Lapsi täyttää kohta 18V ja elatusmaksut loppuu. Miten ihmeessä pärjään?
Tuskin lapsi kuitenkaan nyt heti muuttaa omaan kotiinsa. Nyt puoliksi minulla ja isällään. Miten muut on selvinnyt tässä tilanteessa?
Kommentit (68)
Miksei lapsi mene töihin? Itse olin 18-vuotiaana kesätöissä.
Sano lapsellesi että joko menee töihin tai muuten heität tämän pihalle ja katkaiset kaikki välit ja suhteet lapseen. Niin minä tein kun lapsilisät ja elarit loppuivat.
Jos ja kun on opiskelija, teillä vanhemmilla on elatusvelvollisuus. Eli huolehi nyt hyvä ihmienn lapsellesi kunnon koulutus ja unohda itsesi edes hetkeksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi voi hakea toimeentulotukea 18v, kaverin lapsi sai vaikka asui kotona ja isällään suht hyvät tulot.
Opiskelijat eivät saa.
Oli lukiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi voi hakea toimeentulotukea 18v, kaverin lapsi sai vaikka asui kotona ja isällään suht hyvät tulot.
Opiskelijat eivät saa.
Tämä muuttui vasta tänä vuonna. Aiemmin rutiköyhien perheiden lapset saivat toisen asteen tutkinnon ajalle toimeentulotukea ilman opintolainapakkoa, mutta ei enää.
Ei ole muuttunut tuo. On ollut kyllä ihan aina tuo, että pitää nostaa opintolainaa.
Tänä vuonna muuttui se, että lastensuojelun jälkihuollossa olevat eivät saa enää toimeentulotukea elokuun jälkeen, vaan on nostettava opintolainaa, jos ei ole muita tuloja.
Ei, ilmeisesti ainakin lukiossa opiskelevien ei ole tarvinnut nostaa lainaa.
Myös ammattikoululaisten kohdalla on saanut käyttää kohtuullisuusharkintaa eikä nuorisoa ole laitettu velkaantumaan, jotta saisi edes maksettua oman osuutensa vuokrasta.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi hakee isältään opiskelutuen. Jos isä ei halua maksaa, voi oikeus määrätä maksamaan.
Lapsi menee myös töihin.
Minkä helvetin opiskelutuen? Ei sellaista olekaan, opintotukea mikä on erittäin pieni määrä voi saada yksin asuva opiskelija. Vanhemman luona asuvalle se on muutama kymppi, sillä ei elämistä makseta.
Menee töihin? Minne kun suomessa on lama ja suurtyöttömyys. Työttömiä on kohta 400 000 ja työpaikkoja noin. 20 000 kun tuolailmoitukset jätetään pois. Että voi ihmiset olla tietämättömiä, lue vaikka uutiset ennen kuin kommentoit
Mitä helvettiä sinä tyhjäpää täällä valitat?