Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi täyttää kohta 18V ja elatusmaksut loppuu. Miten ihmeessä pärjään?

Vierailija
25.06.2026 |

Tuskin lapsi kuitenkaan nyt heti muuttaa omaan kotiinsa. Nyt puoliksi minulla ja isällään. Miten muut on selvinnyt tässä tilanteessa?

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin

Vierailija
2/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotukea saa jos lapsi opiskelee ja kesätyö auttaa sekin 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien velvollisuus on elättää lastaan myös ilman yhteiskunnan tukea.

Vierailija
4/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkalla olen maksanut. Lasten isä ei huolehtinut mitenkään eli lapset eivät koskaan ole isän luona olleet eron jälkeen ja kun elatus loppui niin maksoin täysin yksin kaiken. 

Vierailija
5/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä oot myöhässä. Niitä penskoja pitää tehdä ketjussa että saa isomman asunnon ja tuet säilyy.

Vierailija
6/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee uusi, niin saat lapsilisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö silloin ole parempi rahatilanne jos elatus loppuu?

Vierailija
8/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee nyt ainakin vielä 10 uutta aloitusta elareista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmyys on lisääntymisen edellytys, ja väestön ÄO laskeekin koko ajan. 

Vierailija
10/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikö silloin ole parempi rahatilanne jos elatus loppuu?

Kenen elatus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien velvollisuus on elättää lastaan myös ilman yhteiskunnan tukea.

Elatusmaksut maksaa lapsen toinen vanhempi, ei yhteiskunta.

Vierailija
12/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien velvollisuus on elättää lastaan myös ilman yhteiskunnan tukea.

Elatusmaksut maksaa lapsen toinen vanhempi, ei yhteiskunta.

Kenen elatuksen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikö silloin ole parempi rahatilanne jos elatus loppuu?

Ei, koska ei nykyisin lapset muuta yleensä pois kotoa 18-vuotiaina, eivätkä ole vielä silloin töissä. Käyvät koulua toisen asteen oppilaitoksissa ja ovat vielä käytännössä vanhempiensa elätettävinä.

Vierailija
14/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien velvollisuus on elättää lastaan myös ilman yhteiskunnan tukea.

Elatusmaksut maksaa lapsen toinen vanhempi, ei yhteiskunta.

Kenen elatuksen?

Aloituksessa mainitun nuoren.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö silloin ole parempi rahatilanne jos elatus loppuu?

Ei, koska ei nykyisin lapset muuta yleensä pois kotoa 18-vuotiaina, eivätkä ole vielä silloin töissä. Käyvät koulua toisen asteen oppilaitoksissa ja ovat vielä käytännössä vanhempiensa elätettävinä.

Ja ovat puoliksi molemmilla. Eli kenen elatus loppuu?

Vierailija
16/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi hakee isältään opiskelutuen. Jos isä ei halua maksaa, voi oikeus määrätä maksamaan.

Lapsi menee myös töihin.

Vierailija
17/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö silloin ole parempi rahatilanne jos elatus loppuu?

Ei, koska ei nykyisin lapset muuta yleensä pois kotoa 18-vuotiaina, eivätkä ole vielä silloin töissä. Käyvät koulua toisen asteen oppilaitoksissa ja ovat vielä käytännössä vanhempiensa elätettävinä.

Yleensä ottavat opintolainaa. Niin me muutkin olemme jo kymmeniä vuosia tehneet. Lisäksi monissa kouluissa on maksuton ateria, ja ehkä tarjolla opiskelijakämppiäkin edullisesti. Ei ollut yksinäinen, kun asui ja maksoi vuokran opiskelijakaverien kanssa.

Vierailija
18/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap käyttänyt  itse lapsen elatusmaksut

Vierailija
19/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi hakee isältään opiskelutuen. Jos isä ei halua maksaa, voi oikeus määrätä maksamaan.

Lapsi menee myös töihin.

Minkä helvetin opiskelutuen?

Lapsen ei tarvitse mennä töihin silloin kun käy koulua, ja mistä sinä näinä aikoina saat töitä kun työttöminä on myös koulutettuja aikuisia ihmisiä.

Vierailija
20/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö silloin ole parempi rahatilanne jos elatus loppuu?

Ei, koska ei nykyisin lapset muuta yleensä pois kotoa 18-vuotiaina, eivätkä ole vielä silloin töissä. Käyvät koulua toisen asteen oppilaitoksissa ja ovat vielä käytännössä vanhempiensa elätettävinä.

Yleensä ottavat opintolainaa. Niin me muutkin olemme jo kymmeniä vuosia tehneet. Lisäksi monissa kouluissa on maksuton ateria, ja ehkä tarjolla opiskelijakämppiäkin edullisesti. Ei ollut yksinäinen, kun asui ja maksoi vuokran opiskelijakaverien kanssa.

Aika harva on lukiossa tai ammattikoulussa lainaa ottanut. Puhut nyt niiden jälkeisistä opinnoista.