Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YK:n Ilmastopaneelin ennusteet menivät mönkään - kesälämpötilat nousevat nopeammin kuin missään ennusteessa

Vierailija
25.06.2026 |

https://www.theguardian.com/world/2026/jun/23/heatwave-france-spain-ita…

 

Mm. Pariisissa ollut useita päiviä putkeen jopa 44-46 celsiusastetta. Vuoden 2018 ennusteissa kesälämpötilat olisivat olleet rutiininomaisesti noin 36-38 astetta vuosisadan lopulla.

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti alkaa pikkuhiljaa ilmastonmuutoksen kieltäjillä olla usko koetuksella.

Ei muutosta tarvi kieltää, vaan juhlistaa sitä. Edelleen Euroopassa kuollaan valtavasti enemmän kylmän kuin kuuman takia.

Kyllä. Kylmyys tappaa. 20 krt enemmän ihmisiä kuin kuumuus.

 

https://yle.fi/a/3-10336288

Se on yleisempää kuin pitkät hellekaudet. Sen tuo tilasto kertoo. Jos keskilämpötila on +15 astetta ja jos olisi -10 astetta vaikka kolmeviikkoa putkeen vs. +40 astetta kolme viikkoa putkeen, niin se kuumuus tappaisi enemmän. Molemmissa se 25 astetta suuntaan tai toiseen.

Vierailija
82/89 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa tässä Ranskan helteestä uutisoinnissa on se, että nyt jo hukkuneetkin lasketaan helteen aiheuttamiksi kuolemiksi. Sen sijaan että kerrottaisiin 40 ihmisen kuolleen vedettyään vettä keuhkoihinsa, nämä kuolemat lasketaan hellekuolemiksi. Tällainen tarkoitushakuinen uutisointi vie uskottavuutta sinänsä vakavalta asialta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla oli mittarissa 14 astetta. Kesäkuun loppu kumminkin.

Vierailija
84/89 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti alkaa pikkuhiljaa ilmastonmuutoksen kieltäjillä olla usko koetuksella.

Ei muutosta tarvi kieltää, vaan juhlistaa sitä. Edelleen Euroopassa kuollaan valtavasti enemmän kylmän kuin kuuman takia.

Kyllä. Kylmyys tappaa. 20 krt enemmän ihmisiä kuin kuumuus.

 

https://yle.fi/a/3-10336288

Se on yleisempää kuin pitkät hellekaudet. Sen tuo tilasto kertoo. Jos keskilämpötila on +15 astetta ja jos olisi -10 astetta vaikka kolmeviikkoa putkeen vs. +40 astetta kolme viikkoa putkeen, niin se kuumuus tappaisi enemmän. Molemmissa se 25 astetta suuntaan tai toiseen.

Niin varmaan. Mutta kun näin ei ole, eikä ole mitään vaaraa, että tulisikaan olemaan Euroopassa, niin kylmä on suurempi uhka ja haitta. Lämpeneminen on siis hyvästä.

Vierailija
85/89 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö joku väittää, ettei tämä ole ilmastokatastrofi. Espanjassa kesäkuussa jo 200 kuollutta, koulut on kiinni, Ranskassa suljettu ydinvoimala samalla kun ilmastointi vie sähköt, linnut tippuvat puista kuolleina...

On vanha roomalainen tapa viettää siestaa. Keskipäivän kuumuus ei ole mitään uutta. Kylmään kuolee 9X väkeä eikä sitä mainita koskaan. 

Kuumaan kuolee terveydeltään heikkoja ihmisiä ja osa ranskankin kuolleista on yksinkertaisesti autoon jätettyjä lapsia. Jokainen normaalijärjen omaava ymmärtää kai kuinka nopeasti auton sisätiloissa lämpötila nousee, eikä siihen tarvita edes hellettä. Suomessakin lisäksi moni vanhus asuu pienessä yksiössä ilman minkäänlaista viilennyslaitetta. On suorastaan ihme, ettei vanhuksia suomessa kuole kuumuuteen tai sitten siitä ei vaan uutisoida. 

Kylmään sen sijaan kuolee terveydentilasta huolimatta. Vähintään pakkasvaurioita varpaisiin ja sormiin. Onpa Suomessa kuollut ihan vaan bussia odotellessa nuoria ihmisiä pakkaseen. Ei mitenkään tavatonta. 

Kylmältä on paljon helpompi suojautua kuin kuumalta. En ole nähnyt uutisia pakkaseen kuolleista nuorista bussinodottajista Suomessa tai uutisia kuinka sairaalat on täynnä kylmän ilman takia. Tai kuinka rajoitetaan alkoholin myyntiä koska halutaan pakkasten takia vähentää terveydenhoidon kuormaa. Kovimpina hellekausina Euroopassa kuolee lyhyessä ajassa valtava määrä helteiden takia.

Kyllä niitä on aina ollut. Nykyään niistä ei vaan uutisoida, eiku niin, mikä se oli se äiti ja poika jotka kuolivat tunturiin talvella.  Yleensä sentään edes  jossain elokuvissa muistetaan kuinka paleltunut jalkaterä menee kuolioon

Kokeilepa asunnottomana elämää taivasalla 20 asteen pakkasella tai siinä kuuluisassa helteessä. Ei siinä paljon vaatteet auta sellaisissa pakkaslukemissa. 

Vierailija
86/89 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa tässä Ranskan helteestä uutisoinnissa on se, että nyt jo hukkuneetkin lasketaan helteen aiheuttamiksi kuolemiksi. Sen sijaan että kerrottaisiin 40 ihmisen kuolleen vedettyään vettä keuhkoihinsa, nämä kuolemat lasketaan hellekuolemiksi. Tällainen tarkoitushakuinen uutisointi vie uskottavuutta sinänsä vakavalta asialta.

Ihmisiäkin haastatellaan vain jossain kaupungin keskustassa, jotenkin se toimittaja ei pääse yhtään syrjään sieltä Pariisista. Kurjaa on, että ihmiset ovat niin vieraantuneet luonnosta etteivät tajua, että nuo olosuhteet johtuvat siitä pirun kaupungista. Jopa talvipakkasella kaupungissa on sen vähintään viisi  astetta lämpimämpää kuin maaseudulla saati sitten kun aurinko kärventää betonia ja asvalttia 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/89 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö joku väittää, ettei tämä ole ilmastokatastrofi. Espanjassa kesäkuussa jo 200 kuollutta, koulut on kiinni, Ranskassa suljettu ydinvoimala samalla kun ilmastointi vie sähköt, linnut tippuvat puista kuolleina...

Mitä suomalainen autoilija voisi tässä tehdä epsanjalaisten hyväksi 🤔

Maksaa varmaan taas jotain tukea, tosin se ei sitten edelliselläkään kerralla näyttänyt auttavan siihen viilentämiseen

Vierailija
88/89 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 1913 mitattiin kaikkien aikojen lämpöennätys 56,7 astetta.

Paikka oli Kalifornia ja Death Valley.

Kylmyysennätys mitattiin Etelämantereella vuonna 1983 -89,2 astetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/89 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa tässä Ranskan helteestä uutisoinnissa on se, että nyt jo hukkuneetkin lasketaan helteen aiheuttamiksi kuolemiksi. Sen sijaan että kerrottaisiin 40 ihmisen kuolleen vedettyään vettä keuhkoihinsa, nämä kuolemat lasketaan hellekuolemiksi. Tällainen tarkoitushakuinen uutisointi vie uskottavuutta sinänsä vakavalta asialta.

Sama koronan kanssa. "Koronakuolemiksi" laskettiin kaikki kuolleet, joilla sattui olemaan, väitetysti, positiivinen koronatulos, vaikka kuolema saattoi johtua mistä tahansa muusta, vaikka puusta putoamisesta. Kusettajat nyt aina kusettavat agendansa hyödyksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi