Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi täyttää kohta 18V ja elatusmaksut loppuu. Miten ihmeessä pärjään?

Vierailija
25.06.2026 |

Tuskin lapsi kuitenkaan nyt heti muuttaa omaan kotiinsa. Nyt puoliksi minulla ja isällään. Miten muut on selvinnyt tässä tilanteessa?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi voi hakea toimeentulotukea 18v, kaverin lapsi sai vaikka asui kotona ja isällään suht hyvät tulot. 

Opiskelijat eivät saa. 

Vierailija
42/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi voi hakea toimeentulotukea 18v, kaverin lapsi sai vaikka asui kotona ja isällään suht hyvät tulot. 

Opiskelijat eivät saa. 

Tämä muuttui vasta tänä vuonna. Aiemmin rutiköyhien perheiden lapset saivat toisen asteen tutkinnon ajalle toimeentulotukea ilman opintolainapakkoa, mutta ei enää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuules nyt ap. Opeta 18 - vuotiaalle lapsellesi, ettei raha puussa kasva. Meilläkin kävi tänään nuori leikkaamassa ruohikon ja tienasi 40 e. Tulee uudestaan kahden viikon päästä jne.


Ahkeruus on ilomme! Kyllä työtä tekevälle löytyy.

Vierailija
44/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi hakee isältään opiskelutuen. Jos isä ei halua maksaa, voi oikeus määrätä maksamaan.

Lapsi menee myös töihin.

Lapsella on kaksi vanhempaa? Joten lapsi hakee vanhemmILTA opiskelutuen, jonka oikeus voi määrätä vanheMMAT maksamaan. 

Ei voi, jos vanhemmalla ei ole riittävästi tuloja, eli jos esimerkiksi Kela on maksanut elatustuen isän pienitulousuuden vuoksi eli isä on ollut 0 luokassa maksujen kanssa, ei häneltä voi oikeus periä mitään koulutustukia. Sen voi saada vain vanhemmalta, jolla on maksukykyä.

Tiedän tämän omakohtaisesti.

Vierailija
45/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö silloin ole parempi rahatilanne jos elatus loppuu?

Ei, koska ei nykyisin lapset muuta yleensä pois kotoa 18-vuotiaina, eivätkä ole vielä silloin töissä. Käyvät koulua toisen asteen oppilaitoksissa ja ovat vielä käytännössä vanhempiensa elätettävinä.

Ja ovat puoliksi molemmilla. Eli kenen elatus loppuu?

Ei sen lähivanhemman kodista tilantarve, sähkön- ja vedenkulutus, nuoren ruokakulut jne. mihinkään katoa, kun nuori vielä siellä asuu, vaikka hän 18 täyttää. Nämä ovat ihan samoja elatuskuluja edelleen. Ihan turhaan yrität vihjailla, että elatusmaksuja ei käytettäisi lapsen/nuoren elatukseen.

Ovat puoliksi molempien luona. Eli ketä ei elätetä ja milloin?

Tiedät varsin hyvin, että pelkkä 50/50 luonapito ei ole syy olla maksamatta elareita. Jos etävanhemmalla on lähiä suuremmat tulot, elarit kuuluu maksaa. Katsotaan olevan lapsen etu, että hänellä on suht samanlainen elintaso molemmissa kodeissa.

Eli kenen luona ei elätetä?

Vierailija
46/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi voi hakea toimeentulotukea 18v, kaverin lapsi sai vaikka asui kotona ja isällään suht hyvät tulot. 

Opiskelijat eivät saa. 

Tämä muuttui vasta tänä vuonna. Aiemmin rutiköyhien perheiden lapset saivat toisen asteen tutkinnon ajalle toimeentulotukea ilman opintolainapakkoa, mutta ei enää.

Ei ole muuttunut tuo. On ollut kyllä ihan aina tuo, että pitää nostaa opintolainaa. 

 

Tänä  vuonna muuttui se, että lastensuojelun jälkihuollossa olevat eivät saa enää toimeentulotukea elokuun jälkeen, vaan on nostettava opintolainaa, jos ei ole muita tuloja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on lukiossa nii  tuki on haettavissa lukion loppuun saakka,  sama määrä ainakin kuin elarit. Oikeusaputoimisto auttaa tässä ,lapsi hakee itse ja se maksetaan hänelle. 2 lastani on tämän saanut.  Amislaiset ei saa.

Vierailija
48/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö silloin ole parempi rahatilanne jos elatus loppuu?

Ei, koska ei nykyisin lapset muuta yleensä pois kotoa 18-vuotiaina, eivätkä ole vielä silloin töissä. Käyvät koulua toisen asteen oppilaitoksissa ja ovat vielä käytännössä vanhempiensa elätettävinä.

Yleensä ottavat opintolainaa. Niin me muutkin olemme jo kymmeniä vuosia tehneet. Lisäksi monissa kouluissa on maksuton ateria, ja ehkä tarjolla opiskelijakämppiäkin edullisesti. Ei ollut yksinäinen, kun asui ja maksoi vuokran opiskelijakaverien kanssa.

Miten niin yleensä ottavat opintolainaa…. yleensä opintolainaa vältellään, eikä kukaan ota sitä tavallisesti ainakaan toisella asteella vielä.

Hallitus yrittää nyt saada korkeakouluopiskelijoita ottamaan lainaa säästösyistä. Ei pitäisi tuohon ansaan mennä, koska töistä ei ole takeita nykyaikana. Työllisyystilanne etenkin nuorilla tosi huono, vaikka olisi korkeakoulututkintokin. . 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi muuttaa kokonaan isälleen ja sinä pienempään asuntoon.

Vierailija
50/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori töihin. Koulun ohessa ehtii tehdä kyllä 5-10 h viikossa. Kesällä enemmänkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö silloin ole parempi rahatilanne jos elatus loppuu?

Ei, koska ei nykyisin lapset muuta yleensä pois kotoa 18-vuotiaina, eivätkä ole vielä silloin töissä. Käyvät koulua toisen asteen oppilaitoksissa ja ovat vielä käytännössä vanhempiensa elätettävinä.

Ja saavat opintotukea/-lainaa

Vierailija
52/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö silloin ole parempi rahatilanne jos elatus loppuu?

Ei, koska ei nykyisin lapset muuta yleensä pois kotoa 18-vuotiaina, eivätkä ole vielä silloin töissä. Käyvät koulua toisen asteen oppilaitoksissa ja ovat vielä käytännössä vanhempiensa elätettävinä.

Ja ovat puoliksi molemmilla. Eli kenen elatus loppuu?

Ei sen lähivanhemman kodista tilantarve, sähkön- ja vedenkulutus, nuoren ruokakulut jne. mihinkään katoa, kun nuori vielä siellä asuu, vaikka hän 18 täyttää. Nämä ovat ihan samoja elatuskuluja edelleen. Ihan turhaan yrität vihjailla, että elatusmaksuja ei käytettäisi lapsen/nuoren elatukseen.

Ovat puoliksi molempien luona. Eli ketä ei elätetä ja milloin?

Tiedät varsin hyvin, että pelkkä 50/50 luonapito ei ole syy olla maksamatta elareita. Jos etävanhemmalla on lähiä suuremmat tulot, elarit kuuluu maksaa. Katsotaan olevan lapsen etu, että hänellä on suht samanlainen elintaso molemmissa kodeissa.

Eli kenen luona ei elätetä?

Älä jaksa jankata. Molemmat elättävät elatuskykynsä mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi voi hakea toimeentulotukea 18v, kaverin lapsi sai vaikka asui kotona ja isällään suht hyvät tulot. 

Opiskelijat eivät saa. 

Tämä muuttui vasta tänä vuonna. Aiemmin rutiköyhien perheiden lapset saivat toisen asteen tutkinnon ajalle toimeentulotukea ilman opintolainapakkoa, mutta ei enää.

Ei ole muuttunut tuo. On ollut kyllä ihan aina tuo, että pitää nostaa opintolainaa. 

 

Tänä  vuonna muuttui se, että lastensuojelun jälkihuollossa olevat eivät saa enää toimeentulotukea elokuun jälkeen, vaan on nostettava opintolainaa, jos ei ole muita tuloja. 

Ei, ilmeisesti ainakin lukiossa opiskelevien ei ole tarvinnut nostaa lainaa.

Vierailija
54/54 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttele lapsen toisen vanhemman kanssa. Hän voi maksaa osan kuluista, jos lapsi asuu sun luona