Tiedeakatemian pääsihteeri, prof. Pekka Aula pitää Wille Rydmanin (ps) päätöstä sosiaalityön tutkimusrahoituksesta hyvin huolestuttavana
Tämä on erittäin poikkeuksellista, enkä pidä ratkaisua terveenä kehityssuuntana. Jo yksittäisenä tapauksena tämä on hyvin valitettava”, Aula sanoo.
Aulan mukaan juuri vertaisarvioinnin sivuuttaminen tekee ratkaisusta poikkeuksellisen. Hänen mukaansa vertaisarviointi on sitä varten, että tutkimushankkeita arvioidaan niiden tason perusteella eikä poliittisin perustein.
”On tämä omalaatuista ja poikkeuksellista. En pysty ymmärtämään tätä.
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela kuvaili tällaista toimintatapaa totalitaariseen valtioon kuuluvaksi.
Kommentit (155)
Arviointiin pitäisi kuitenkin olla jokin pätevyys. Jollei sitä saada tiedeyhteisön piiristä, niin mistä sitten? Tältä kaikkitietävältä Rydmanilta?
Voisiko kirjoittaja antaa jonkun viitteen tuohon ”ulkomaalaistaustaisten parturien jne.” koskevaan tutkimukseen? Jollei, kyse on vain huulenheitosta ja osoittaa, että tässä on kyse ennakkoluuloista ja asenteista.
Tässä vastaava viitteineen: Helsingin yliopiston tutkija Daria Krivonosin hanke/2025 nimeltä "Intiimi manikyyri: femininisoitu työ, (itse-)hoiva ja rodullistetut kohtaamiset kynsistudioissa" - 756 612 euroa Suomen Akatemialta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
suurin osa tutkimuksesta on nykyään ihan pahkasika-tason höpöhöpöhommia. Hyvä, jos vähän järkeistetään
t. tutkija
Tutki sinä vaan omia ulosteitasi.
olen kyllä luonnontieteen alalla, mutta en tutki ulosteita. Se on sinällään ihan järkevää tutkimusta moneen muuhun verrattuna
t. tutkija
Vierailija kirjoitti:
Arviointiin pitäisi kuitenkin olla jokin pätevyys. Jollei sitä saada tiedeyhteisön piiristä, niin mistä sitten? Tältä kaikkitietävältä Rydmanilta?
Voisiko kirjoittaja antaa jonkun viitteen tuohon ”ulkomaalaistaustaisten parturien jne.” koskevaan tutkimukseen? Jollei, kyse on vain huulenheitosta ja osoittaa, että tässä on kyse ennakkoluuloista ja asenteista.
Tässä vastaava viitteineen: Helsingin yliopiston tutkija Daria Krivonosin hanke/2025 nimeltä "Intiimi manikyyri: femininisoitu työ, (itse-)hoiva ja rodullistetut kohtaamiset kynsistudioissa" - 756 612 euroa Suomen Akatemialta.
Osaatko kertoa tuon tutkimuksen sisällöstä yhtään mitään? Spämmäät vain iloisena otsikkoa?
Vierailija kirjoitti:
Tässä teille Rydman:
Ajatelkaa miten paljon parempi Suomi nytkin olisi jos hän olisi tosiaan päässyt kapellimestariksi niin kuin tuossa toivoi. Eikö lahjat riittäneet?
Näitä verovaroja syöviä pääsihteereitä alkaa olla jo vähän liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä teille Rydman:
Ei tullut pikku-Willestä akateemikkoa. Tainnut jäädä jotain hampaankoloon ja nyt kaunainen narsisti kostaa.
Sairaaksi mennyt tämä maailma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta valtsikassa opiskellut radikaalioikeistolainen ministeri - jolla ei ole kokemusta sotesektorilta - hylkää rahoituksen tutkimuksilta "jos ei pystynyt vakuuttumaan tutkimushankkeen perusteltavuudesta". Tutkimukset olivat kuitenkin läpäisseet tiukat arviointiryhmän kriteerit.
Tämä Ryden toiminta on aivan Orbanismia/MAGAA, identiteettipolitiikkaa ja kulttuurisotaa.
Ensin halutaan poistaa rahoitus hannujen homorummutukselta ja kaikenmaailman Lieksan som#aleilta, nyt mielivaltaisesti perutaan rahoitus kommaritutkijoiden wokehömpältä.
Nii se valmistu parissa vuodessa sieltä maisteriks. Tää on jo fingerpori-tason vääristelyä 🤣
"Rydman on opiskellut Helsingin yliopistossa yleistä valtio-oppia ja on koulutukseltaan valtiotieteiden maisteri. Tutkinnon hän suoritti kahdessa vuodessa."
Millainen pilipalitutkinto tuo on jos kaksi vuotta riittää?
Vierailija kirjoitti:
Arviointiin pitäisi kuitenkin olla jokin pätevyys. Jollei sitä saada tiedeyhteisön piiristä, niin mistä sitten? Tältä kaikkitietävältä Rydmanilta?
Voisiko kirjoittaja antaa jonkun viitteen tuohon ”ulkomaalaistaustaisten parturien jne.” koskevaan tutkimukseen? Jollei, kyse on vain huulenheitosta ja osoittaa, että tässä on kyse ennakkoluuloista ja asenteista.
Tässä vastaava viitteineen: Helsingin yliopiston tutkija Daria Krivonosin hanke/2025 nimeltä "Intiimi manikyyri: femininisoitu työ, (itse-)hoiva ja rodullistetut kohtaamiset kynsistudioissa" - 756 612 euroa Suomen Akatemialta.
Ymmärrätkö miksi rodullistettujen kohtaamisten tutkiminen on tärkeää. Riippumatta missä se on tapahtunut. Oletko lukenut kyseistä tutkimusta vai onko osaamisesi aiheesta luokkaa Rydman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta valtsikassa opiskellut radikaalioikeistolainen ministeri - jolla ei ole kokemusta sotesektorilta - hylkää rahoituksen tutkimuksilta "jos ei pystynyt vakuuttumaan tutkimushankkeen perusteltavuudesta". Tutkimukset olivat kuitenkin läpäisseet tiukat arviointiryhmän kriteerit.
Tämä Ryden toiminta on aivan Orbanismia/MAGAA, identiteettipolitiikkaa ja kulttuurisotaa.
Ensin halutaan poistaa rahoitus hannujen homorummutukselta ja kaikenmaailman Lieksan som#aleilta, nyt mielivaltaisesti perutaan rahoitus kommaritutkijoiden wokehömpältä.
Nii se valmistu parissa vuodessa sieltä maisteriks. Tää on jo fingerpori-tason vääristelyä 🤣
"Rydman on opiskellut Helsingin yliopistossa yleistä valtio-oppia ja on koulutukseltaan valtiotieteiden maisteri. Tutkinnon hän suoritti kahdessa vuodessa."
Millainen pilipalitutkinto tuo on jos kaksi vuotta riittää?
Ehkä katkeroitui vastaavasti kuin eräs Adolf H. joka ei päässyt taidekouluun.
Vierailija kirjoitti:
Tässä teille Rydman:
Ylimielinen asenne jo 11-vuotiaana 😬
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veronmaksajana kiinnostaa mitkä sosiaalityön tutkimushankkeet ovat tuottaneet yhteiskunnalle rahaa viimeisen 10 vuoden aikana.
Tutkimustyötä rahoitetaan juuri siksi, että se harvoin tuottaa tulosta sillä hetkellä.
Vain persu voi olla noin tyhmä.
Niin, siksi annoinkin tuo aikajänteen. Voisi se olla myös 20 vuotta. Ymmärrän erinomaisesti miksi luonnontieteellistä perustutkimusta rahoitetaan, koska muuten soveltavaa tutkimusta ei voi tehdä. Olisi kuitenkin kiva tietää millaisia hyödyllisiä innovaatioita sosiaalityön tutkimushankkeista ollaan ylipäänsä saatu tai mikä on ollut sosiaalityöhön käytettyjen veronmaksajien investointien ROI?
Ajatteletko kaiken vain rahassa? Mitä jos vaikuttavuus olisi vaikka nuorten itsemurhien väheneminen?
Nuorten itsemurhien väheneminen on aika selkeä mittari. Rahan miettiminen on pakollinen paha, koska monissa tilanteissa on kyse nollasummapelistä. Kuvitellaan, että olisit kirstunvartija ja tehtävänäsi olisi vaikuttaa vähentävästi nuorten itsemurhiin. Käyttäisitkö rahan nuorten itsemurhiin liittyvään sosiaalityön tutkimuksiin vai jotenkin muuten esim. palkkaamalla lisää psykiatrisia sairaanhoitajia tai koulupsykologeja? Tästähän siinä on kyse.
Tutkimuksista ei ole mitään hyötyä mutta asiansa osaavasta hoitajasta on.
