YK:n Ilmastopaneelin ennusteet menivät mönkään - kesälämpötilat nousevat nopeammin kuin missään ennusteessa
https://www.theguardian.com/world/2026/jun/23/heatwave-france-spain-ita…
Mm. Pariisissa ollut useita päiviä putkeen jopa 44-46 celsiusastetta. Vuoden 2018 ennusteissa kesälämpötilat olisivat olleet rutiininomaisesti noin 36-38 astetta vuosisadan lopulla.
Kommentit (89)
Vähän ohi aiheen, mutta miettikääpä paljonko muslim*ja on esim. Ranskassa. Minkälaista on naisten pukeutua nyt niihin mustiin kasvotkin peittäviin telttoihin näillä keleillä?
Se on vapaaehtoista! T. Vihervassarifeministit
Onko joku yllätys, että pariisissa lämpötila nousee betonin ja asvaltin keskellä sietämättömiin lukemiin? Kas kun näissä uutisissa ei koskaan mennä kaupungista pois, vaan se on aina se pariisi joka hehkuu.
Ei siihen oikeasti tarvita edes mitään kovia helteitä. Jo plus 20 astetta aiheuttaa tukehtumisen kaupungissa. Niihin pitäisi rakentaa enemmän viheralueita kaikkialle ja uusissa lähiöissä talot harvempaan. On ihan erilaista viettää hellepäivää maaseudulla kuin kaupungissa.
Mutta se on mahdotonta, koska ihmisiä on maapallolla liikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö joku väittää, ettei tämä ole ilmastokatastrofi. Espanjassa kesäkuussa jo 200 kuollutta, koulut on kiinni, Ranskassa suljettu ydinvoimala samalla kun ilmastointi vie sähköt, linnut tippuvat puista kuolleina...
On vanha roomalainen tapa viettää siestaa. Keskipäivän kuumuus ei ole mitään uutta. Kylmään kuolee 9X väkeä eikä sitä mainita koskaan.
Kuumaan kuolee terveydeltään heikkoja ihmisiä ja osa ranskankin kuolleista on yksinkertaisesti autoon jätettyjä lapsia. Jokainen normaalijärjen omaava ymmärtää kai kuinka nopeasti auton sisätiloissa lämpötila nousee, eikä siihen tarvita edes hellettä. Suomessakin lisäksi moni vanhus asuu pienessä yksiössä ilman minkäänlaista viilennyslaitetta. On suorastaan ihme, ettei vanhuksia suomessa kuole kuumuuteen tai sitten siitä ei vaan uutisoida.
Kylmään sen sijaan kuolee terveydentilasta huolimatta. Vähintään pakkasvaurioita varpaisiin ja sormiin. Onpa Suomessa kuollut ihan vaan bussia odotellessa nuoria ihmisiä pakkaseen. Ei mitenkään tavatonta.
Ukrainan sodan aiheuttamat päästöt ovat melko megalomaaniset verrattuna Suomen päästöihin. Samaan aikaan siellä ei kukaan vaadi hiilensidontaa ja lahopuita, kuten meillä vaaditaan.
Pari päivää lämmintä ja koko viileä kevät ja suomen jatkuva viileys unohtui taas kerran ilmastomuutoshulluilta.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku yllätys, että pariisissa lämpötila nousee betonin ja asvaltin keskellä sietämättömiin lukemiin? Kas kun näissä uutisissa ei koskaan mennä kaupungista pois, vaan se on aina se pariisi joka hehkuu.
Ei siihen oikeasti tarvita edes mitään kovia helteitä. Jo plus 20 astetta aiheuttaa tukehtumisen kaupungissa. Niihin pitäisi rakentaa enemmän viheralueita kaikkialle ja uusissa lähiöissä talot harvempaan. On ihan erilaista viettää hellepäivää maaseudulla kuin kaupungissa.
Mutta se on mahdotonta, koska ihmisiä on maapallolla liikaa
Eihän tuo olisi mahdotonta, meillä vain on päätetty, että porukka asuu kuumissa isoikkunaisissa betonibunkkereissa. Maaseudulla olisi tyhjiä asuntoja jokaiselle.
Jo 1800-luvulla yläluokka muutti kesäksi maalle, koska siellä oli viileämpää, oli puita varjostamassa ja ilma liikkui eri tavalla kuin tiheästi rakennetussa kaupungissa. On aika lailla kaupunkiarkkitehtuurin oma vika, että kaupungit ovat kesällä asuinkelvottomia, vain havainnekuvissa ihmisiä kävelee joutilaana ympäriinsä.
Vierailija kirjoitti:
Ukrainan sodan aiheuttamat päästöt ovat melko megalomaaniset verrattuna Suomen päästöihin. Samaan aikaan siellä ei kukaan vaadi hiilensidontaa ja lahopuita, kuten meillä vaaditaan.
Suomessa vaaditaan hiilensidontaa, samalla pakotetaan siirtymään jopa ison skaalan energiantuotannossa puunpolttoon kun on pakko poseeraussyistä sulkea toimivia voimaloita etuajassa. Saati sitten tavikset joilla ei ole varaa poliittisista syistä jättisuureksi korotettuun energianhintaan ja ne lämmittää nyt sitten talojaan puilla, ilman mitään puhdistuksia :D
Muutenkin kuumalla ilmalla nimenomaan ne pienhiukkaset on heikkokuntoisille huomattavan suuri ongelma eikä pelkkä lämpö. Ja pienhiukkaistahan tää ilmastonmuutoshullujen kööri ei ole kiinnostunut kun noiden koko propagandakone jankuttaa vain hiilidioksidista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö joku väittää, ettei tämä ole ilmastokatastrofi. Espanjassa kesäkuussa jo 200 kuollutta, koulut on kiinni, Ranskassa suljettu ydinvoimala samalla kun ilmastointi vie sähköt, linnut tippuvat puista kuolleina...
On vanha roomalainen tapa viettää siestaa. Keskipäivän kuumuus ei ole mitään uutta. Kylmään kuolee 9X väkeä eikä sitä mainita koskaan.
Kuumaan kuolee terveydeltään heikkoja ihmisiä ja osa ranskankin kuolleista on yksinkertaisesti autoon jätettyjä lapsia. Jokainen normaalijärjen omaava ymmärtää kai kuinka nopeasti auton sisätiloissa lämpötila nousee, eikä siihen tarvita edes hellettä. Suomessakin lisäksi moni vanhus asuu pienessä yksiössä ilman minkäänlaista viilennyslaitetta. On suorastaan ihme, ettei vanhuksia suomessa kuole kuumuuteen tai sitten siitä ei vaan uutisoida.
Kylmään sen sijaan kuolee terveydentilasta huolimatta. Vähintään pakkasvaurioita varpaisiin ja sormiin. Onpa Suomessa kuollut ihan vaan bussia odotellessa nuoria ihmisiä pakkaseen. Ei mitenkään tavatonta.
Kylmältä on paljon helpompi suojautua kuin kuumalta. En ole nähnyt uutisia pakkaseen kuolleista nuorista bussinodottajista Suomessa tai uutisia kuinka sairaalat on täynnä kylmän ilman takia. Tai kuinka rajoitetaan alkoholin myyntiä koska halutaan pakkasten takia vähentää terveydenhoidon kuormaa. Kovimpina hellekausina Euroopassa kuolee lyhyessä ajassa valtava määrä helteiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti alkaa pikkuhiljaa ilmastonmuutoksen kieltäjillä olla usko koetuksella.
Ei muutosta tarvi kieltää, vaan juhlistaa sitä. Edelleen Euroopassa kuollaan valtavasti enemmän kylmän kuin kuuman takia.
Kyllä. Kylmyys tappaa. 20 krt enemmän ihmisiä kuin kuumuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukrainan sodan aiheuttamat päästöt ovat melko megalomaaniset verrattuna Suomen päästöihin. Samaan aikaan siellä ei kukaan vaadi hiilensidontaa ja lahopuita, kuten meillä vaaditaan.
Suomessa vaaditaan hiilensidontaa, samalla pakotetaan siirtymään jopa ison skaalan energiantuotannossa puunpolttoon kun on pakko poseeraussyistä sulkea toimivia voimaloita etuajassa. Saati sitten tavikset joilla ei ole varaa poliittisista syistä jättisuureksi korotettuun energianhintaan ja ne lämmittää nyt sitten talojaan puilla, ilman mitään puhdistuksia :D
Muutenkin kuumalla ilmalla nimenomaan ne pienhiukkaset on heikkokuntoisille huomattavan suuri ongelma eikä pelkkä lämpö. Ja pienhiukkaistahan tää ilmastonmuutoshullujen kööri ei ole kiinnostunut kun noiden koko propagandakone jankuttaa vain hiilidioksidista.
Kaupungissa liikenteen aiheuttavat pienhiukkaset ovat ongelma, tiekuntien hiekkatiet kyllä pölisevät, mutta se on luonnonmukaista hiekkapölyä, ei ajoradasta hiertyneitä pienhiukkasia. Puunpolton hiukkaspäästöt ovat minimaalisia verrattuna siihen, miten paljon esim. tuulivoima tuottaa hiukkasia (ei pidä luulla, että pyörivä lapa ei kulu!).
Muissa maanosissa nuo lämpötilat ovat myös aivan jatkuvia. Esimerkiksi Jenkeissä, Australiassa ja monissa lähi-idän maissa on jatkuvasti kesäisin lähes 40 astetta.
Maapallon väestö on 8-kertaistunut 200 vuodessa ja pääosin p-läpimaissa. Pitäisikö kehitysapu lähettää ainoastaan ehkäisyvälineitä?
Kiina ja intia on massiivisia saastuttajia samoin moni kehitysmaa tekee ruokaa avotulella.
Vierailija kirjoitti:
Eniten mua harmittaa nuorien ja tulevien sukupolvien puolesta. Paskaa osuu nyt syntyvien elinaikana tuulettimeen tämän asian takia niin paljon, ettei juuri kukaan ymmärrä kaikkia seurauksia. Valtavat ihmismäärät kun lähtevät ilmastopakolaisiksi, niin sitä ryntäystä ei pysäytetä millään. Lisäksi esim. vaikutukset maailmantalouteen tulevat olemaan katastrofaaliset.
YK ei tunne käsitettä ilmastopakolainen.
Ja miksi väitätte, että kiellämme ilmastonmuutoksen? Se ei pidä paikkaansa, ilmastonmuutos on maapallon ilmastojärjestelmän kaoottinen perusprosessi, ollut koko maapallon historian ajan. Siitä voidaan olla montaa mieltä, mikä on ihmisen osuus siitä. 96% kaikista kasvihuonekaasuista on vesihöyryä. Miksette tee sille mitään, vaan näpertelette 0,0004% ihmisen tuottaman hiilidioksidin äärellä? Ei ihminen pysty tälle järjestelmälle laittamaan kampoihin, meidän on vain sopeuduttava siihen, kuten esi-isämmekin tekivät.
Inhimillistä kärsimystä voi vähentää jättämällä ja rakentamalla kaupunkeihin paljon nykyistä enemmän viilentäviä viheralueita ja vähentämällä asfaltti-ja betonipintoja, jotka keräävät lämpöä. Kaupunkia voi vihertää myös ylöspäin, kuten Singaporessa on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö joku väittää, ettei tämä ole ilmastokatastrofi. Espanjassa kesäkuussa jo 200 kuollutta, koulut on kiinni, Ranskassa suljettu ydinvoimala samalla kun ilmastointi vie sähköt, linnut tippuvat puista kuolleina...
On vanha roomalainen tapa viettää siestaa. Keskipäivän kuumuus ei ole mitään uutta. Kylmään kuolee 9X väkeä eikä sitä mainita koskaan.
Kuumaan kuolee terveydeltään heikkoja ihmisiä ja osa ranskankin kuolleista on yksinkertaisesti autoon jätettyjä lapsia. Jokainen normaalijärjen omaava ymmärtää kai kuinka nopeasti auton sisätiloissa lämpötila nousee, eikä siihen tarvita edes hellettä. Suomessakin lisäksi moni vanhus asuu pienessä yksiössä ilman minkäänlaista viilennyslaitetta. On suorastaan ihme, ettei vanhuksia suomessa kuole kuumuuteen tai sitten siitä ei vaan uutisoida.
Kylmään sen sijaan kuolee terveydentilasta huolimatta. Vähintään pakkasvaurioita varpaisiin ja sormiin. Onpa Suomessa kuollut ihan vaan bussia odotellessa nuoria ihmisiä pakkaseen. Ei mitenkään tavatonta.
Kylmältä on paljon helpompi suojautua kuin kuumalta. En ole nähnyt uutisia pakkaseen kuolleista nuorista bussinodottajista Suomessa tai uutisia kuinka sairaalat on täynnä kylmän ilman takia. Tai kuinka rajoitetaan alkoholin myyntiä koska halutaan pakkasten takia vähentää terveydenhoidon kuormaa. Kovimpina hellekausina Euroopassa kuolee lyhyessä ajassa valtava määrä helteiden takia.
Tuolla logiikalla yöt tulee kieltää. Jostain syystä vanhoja ja heikkokuntoisia ihmisiä kuolee enemmän yöllä kuin päivällä.
Pitää järjestää lisää ilmastokokouksia ympäri maailman kivoihin paikkoihin, että pääsemme tapaamaan ja verkostoitumaan ja palaveeraamaan ja juomaan drinksuja ystäviemme kanssa ilmastohätätilan vuoksi. Jokaisen täytyy kantaa kortensa kekoon!
t. eliittivihreät
On näitä vastaavia helleaaltoja ollut Euroopassa niin pitkään kuin muistan. Ei se vaadi kuin pitkäkestoisen korkeapaineen oikeaan kohtaan tai useamman peräkkäin kuten tänä vuonna on käynyt. Ensimmäinen lämmittää vedet mikä mahdollistaa lämpötilojen nousun yhä korkeammaksi (pitää yöt lämpiminä) ja nyt kun on vielä keskikesä niin päivän pituus ja auringon lämmitysteho on maksimissaan.
Toki näin rajuja helteitä ei olla useinkaan näin aikaisin nähty, mutta ei ole täysin ennenkuulumatontakaan. Paikka on vain tällä kertaa eri, yleensä nämä 40 asteen helteet ovat koetelleet eteläisintä Eurooppaa.
Suomessa taitaakin sitten olla luvassa päinvastainen tilanne ja heinäkuu näyttää uusissa ennusteissa pikemminkin viileältä kuin helteiseltä. (ECMFW:n uusin kuukausiennuste)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Super el-Ninosta on puhuttu jo. En silti äänestäisi vihreitä.
Asialla ei ole mitään tekemistä puoluepolitiikan kanssa eikä pienen 5 miljoonaisen kansan yksittäinen puolue näin globaalille ilmiölle muutenkaan mitään voi.
Suurin vaikutusarvo olisi sillä että joku maagisesti taivuttelisi Kiinan ja Intian lopettamaan kivihiilen polton. Pieni parin miljoonan kyläpahanen voi tuottaa enemmän kasvihuonepäästöjä kuin koko Suomi.
Kiinahan on jo vuosia yrittänyt päästä eroon fossiilisista polttoaineista, ja pyrkii hiilineutraaliuuteen 2060 mennessä. Noi 90-luvun juttus kuuluu romukoppaan.
Yrittänyt
Pyrkinyt
Tämä riittää naiselle ja voidaan kurjistaa Suomea taas hyvällä omallatunnolla
Niin, persuahan vituttaisi tietää, että jo nyt 62% Kiinan energiasta tulee uusiutuvista lähteistä.
Noin 58 % Kiinan sähköstä tuotetaan fossiilisilla polttoaineilla (pääasiassa hiilellä) . Suomessa vastaava luku on 4%.
Lisäksi sähköä tuotetaan "vähän" enemmän, kuin Suomessa.
Paras olisi, jos Suomessa saataisiin teollisuus nousuun,vaikkapa tekstiiliteollisuus.
Tai puuteollisuus.
Se, että teollisuus siirtyy kehittyviin maihin, ei ole ekologista.
Sama muuten koskee maataloutta. Kaikkein paras on, kun tuotetaan ruoka lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku yllätys, että pariisissa lämpötila nousee betonin ja asvaltin keskellä sietämättömiin lukemiin? Kas kun näissä uutisissa ei koskaan mennä kaupungista pois, vaan se on aina se pariisi joka hehkuu.
Ei siihen oikeasti tarvita edes mitään kovia helteitä. Jo plus 20 astetta aiheuttaa tukehtumisen kaupungissa. Niihin pitäisi rakentaa enemmän viheralueita kaikkialle ja uusissa lähiöissä talot harvempaan. On ihan erilaista viettää hellepäivää maaseudulla kuin kaupungissa.
Mutta se on mahdotonta, koska ihmisiä on maapallolla liikaa
Silti esimerkiksi Helsinkiin rakennetaan vastaavia betoniviidakoita, onko sielläkin mahdotonta rakentaa väljemmin?
Niin, selityksesi ontuu pahemman kerran.
Nythän halutaan, että ihmiset asuvat tiiviisti kaupungeissa.
On vanha roomalainen tapa viettää siestaa. Keskipäivän kuumuus ei ole mitään uutta. Kylmään kuolee 9X väkeä eikä sitä mainita koskaan.