Lapsi täyttää kohta 18V ja elatusmaksut loppuu. Miten ihmeessä pärjään?
Tuskin lapsi kuitenkaan nyt heti muuttaa omaan kotiinsa. Nyt puoliksi minulla ja isällään. Miten muut on selvinnyt tässä tilanteessa?
Kommentit (54)
Opintotukea saa jos lapsi opiskelee ja kesätyö auttaa sekin
Vanhempien velvollisuus on elättää lastaan myös ilman yhteiskunnan tukea.
Palkalla olen maksanut. Lasten isä ei huolehtinut mitenkään eli lapset eivät koskaan ole isän luona olleet eron jälkeen ja kun elatus loppui niin maksoin täysin yksin kaiken.
Sä oot myöhässä. Niitä penskoja pitää tehdä ketjussa että saa isomman asunnon ja tuet säilyy.
No eikö silloin ole parempi rahatilanne jos elatus loppuu?
Tee nyt ainakin vielä 10 uutta aloitusta elareista.
Tyhmyys on lisääntymisen edellytys, ja väestön ÄO laskeekin koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
No eikö silloin ole parempi rahatilanne jos elatus loppuu?
Kenen elatus?
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien velvollisuus on elättää lastaan myös ilman yhteiskunnan tukea.
Elatusmaksut maksaa lapsen toinen vanhempi, ei yhteiskunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien velvollisuus on elättää lastaan myös ilman yhteiskunnan tukea.
Elatusmaksut maksaa lapsen toinen vanhempi, ei yhteiskunta.
Kenen elatuksen?
Vierailija kirjoitti:
No eikö silloin ole parempi rahatilanne jos elatus loppuu?
Ei, koska ei nykyisin lapset muuta yleensä pois kotoa 18-vuotiaina, eivätkä ole vielä silloin töissä. Käyvät koulua toisen asteen oppilaitoksissa ja ovat vielä käytännössä vanhempiensa elätettävinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien velvollisuus on elättää lastaan myös ilman yhteiskunnan tukea.
Elatusmaksut maksaa lapsen toinen vanhempi, ei yhteiskunta.
Kenen elatuksen?
Aloituksessa mainitun nuoren.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö silloin ole parempi rahatilanne jos elatus loppuu?
Ei, koska ei nykyisin lapset muuta yleensä pois kotoa 18-vuotiaina, eivätkä ole vielä silloin töissä. Käyvät koulua toisen asteen oppilaitoksissa ja ovat vielä käytännössä vanhempiensa elätettävinä.
Ja ovat puoliksi molemmilla. Eli kenen elatus loppuu?
Lapsi hakee isältään opiskelutuen. Jos isä ei halua maksaa, voi oikeus määrätä maksamaan.
Lapsi menee myös töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö silloin ole parempi rahatilanne jos elatus loppuu?
Ei, koska ei nykyisin lapset muuta yleensä pois kotoa 18-vuotiaina, eivätkä ole vielä silloin töissä. Käyvät koulua toisen asteen oppilaitoksissa ja ovat vielä käytännössä vanhempiensa elätettävinä.
Yleensä ottavat opintolainaa. Niin me muutkin olemme jo kymmeniä vuosia tehneet. Lisäksi monissa kouluissa on maksuton ateria, ja ehkä tarjolla opiskelijakämppiäkin edullisesti. Ei ollut yksinäinen, kun asui ja maksoi vuokran opiskelijakaverien kanssa.
Onko ap käyttänyt itse lapsen elatusmaksut
Vierailija kirjoitti:
Lapsi hakee isältään opiskelutuen. Jos isä ei halua maksaa, voi oikeus määrätä maksamaan.
Lapsi menee myös töihin.
Minkä helvetin opiskelutuen?
Lapsen ei tarvitse mennä töihin silloin kun käy koulua, ja mistä sinä näinä aikoina saat töitä kun työttöminä on myös koulutettuja aikuisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö silloin ole parempi rahatilanne jos elatus loppuu?
Ei, koska ei nykyisin lapset muuta yleensä pois kotoa 18-vuotiaina, eivätkä ole vielä silloin töissä. Käyvät koulua toisen asteen oppilaitoksissa ja ovat vielä käytännössä vanhempiensa elätettävinä.
Yleensä ottavat opintolainaa. Niin me muutkin olemme jo kymmeniä vuosia tehneet. Lisäksi monissa kouluissa on maksuton ateria, ja ehkä tarjolla opiskelijakämppiäkin edullisesti. Ei ollut yksinäinen, kun asui ja maksoi vuokran opiskelijakaverien kanssa.
Aika harva on lukiossa tai ammattikoulussa lainaa ottanut. Puhut nyt niiden jälkeisistä opinnoista.
Mene töihin