätevä laite. Sähkölaskutkin pienentyneet paljon, kun ei tarvitse läheskään niin usein lämmittää uunia jne. 😄
se imee enemmän sähköä kuin uuni läski. läskit ei lähde kiertoilmalla
Jaahas. Taas oikea asiantuntija paikalla, lol. Airfryer kuluttaa monikertaisesti vähemmän sähköä kuin uuni. Käytössä lähes joka päivä ja kuukauden sähkölasku oli 8€.
Missä valtakunnassa maksta sähköstä vain 8 euroa homo?
Ihan täällä Suomessa pelle. Taidat olla aika yksinkertainen kun et edes ymmärrä mitkä asiat siihen kulutukseen ja hintaan vaikuttaa. Valintoja valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeinkin kätevä se on.
Jos asuu niin köyhästi ettei ole kiertoilmauunia.
Kiertoilmauuni, tuo nykyajan vaurauden merkki 😂 Missä kellarissa elät, kun et tiedä, että nykyään lähes kaikissa uuneissa kiertoilma?
Joo siis eineksiä työnnetään muovirasiasta laitteeseeen, joka on muovia. Ei ihme että meillä on nykyinen hallitus. Aivot paskana jengillä muovinjäänteistä...
Itse valmistan oikeaa kotiruokaa hyvistä, tuoreista aineksista, joten hyvin pärjään kiertoilmauunilla ja induktioliedellä.
Kesällä on myös kaasugrilli kovassa käytössä pihalla ja siinä on myös keittolevy. Helteellä ei ole pakko kokata keittiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löytyy ja käytän monta kertaa viikossa. Mun mielestä ainakin todella kätevä laite. Sähkölaskutkin pienentyneet paljon, kun ei tarvitse läheskään niin usein lämmittää uunia jne. 😄
se imee enemmän sähköä kuin uuni läski. läskit ei lähde kiertoilmalla
Jaahas. Taas oikea asiantuntija paikalla, lol. Airfryer kuluttaa monikertaisesti vähemmän sähköä kuin uuni. Käytössä lähes joka päivä ja kuukauden sähkölasku oli 8€.
Missä valtakunnassa maksta sähköstä vain 8 euroa homo?
Eipä se kulutus mullakaan ole yksin kaksiossa asuessa kuin 10-12 euron luokkaa kuussa.
Just joo...
Niin? Mitä ihmeellistä tuossa on? Et osaa laskea?
Vierailija kirjoitti:
Joo siis eineksiä työnnetään muovirasiasta laitteeseeen, joka on muovia. Ei ihme että meillä on nykyinen hallitus. Aivot paskana jengillä muovinjäänteistä...
Mistä se muovi tulee sun ruokaan? Öyhötät asiasta, josta sulla ei ole mitään tietoa. Tehdään niin, älä edes mieti air fryeireitä, mutta anna muiden käyttää sellaista jos haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On turhake! Ja luulin sen olevan hyvä kun kehuttiin. Lahjakortilla hankin oikein kalliin yli 200€ laitteen, mutta eihän tuolla tee mitään. Hidas, joku kana, kestää paljon kauemmin kuin sähkö uunissa ennenkuin on rapean kypsä, lämpimät voileivät, esim tonnikala, tomaatti juusto, tuossa on joku vi.tun puhallin joka heittää juustot pois leipien päältä. Tuolla ei tee yhtään mitään.
Jos tekee jotain kevyttä painoltaan, kuten voileipiä, niin kannattaa laittaa leivinpaperi ja leivät vuokaan.
Kiitos vinkistä. Niihin oli erinomainen laite, kun juusto oli tosi pehmeää ja pysyi leivällä, mutta tavalliset oltermannit eivät kyllä pysy.
Muuten kyllä hyvin hidas laite jos on tottunut paistamaan kanat kypsiksi ja vähän rapeaksi, ranskalaiset rapeaksi, kestää, kestää ja kestää, kauan.
Mikro keksittiin jo 40-luvulla.