Silti hoitaja pystyy auttamaan vain niitä harvoja, jotka pääsevät hoitoon hänen työntekopaikassaan. Siis jos pääsevät. Yleensä hoitoon pääsee vain muutama onnekas. Tutkija sen sijaan saattaa nähdä laajoja näköaloja, syitä ja seurauksia, jotka liittyvät nuorten pahoinvointiin ja sairastavuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta valtsikassa opiskellut radikaalioikeistolainen ministeri - jolla ei ole kokemusta sotesektorilta - hylkää rahoituksen tutkimuksilta "jos ei pystynyt vakuuttumaan tutkimushankkeen perusteltavuudesta". Tutkimukset olivat kuitenkin läpäisseet tiukat arviointiryhmän kriteerit.
Tämä Ryden toiminta on aivan Orbanismia/MAGAA, identiteettipolitiikkaa ja kulttuurisotaa.
Ensin halutaan poistaa rahoitus hannujen homorummutukselta ja kaikenmaailman Lieksan som#aleilta, nyt mielivaltaisesti perutaan rahoitus kommaritutkijoiden wokehömpältä.
Nii se valmistu parissa vuodessa sieltä maisteriks. Tää on jo fingerpori-tason vääristelyä 🤣
"Rydman on opiskellut Helsingin yliopistossa yleistä valtio-oppia ja on koulutukseltaan valtiotieteiden maisteri. Tutkinnon hän suoritti kahdessa vuodessa."
Millainen pilipalitutkinto tuo on jos kaksi vuotta riittää?
Orpo tarvitsi 13 vuotta.
Bobby Kennedy jr. Se Trumpin hallinnon matomies on valmistunut Harwardista. Hänellä on kolme tutkintoa eri yliopistoista. Arvostetuista yliopistoista.
Kertoo paljon vasemmiston mielenmaisemasta. Ilmeisesti Minjan mielestä yhteisellä lompakolla pitäisi saada käydä tekemässä nostoja aina kun siltä tuntuu, eikä tarvitse edes selitellä…
Kertokaapas kenen mielestä Rydmanin toiminta on niin väärin, että minkätakia ne hakemukset sitten vaativat ministerin hyväksynnän, jos tällä ei muka saisi olla oikeutta niiden hyväksymiseen tai hylkäämiseen? Pitäisikö tutkijoille ja akateemikoille antaa suoraan valtion Visa kortti että voivat rahoittaa vapaasti mitä tahtovat?
En erityisesti kannata perussuomalaisten politiikkaa monessa asiassa, mutta tässä Rydman toimi mielestäni täysin oikein: hän vaati ymmärrettäviä perusteluja sille miksi valtion rahaa halutaan käyttää kyseiseen tutkimukseen.
Itse asiassa on aika hälyyttävää jos tuollaisia perusteluja ei ole aiemmin tarvinnut laittaa hakemuksen liitteeksi, vaan rahaa on tullut kunhan lähettää hakemuksen….
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Wille pystyy arvioimaan mitkä lääketieteelliset tutkimukset ovat tärkeitä ja mitä ei kannata rahoittaa. Vertaisarviointi on ihan wokea
VTM on juuri oikea koulutus päättäjälle, joka arvioi, mihin yhteiset rahat kohdennetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta valtsikassa opiskellut radikaalioikeistolainen ministeri - jolla ei ole kokemusta sotesektorilta - hylkää rahoituksen tutkimuksilta "jos ei pystynyt vakuuttumaan tutkimushankkeen perusteltavuudesta". Tutkimukset olivat kuitenkin läpäisseet tiukat arviointiryhmän kriteerit.
Tämä Ryden toiminta on aivan Orbanismia/MAGAA, identiteettipolitiikkaa ja kulttuurisotaa.
Ensin halutaan poistaa rahoitus hannujen homorummutukselta ja kaikenmaailman Lieksan som#aleilta, nyt mielivaltaisesti perutaan rahoitus kommaritutkijoiden wokehömpältä.
Nii se valmistu parissa vuodessa sieltä maisteriks. Tää on jo fingerpori-tason vääristelyä 🤣
"Rydman on opiskellut Helsingin yliopistossa yleistä valtio-oppia ja on koulutukseltaan valtiotieteiden maisteri. Tutkinnon hän suoritti kahdessa vuodessa."
Millainen pilipalitutkinto tuo on jos kaksi vuotta riittää?
Pelkkiä kirjatenttejä ja hyvän lähimuistin avulla saa opinnot nopeasti tehtyä. Mutta oppikohan mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Wille pystyy arvioimaan mitkä lääketieteelliset tutkimukset ovat tärkeitä ja mitä ei kannata rahoittaa. Vertaisarviointi on ihan wokea
VTM on juuri oikea koulutus päättäjälle, joka arvioi, mihin yhteiset rahat kohdennetaan.
Sosiaalityötä opiskellutkin on VTM 😉
Tutki sinä vaan omia ulosteitasi.