Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikset käytä pyöräilykypärää, vaikka se on lain mukaan PAKOLLISTA ?

Vierailija
25.06.2026 |

Eli tieliikennelaissa sanotaan:

 

"Polkupyörän, moottorilla varustetun polkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon kuljettajan sekä tällaisen ajoneuvon matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä suojakypärää. (13.6.2025/304)"

 

https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2018/729#chp_5__sec_92

 

Kommentit (165)

Vierailija
121/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otetaan hieman faktaa paljaspäätrollien harmiksi Liikenneturvalta:

 

Pyöräilykypärä suojaa päävammalta

Pyörällä kaadutaan ja kolaroidaan paljon useammin kuin tilastot kertovat. Valtaosa pyöräilyonnettomuuksista on yksittäisiä kaatumisia. Päänvamma voi tulla niin autoon törmäämisestä kuin yksittäisonnettomuudessa tiehen iskeytymisestä. Päätäkin yleisemmin vammautuvat raajat, mutta päävammat ovat usein laadultaan vakavimpia. Pienetkin päävammat voivat olla vakavia, kivuliaita ja hitaita paranemaan. 

Kypärän antama suoja riippuu onnettomuustilanteesta, eikä kypärä aina voi estää kuolemia ja vammautumisia. Pyöräilykypärän käyttö ei myöskään estä onnettomuuteen joutumista, mutta sen sattuessa kypärä suojaa pää- ja aivovammoilta.

Kypärän suojaavuutta on selvitetty useissa eri tutkimuksissa. Olivier & Creighton tekivät vuonna 2016 laajan meta-analyysin pyöräilykypärän suojavaikutuksesta. Tässä meta-analyysissa oli mukana 40 tutkimusta ja 64.000 pyöräilytapaturmaa. Pyöräilykypärän käyttö laski päävammojen todennäköisyyttä 51 %, vakavien päävammojen 69 %, kasvovammojen 33 % ja kuolettavien päävammojen 65 %. Høyen vuonna 2018 tekemä meta-analyysi sisälsi 55 tutkimusta vuosilta 1989–2017. Pyöräilykypärän käyttö vähensi päävammoja 48 %, vakavia päävammoja 60 %, traumaattisia aivovammoja 53 %, kasvovammoja 23 % ja kuolleiden tai vakavasti vammautuneiden pyöräilijöiden määrää 34 %.

Blogitekstissä (Avautuu uuteen ikkunaan) on vastattu muutamiin väitteisiin pyöräilykypärän suojavaikutuksesta sekä kypärälakien vaikutuksista pyöräilyn määrään.

Onnettomuusinsituutin mukaan (Avautuu uuteen ikkunaan) vuosina 2016–2020 onnettomuuksissa kuolleista pyöräilijöistä joka kolmas käytti kypärää. Tutkijalautakuntien arvioiden mukaan kypärää käyttämättömistä pyöräilijöistä puolet eli 26 olisi eri todennäköisyyksillä voinut pelastua kuolemalta, mikäli kypärä olisi ollut käytössä. Kypärän käytön suojaavuusvaikutusta arvioitaessa täytyy ottaa huomioon, että tähän aineistoon eivät tule mukaan ne pyöräilijät, jotka ovat pelastuneet kypärän käytön ansiosta.

Kai tiedät että  jos kävelijät köyrräisivät kypärää, saataisiin samanlainen tutkimustulos?

Se raja on vain vedettävä johonkin ja Suomessa raja on moottoriliikennevälineen ja polkupyörän välissä ihan syystä. 

Mitä minä sanoin perussuomalaisesta tiedemiehestä :D 

 

Sano nyt vielä, että sinä pääset kävelemällä 30 km/h.

Mitä minä sanoin siitä että nopeus ratkaisee onnettomuusalttiuden, ei kypärä. 

Vierailija
122/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amsterdamissa on ehkä "pikkuisen" paremmat pyörätiet ja järjestelyt ja liikennekulttuuri. Hollanti on suurimpia pyöräilymaita kun taas Suomi on suurimpia pyöräilyvihamaita. Tässä on valtava ero. Suomessa kannattaa käyttää kypärää, Hollannissa ehkä voi selvitäkin todennäköisemmin vaikka on sielläkin samat fysiikan lait käytössä.

Nyt alat olla oikeilla jäljillä siitä, mitkä tekijät todellisuudessa tekevät pyöräilystä turvallisempaa. Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin Kööpenhaminassa ja ei näkynyt kypäriä.

Sama homma Itävallan jokaisessa isommassa kaupungissa. Maantie- ja maastolenkeillä sen sijaan on jokaisella. 

Hyppäätkö katolta alas jos kaverikin hyppää?

Et sitten yhtään typerämpää kuittia keksinyt? Et tunnu millään tajuavan, ettei kaupunkipyöräily jollain mummomankelilla ilman kypärää ole lähimainkaan niin vaarallista mitä kuvittelet. 

Ja jos joku haluaa hypätä katolta alas niin älä hyvä ihminen tule siitä päätä aukomaan. Anna ihmisten olla rauhassa. Onko se liikaa vaadittu?

Sinä et millään tunnu tajuavan, että skuutit menevät 25 km/h ja on muutakin pyöräilyä kuin pelkästään Hämeenkadulla 5 km/h Jopolla kännissä. 

Matkustele kuule joskus maissa joissa pyöräilyä on paljon. Kuuluisa aloituspaikka on Amsterdam, mutta sinun ikäiselle naiselle sopii paremmin Kööpenhamina. 

Siitä tietää voittaaneensa keskustelun, kun aletaan pelaamaan näitä naiskortteja yms pöytään. Nyt on kyse Suomesta, Suomen lainsäädännöstä ja Suomen liikenteestä eikä Amsterdam liity asiaan yhtään mitenkään.

 

Suomessa tapahtuu tuplasti liikennekuolemia per väkiluku kun vertaa vaikka Ruotsiin.

Amsterdamissa on pyöräilijöitä moninkertainen määrä Suomen mihinkään kaupunkiin verrattuna. Siitä saa kuule erinomaisen tilastollisen katsauksen siihen kannattaako kypärähysteria. 

Liikenneturvan sivuilta:

 

"Pyöräilykypärä suojaa päävammalta

Pyörällä kaadutaan ja kolaroidaan paljon useammin kuin tilastot kertovat. Valtaosa pyöräilyonnettomuuksista on yksittäisiä kaatumisia. Päänvamma voi tulla niin autoon törmäämisestä kuin yksittäisonnettomuudessa tiehen iskeytymisestä. Päätäkin yleisemmin vammautuvat raajat, mutta päävammat ovat usein laadultaan vakavimpia. Pienetkin päävammat voivat olla vakavia, kivuliaita ja hitaita paranemaan. 

Kypärän antama suoja riippuu onnettomuustilanteesta, eikä kypärä aina voi estää kuolemia ja vammautumisia. Pyöräilykypärän käyttö ei myöskään estä onnettomuuteen joutumista, mutta sen sattuessa kypärä suojaa pää- ja aivovammoilta.

Kypärän suojaavuutta on selvitetty useissa eri tutkimuksissa. Olivier & Creighton tekivät vuonna 2016 laajan meta-analyysin pyöräilykypärän suojavaikutuksesta. Tässä meta-analyysissa oli mukana 40 tutkimusta ja 64.000 pyöräilytapaturmaa. Pyöräilykypärän käyttö laski päävammojen todennäköisyyttä 51 %, vakavien päävammojen 69 %, kasvovammojen 33 % ja kuolettavien päävammojen 65 %. Høyen vuonna 2018 tekemä meta-analyysi sisälsi 55 tutkimusta vuosilta 1989–2017. Pyöräilykypärän käyttö vähensi päävammoja 48 %, vakavia päävammoja 60 %, traumaattisia aivovammoja 53 %, kasvovammoja 23 % ja kuolleiden tai vakavasti vammautuneiden pyöräilijöiden määrää 34 %.

Blogitekstissä (Avautuu uuteen ikkunaan) on vastattu muutamiin väitteisiin pyöräilykypärän suojavaikutuksesta sekä kypärälakien vaikutuksista pyöräilyn määrään.

Onnettomuusinsituutin mukaan (Avautuu uuteen ikkunaan) vuosina 2016–2020 onnettomuuksissa kuolleista pyöräilijöistä joka kolmas käytti kypärää. Tutkijalautakuntien arvioiden mukaan kypärää käyttämättömistä pyöräilijöistä puolet eli 26 olisi eri todennäköisyyksillä voinut pelastua kuolemalta, mikäli kypärä olisi ollut käytössä. Kypärän käytön suojaavuusvaikutusta arvioitaessa täytyy ottaa huomioon, että tähän aineistoon eivät tule mukaan ne pyöräilijät, jotka ovat pelastuneet kypärän käytön ansiosta."