Niin keksittiin, mutta mikro nyt ei ole ollenkaan samanlainen, siellä ei todellakaan voi tehdä lämpimiä voileipiä kuten vaikkapa sähköuuni. Tai ranskalaisia. Jos olet kokeillut mikro ranskalaisia tai sähköuunissa huomaat eron. Pettymys airfryerissä oli se että se onkin hidas ja aika hankala laite. Iso, on monet tasot ja sekoittimet. Luulin että se on vähän sähköä vievä pikakypsennin jolla esim ranskiksia saa nopeasti, mutta eivät vetisiä kuin mikrossa, mutta kestääkin kauemmin kuin kääntää sähköuuni 250 astetta, sinne ranut ja 15 min päästä syöt niitä. Airfryer on laite jota käytettiin viimeksi pian kuukausi sitten ja silloinkin huonolla menestyksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löytyy ja käytän monta kertaa viikossa. Mun mielestä ainakin todella kätevä laite. Sähkölaskutkin pienentyneet paljon, kun ei tarvitse läheskään niin usein lämmittää uunia jne. 😄
se imee enemmän sähköä kuin uuni läski. läskit ei lähde kiertoilmalla
Jaahas. Taas oikea asiantuntija paikalla, lol. Airfryer kuluttaa monikertaisesti vähemmän sähköä kuin uuni. Käytössä lähes joka päivä ja kuukauden sähkölasku oli 8€.
Missä valtakunnassa maksta sähköstä vain 8 euroa homo?
Eipä se kulutus mullakaan ole yksin kaksiossa asuessa kuin 10-12 euron luokkaa kuussa.
Just joo...
Kulutuslasku Vattenfallilta 1.5.-31.5.2026.
Optimi pörssisähkö. Kulutus 72.22 kWh. Yhteensä perusmaksuineen 7,94€.
Ehkä pari kertaa viikossa tulee käytettyä. Pakasteranskalaisista tulee hyviä, samoin nakeista ja kaupan liha- ja kasvispullista.
Olen katsonut, että se on kahden hengen taloudessakin turhake, jonka kanssa en jaksa näperrellä. Teen mieluummin uunissa isomman satsin kerralla ihan kunnollista kotiruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole tuota kypsennintä. Onko se käyttökelpoinen ja hyväksi havaittu?
Tekee ainakin ruoasta kevyempää ja terveellisempää kuin sähkö- ja leivinuunit. Lisäksi ruoanteko on paljon kätevämpää, nopeampaa ja helpompaa sen avulla.
Lisääkö normaali uuni siihen rasvaa ja suolaa vai miksi airfryerissa tulee terveellisempää? Airfryerin toimintaperiaatehan on täysin sama kuin kiertoilmauunin. On vain pienempi. Käytän sitä itsekin, mutta eikö terveellisyys ole kiinni siitä mitä sinne laitteeseen laittaa?
Eihän ole, ruoka on verkkokorissa josta rasvat putovat kulhoon ja lämpötilat alhaisemmat ja kypsennysajat nopeammat. Lisäksi on turvallisempi;
”Akryyliamidia syntyy tärkkelyspitoisiin ruokiin (kuten ranskalaisiin) yli 120 asteen lämpötiloissa. Airfryer on uunia turvallisempi ja terveellisempi vaihtoehto: sen tehokas kiertoilma kypsentää ruoan nopeammin ja tasaisemmin, vähentäen akryyliamidin muodostumista jopa 90 % verrattuna perinteiseen uppopaistamiseen. [1, 2, 3]”
TOIMINTAPERIAATE on sama. Eli kypsennetään kuumaa ilmavirtaa hyödyntäen. Saatana kun ei tajuta yksinkertaisia käsitteitä.
Vierailija kirjoitti:
Joo siis eineksiä työnnetään muovirasiasta laitteeseeen, joka on muovia. Ei ihme että meillä on nykyinen hallitus. Aivot paskana jengillä muovinjäänteistä...
Eihän nyt kukaan airfryeriin muovi kupissa mitään työnnä, ainahan siellä on leivinpaperi esim. Eihän kukaan jaksa tiskata kokoajan sitä.
Lapset eivät enää suostu syömään muuta kuin Airfryerilla tehtyä ruokaa. Kouluaikana joutunut laittamaan sen takia omat eväät mukaan kun koulun keittiöllä ei ole Airfryeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löytyy ja käytän monta kertaa viikossa. Mun mielestä ainakin todella kätevä laite. Sähkölaskutkin pienentyneet paljon, kun ei tarvitse läheskään niin usein lämmittää uunia jne. 😄
se imee enemmän sähköä kuin uuni läski. läskit ei lähde kiertoilmalla
Jaahas. Taas oikea asiantuntija paikalla, lol. Airfryer kuluttaa monikertaisesti vähemmän sähköä kuin uuni. Käytössä lähes joka päivä ja kuukauden sähkölasku oli 8€.
Missä valtakunnassa maksta sähköstä vain 8 euroa homo?
Asun sinkkuna omakotitalossa, käytännössä sen alakerrassa. Kesällä (kesä-elokuu) sähkölasku on ihan normaalisti alle 10€/kk (+siirto), jos en käytä ilppiä jatkuvasti viilennykseen. Sähkölasku tulee kesäajalla joka toinen kk kun yhdistelevät, muutoin kerran kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole tuota kypsennintä. Onko se käyttökelpoinen ja hyväksi havaittu?
Tekee ainakin ruoasta kevyempää ja terveellisempää kuin sähkö- ja leivinuunit. Lisäksi ruoanteko on paljon kätevämpää, nopeampaa ja helpompaa sen avulla.
Hah. Millä tavalla kevyempää? Grillikyljestä tulee kevyttä Airfryerissä tai Pitsanpaloista. Millä tavalla?
Uunikasvikset tai Höyrytetyt kasvikset on millä tavalla epäterveellisempiä?
Hyvin puree mainokset joihinkin.
Tehnyt uunin ja hellan nykykodeissa tarpeettomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole tuota kypsennintä. Onko se käyttökelpoinen ja hyväksi havaittu?
Tekee ainakin ruoasta kevyempää ja terveellisempää kuin sähkö- ja leivinuunit. Lisäksi ruoanteko on paljon kätevämpää, nopeampaa ja helpompaa sen avulla.
Ei tee, vaan sä käytät vähemmän rasvaa airfryerissä. Tms.
Se on kiertoilmauuni, mutta pienempi.. 🤣
Kyllä ihmiset ovat pöljiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On turhake! Ja luulin sen olevan hyvä kun kehuttiin. Lahjakortilla hankin oikein kalliin yli 200€ laitteen, mutta eihän tuolla tee mitään. Hidas, joku kana, kestää paljon kauemmin kuin sähkö uunissa ennenkuin on rapean kypsä, lämpimät voileivät, esim tonnikala, tomaatti juusto, tuossa on joku vi.tun puhallin joka heittää juustot pois leipien päältä. Tuolla ei tee yhtään mitään.
Jos tekee jotain kevyttä painoltaan, kuten voileipiä, niin kannattaa laittaa leivinpaperi ja leivät vuokaan.
Kiitos vinkistä. Niihin oli erinomainen laite, kun juusto oli tosi pehmeää ja pysyi leivällä, mutta tavalliset oltermannit eivät kyllä pysy.
Muuten kyllä hyvin hidas laite jos on tottunut paistamaan kanat kypsiksi ja vähän rapeaksi, ranskalaiset rapeaksi, kestää, kestää ja kestää, kauan.
Mikro keksittiin jo 40-luvulla.
Niin keksittiin, mutta mikro nyt ei ole ollenkaan samanlainen, siellä ei todellakaan voi tehdä lämpimiä voileipiä kuten vaikkapa sähköuuni. Tai ranskalaisia. Jos olet kokeillut mikro ranskalaisia tai sähköuunissa huomaat eron. Pettymys airfryerissä oli se että se onkin hidas ja aika hankala laite. Iso, on monet tasot ja sekoittimet. Luulin että se on vähän sähköä vievä pikakypsennin jolla esim ranskiksia saa nopeasti, mutta eivät vetisiä kuin mikrossa, mutta kestääkin kauemmin kuin kääntää sähköuuni 250 astetta, sinne ranut ja 15 min päästä syöt niitä. Airfryer on laite jota käytettiin viimeksi pian kuukausi sitten ja silloinkin huonolla menestyksellä.
Onkohan teidän laitteessa jokin valmistusvika, jos on hitaampi kuin uuni? Takuuhuoltoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole tuota kypsennintä. Onko se käyttökelpoinen ja hyväksi havaittu?
Tekee ainakin ruoasta kevyempää ja terveellisempää kuin sähkö- ja leivinuunit. Lisäksi ruoanteko on paljon kätevämpää, nopeampaa ja helpompaa sen avulla.
Airfryer on pieni kiertoilmauuni, siinä ei sen kevyempää tai kaloripitoisempaa ruoasta saa kuin normaaliuunissakaan. Tuo riippuu ihan siitä mitä kypsennät. Jos vertaat upporasvassa kypsentämiseen tai rasvakeittimeen, silloin ruoasta saa kevyempää airfryerissa.
Airfryer on valmistettu muovista. Teidän lapsista tulee transsuja.
Noin vinkuu ihminen, joka on saanut koko ikänsä teflonpannuilla ilman rasvaa paistettua ruokaa. Kyllä noita pannuja työkaverit hehkuttivat 80- ja 90-luvuilla, kun ei tarvinnut käyttää rasvaa lasten ruokiin. Noita pannuja käytettiin paljon myös mikrotuksen ohella.
Mutta ajattele, sun lapsuudessa ei ollut airfryereita ja silti susta tuli mielisairas laitoshaamu.