Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedeakatemian pääsihteeri, prof. Pekka Aula pitää Wille Rydmanin (ps) päätöstä sosiaalityön tutkimusrahoituksesta hyvin huolestuttavana

Vierailija
25.06.2026 |

Tämä on erittäin poikkeuksellista, enkä pidä ratkaisua terveenä kehityssuuntana. Jo yksittäisenä tapauksena tämä on hyvin valitettava”, Aula sanoo.

 

Aulan mukaan juuri vertaisarvioinnin sivuuttaminen tekee ratkaisusta poikkeuksellisen. Hänen mukaansa vertaisarviointi on sitä varten, että tutkimushankkeita arvioidaan niiden tason perusteella eikä poliittisin perustein.

”On tämä omalaatuista ja poikkeuksellista. En pysty ymmärtämään tätä.

 

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela kuvaili tällaista toimintatapaa totalitaariseen valtioon kuuluvaksi.

Kommentit (176)

Vierailija
161/176 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eivät sentään raahanneet tällä kertaa Scheininia vinkumaan. Joutavasta pitää pystyä leikkaamaan. Meillä naurettiin Kreikalle talouskriisissä, vaikka oma pesä on yhtä sotkuinen ja täynnä joutavia kulueriä. Meillä leikataan mieluummin hoitajista kuin humanisteista, koska jälkimmäinen parkuu kovempaa ja on selvästi trendikkäämpi.

Vierailija
162/176 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Wille pystyy arvioimaan mitkä lääketieteelliset tutkimukset ovat tärkeitä ja mitä ei kannata rahoittaa. Vertaisarviointi on ihan wokea

VTM on juuri oikea koulutus päättäjälle, joka arvioi, mihin yhteiset rahat kohdennetaan. 

Ryydmankin itse täällä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/176 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitäpä jos annestaisiin könttäsumma yliopistolla ja jakakoon siellä rahat keskenään, mitä tutkimusta arvostavat ja millä on merkitystä. 

 

jos nt 8 miljoonaa on leikattu 4 miljoonaa, niin tapelkoot tukijat siitä 4 miljoonasta keskenään - se joka larhaiten ja uskottavammin perustelee tutkimuksen tarpeen saa rahoitusta. 

 

mitään säästä saada aikaiseksi, jos mistään ei saa säästää!

Vierailija
164/176 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rydmanin tulisi olla SOSIAALI- ja terveysministeri. Nyt tuo sosiaalipuoli on täysin hänen hampaissaan. Viedään rahaa sosiaalityön tutkimukselta ja unohdetaan järjestöavustuksissakin sosiaalityö ja keskitytään terveysperusteisuuteen. Mitä ministerillä on sosiaalityötä vastaan?

Vierailija
165/176 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari vuotta valtsikassa opiskellut radikaalioikeistolainen ministeri - jolla ei ole kokemusta sotesektorilta - hylkää rahoituksen tutkimuksilta "jos ei pystynyt vakuuttumaan tutkimushankkeen perusteltavuudesta". Tutkimukset olivat kuitenkin läpäisseet tiukat arviointiryhmän kriteerit.

Tämä Ryden toiminta on aivan Orbanismia/MAGAA, identiteettipolitiikkaa ja kulttuurisotaa.

Ensin halutaan poistaa rahoitus hannujen homorummutukselta ja kaikenmaailman Lieksan som#aleilta, nyt mielivaltaisesti perutaan rahoitus kommaritutkijoiden wokehömpältä.

Nii se valmistu parissa vuodessa sieltä maisteriks. Tää on jo fingerpori-tason vääristelyä 🤣

"Rydman on opiskellut Helsingin yliopistossa yleistä valtio-oppia ja on koulutukseltaan valtiotieteiden maisteri. Tutkinnon hän suoritti kahdessa vuodessa." 

 

Millainen pilipalitutkinto tuo on jos kaksi vuotta riittää? 

Ehkä katkeroitui vastaavasti kuin eräs Adolf H. joka ei päässyt taidekouluun. 

Luulen, että nä persu rassukat eivät ole koskaan tulleet hyväksytyiksi akateemiseen maailmaan ja siksi kostavat nyt yliopistolle. 

Miettikää nyt, niin Halla-aho, Keskisarja, Purra ja Rydman ovat olleet yliopistolla, mutta uraa tai sitä että heistä olisi pidetty ei ole tapahtunut koskaan. 

Nyt kostavat oikein kunnolla! 

Juu kostaa.

Napoleonkompleksi, naisviha.

Häpäisee sukunsa.

Kari Rydman on nimenomaan kannattanut Willen politiikkaa.

Vierailija
166/176 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi rahoitusta ei voi vähentää ideologisten ja poliittisten syiden perusteella? Sillä perusteella niitä on aikaisemmin myönnetty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
167/176 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautin joka minuutista, kun seuraan tätä mutu-tieteilijöiden valitusta. Takana on kolme vuosikymmentä ylopistomaailmaa ja se ainakin selvisi, että vasemmalle kallistunut tutkijakunta teki tutkimusta koska piti elää ja olla samanaikaisesti todistamassa, että valtio on mätä, kapitalistit sortaa ja Afrikassa asuu vain pakolaisia. Raha-automaatti menikin nyt melkein kiinni ja poru on valtava.

Vierailija
168/176 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maahan muuttajien järjestöiltä sopii kyllä leikata ja nimenomaan sellaisilta, jotka tukevat lähtömaidensa tapojen ylläpitoa ja niin jarruttavat sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan.

Olen samaa mieltä, enkä äänestä persuja.

Eihän mikään muu puolue aja noita asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
169/176 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rydmanin tulisi olla SOSIAALI- ja terveysministeri. Nyt tuo sosiaalipuoli on täysin hänen hampaissaan. Viedään rahaa sosiaalityön tutkimukselta ja unohdetaan järjestöavustuksissakin sosiaalityö ja keskitytään terveysperusteisuuteen. Mitä ministerillä on sosiaalityötä vastaan?

Kok/persuilla on kyllä oudot ministerit: Thatcher-Satonen ja EK-Marttinen työministereinä heikentävät palkansaajan asemaa ja asettuvat työnantajien puolelle, samalla oikeistopolitiikka on luonut ennätystyöttömyyden ja konkurssitsunamin, Juuso ja Ryde leikkaavat sotesta ja sotejärjestöiltä sosiaali- ja terveysministereinä, saksi-Sanni leikkaa sosiaaliturvasta sosiaaliturvaministerinä, aiemmin koulutuksesta opetusministerinä - vaikka koulutuslupaus oli kokoomuksen vaaliteema silloinkin.

Yleensä ministerit pyrkivät puolustamaan ja kehittämään omaa sektoriaan. Oikeistolaiset fanit kuitenkin hurraavat, että nyt ollaan Suomen ja kansalaisten puolella - hyvää politiikkaa. En ymmärrä.

Vierailija
170/176 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nautin joka minuutista, kun seuraan tätä mutu-tieteilijöiden valitusta. Takana on kolme vuosikymmentä ylopistomaailmaa ja se ainakin selvisi, että vasemmalle kallistunut tutkijakunta teki tutkimusta koska piti elää ja olla samanaikaisesti todistamassa, että valtio on mätä, kapitalistit sortaa ja Afrikassa asuu vain pakolaisia. Raha-automaatti menikin nyt melkein kiinni ja poru on valtava.

Uskoisko?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
171/176 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rydmanin tulisi olla SOSIAALI- ja terveysministeri. Nyt tuo sosiaalipuoli on täysin hänen hampaissaan. Viedään rahaa sosiaalityön tutkimukselta ja unohdetaan järjestöavustuksissakin sosiaalityö ja keskitytään terveysperusteisuuteen. Mitä ministerillä on sosiaalityötä vastaan?

Meillä on sosiaaliministeri erikseen. Miksi hän ei ole vastuussa sosiaalialan tutkimuksesta? Meillä on myös tiedeministeri- miksi hän ei vastaa tutkimusrahoituksesta?

Vierailija
172/176 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veronmaksajana kiinnostaa mitkä sosiaalityön tutkimushankkeet ovat tuottaneet yhteiskunnalle rahaa viimeisen 10 vuoden aikana.

Tutkimustyötä rahoitetaan juuri siksi, että se harvoin tuottaa tulosta sillä hetkellä.

Vain persu voi olla noin tyhmä.

Niin, siksi annoinkin tuo aikajänteen. Voisi se olla myös 20 vuotta. Ymmärrän erinomaisesti miksi luonnontieteellistä perustutkimusta rahoitetaan, koska muuten soveltavaa tutkimusta ei voi tehdä. Olisi kuitenkin kiva tietää millaisia hyödyllisiä innovaatioita sosiaalityön tutkimushankkeista ollaan ylipäänsä saatu tai mikä on ollut sosiaalityöhön käytettyjen veronmaksajien investointien ROI?

Ajatteletko kaiken vain rahassa? Mitä jos vaikuttavuus olisi vaikka nuorten itsemurhien väheneminen? 

Nuorten itsemurhien väheneminen on aika selkeä mittari. Rahan miettiminen on pakollinen paha, koska monissa tilanteissa on kyse nollasummapelistä. Kuvitellaan, että olisit kirstunvartija ja tehtävänäsi olisi vaikuttaa vähentävästi nuorten itsemurhiin. Käyttäisitkö rahan nuorten itsemurhiin liittyvään sosiaalityön tutkimuksiin vai jotenkin muuten esim. palkkaamalla lisää psykiatrisia sairaanhoitajia tai koulupsykologeja? Tästähän siinä on kyse.

Tutkimuksista ei ole mitään hyötyä mutta asiansa osaavasta hoitajasta on.

Se osaaminen juurikin perustuu pitkälti tutkittuun tietoon. Tutkittu tieto on peräisin tutkimuksista. Etkö ihan oikeasti ole tällaisista asioista tietoinen? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
173/176 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari vuotta valtsikassa opiskellut radikaalioikeistolainen ministeri - jolla ei ole kokemusta sotesektorilta - hylkää rahoituksen tutkimuksilta "jos ei pystynyt vakuuttumaan tutkimushankkeen perusteltavuudesta". Tutkimukset olivat kuitenkin läpäisseet tiukat arviointiryhmän kriteerit.

Tämä Ryden toiminta on aivan Orbanismia/MAGAA, identiteettipolitiikkaa ja kulttuurisotaa.

Ensin halutaan poistaa rahoitus hannujen homorummutukselta ja kaikenmaailman Lieksan som#aleilta, nyt mielivaltaisesti perutaan rahoitus kommaritutkijoiden wokehömpältä.

Nii se valmistu parissa vuodessa sieltä maisteriks. Tää on jo fingerpori-tason vääristelyä 🤣

"Rydman on opiskellut Helsingin yliopistossa yleistä valtio-oppia ja on koulutukseltaan valtiotieteiden maisteri. Tutkinnon hän suoritti kahdessa vuodessa." 

 

Millainen pilipalitutkinto tuo on jos kaksi vuotta riittää? 

Ehkä katkeroitui vastaavasti kuin eräs Adolf H. joka ei päässyt taidekouluun. 

Luulen, että nä persu rassukat eivät ole koskaan tulleet hyväksytyiksi akateemiseen maailmaan ja siksi kostavat nyt yliopistolle. 

Miettikää nyt, niin Halla-aho, Keskisarja, Purra ja Rydman ovat olleet yliopistolla, mutta uraa tai sitä että heistä olisi pidetty ei ole tapahtunut koskaan. 

Nyt kostavat oikein kunnolla! 

Aika sairas ajatuskuvio sinulla.  Että ihmisen henkilökohtaiset emootiot olisivat kaiken päätöksenteon taustalla.  Onneksi löytyy päättäjiltä järkiperusteitakin.  

Vierailija
174/176 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maahan muuttajien järjestöiltä sopii kyllä leikata ja nimenomaan sellaisilta, jotka tukevat lähtömaidensa tapojen ylläpitoa ja niin jarruttavat sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan.

Tuohan tuntuisi merkitsevän sitä, että kotoutumista edistäville maahan muuttajien järjestöille pitäisi antaa lisää rahaa. 

Työ sopeuttaa tehokkaimmin. Jos ei löydä Suomesta töitä niin ei integroidu millään tempuilla. Maah anmu uttajien pisteytys on ainut keino sopeuttamisen nopeuttamisessa. Jos ei halua sopeutua niin ei sopeudu. On oikein, että leikataan näistä sopeutuksen esteistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
175/176 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuksessa hössöttäessän Wille Rydman yritti valjastaa veteraanikeräyksen osaksi omaa vaalikampanjaansa. Veteraanit älähtivät ja nyt Rydman pääsee kostamaan.
 

https://www.is.fi/vaalit2011/art-2000000390007.html

Vierailija
176/176 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rydman on myös henkisesti alamittainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan