Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi täyttää kohta 18V ja elatusmaksut loppuu. Miten ihmeessä pärjään?

Vierailija
25.06.2026 |

Tuskin lapsi kuitenkaan nyt heti muuttaa omaan kotiinsa. Nyt puoliksi minulla ja isällään. Miten muut on selvinnyt tässä tilanteessa?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi hakee isältään opiskelutuen. Jos isä ei halua maksaa, voi oikeus määrätä maksamaan.

Lapsi menee myös töihin.

Lapsi hakee sen myös äidiltä. Sitä tosin ei taida nykyisin saada, kun toinen koulutusaste on maksuton. 

Vierailija
22/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö silloin ole parempi rahatilanne jos elatus loppuu?

Ei, koska ei nykyisin lapset muuta yleensä pois kotoa 18-vuotiaina, eivätkä ole vielä silloin töissä. Käyvät koulua toisen asteen oppilaitoksissa ja ovat vielä käytännössä vanhempiensa elätettävinä.

Ja ovat puoliksi molemmilla. Eli kenen elatus loppuu?

Ei sen lähivanhemman kodista tilantarve, sähkön- ja vedenkulutus, nuoren ruokakulut jne. mihinkään katoa, kun nuori vielä siellä asuu, vaikka hän 18 täyttää. Nämä ovat ihan samoja elatuskuluja edelleen. Ihan turhaan yrität vihjailla, että elatusmaksuja ei käytettäisi lapsen/nuoren elatukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yritän saada toisen työpaikan. En tiedä kuinka kiven alla ovat mutta yritän joka tapauksessa. 

Vierailija
24/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit miettinyt sitä 19 vuotta sitten.

Vierailija
25/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö silloin ole parempi rahatilanne jos elatus loppuu?

Ei, koska ei nykyisin lapset muuta yleensä pois kotoa 18-vuotiaina, eivätkä ole vielä silloin töissä. Käyvät koulua toisen asteen oppilaitoksissa ja ovat vielä käytännössä vanhempiensa elätettävinä.

Ja ovat puoliksi molemmilla. Eli kenen elatus loppuu?

Ei sen lähivanhemman kodista tilantarve, sähkön- ja vedenkulutus, nuoren ruokakulut jne. mihinkään katoa, kun nuori vielä siellä asuu, vaikka hän 18 täyttää. Nämä ovat ihan samoja elatuskuluja edelleen. Ihan turhaan yrität vihjailla, että elatusmaksuja ei käytettäisi lapsen/nuoren elatukseen.

Ovat puoliksi molempien luona. Eli ketä ei elätetä ja milloin?

Vierailija
26/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi hakee isältään opiskelutuen. Jos isä ei halua maksaa, voi oikeus määrätä maksamaan.

Lapsi menee myös töihin.

Lapsella on kaksi vanhempaa? Joten lapsi hakee vanhemmILTA opiskelutuen, jonka oikeus voi määrätä vanheMMAT maksamaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö silloin ole parempi rahatilanne jos elatus loppuu?

Ei, koska ei nykyisin lapset muuta yleensä pois kotoa 18-vuotiaina, eivätkä ole vielä silloin töissä. Käyvät koulua toisen asteen oppilaitoksissa ja ovat vielä käytännössä vanhempiensa elätettävinä.

Ja ovat puoliksi molemmilla. Eli kenen elatus loppuu?

Ei sen lähivanhemman kodista tilantarve, sähkön- ja vedenkulutus, nuoren ruokakulut jne. mihinkään katoa, kun nuori vielä siellä asuu, vaikka hän 18 täyttää. Nämä ovat ihan samoja elatuskuluja edelleen. Ihan turhaan yrität vihjailla, että elatusmaksuja ei käytettäisi lapsen/nuoren elatukseen.

Mitä tukea se etävanhempi saa. Hänellä ihan samat kulut ja silti on maksanut lähivanhemmalle. 

Vierailija
28/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen jolla on lapsi tietää että lapsesta on muitakin kuluja kuin asumisen kulut tai ruokakulut. Varsinkin nuorella aikuisella on usein paljonkin muita kuluja, isojakin. Kuka ne maksaa? Vaatteet, harrastukset, kulkemisen (ajokortti?), lääkärit ja lääkkeet, vakuutukset? Jos kaikki nämä kulut on lähivanhemman maksettavana, yrittäisin sopia toisen vanhemman kanssa että molemmat vanhemmat maksaisi jatkossa summan x kuukaudessa suoraan lapsen omalle tilille ja lapsi hoitaisi itse nuo omat kulunsa. Oletus että vuoroasuminen jatkuu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen jolla on lapsi tietää että lapsesta on muitakin kuluja kuin asumisen kulut tai ruokakulut. Varsinkin nuorella aikuisella on usein paljonkin muita kuluja, isojakin. Kuka ne maksaa? Vaatteet, harrastukset, kulkemisen (ajokortti?), lääkärit ja lääkkeet, vakuutukset? Jos kaikki nämä kulut on lähivanhemman maksettavana, yrittäisin sopia toisen vanhemman kanssa että molemmat vanhemmat maksaisi jatkossa summan x kuukaudessa suoraan lapsen omalle tilille ja lapsi hoitaisi itse nuo omat kulunsa. Oletus että vuoroasuminen jatkuu. 

En tiedä kuka ne maksoi, mutta ei meillä sikiäjillä ainakaan varaa ollut. "Lapsi tuo leivän tullessaan."

Vierailija
30/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö silloin ole parempi rahatilanne jos elatus loppuu?

Ei, koska ei nykyisin lapset muuta yleensä pois kotoa 18-vuotiaina, eivätkä ole vielä silloin töissä. Käyvät koulua toisen asteen oppilaitoksissa ja ovat vielä käytännössä vanhempiensa elätettävinä.

Ja ovat puoliksi molemmilla. Eli kenen elatus loppuu?

Ei sen lähivanhemman kodista tilantarve, sähkön- ja vedenkulutus, nuoren ruokakulut jne. mihinkään katoa, kun nuori vielä siellä asuu, vaikka hän 18 täyttää. Nämä ovat ihan samoja elatuskuluja edelleen. Ihan turhaan yrität vihjailla, että elatusmaksuja ei käytettäisi lapsen/nuoren elatukseen.

Ovat puoliksi molempien luona. Eli ketä ei elätetä ja milloin?

Tiedät varsin hyvin, että pelkkä 50/50 luonapito ei ole syy olla maksamatta elareita. Jos etävanhemmalla on lähiä suuremmat tulot, elarit kuuluu maksaa. Katsotaan olevan lapsen etu, että hänellä on suht samanlainen elintaso molemmissa kodeissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen etäisänä maksanut exälle täydet elarit lapsista koko lukion ajan täysi-ikäisyydestä huolimatta. Reilua mielestäni ja tunnelma parempi

Vierailija
32/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi voi hakea toimeentulotukea 18v, kaverin lapsi sai vaikka asui kotona ja isällään suht hyvät tulot. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen jolla on lapsi tietää että lapsesta on muitakin kuluja kuin asumisen kulut tai ruokakulut. Varsinkin nuorella aikuisella on usein paljonkin muita kuluja, isojakin. Kuka ne maksaa? Vaatteet, harrastukset, kulkemisen (ajokortti?), lääkärit ja lääkkeet, vakuutukset? Jos kaikki nämä kulut on lähivanhemman maksettavana, yrittäisin sopia toisen vanhemman kanssa että molemmat vanhemmat maksaisi jatkossa summan x kuukaudessa suoraan lapsen omalle tilille ja lapsi hoitaisi itse nuo omat kulunsa. Oletus että vuoroasuminen jatkuu. 

Myös nuoren aikuisen kulut pitää vetää minimiin, jos rahaa ei ole. Silloin ei hankitaan ajokorttia eikä tehdä muitakaan kalliita hankintoja, niiden aika on sitten, kun itse ansaitsee omat rahansa. 

Vierailija
34/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse yritän saada toisen työpaikan. En tiedä kuinka kiven alla ovat mutta yritän joka tapauksessa. 

Sama. Sinänsä koen tilanteen vähän epäreiluksi koska lasteni toinen vanhempi ei ole viitsinyt hakea sitä ensimmäistäkään enää 10 vuoteen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolaina toisen asteen opiskelijana. On ihan tavallista meillä köyhillä, vaikka joku sanoikin, ettei muka lukio tai ammattikoululaisilla näin olisi. Olin siis itse se 17-18v, joka asui äidin luona lukiossa ja isän maksama elari loppui. 

Vierailija
36/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi voi hakea toimeentulotukea 18v, kaverin lapsi sai vaikka asui kotona ja isällään suht hyvät tulot. 

Toimeentulotuen myöntäminen opiskelijoille muuttui. Ainakin opintolaina pitää olla ensin nostettuna. Nyt on ollut myös niitä uutisia, että on vaadittu opintojen keskeyttämistä eli tämä neuvo ei taida enää päteä.

Vierailija
37/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi töihin, sillä niin on viisainta. Jotain työtä löytyy opintojen ohella. Baronaan vaan hakemaan. Meidän kaikki neljä lasta on tehneet työtä 15v etesnpäin. Niin olen itsekin.

Vierailija
38/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi töihin, sillä niin on viisainta. Jotain työtä löytyy opintojen ohella. Baronaan vaan hakemaan. Meidän kaikki neljä lasta on tehneet työtä 15v etesnpäin. Niin olen itsekin.

Lukio-opinnot käy kyllä ihan työstä. 

Vierailija
39/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on tehnyt kovan työn ja lapsen pitäisi nyt vuorostaan elättää äiti, kun ellaritkin ovat loppuneet!

Vierailija
40/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko pyytää exältä elatustasi?