 

Tämän sinä tietysti perussuomalaisena tiedemiehenä kumoat valeuutisena.

Kukaan ei varmasti kyseenalaista kypärän hyötyjä mm. maasto- ja maantiepyöräillessä. Kaupunkipyöräilyssä hyöty on aika marginaalinen, kuten Keski-Euroopan pyöräilykulttuuri osoittaa.

Mutta kun edelleenkään Suomen liikennekulttuuri EI OLE SAMA kuin Keski-Euroopan liikennekulttuuri! Suomessa kaikki perustuu autonpalvontaan.

Vierailija
124/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin lyödä vetoa, että kypärän käyttöaste korreloi käänteisesti perussuomalaisuuteen.

Ja positiivisesti siihen että on 60+ vanhapiika. 

Vierailija
125/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin lyödä vetoa, että kypärän käyttöaste korreloi käänteisesti perussuomalaisuuteen.

Ja positiivisesti siihen että on 60+ vanhapiika. 

Niin, ihmiset viisastuvat vanhetessaan.

Vierailija
126/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai autonpalvontaan. Kyllä huomaa että te mummot ette ole koskaan matkailleet.   

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
127/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin Kööpenhaminassa ja ei näkynyt kypäriä.

Sama homma Itävallan jokaisessa isommassa kaupungissa. Maantie- ja maastolenkeillä sen sijaan on jokaisella. 

Hyppäätkö katolta alas jos kaverikin hyppää?

Et sitten yhtään typerämpää kuittia keksinyt? Et tunnu millään tajuavan, ettei kaupunkipyöräily jollain mummomankelilla ilman kypärää ole lähimainkaan niin vaarallista mitä kuvittelet. 

Ja jos joku haluaa hypätä katolta alas niin älä hyvä ihminen tule siitä päätä aukomaan. Anna ihmisten olla rauhassa. Onko se liikaa vaadittu?

Sinä et millään tunnu tajuavan, että skuutit menevät 25 km/h ja on muutakin pyöräilyä kuin pelkästään Hämeenkadulla 5 km/h Jopolla kännissä. 

Matkustele kuule joskus maissa joissa pyöräilyä on paljon. Kuuluisa aloituspaikka on Amsterdam, mutta sinun ikäiselle naiselle sopii paremmin Kööpenhamina. 

Siitä tietää voittaaneensa keskustelun, kun aletaan pelaamaan näitä naiskortteja yms pöytään. Nyt on kyse Suomesta, Suomen lainsäädännöstä ja Suomen liikenteestä eikä Amsterdam liity asiaan yhtään mitenkään.

 

Suomessa tapahtuu tuplasti liikennekuolemia per väkiluku kun vertaa vaikka Ruotsiin.

Amsterdamissa on pyöräilijöitä moninkertainen määrä Suomen mihinkään kaupunkiin verrattuna. Siitä saa kuule erinomaisen tilastollisen katsauksen siihen kannattaako kypärähysteria. 

Liikenneturvan sivuilta:

 

"Pyöräilykypärä suojaa päävammalta

Pyörällä kaadutaan ja kolaroidaan paljon useammin kuin tilastot kertovat. Valtaosa pyöräilyonnettomuuksista on yksittäisiä kaatumisia. Päänvamma voi tulla niin autoon törmäämisestä kuin yksittäisonnettomuudessa tiehen iskeytymisestä. Päätäkin yleisemmin vammautuvat raajat, mutta päävammat ovat usein laadultaan vakavimpia. Pienetkin päävammat voivat olla vakavia, kivuliaita ja hitaita paranemaan. 

Kypärän antama suoja riippuu onnettomuustilanteesta, eikä kypärä aina voi estää kuolemia ja vammautumisia. Pyöräilykypärän käyttö ei myöskään estä onnettomuuteen joutumista, mutta sen sattuessa kypärä suojaa pää- ja aivovammoilta.

Kypärän suojaavuutta on selvitetty useissa eri tutkimuksissa. Olivier & Creighton tekivät vuonna 2016 laajan meta-analyysin pyöräilykypärän suojavaikutuksesta. Tässä meta-analyysissa oli mukana 40 tutkimusta ja 64.000 pyöräilytapaturmaa. Pyöräilykypärän käyttö laski päävammojen todennäköisyyttä 51 %, vakavien päävammojen 69 %, kasvovammojen 33 % ja kuolettavien päävammojen 65 %. Høyen vuonna 2018 tekemä meta-analyysi sisälsi 55 tutkimusta vuosilta 1989–2017. Pyöräilykypärän käyttö vähensi päävammoja 48 %, vakavia päävammoja 60 %, traumaattisia aivovammoja 53 %, kasvovammoja 23 % ja kuolleiden tai vakavasti vammautuneiden pyöräilijöiden määrää 34 %.

Blogitekstissä (Avautuu uuteen ikkunaan) on vastattu muutamiin väitteisiin pyöräilykypärän suojavaikutuksesta sekä kypärälakien vaikutuksista pyöräilyn määrään.

Onnettomuusinsituutin mukaan (Avautuu uuteen ikkunaan) vuosina 2016–2020 onnettomuuksissa kuolleista pyöräilijöistä joka kolmas käytti kypärää. Tutkijalautakuntien arvioiden mukaan kypärää käyttämättömistä pyöräilijöistä puolet eli 26 olisi eri todennäköisyyksillä voinut pelastua kuolemalta, mikäli kypärä olisi ollut käytössä. Kypärän käytön suojaavuusvaikutusta arvioitaessa täytyy ottaa huomioon, että tähän aineistoon eivät tule mukaan ne pyöräilijät, jotka ovat pelastuneet kypärän käytön ansiosta."

 

Tämän sinä tietysti perussuomalaisena tiedemiehenä kumoat valeuutisena.

Kukaan ei varmasti kyseenalaista kypärän hyötyjä mm. maasto- ja maantiepyöräillessä. Kaupunkipyöräilyssä hyöty on aika marginaalinen, kuten Keski-Euroopan pyöräilykulttuuri osoittaa.

Mutta kun edelleenkään Suomen liikennekulttuuri EI OLE SAMA kuin Keski-Euroopan liikennekulttuuri! Suomessa kaikki perustuu autonpalvontaan.

Seuraavaksi nämä alkavat väittää, että Suomessa on liikennejärjestelyt pyörien osalta ihan samalla tasolla kuin Amsterdamissa. Suomessa pyöräilijä on liikenteessä ja ihmisenä se alin sylkykuppi ja sen takia käytän aina kypärää. Tuollahan ajetaan melkein tahallaan päälle.

Vierailija
128/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen että katsotte tämän videon. 
(Aijoo, mummot ei uskalla klikata linkkejä)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
129/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki Ritvat ja Tyynet yhdessä ketjussa. 

Vierailija
130/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai autonpalvontaan. Kyllä huomaa että te mummot ette ole koskaan matkailleet.   

En tiedä mitään turhempaa ja stressaavampaa kuin matkustelu. Mieluummin sijoitan ne rahat ja ostan tuotoilla uuden kypärän. Ja kumpikohan saastuttaa enemmän? Lentomatkailu vai uusi kypärä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
131/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten helvetissä tämä Amsterdam liittyy mihinkään? Joo, Thaimassakin motoristit ajavat ilman kypäriä eikä käy mitenkään. Pitäisikö Suomessakin nyt sitten tehdä samoin? Somaliassa ei varmaan kukaan käytä turvavöitä eikä ole autoissa airbageja.

Vierailija
132/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai autonpalvontaan. Kyllä huomaa että te mummot ette ole koskaan matkailleet.   

En tiedä mitään turhempaa ja stressaavampaa kuin matkustelu. Mieluummin sijoitan ne rahat ja ostan tuotoilla uuden kypärän. Ja kumpikohan saastuttaa enemmän? Lentomatkailu vai uusi kypärä?

Ilmankos oletkin auttamattoman kujalla. Jos vaivautuisin käymään edes muiden Pohjoismaiden pääkaupungeissa, tajuaisit, miten naurettavaa suomalainen kypäräkiihkoilu heijastinliiveineen on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
133/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä menee joillakin jonneilla näköjään tunteisiin se, että ihmiset haluavat käyttää kypärää ja että se on Suomessa laissa määrätty. 

Vierailija
134/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai autonpalvontaan. Kyllä huomaa että te mummot ette ole koskaan matkailleet.   

En tiedä mitään turhempaa ja stressaavampaa kuin matkustelu. Mieluummin sijoitan ne rahat ja ostan tuotoilla uuden kypärän. Ja kumpikohan saastuttaa enemmän? Lentomatkailu vai uusi kypärä?

Ilmankos oletkin auttamattoman kujalla. Jos vaivautuisin käymään edes muiden Pohjoismaiden pääkaupungeissa, tajuaisit, miten naurettavaa suomalainen kypäräkiihkoilu heijastinliiveineen on.

Minkä ihmeen takia pitäisi mennä noihin keharimaihin ja ottaa niistä vielä mallia? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
135/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä ei pidä pakottaa omaan turvallisuuteen. Siihen taas pitää pakottaa että ottaa muiden turvallisuuden huomioon.

Vierailija
136/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten helvetissä tämä Amsterdam liittyy mihinkään? Joo, Thaimassakin motoristit ajavat ilman kypäriä eikä käy mitenkään. Pitäisikö Suomessakin nyt sitten tehdä samoin? Somaliassa ei varmaan kukaan käytä turvavöitä eikä ole autoissa airbageja.

Amsterdam on pyöräilyn mekka, ja siellä on todella panostettu turvallisuuteen. Turvallisuus ei näy kypärän käyttämisenä, koska se ei ole oleellista. Suomessa ei olla panostettu turvalliseen infraan, mutta edes kypärä ei tätä ongelmaa poista suuntaan eikä toiseen merkittävällä tasolla.

Vierailija
137/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvavälineet ehdottomasti kielletty kaikilta - etenkin heijastimet ja kypärät!

 

T: Perussuomalaisten tiedeosasto

Vierailija
138/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva ja voimakas pelko siitä, että joutuu johonkin pahaan tilanteeseen liittyy usein ahdistuneisuushäiriöön (kuten yleistyneeseen ahdistuneisuushäiriöön tai paniikkihäiriöön) tai se voi olla seurausta aiemmista kuormittavista tai traumaattisista kokemuksista. 

Vierailija
139/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten helvetissä tämä Amsterdam liittyy mihinkään? Joo, Thaimassakin motoristit ajavat ilman kypäriä eikä käy mitenkään. Pitäisikö Suomessakin nyt sitten tehdä samoin? Somaliassa ei varmaan kukaan käytä turvavöitä eikä ole autoissa airbageja.

Amsterdam on pyöräilyn mekka, ja siellä on todella panostettu turvallisuuteen. Turvallisuus ei näy kypärän käyttämisenä, koska se ei ole oleellista. Suomessa ei olla panostettu turvalliseen infraan, mutta edes kypärä ei tätä ongelmaa poista suuntaan eikä toiseen merkittävällä tasolla.

Sinulle on ilmeisesti tullut jo jonkinlainen aivovamma kun et kykene ymmärtämään, että vaikka Hollanti on pyöräilyn mekka niin SUOMI EI OLE! 

 

Suomessa on huomattavasti vaarallisempaa liikkua fillarilla.

 

En tiedä miten paksusta ratakiskosta tämä pitäisi vääntää.

Vierailija
140/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten helvetissä tämä Amsterdam liittyy mihinkään? Joo, Thaimassakin motoristit ajavat ilman kypäriä eikä käy mitenkään. Pitäisikö Suomessakin nyt sitten tehdä samoin? Somaliassa ei varmaan kukaan käytä turvavöitä eikä ole autoissa airbageja.

Amsterdam on pyöräilyn mekka, ja siellä on todella panostettu turvallisuuteen. Turvallisuus ei näy kypärän käyttämisenä, koska se ei ole oleellista. Suomessa ei olla panostettu turvalliseen infraan, mutta edes kypärä ei tätä ongelmaa poista suuntaan eikä toiseen merkittävällä tasolla.

Sinulle on ilmeisesti tullut jo jonkinlainen aivovamma kun et kykene ymmärtämään, että vaikka Hollanti on pyöräilyn mekka niin SUOMI EI OLE! 

 

Suomessa on huomattavasti vaarallisempaa liikkua fillarilla.

 

En tiedä miten paksusta ratakiskosta tämä pitäisi vääntää.

Ja sinä et tunnu ymmärtävän sitä, että syroksikippo ole mikään kestävä ratkaisu ongelmaan. Eipä taida kulho aivoja liiemmin suojella? Miksi sulla menee muiden kypärättömyys niin tunteisiin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan